2011-05-13, 07:11
Medlem
hehehos avatar
Nån som har tillgång till Lingärdes DN-artikel:

Ulf Lingärde är datakonsult och expert på hur man använder datorer i underrättelsearbete. Med det som utgångspunkt skrev han den 28 januari 1988 ett debattinlägg i Dagens Nyheter, som väckte en hel del uppseende. Han menade bland annat att (den dåvarande) spaningsledningen låtit sig luras av desinformation från en utländsk underrättelsetjänst. Desinformationen skulle ha planterats här för att dölja landets inblandning i mordet.
''Ett par dagar efter artikeln började min telefon uppföra sig underligt. Jag fick också ett direkt tips om att jag var avlyssnad. Det kom sedan ovanligt många felringningar, precis som om någon ville kontrollera att jag var hemma.''
Ulf Lingärde bad grannarna hålla uppsikt över huset. ''Grannarna berättade senare att de sett ett par i 25- årsåldern som snokade runt huset. De var ända inne i trädgården.'' Så långt kunde det röra sig om tillfälligheter, menade Ulf Lingärde.
''Men när jag en kväll några dagar senare förföljdes av en bil blev jag misstänksam på allvar. Det var en grå Saab 9000 och föraren var i 30-35 årsåldern med smalt ansikte och klädd i keps. Det rådde ingen tvivel om att han förföljde mig.''
Ulf Lingärde slog på helljuset för att kunna läsa bilens registreringsnummer. När han kontrollerade med bilregistret visade det sig att numret inte fanns!
Han satte också ett inbrott hos brodern i Stockholm i samband med de övriga händelserna.
''Vi har samma namn och jobbar i samma bransch, och ingenting av värde i huset var försvunnet. Den eller de som brutit sig in hade bara snokat runt som om de letade efter något särskilt.''
Han ville inte spekulera i vem eller vilka som förföljde honom, men han var övertygad om att det berodde på hans artikel. ''En sak är klar. Det är inga galningar som är i farten. De vet vad de gör och de har resurser'', slutade Ulf Lingärde. I dag sysslar han inte längre med Palmemordet.
Citera
2011-05-13, 07:15
Medlem
hehehos avatar
Lite OT men det kan inte uteslutas att han som höll i pistolen kom från en ambassads mordkommando. Det lär finns på de större ambassaderna i större städer och kan rycka ut snabbt om det behövs.

Lite om deras träning och vilka fina saker våra skattepengar går till i världens demokratier:

Sommaren 1975 avslöjade marinpsykologen, löjtnant Thomas Narut från US Naval Hospital, att USA använder grova brottslingar och då främst dömda mördare, för vidareutbildning till politiska lönnmördare! Löjtnant Naruts eget arbete bestod just i att träna upp mördare till att utan reflexioner och samvetskval döda sina medmänniskor.
''Mångårig forskning visar att de bästa mördarna är män med så kallade passivt-aggressiva personligheter. De är väldisciplinerade människor som perfekt kontrollerar sina känslor. Inombords har de stora krafter, som kan fås att bryta ut vid ett speciellt tillfälle. När detta händer är de kapabla att döda utan några som helst ångerkänslor eller samvetskval.''
Utbildningen består bland annat i att man visar olika filmer. Den utvalde placeras i en mörk lokal och huvudet spänns fast i nackstödet, så att det inte går att vända bort blicken. Även ögonlocken fixeras så, att man inte har någon möjlighet att blunda. De filmer som visas är mycket blodiga och brutala och visar människor som dödas och skadas under fruktansvärt smärtsamma former. Allt eftersom träningen fortskrider, blir graden av sadism och blodiga scener allt värre.
Syftet är att den utvalde skall lära sig leva med grymheter och sadism och ta det som en del av vardagen. Att skjuta huvudet av någon skall inte vara något märkvärdigt!
Forskarna mäter hela tiden den utvaldes puls och hjärtverksamhet. Under de första filmerna ligger den alltid högt över det normala. Visar det sig att dessa symptom på skräck, rädsla och obehag sjunker, ju fler och ju råare filmer man visar, har man funnit rätt man. En man som utan tvekan eller moraliska betänkligheter kan dödsmisshandla, skjuta ihjäl eller stycka en annan människa och låta henne försvinna.
En mordmaskin lika känslolös som en robot. Löjtnant Thomas Narut fortsätter:
''De utvalda rekryterna hämtas ofta från ubåtsmanskap och fallskärmsjägarna. När de är färdigutbildade placeras de ut som tjänstemän på amerikanska ambassader runt om i världen.''
Citera
2011-05-13, 14:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Utbildningen består bland annat i att man visar olika filmer. Den utvalde placeras i en mörk lokal och huvudet spänns fast i nackstödet, så att det inte går att vända bort blicken. Även ögonlocken fixeras så, att man inte har någon möjlighet att blunda. De filmer som visas är mycket blodiga och brutala och visar människor som dödas och skadas under fruktansvärt smärtsamma former. Allt eftersom träningen fortskrider, blir graden av sadism och blodiga scener allt värre.
Syftet är att den utvalde skall lära sig leva med grymheter och sadism och ta det som en del av vardagen. Att skjuta huvudet av någon skall inte vara något märkvärdigt!
Forskarna mäter hela tiden den utvaldes puls och hjärtverksamhet. Under de första filmerna ligger den alltid högt över det normala. Visar det sig att dessa symptom på skräck, rädsla och obehag sjunker, ju fler och ju råare filmer man visar, har man funnit rätt man. En man som utan tvekan eller moraliska betänkligheter kan dödsmisshandla, skjuta ihjäl eller stycka en annan människa och låta henne försvinna.
En mordmaskin lika känslolös som en robot. Löjtnant Thomas Narut fortsätter:
''De utvalda rekryterna hämtas ofta från ubåtsmanskap och fallskärmsjägarna. När de är färdigutbildade placeras de ut som tjänstemän på amerikanska ambassader runt om i världen.''
[/i]

