Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-21, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är kontrollerat beteende för mig, motsatsen till misstag.

Not 1. Lisbetskottets anledning är oklart. Och mitt inlägg tog det i beaktande: Jag nämnde påslag efter skotten.

Not 2. Ett 15 sekunder långt avvaktande kan du investera i. Jag gör inte det. Jag skulle tippa på en knapp tredjedel av den tiden.

Jag hänvisade till vad vittnen sagt i förhör, 15 sekunder känns inte troligt.

Tja... vad som är kontrollerat för dig, behöver inte vara det för alla. Sedan är ju inte allt svart eller vitt, det finns olika grader av kontrollerat/okontrollerat beteende. Finns inte mycket enligt mig, som tyder på vidare kontrollerat beteende efter skotten, tvärtom rent av.
Citera
2022-07-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Svårigheten är att inte bli så rädd, skärrad eller åtminstone få sådant adrenalinpåslag när man mördat en människa att det återspeglas i ens beteende och hur man uppfattas. Det finns en påfallande avsaknad av vittnesmål om gärningsmannens nervositet eller misstag efter skotten. Inget fumlande, ingen tvekan, ingen brådska. Han tycks inte ha varit spänd i kroppen. Men det är möjligt att ingen lyckades göra någon tillräckligt bra observation av honom.

Att mörda någon utan att få adrenalinpåslag (som kan observeras) kräver nog något särskilt: Medicinering, personlighetsstörning eller träning och förberedelse. Att mörda någon är något högst onormalt, en väldigt extrem handling.

Det har du förstås rätt i och det var illa formulerat. Jag förutsätter att en ensamagerande gärningsman har någon form av känslokyla som skulle kunna vara en följd av medicinering men det är inte mitt första val, snarare någon form av kombination av personlighetsstörning och droger/eller medicinering, men jag närmast utesluter att personen i så fall var påverkad av åtminstone några tyngre droger vid tillfället. En eventuell personlighetsstörning skulle i så fall återfinnas inom kluster A.

Ett avflackat känsloliv eller avtrubbad affekt kan orsakas av såväl personlighetsstörningar, som droger och läkemedel. Jag tror att det är mer sannolikt än en person som vi i vidare - och inte diagnostisk mening - betecknar som en psykopat.
Senast redigerad av cherryfive 2022-07-21 kl. 22:25.
Citera
2022-07-22, 00:17
Medlem
ieshos avatar
En van mördare, kanske t.o.m. desensibiliserad, kan döda utan stort adrenalinpåslag eller nervositet, särskilt om mördaren vet att han har mäktiga personer som skyddar honom.

https://iesho.blogspot.com/2015/10/27-lieutenant-commander-thomas-narut_19.html
Citera
2022-07-22, 00:37
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
På ämnet amatör/galning vs professionell/konspiration

En amatör/galning som eventuellt agerar i vredesmod skulle tömma hela revolvern. Verkligheten består av att mördaren skjuter två skott, ett mot vardera makarna. Står kallt kvar en kort stund och ser sin huvudmåltavla helt livlös. Han vet ej säkert om LP är träffad eller ej, men OP är primär och bedöms vara "bekämpad". Professionell.

Flyktvägen känns planerad. Mördaren går mer eller mindre upp i rök. En ensam galning skulle irra omkring, möjligtvis lägga sig under en buske för natten eller hoppa på någon form av färdmedel i SL:s regi. Professionell

Oddsen att en galning skulle råka hitta på makarna en kväll när livvakterna har ledigt känns som en relativ högoddsare. När mordet sker var det cirka 12 timmar efter det att OP berättar att de ska på bio samma kväll. Relativt få personer har vetskap om detta. Konspiration i OP:s relativa närhet.

Utredningen är så dåligt utförd att man ryser. Många fel (som måste vara medvetna och planerade) görs. Kulor placeras ut. HH ljuger om var han är vid tidpunkten för mordet. Vilseledande fakta placeras ut i media. HH viftar i TV med en typ av vapen som man kanske vill ska bli det officiella. Sanningen kan kanske vara att en annan typ av vapen användes, annan tillverkare o.s.v. Nyckelvittnen förhörs inte förrän ett antal år senare, och deras vittnesmål hamnar i arkivet utan att ens utvärderas. HH blir spaningsledare, ungefär samma sak som att ge en random hockeytränare i div 3 jobbet som förbundskapten. Jag är beredd att sätta pengar på att HH vet vem mördaren är/var. En ensam galning som jagas av ett gäng kompetenta utredare som verkligen vill hitta honom, torskar inom några dygn. Konspiration

Mordplatsen är det enda jag inte riktigt får ihop om det är en professionell mördare. Men han ville nog inte vänta till Gamla Stan, med en massa kök/sovrum fem meter från skottplatsen. Mordplatsen och flyktvägen var nog trots allt bra planerad med en väldigt lämplig lägenhet i flyktvägen där han kan gå upp i rök och ligga lågt något dygn. Konspiration/professionell.

