Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-08, 19:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Redan 1986-03-15 har Jan Länninge klart för sig önskat narrativ att gärningsmannen kommit från Grandhållet på Sveavägens östra trottoar vilket han "sammanställer" i vad han kallar "tänkbara flyktvägar" i Uppslag:A1969-00

Jan Länninge följer sedan upp detta med att "valla" Nicola Fauzzi 1987-02-28 återgivet i Uppslag:E13-01-B tillsamnans med Lars Hamrén & Håkan Ström, inte heller oävna i konsten att desinformera och som också hört och vallat Nicola Fauzzi i helt obegripliga förhör samt genomfört videokonfrontation med Nicola Fauzzi med en konfrontationsgrupp vari jag är 100% övertygad om att Anders Björkman inte ingick i.

Att introducera en observation från före mordet i "tänkbara flyktvägar" efter mordet är en form av desinformation, särskilt som det inte är klarlagt varifrån gärningsmannen kom ifrån.

Synd för dom att hovrätten satte stopp för deras bedrövliga och rättsvidriga förundersökningsunderlag och försök till justitiemord på Christer Pettersson 1989.

För att ytterligare banka in detta i huvudet på den svenska allmänheten tar Granskningskommissionen 1994 upp det som scenario "Ensam gärningsman. Oplanerat dåd." enligt maximen att ljuger vi bara tillräckligt många gånger och tillräckligt länge så hinner gärningsmannen dö och då finns inget fall kvar att driva.

För att sammanfatta så var inriktning, scenario, kandidater att lagföra redan utpekat i början av utredningen och "utredningsexperter" som Jan Länninge, Lars Hamrén och Håkan Ström hade bara att leverera med all sin erfarenhet hur man knåpar ihop ett för åklagaren passande material.

Källor:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1969-00
https://wpu.nu/wiki/Nicola_Fauzzi

Tack för en god sammanfattning! För mig låter det som om Länninge var rätt ute:

1) Gärningsmannen var ensam. (Den som skuggar och utför är samma person.)

2) Han gick söderut på den östra sidan av Sveavägen. (Dock inte ända från Grand.)

3) NF mötte honom. (Tensonmannen.)

4) Dådet var oplanerat. (Skorna, revolvern, kepsen, väskan.)

Däremot håller jag med om att förhören kunde ha varit mer ingående och bättre.

Hur lång var Tensonmannen? Hade han en huvudbonad? Exakt hur gammal kan han tänkas ha varit?

Ja, synd att inte NF fick se de 15 fotografier som förevisades andra vittnen.

Sannolikt hade han känt igen en person.
Citera
2022-06-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

2) Han gick söderut på den östra sidan av Sveavägen. (Dock inte ända från Grand.)

Hur lång var Tensonmannen? Hade han en huvudbonad? Exakt hur gammal kan han tänkas ha varit?

Länninge var helfel ute i alla dom punkter du radar upp.

Hade Anders Björkman ingått i fotosamlingen hade Nicola Fauzzi känt igen honom utan tvekan såsom den han mötte på Sveavägen.

Enkelt uttryckt så har utredningen manipulerats från början men inte till slutet för det återstår. Det är inte klart, inte ens med den på mordplatsen och nu döde kandidaten Stig Engström som också figurerade 1986 i Hans Holmer's aktivitetslista över misstänkta som skulle utredas.

https://wpu.nu/wiki/Stig_Engström
Citera
2022-06-08, 19:44
Medlem
Citat:

Jag är inte så säker på att mördaren hade keps, ej heller på att han hade en liten väska.
Citera
2022-06-08, 19:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
5-8 sek mellan skotten var det som LL sa i tingsrätten. Första skottet skulle hörts när bilen var ungefär halvvägs mellan Adolf Fredriks kyrkogata och Tunnelgatan. Då skulle LL bara kommenterat till JA att det var en kraftig rysk smällare. När de kom fram till rödljuset och det slog om till grönt och de börjat köra framåt så skulle det andra skottet kommit och LL sett OP falla ihop. Det var ungefär så som LL berättade i tingsrätten, men möjligt att han minns fel.

Fel av mig, han sa 8-10sek mellan skotten ser jag nu.

Ah, ok, tack!
Jag kollade också efter och mindes fel.
Det är först i förhöret 27 april man får någorlunda uppgifter om att det tog tid mellan smällarna.

"L. Ja, först så hör vi en kraftig smäll och då säger jag till Jan Andersson som sitter bredvid mig. Det var hemskt, skjuta såna kraftiga smällar vid den här årstiden.
Vi kommer fram mot ljussignalen Tunnelgatan - Sveavägen och när den slår om till grönt, då har alltså våra blickar fixerade åt vänstersidan där ett förlopp sker och så smäller ett skott till. Det
smäller alltså ett skott till i samband med att det slår om till grönt ljus i korsningen."
Citera
2022-06-08, 19:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Länninge var helfel ute i alla dom punkter du radar upp.

