Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-05, 08:00
Medlem
" I dag såg jag Wranghult nära bristningsgränsen för första gången.
" Vad fan har vi glömt" väste han.

"Som en ödesfråga framstår nu vad musikläraren M och herr B är värda som vittnen.

https://i.ibb.co/cLqKtT0/Wranghult.jpg
Citera
2022-02-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Exakt! Ska bryta mitt löfte en andra gång att inte längre posta i den här tråden men jag postar egentligen inte en egen åsikt utan stödjer endast en annan skribents klockrena analys.

Det har aldrig funnits en Grandman som samtidigt rent fysiskt kan vara gärningsman i MOP. Visst, det kan ha funnits flera skumma figurer utanför Grand men ingen av dem kan vara GM om man hittar ett uns av sanning i alla vittnesmål. En Grandman som GM kan aldrig existera även om man endast ger Inge Morelius vittnesmål så lite som 30 sekunder. Då skulle en efterföljare från Grand behöva teleporteras från några meter efter korvkiosken till Dekorimahörnan för att få in IG:s kortast möjliga vittnesmål. Behövs det fler sekunder så backas teleporteringen tillbaka till ett tiotals meter innan korvkiosken. I samma veva plus/minus några sekunder eller tiotals sekunder så kommer mytomanen Stig Engström ut från Skandiahuset.

Jag har klockat all detta och ska alla vittnesmål väga minst lika tungt så kan ingen Grandman vara gärningsman. Släpp detta. I all den här villervallan så har någon, eller några, lyckats manövrera och slingra sig igenom alla former av vittnesmål. Vissa vittnesmål kanske heller aldrig visats för allmänheten. Grandmannen är en hoax.

Teleportering är inte nödvändig, det räcker med en vanlig personbil.
Citera
2022-02-05, 08:42
Medlem
Citat:
Exakt! Ska bryta mitt löfte en andra gång att inte längre posta i den här tråden men jag postar egentligen inte en egen åsikt utan stödjer endast en annan skribents klockrena analys.

Det har aldrig funnits en Grandman som samtidigt rent fysiskt kan vara gärningsman i MOP. Visst, det kan ha funnits flera skumma figurer utanför Grand men ingen av dem kan vara GM om man hittar ett uns av sanning i alla vittnesmål. En Grandman som GM kan aldrig existera även om man endast ger Inge Morelius vittnesmål så lite som 30 sekunder. Då skulle en efterföljare från Grand behöva teleporteras från några meter efter korvkiosken till Dekorimahörnan för att få in IG:s kortast möjliga vittnesmål. Behövs det fler sekunder så backas teleporteringen tillbaka till ett tiotals meter innan korvkiosken. I samma veva plus/minus några sekunder eller tiotals sekunder så kommer mytomanen Stig Engström ut från Skandiahuset.

Jag har klockat all detta och ska alla vittnesmål väga minst lika tungt så kan ingen Grandman vara gärningsman. Släpp detta. I all den här villervallan så har någon, eller några, lyckats manövrera och slingra sig igenom alla former av vittnesmål. Vissa vittnesmål kanske heller aldrig visats för allmänheten. Grandmannen är en hoax.

Det kan va så att Grandmannen följer efter från Grand o sen är det hans kompis som står i Dekorimahönan.
Citera
2022-02-05, 09:01
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Teleportering är inte nödvändig, det räcker med en vanlig personbil.

Helt omöjligt att en bil kunnat plocka upp en Grandman från området vid korvkiosken och köra denne till Dekorimahörnan och att någon, som vittne, aldrig nämnt det på ca 35 år. Det är för övrigt omöjligt utan att bryta mot trafikregler på Sveavägen. Ett sådant trafikbrott skulle ha noterats av ännu fler vittnen. Om en taxi gör en rundpall så är det normalt men om en "civil" bil gör det så noterar man det. Åtminstone i ett par dagar. Då ringer man polisen efter det som hänt. Sen kanske man glömmer, men inte de första dagarna efter ett statsministermord. Inte 1986 när Sverige var som lamm. Då kommer man ihåg. Någon skulle ha sett detta.

För övrigt har jag redan löst gåtan med Ekman och Almsäter, men ingen bryr sig. Ingen i systemet bryr sig att rentvå Stig Engström. Inte ens åklagarmyndigheten. Tyvärr. Skribenter här bryr sig om Stig. Men det räcker inte.
Senast redigerad av I-van-Toer 2022-02-05 kl. 09:10.
Citera
2022-02-05, 09:23
Medlem
Citat:
Helt omöjligt att en bil kunnat plocka upp en Grandman från området vid korvkiosken och köra denne till Dekorimahörnan och att någon, som vittne, aldrig nämnt det på ca 35 år. Det är för övrigt omöjligt utan att bryta mot trafikregler på Sveavägen. Ett sådant trafikbrott skulle ha noterats av ännu fler vittnen. Om en taxi gör en rundpall så är det normalt men om en "civil" bil gör det så noterar man det. Åtminstone i ett par dagar. Då ringer man polisen efter det som hänt. Sen kanske man glömmer, men inte de första dagarna efter ett statsministermord. Inte 1986 när Sverige var som lamm. Då kommer man ihåg. Någon skulle ha sett detta.

För övrigt har jag redan löst gåtan med Ekman och Almsäter, men ingen bryr sig. Ingen i systemet bryr sig att rentvå Stig Engström. Inte ens åklagarmyndigheten. Tyvärr. Skribenter här bryr sig om Stig. Men det räcker inte.