Val av ammunition hit och dit kan man diskutera i flera år, men den ammunition som valdes fick jobbet gjort. Varför inte skott mot huvudet? Well, bland det första jag fick lära mig i min militära utbildning var att huvudet är en för liten och rörlig måltavla, även på relativt kort avstånd. Rygg/bröst är en säkrare måltavla. Skott mot ryggen talar nog för en professionell.

…lägg därtill att Sverige aldrig sattes i krigsberedskap, vilket ändå måste anses vara tecken på ”inside job”.
Citera
2022-07-22, 00:41
Medlem
ieshos avatar
- MP ser en person nära OP som börjar gå samtidigt som OP och LP skiljs från MP.
- Vid korvkiosken ses de vara inringade av tre personer.
- I början av Skandiahuset ses en man i blå jacka gå efter dem.
- I Skandias entrè står SE och pratar med väktare. Går efter Palme.
- Utanför bankomaten nära Dekorima står AB och väntar. Går direkt efter Palme.
- Enligt AB gick gm strax framför honom.
- På Luntmakargatan går LJ aningen före men parallellt med Palme.
Citera
2022-07-22, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det har du förstås rätt i och det var illa formulerat. Jag förutsätter att en ensamagerande gärningsman har någon form av känslokyla som skulle kunna vara en följd av medicinering men det är inte mitt första val, snarare någon form av kombination av personlighetsstörning och droger/eller medicinering, men jag närmast utesluter att personen i så fall var påverkad av åtminstone några tyngre droger vid tillfället. En eventuell personlighetsstörning skulle i så fall återfinnas inom kluster A.

Ett avflackat känsloliv eller avtrubbad affekt kan orsakas av såväl personlighetsstörningar, som droger och läkemedel. Jag tror att det är mer sannolikt än en person som vi i vidare - och inte diagnostisk mening - betecknar som en psykopat.

Men mördaren var psykopat o skröt om det med. Han var 11 på den 10-gradiga skalan, sa han själv.
Fortfarande är det Svartenbrandt som sköt Palme!
Senast redigerad av Cianneli 2022-07-22 kl. 07:59.
Citera
2022-07-22, 08:51
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En van mördare, kanske t.o.m. desensibiliserad, kan döda utan stort adrenalinpåslag eller nervositet, särskilt om mördaren vet att han har mäktiga personer som skyddar honom.

https://iesho.blogspot.com/2015/10/27-lieutenant-commander-thomas-narut_19.html

Intressant läsning

Fördjupar mig även i Gunnar Walls rön genom årens lopp. Betraktar honom som Sveriges bästa researcher om MOP.
Här ett inslag (5 min) med GW från Sveriges radio, utifrån hypotesen om Palmes nedrustningslinje som motiv. Mäktiga intressen kan mycket väl ha velat röja honom ur vägen innan mötet i Moskva i april - 86.

Det är inte konstigt att man fastnar för personkulten kring en ensamagerande GM. Minns själv den olyckliga, men omfattande lanseringen av fantombilden, 33-åringen och senare fixeringen vid CP, CA och sedermera SE i media.

Det är dock anmärkningsvärt, att Palmeutredningens spår kring både inhemsk och utländsk underrättelsetjänst aldrig tycks bearbetas ordentligt. Intressen om en allmänt vedertagen "sanning" tycks gå före en genuin och trovärdig utredning av orsaken.

När så Inga-Britt Ahlenius, mfl. påtalar värdet av att återuppta utredningen i fjol, händer heller inget - trots alla incitament för att så borde ske. Utredningens obesvarade frågor kring Säpo, har hittills stannat hos Säpo.