Hade Anders Björkman ingått i fotosamlingen hade Nicola Fauzzi känt igen honom utan tvekan såsom den han mötte på Sveavägen.

Enkelt uttryckt så har utredningen manipulerats från början men inte till slutet för det återstår. Det är inte klart, inte ens med den på mordplatsen och nu döde kandidaten Stig Engström som också figurerade
1986 i Hans Holmer's aktivitetslista över misstänkta som skulle utredas.

https://wpu.nu/wiki/Stig_Engström

Nej, det är faktiskt lätt att ta fel på person om båda har en liknande färg på jackan.

I synnerhet på håll. Avståndet till porten, där AB befann sig, var långt.

Om man jämför på nära håll:

AB hade en midjelång jacka, och såg ut att vara i 30-årsåldern.

Tensonmannens jacka gick ner på låret, och han såg ut att vara i 50-årsåldern.

AB var, enligt insatta här i tråden, heller aldrig så långt norrut. Är AB den som IM ser före dådet?
Senast redigerad av Dalulven 2022-06-08 kl. 19:56.
Citera
2022-06-08, 20:34
Medlem
Citat:
Nej, det är faktiskt lätt att ta fel på person om båda har en liknande färg på jackan.

I synnerhet på håll. Avståndet till porten, där AB befann sig, var långt.

Om man jämför på nära håll:

AB hade en midjelång jacka, och såg ut att vara i 30-årsåldern.

Tensonmannens jacka gick ner på låret, och han såg ut att vara i 50-årsåldern.

AB var, enligt insatta här i tråden, heller aldrig så långt norrut. Är AB den som IM ser före dådet?

Att ställa upp obevisbara hypoteser gör inte scenariot mer trovärdigt.

NF var på plats och hans iakttagelse var att det var samma man som han mötte som stod i porten, dvs den port som Anders Björkman stod i.

Varje hederlig utredare hade rekonstruerat detta moment med Nicola Fauzzi och Anders Björkman. Så gjordes inte.
Varför? Det väcker misstanken att det kunde få ett utfall som inte varit önskvärt.

Sen får du för min del tolka och förfäkta vad du vill, det ändrar inte på Nicola Fauzzis utsaga.
Citera
2022-06-08, 20:42
Medlem
Ottos och Mattes stora avslöjande har alltså blivit uppskjutet på obestämd framtid. Dessutom har samarbetet dem emellan upphört.

Detta var såklart synd. Otto och Matte kompletterade varandra bra med helt olika personligheter och upplägg på sina respektive Youtube-kanaler.

Avslöjandet ska hursomhelst handla om polisspåret. Vi får hoppas att Otto eller Matte kommer ut med någonting substantiellt i sinom tid.
Citera
2022-06-08, 20:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

NF var på plats och hans iakttagelse var att det var samma man som han mötte som stod i porten, dvs den port som Anders Björkman stod i.

Varje hederlig utredare hade rekonstruerat detta moment med Nicola Fauzzi och Anders Björkman. Så gjordes inte.
Varför? Det väcker misstanken att det kunde få ett utfall som inte varit önskvärt.

Sen får du för min del tolka och förfäkta vad du vill, det ändrar inte på Nicola Fauzzis utsaga.

Utsagan lyder: "Det är bara jackan NF ser. Det är på jackans färg NF igenkänner mannen."

Alltså ser han inte åldern på mannen i porten, och inte heller längden på jackan.

Iakttagelsen av mannen i porten sker dessutom på hundratjugo meters håll, eller liknande.

Genom en korsning och under tveksamma ljusförhållanden. Ett under att NF såg något alls.

Folk hävdar att jag har en uppmärksam blick, men häromåret tog jag fel på två personer. En person i huva utförde ett hyss mitt framför nian. En halvminut senare iscensatte samma person ännu ett sattyg, nu på avstånd. Senare blev jag upplyst om att det var två olika personer. I huva ...

Då trillade polletten ner i fallet AB.
Senast redigerad av Dalulven 2022-06-08 kl. 20:54.
Citera
2022-06-08, 20:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Tyvärr blev NF "star-struck" vid mötet med OP så han hade bara blicken riktad mot honom och såg enbart tensonmannens jacka i ögonvrån och att han gick lite underligt.

Fauzzi betonade att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme på Sveavägen.
Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka samt att han gick lite underligt.

Han hade på sig en blå jacka i färg som ryggen på Stockholmskatalogens A-M. Jackan liknade Tenson jackor. Jackan räckte till lårens mitt på mannen. I övrigt reflekterade Fauzzi inte över hur mannen såg ut. På gången fick Fauzzi intrycket att mannen var äldre.
Citera
2022-06-08, 21:10
Medlem
Citat:
Utsagan lyder: "Det är bara jackan NF ser. Det är på jackans färg NF igenkänner mannen."

Alltså ser han inte åldern på mannen i porten, och inte heller längden på jackan.

