Citat:
Jag tänkte mer att det fanns förhandskunskaper, om att något mot OP låg i görningen, och då inte bland allmänheten i någon vidare bemärkelse, utan just inom vissa förgreningar hos polis/militär. Och jag tänker att folk rent generellt har svårt att behålla hemligheter, oavsett art och vikt. Genom åren borde detta nått fel öra vid minst något tillfälle - och sedan går djungeltelegrafen och informationen når rätt öra. Så verkar inte ha skett.
Annars känns din teori välformulerad och genomtänkt. Jag håller det förvisso mest troligt, att mordet begicks av en ensam GM, men din teori låter så klart intressant, tänkvärd och rätt trolig. Vi får väl hoppas att de som låg bakom mordet; fick det Sverige de önskade åren efter mordet, och där vi befinner oss idag.
Annars känns din teori välformulerad och genomtänkt. Jag håller det förvisso mest troligt, att mordet begicks av en ensam GM, men din teori låter så klart intressant, tänkvärd och rätt trolig. Vi får väl hoppas att de som låg bakom mordet; fick det Sverige de önskade åren efter mordet, och där vi befinner oss idag.
I så fall kan vi nämna bokstavspoliser, säkerligen ett stort antal inom SSI/RPS/Säk samt utländska underrättelseorganisationer både CIA och KGB med flera. Problemet är att det förelåg ett konstant hot mot Olof Palme på grund av hans olika ställningstagande och engagemang tex som FN:s förhandlare i kriget mellan Irak och Iran och då naturligtvis kopplat till Bofors vapenaffärer.
Oavsett vad individer fått höra efteråt så är ribban hög för att det skall ha bevisvärde i en mordrättegång. Säkerligen finns det relevanta uppgifter i utredningen som medger slutsatser att en namngiven person var delaktig men bevisen saknas.
Tvärtemot vad vad du håller för troligt så tror jag att den drivande orsaken var vapenaffärer under Iran/Irak-kriget och att mellanhänder såg en stor affär och därmed stor vinst började glida ur deras händer och såg Olof Palme som den som stoppade affären.
Att de själva skulle vara attentatsmän är uteslutet. Sådana affärsmän är för gamla och lever det "goda livet" så de är anstiftare med stora finansiella resurser och kontakter på båda sidor i konflikten mellan Iran och Irak.