2011-05-13, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Ganska enkelt. "Om du inte gar med pa vad vi sager hande sa dor dina soner i olyckor."

Lisbet stallde val inte upp pa nagra intervjuer under lang tid efter mordet.

Angaende skramskottet mot Lisbet sa ville man val ha ett (programmerat) vittne som kunde overskugga alla andra mojliga vittnen som var i narheten.

Ponera följande: Skytten hade aldrig i uppdrag att döda Lisbet, planen var att kasta iväg en avsiktlig miss i hennes riktning. Därefter gör man det legendariska jack-bytet i ambulansen (tjena Oceans Eleven) och plötsligt har vi ett falskt vittne, vars eventuella inblandning förevigt är tabubelagd.

Därefter kunde man, närmast poetiskt, studsa Christer Pettersson mellan Cedergren och Lisbet, två personer man hade fullständig kontroll över.
Citera
2011-05-13, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Anders Jallai har idag publicerat ett intressant blogginlägg om Ebbe Carlsson och Holmérs "hemliga agenda" i utredningen av MOP. Det märks att Frånstedt är en gammal man. Lite synd att Jallai lägger orden i munnen på honom.
Jallai är inte trovärdig alls, Frånstedt är gammal och gaggig. Jallais superkonspiration är ju en sammanfattning av spekulationer som förekommer här i tråden. Ganska låga odds på att Jallai själv diskuterar i tråden, Leif GW:s teori är vad som gäller, 3-4 lirare, ett insidejob. Glöm stor organisation.
Citera
2011-05-13, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wahlbeck
Jallai är inte trovärdig alls, Frånstedt är gammal och gaggig. Jallais superkonspiration är ju en sammanfattning av spekulationer som förekommer här i tråden. Ganska låga odds på att Jallai själv diskuterar i tråden, Leif GW:s teori är vad som gäller, 3-4 lirare, ett insidejob. Glöm stor organisation.

Personligen tror jag att LGWP siktade lite lägre än vad han egentligen tror, i ett försök att ta ner en del privatspanare på jorden. Personligen tror jag även att LGWP, med sin enorma erfarenhet och polisiära kontaktnätverk, känner till något mer än vad vi gör.

3-4 lirare skulle kunna vara en smidig lösning men så enkelt är det nog inte. Walkie-talkie männen, polisbilarna, Skandiahuset, Victor Gunnarsson - personen och ödet, Harvard-affären och mordvapnet, mörkläggningen och Lisbets mystiska beteende, Dekorimamannen, Södermötet, Uppsala Gruppen, Ulf Lingärde, Chip Tatum och Craig Williamsson et cetera. Dödsfallen på Caselton, Perä, Gunnarsson, Lingärde, Algernon, Heimer osv osv i evighet. 3-4 personer är i min mening otroligt, de var fler.

LGWP har ju även inte samma privilegie som vi har, att kunna sitta och peka ut Stockholmspoliser.

Däremot är det mycket troligt att mannen man träffar utanför Dekorima, och också eventuellt inleder ett kortare samtal med var någon i Olof Palmes säkerhetspolitiska närhet.
Senast redigerad av Acech 2011-05-13 kl. 23:42.
Citera
2011-05-14, 00:07
Medlem
hweyls avatar
Citat:

Det är väl knappast någon hemlighet att Jallai har skrivit i tråden. Jag tycker att han förtjänar att tas på allvar. Dels har killen hittat DC3:an - en av vår tids största mörkläggningar - dels har han förstahandsinformation från trovärdiga källor. Visst Frånstedt är gammal och gaggig men han har även intervjuat t.ex. Klas Bergenstrand. Sina övriga källor vill han inte avslöja. Det är ett stort minus skall erkännas.

Leif GW är en fegis som är rädd om sitt jobb. Han vet nog mer än de flesta men jag har svårt att ta honom på allvar. Hans åsikter verkar ändras i takt med att hans hälsa försämras. Med en fot i graven kanske han snart lägger alla korten på bordet...
Citera
2011-05-14, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Det är väl knappast någon hemlighet att Jallai har skrivit i tråden. Jag tycker att han förtjänar att tas på allvar. Dels har killen hittat DC3:an - en av vår tids största mörkläggningar - dels har han förstahandsinformation från trovärdiga källor. Visst Frånstedt är gammal och gaggig men han har även intervjuat t.ex. Klas Bergenstrand. Sina övriga källor vill han inte avslöja. Det är ett stort minus skall erkännas.

Leif GW är en fegis som är rädd om sitt jobb. Han vet nog mer än de flesta men jag har svårt att ta honom på allvar. Hans åsikter verkar ändras i takt med att hans hälsa försämras. Med en fot i graven kanske han snart lägger alla korten på bordet...

Att Leif Tell och Thomas Piltz är inblandade är väl nästan alla i tråden överens om. Oddsen för att GW rent av känner dom är rätt så stora.