Något vi vet ifrån vittnesmål från drygt 120 personer, är dock att personer med walkie talkies setts i anslutning till MOP - både vid bostaden i Gamla stan - och nära mordplatsen.

https://sverigesradio.se/artikel/6377522
Senast redigerad av Xedome 2022-07-22 kl. 09:04.
Citera
2022-07-22, 10:02
Medlem
De som tror på en ensamagerande GM får gärna presentera en gärningsbeskriving som är konsistent med kända vittnesmål. För jag får inte ihop någon.

Vi har ju t ex Pia Engström som aktivt följer Palmes med blicken från de att de talar med Mårten och Ingrid utanför Grand, tills att de korsar Sveavägen vid korvkiosken. Pia ser ingen som följer efter trots att hon specifikt tittar efter eventuella efterföljande livvakter.
Citera
2022-07-22, 10:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
De som tror på en ensamagerande GM får gärna presentera en gärningsbeskriving som är konsistent med kända vittnesmål. För jag får inte ihop någon.

Vi har ju t ex Pia Engström som aktivt följer Palmes med blicken från de att de talar med Mårten och Ingrid utanför Grand, tills att de korsar Sveavägen vid korvkiosken. Pia ser ingen som följer efter trots att hon specifikt tittar efter eventuella efterföljande livvakter.

Fast det är inte riktigt så Pia Engström berättar i tingsrätten. Hon lägger inte märke till någon som går riktigt nära LOP.

När du säger att du tyckte det var märkligt att de inte hade några livvakter eftersom du inte såg några personer i makarna Palmes närhet, är det så du menar?
E: ja
Vad är det för närhet du talar om eller tänker på?
E: Ja det är ju nära . Det är ett par meter bakom eller 10 meter bakom eller runt omkring vid sidan av
Bara upp till 10 meter bakom?
E: Ja. Eller runt omkring i alla fall. Det brukar ju synas om man ser någon offentlig person att det finns livvakter med så att säga och det noterade inte jag.

Och så var det även 2 män som gick några meter före LOP och en man som gick efter när de kommer fram till korvkiosken enligt LN.
Citera
2022-07-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
Militärmannen intervjuas av Thomas Gjutarenäfve på Youtube i eftermiddag.

Robban Johansson berättar sin version av vad som händer på mordkvällen den 28 februari 1986.

De två var på Sveavägen för inspelning i går 20 juli.

För att dra ner ett långt avsnitt med traggel till fakta så går det ut på att vittnet Robban Johansson såg en man som förföljde paret Palme på Sveavägen. Robban trodde det var en livvakt, han hade en grön militärrock på sig. Robban satt på restaurang Mama Rosa (finns ej längre) och käkade med sin taxipolare vilket de gjorde var fredagskväll, sen skulle han ut och ragga kunder igen.
Citera
2022-07-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Fast det är inte riktigt så Pia Engström berättar i tingsrätten. Hon lägger inte märke till någon som går riktigt nära LOP.

När du säger att du tyckte det var märkligt att de inte hade några livvakter eftersom du inte såg några personer i makarna Palmes närhet, är det så du menar?
E: ja
Vad är det för närhet du talar om eller tänker på?
E: Ja det är ju nära . Det är ett par meter bakom eller 10 meter bakom eller runt omkring vid sidan av
Bara upp till 10 meter bakom?
E: Ja. Eller runt omkring i alla fall. Det brukar ju synas om man ser någon offentlig person att det finns livvakter med så att säga och det noterade inte jag.

Och så var det även 2 män som gick några meter före LOP och en man som gick efter när de kommer fram till korvkiosken enligt LN.

Pia nämner även andra personer hon sett. En som korsar Sveavägen, en som sitter på huk. Så hon verkar varit väldigt observant. Det känns inte så troligt att hon skulle missat någon som följde efter även på långt håll.

LNs uppgifter motsägs av Pias så där får man välja vem man tror på.
Citera
2022-07-22, 14:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Pia nämner även andra personer hon sett. En som korsar Sveavägen, en som sitter på huk. Så hon verkar varit väldigt observant. Det känns inte så troligt att hon skulle missat någon som följde efter även på långt håll.

LNs uppgifter motsägs av Pias så där får man välja vem man tror på.
Det finns ingen motsägelse. Det fanns en del kunder vid korvkiosken. Några av dem eller några i en bil parkerad nära kiosken kan ha börjat gå i samma riktning när Palme passerade.

Den person som Mårten såg kan ha korsat Sveavägen.
Senast redigerad av iesho 2022-07-22 kl. 14:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in