Iakttagelsen av mannen i porten sker dessutom på hundratjugo meters håll, eller liknande.

Genom en korsning och under tveksamma ljusförhållanden. Ett under att NF såg något alls.

Folk hävdar att jag har en uppmärksam blick, men häromåret tog jag fel på två personer. En person i huva utförde ett hyss mitt framför nian. En halvminut senare iscensatte samma person ännu ett sattyg, nu på avstånd. Senare blev jag upplyst om att det var två olika personer. I huva ...

Då trillade polletten ner i fallet AB.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tyvärr blev NF "star-struck" vid mötet med OP så han hade bara blicken riktad mot honom och såg enbart tensonmannens jacka i ögonvrån och att han gick lite underligt.

Fauzzi betonade att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme på Sveavägen.
Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka samt att han gick lite underligt.

Han hade på sig en blå jacka i färg som ryggen på Stockholmskatalogens A-M. Jackan liknade Tenson jackor. Jackan räckte till lårens mitt på mannen. I övrigt reflekterade Fauzzi inte över hur mannen såg ut. På gången fick Fauzzi intrycket att mannen var äldre.

Jag slog samman era båda inlägg.

Min inställning är att skall man så att säga "märka ord" och hänga upp resonemanget på detaljer så skall man ha lite källkritik. Det är sammanfattningar som vi inte vet beskriver vad Nicola Fauzzi verkligen sagt eller vad han menar.

För att uttrycka det enkelt, jag tar inte sammanfattningar för att vara fakta utan att det bevisas. Jag tror helt enkelt att det finns poliser som ljuger för att fälla en oskyldig som ex vis Christer Pettersson.

Något bättre är det med dialog förhör där man får lite bättre uppfattning om det finns ett sammanhang i förhöret.

Och bäst är naturligtvis vittnesförhör i domstol under ed, vilket jag också förespråkar borde hållas med Lars Hamrén och Håkan Ström, Jan Länninge lever ju inte mer, om deras insatser i utredningen om mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

Och vem vet det deras insatser kanske kommer att prövas de också.
Citera
2022-06-08, 22:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag slog samman era båda inlägg.

Min inställning är att skall man så att säga "märka ord" och hänga upp resonemanget på detaljer så skall man ha lite källkritik. Det är sammanfattningar som vi inte vet beskriver vad Nicola Fauzzi verkligen sagt eller vad han menar.

För att uttrycka det enkelt, jag tar inte sammanfattningar för att vara fakta utan att det bevisas. Jag tror helt enkelt att det finns poliser som ljuger för att fälla en oskyldig som ex vis Christer Pettersson.

Något bättre är det med dialog förhör där man får lite bättre uppfattning om det finns ett sammanhang i förhöret.

Och bäst är naturligtvis vittnesförhör i domstol under ed, vilket jag också förespråkar borde hållas med Lars Hamrén och Håkan Ström, Jan Länninge lever ju inte mer, om deras insatser i utredningen om mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

Och vem vet det deras insatser kanske kommer att prövas de också.

Inte så lätt att utöva källkritik när dessa förhör med NF är det enda vi har att gå på när det gäller Tensonmannen. Du hävdar att utsagan är "sammanfattningar som vi inte vet beskriver vad NF verkligen sagt eller vad han menar".

Fast NF hävdar samma sak i det andra förhöret: "Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna P. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg."

Skulle både Länninge och Ström, som höll i förhören, ha förstått honom fel?

Om två källor oberoende av varandra säger samma sak, kan man börja misstänka att det stämmer.

Även året efter är NF inne på samma sak, enligt förhöret:

"NF:s enda minnesbild är mannens jacka, samt att han gick lite underligt."

Har för mig det finns en fjärde passage med, som också tar upp jackan, men hittar inte på den.

P.S. Någon som har provat att begära ut det "fotoregister R" som nämns i ett av förhören?

En del svar kan finnas där. Till exempel när det gäller JÅS- eller SE-frågan, i visningen med JA.
Citera
2022-06-08, 22:55
Medlem
Basfaktas avatar
Vad är det för kollega till Gedda som sett en bil köra i hög fart från Snickarbacken ut på BJ Gatan i riktning Roslagstull? I bilen fanns tre män - en kör, en ligger ner mellan sätena och en tittar bakåt. De kör i vild fart.

Iakttagelsen ska ha skett i ungefär rätt tid i relation till mordet.

Geddas kollega var ledig och åkte i sin privata bil BJ Gatan söderut. Tycker inte jag känner igen detta? Gedda berättar om det i en tidningsintervju 1988 som man hittar i länken nedan. Kan inte hitta uppgiften i något av förhören med Gedda.

Geddas kollega ringde in uppgiften till PU men inget hände. Han blev "lite förbaskad" över att ingen reagerade.

https://drive.google.com/file/d/1z_BY6EfB1bC3-Jg_XzMHHX4U3JwL9TLy/view

Känner någon igen detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in