Heheho du skrev:

Citat:
Läser man uppgifter om Tell på andra ställen (helt orelaterade som när han intervjuas om anda brott inom hans vaktdistrikt) så passar han väldigt bra på den psykologiska profilen på nån som "bär" på ett mord av denna dignitet...

Utveckla gärna. Gillar sånt här.
Citera
2011-05-14, 00:45
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Att Leif Tell och Thomas Piltz är inblandade är väl nästan alla i tråden överens om. Oddsen för att GW rent av känner dom är rätt så stora.

Du garderar dig med "nästan", men jag tycker att det är ett oerhört svepande omdöme från din sida. Det vore önskvärt om du fortsättningsvis inte tog på dig en roll här i tråden där du för andra människors talan.
Citera
2011-05-14, 02:05
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ponera följande: Skytten hade aldrig i uppdrag att döda Lisbet, planen var att kasta iväg en avsiktlig miss i hennes riktning. Därefter gör man det legendariska jack-bytet i ambulansen (tjena Oceans Eleven) och plötsligt har vi ett falskt vittne, vars eventuella inblandning förevigt är tabubelagd.

Därefter kunde man, närmast poetiskt, studsa Christer Pettersson mellan Cedergren och Lisbet, två personer man hade fullständig kontroll över.
Jag menade inte att Lisbet pa nagot satt skulle ha nagot med mordet eller planeringen att gora. Anledningen till hon inte ocksa skots till dods var att i en rattegang sa var man tvungen att ha ett vittne, vars vittnesmal kunde vaga tyngre an alla andra vittnen tillsammans.

Forresten, nar kom CP in i bilden som misstankt? Det var val bra lange efter mordet? Man hade val VG som huvudmisstankt bra lange innan man kom pa att det haller inte.

Tell och Piltz ser jag lite som hjalpredor och har svart att tro att de hade nagon storre insyn i planeringen. Har nagon av de tva klattrat i karriaren de senaste 25 aren?
Citera
2011-05-14, 07:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Personligen tror jag att LGWP siktade lite lägre än vad han egentligen tror, i ett försök att ta ner en del privatspanare på jorden. Personligen tror jag även att LGWP, med sin enorma erfarenhet och polisiära kontaktnätverk, känner till något mer än vad vi gör.

LGWP har ju även inte samma privilegie som vi har, att kunna sitta och peka ut Stockholmspoliser.

Däremot är det mycket troligt att mannen man träffar utanför Dekorima, och också eventuellt inleder ett kortare samtal med var någon i Olof Palmes säkerhetspolitiska närhet.

Helt riktigt, LGWP vet mer helt klart. Han har ju skrivit en hel bok om baseballligan, och ägnat mer tid åt dem än åt bordellskandalen.

Jallais artikel var fantastisk, äntligen en offentlig person som vågar dryfta stat-behind-spåret. Tidigare har jag kanske tyckt att han var för influerad av Frånstedt som enligt min mening gick på fabricerad desinformation från utlandet och därför feltolkat en heldel, men nu börjar det likna något...

Om palme skulle våga träffa någon på natten på tu man hand så är det sannolikt att det är en för honom känd person.
Senast redigerad av heheho 2011-05-14 kl. 07:31.
Citera
2011-05-14, 07:39
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Jag håller inte med om att Frånstedt är gaggig. Han får ju knappast en syl i vädret då Jallai avbryter honom hela tiden och lägger orden i mun på honom. Antagligen är Jallai rädd för att Frånstedt ska kommai från Jallais egen teori om han hade fått tid att utveckla.
Citera
2011-05-14, 08:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Heheho du skrev:

Läser man uppgifter om T.ll på andra ställen (helt orelaterade som när han intervjuas om anda brott inom hans vaktdistrikt) så passar han väldigt bra på den psykologiska profilen på nån som "bär" på ett mord av denna dignitet...

Utveckla gärna. Gillar sånt här.

För det första så finns det ju en liten ring "kompisar" som vet vad man gjort.
GM får en känsla av att han inte får bli för "soft" eftersom de som vet kan börja tvivla på hans loyalitet och det kan till och med vara livsfarligt, eller bara skapa spänningar i gruppen. Samtidigt vet han att det kan komma en punkt där han kommer att stå helt ensam och inte kan lite på någon. Det skapar en speciell personlighet med en dynamik i hur han uppträder mot innegruppen/utegruppen/och allmänheten.

En offentlig konspirations-GM tror att alla tänker på hans inblandning jämt eftersom han själv gör det och reagerar på varje orelaterad fråga/uppmärksamhet som om den var en antydning om brottet.

Samtidigt får han en bitterhet mot sin "innegrupp" som inte skyddat/belönat honom tillräckligt och som inte behöver gå igenom det han gått igenom.
I hans egen självbild kan han aldrig bli "the nice guy" utan måste odla en motsatt bild av en mördare för att vara "konsistent" (en av våra starkaste drifter som människor är märkligt nog att vara konsistenta).