Det som du här beskriver är precis som taget ur den berömda Stanley Kubrick-filmen: Clockwork
Orange. Fast där är syftet med "behandlingen" det rakt motsatta. Men själva metodiken
är identisk. Nu fick man otäcka vibbar känner jag... ...Överträffar verkligheten dikten åter igen?

http://www.youtube.com/watch?v=_NMzepSePD4&feature=related
Senast redigerad av Grandioso 2011-05-13 kl. 15:52.
Citera
2011-05-13, 15:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det som du här beskriver är precis som taget ur den berömda Stanley Kubrick-filmen: Clockwork
Orange. Fast där är syftet med "behandlingen" den rakt motsatta. Men själva metodiken
är identisk. Nu fick man otäcka vibbar känner jag... ...Överträffar verkligheten dikten åter igen?

http://www.youtube.com/watch?v=_NMzepSePD4&feature=related

Ja, visst är det deprimerande och man kan få "weltsmertz" för mindre... Lite OT igen: men det sägs att Kubrik bevittnat MKULTRA-experiment på det sjukhus i UK som höll på med sådant. (Det finns tom en konspirationsteori runt hans död och detta... )
Men MK-ULTRA (plus hemligare Project ARTICHOKE) och politiska mord är relevant för tråden, eftersom det var politiska mördare man ville ha fram:
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_MKULTRA
Senast redigerad av heheho 2011-05-13 kl. 15:07.
Citera
2011-05-13, 18:31
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Sedan har jag undrat över vem som beskyddade Sigge,var det så svårt att få fast honom eller användes han på något sätt?

Hans Holmér skulle jag tro. En sådan som Sigge C är ju rena guldgruvan om man jagar skurkar. Låt honnom hålla på, ge honnom dagsböter eller något månad för någon småsak ngon gång ibland för att markera vem som bestämmer. Sedan till hans spelhåla och lägenhet kommer allt möjligt löst folk som kan vara myckt intressanta.
Citera
2011-05-13, 20:29
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Hans Holmér skulle jag tro. En sådan som Sigge C är ju rena guldgruvan om man jagar skurkar. Låt honnom hålla på, ge honnom dagsböter eller något månad för någon småsak ngon gång ibland för att markera vem som bestämmer. Sedan till hans spelhåla och lägenhet kommer allt möjligt löst folk som kan vara myckt intressanta.

Anders Jallai har idag publicerat ett intressant blogginlägg om Ebbe Carlsson och Holmérs "hemliga agenda" i utredningen av MOP. Det märks att Frånstedt är en gammal man. Lite synd att Jallai lägger orden i munnen på honom.
Citera
2011-05-13, 21:27
Medlem
SavileRows avatar
Hur gick det till när Holmér blev chef över utredningen?
Vem tillsatte honom eller kanske snarare tillät honom att bli chef?
Citera
2011-05-13, 22:10
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow

Jag har för mig att han som länspolischef över Stockhom utsåg sig själv som spaningsledare.
Citera
2011-05-13, 22:34
Medlem
Maxestrellas avatar
Kolla in:
http://www.youtube.com/user/Ensaligblandning#p/a/u/0/MqNccL6t27Y
Citera
2011-05-13, 22:44
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Kolla in:
http://www.youtube.com/user/Ensaligblandning#p/a/u/0/MqNccL6t27Y

Underbart! Äntligen lite nytt, härligt material från "Ensaligblandning".

Hans kanal är en riktig guldgruva.
Citera
2011-05-13, 22:47
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow

Det står beskrivet i SOU 1999:88 s. 49-65, om du blir något klokare på det. De säger t.ex. att Rikspolisstyrelsen kunde ha tagit över utredningen från Stockholmspolisen=Holmér eftersom det gällde brott mot rikets säkerhet. Så man ska väl fråga dem varför de inte gjorde det. Undfallenhet säger Frånstedt. Man kan väl tänka sig att justitieministern kunde ha haft synpunkter på vem som skulle leda också.
Citera
2011-05-13, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Heheho

Nu kan jag komma ihåg helt fel, men skrev du inte tidigare om hur Leif Tell passade bra in som GM och så sa du någonting om hans personlighet? Kan du utveckla, lät riktigt intressant.
Senast redigerad av Acech 2011-05-13 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in