En oskyldigt utpekad (eller någon med bra rådgivare) kan kosta på sig att ignorera hela soppan (eftersom man bara vill bort ifrån allt), medan den skyldige tvärtom reagerar med överdrivna taggar utåt (stämningar, utbrott, utspel, etc.)

Kontakter med massmedia försöker man avsluta så fort som möjligt efter som man är rädd att det skall komma följdfrågor som är obehagliga eller svåra att svara på, medan en oskyldig är glad att få en plattform där man kan föra fram sin oskuld eller bara normalt smickrad av uppmärksamheten.
Samma sak men till mindre del i kontakter med allmänheten och man begär "inre tjänst" etc.

En "offentlig GM" är undermedvetet rädd att gunga båten och att ett initiativ på något sätt skall röja honom och han stannar där han var innan brottet i privat liv, yrke, bostad, relationer etc och förändrar så lite som möjligt i sitt liv.

Han vill dock inte begå ett misstag som drar upp hela soppan och eventuella skravningar/brutalitet/småbrott som han sysslat med innan mordet upphör helt, medan den oskyldige och de andra i inne-gruppen/konspirationen ofta accelerar sitt tidigare beteende.

Allt som tyder på att man fått en summa pengar tonas ned och man lever mer sparsamt än innan. Den oskyldige O-GM försöker tjäna pengar på uppmärksamheten (tex CP) och sätter ofta sprätt på dem för att skaffa ny status och bevisa att man är en annan än vad många tror...

Man odlar ibland starkt kontakter från ungdom/barndomen, de som känner ens verkligt "oskyliga-jag".

Misstänkt beteende från innan brottet tonas ned, medan den oskyldige kan tycka "jag har minsann rätt att uttrycka högerextrema åsikter" tex utan att ni skall misstänkliggöra mig.

---
Tja, mycket svaga indicier förståss som egentligen bara säger att T.ll ev. passar bättre som GM än många andra runt baseballigan... Tillsammans med Lingärdes utpekande ger det ju nåt att rota i dock...
Senast redigerad av heheho 2011-05-14 kl. 08:47.
Citera
2011-05-14, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tja, mycket svaga indicier förståss som egentligen bara säger att T.ll ev. passar bättre som GM än många andra runt baseballigan... Tillsammans med Lingärdes utpekande ger det ju nåt att rota i dock...

Imponerande. Dock är frågan hur han passar in Skandiahuset/Mötesscenariot. Dessa två måste vara slump för att vi ska kunna få in konceptet "går dit och ställer sig".

En intressant sak är den "ljusa man" som Lisbet såg inne på Tunnelgatan i samband med skotten. Tell?
Citera
2011-05-14, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Jag menade inte att Lisbet pa nagot satt skulle ha nagot med mordet eller planeringen att gora. Anledningen till hon inte ocksa skots till dods var att i en rattegang sa var man tvungen att ha ett vittne, vars vittnesmal kunde vaga tyngre an alla andra vittnen tillsammans.

Forresten, nar kom CP in i bilden som misstankt? Det var val bra lange efter mordet? Man hade val VG som huvudmisstankt bra lange innan man kom pa att det haller inte.

Tell och Piltz ser jag lite som hjalpredor och har svart att tro att de hade nagon storre insyn i planeringen. Har nagon av de tva klattrat i karriaren de senaste 25 aren?

Gunnarsson tog man in efter en vecka och släppte efter en vecka. Därefter körde man, i stort sett, enbart PKK-spåret under ett års tid. Man fick fram ett telefonsamtal, samt att gärningsmannen hade en hårfärg som skulle kunna överensstämma med en kurd.

Sen fick Holmér avgå och lämna plats för en annan Hans, Ölvebro. Därefter smällde Ebbe Carlsson-affären av och luften gick totalt ur PU (om de någonsin har haft någon). Sen jobbade man lite allmänt med tre spår, C-G Östling (faktiskt), Miro Baresic och Christer Pettersson.

Resten är, som man säger, historia. Det var nästan tre år senare.
Jag tvivlar på att Tell och Piltz har haft någon större roll i själva projektet men, i alla fall, den sistnämnda var ju väldigt aktiv precis när det smäller.

Citat:
Helt riktigt, LGWP vet mer helt klart.

Googlade lite och hittade en hel del intressant. En svensk, Stockholmsbaserad 40-åring. Varför har han ingen speciell förklaring.

Citat:
Jobbat inom polis, säkerhetstjänst eller försvar.
Svensk man.
I dag runt 65 år.
God skytt, vapenvan.
Runt 180 centimeter lång.
Kraftigt byggd.
God kondition.
Ostraffad.

Det stämmer exakt in på Polisman "UtseendebytarN" G.
Senast redigerad av Acech 2011-05-14 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in