En personbil kan ha plockat upp Grandmannen, märk att jag inte skriver Gärningsmannen, och kört till och stannat vid korvkiosken. Det var inget onormalt att bilar stannade där. När LOP passerar hänger Grandmannen på men följer inte med över Sveavägen. Personbilen plockar återigen upp honom och släpper honom vid rödljusen vid Tunnelgatan, ingen U-sväng eller brott mot trafikregler, och Grandmannen går några korta steg på övergångsstället fram till Dekorima.

Inget av detta ger en onormal gatubild av bilar eller gående utan vad man kunde förvänta sig av professionella aktörer.

Att inget vittne finns är inte ett bevis på att det är omöjligt.
Citera
2022-02-05, 11:02
Medlem
Intervju med ögonvittnet Anders Delsborn i Morgonekot 1 mars 1986

https://www.youtube.com/watch?v=Zg1umRgMnH8
Citera
2022-02-05, 11:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Meningen var ju att en oberoende skulle dokumentera mordjakten och detta skulle senare få släppas fritt till allmänheten när mördaren väl hade haffats, i syfte att göra Holmer till nationalhjälte.

Nu blev det ju inte så och Holmer kom i konflikt med reportern eftersom han ville stoppa publiceringen, vilket såklart inte gick att stoppa, och nu blev det istället en berättelse om ett stort fiasko.

Kan pressen att ha en reporter i ryggen ha stressat HH till att driva kurdspåret ända in i kaklet och hoppas på en gruppbeskyllan?

Tänk om en enda kurd gjort ett falskt erkännande av deltagande. Då kunde vi haft ett annat narrativ nu.
Citera
2022-02-05, 11:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Om vi leker med tanken att den röda Volvon som Anders Pettersson såg och den röda Volvon som Anette Kohut såg är samma bil, då var det alltså civilpoliser som åkte från Snickarbacken, hamnade på Kammakargatan och vidare in på Sveavägen i hög fart (Anette åkte från Luntmakargatan 29).

Vad är då den mest sannolika vägen de tog från Snickarbacken till Kammakargatan? Finns det några fler vittnesmål om en röd Volvo?

Och om de var civilpoliser varför drog de ifrån platsen så snabbt? Borde de inte tvärtom velat vara kvar i området och försökt fånga Palmes mördare?

Dessutom gav de en finsk man i 40-45 års ålder alibi då de påstått att han kommit ut från Karelia. Samme man som vittnet på Sturegatan såg?

Varför förhördes aldrig dessa civilpoliser? Varför förhördes aldrig Anders Petterssons kollega Mats Eriksson? De var ju mitt i händelsernas centrum bara minuter efter mordet.

Anette Kohuts förhör var ju länge sekretessbelagt. Var det pga att hon sett den röda Volvon?

Var förhören med AK verkligen mer sekretessbelagda än andra förhör som inte ingick i åtalet mot CP?
Citera
2022-02-05, 11:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Läs förhören med IM. I förhören från 1986 så ser han GM vid dekorima några enstaka sekunder innan LOP passerar mannen.

1986 säger IM inte något om att det skulle va så mycket som 30 sekunder.

Vi har vittnesmål om blå jacka från Grand till trappan på tunnelgatan. Jag tycker det är otroligt mycket mer intressant än att IM 1987 plötsligt säger han såg dekorimamannen i flera minuter. En kovändning som ju kommer efter att han samtalat mycket med Kanger. Och en helt omöjlig story eftersom IM själv inte stått där mer än max drygt 1,5 minuter.
Citera
2022-02-05, 11:53
Medlem
p.norths avatar
Vad var det för polis som var på plats kl 23.24-23.25 ca Om då skottet skedde 23.21? Och ambulans kom någon minut efter polis.
Undra hur lång tid det tar från Delsbon ser dom 3 först, "samtala" tills han får grönt ljus, då skottet sker? 5sek - 10sek? Hade han stått längre så hade han uppmärksammat, längre. Dels tiden dels dom 3.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Intervju med ögonvittnet Anders Delsborn i Morgonekot 1 mars 1986

https://www.youtube.com/watch?v=Zg1umRgMnH8
Citera
2022-02-05, 11:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Vad var det för polis som var på plats kl 23.24-23.25 ca Om då skottet skedde 23.21? Och ambulans kom någon minut efter polis.
Undra hur lång tid det tar från Delsbon ser dom 3 först, "samtala" tills han får grönt ljus, då skottet sker? 5sek - 10sek? Hade han stått längre så hade han uppmärksammat, längre. Dels tiden dels dom 3.

Frågan är om AD egentligen kan se de tre mer än de sista metrarna. Eller menar han att han tittar bakåt?

Han säger dessutom att det är i korsningen han ser dom.

Jag är ganska övertygad om att anledningen till att AD tittar och ser de tre är att något händer, något litet som drar ögonen till sig. Jag tror det är att mördaren kliver ut från fasaden, stämmer fint in på det han säger han först ser. En vänd mot gatan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-05 kl. 12:04.
Citera
2022-02-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kan pressen att ha en reporter i ryggen ha stressat HH till att driva kurdspåret ända in i kaklet och hoppas på en gruppbeskyllan?

Tänk om en enda kurd gjort ett falskt erkännande av deltagande. Då kunde vi haft ett annat narrativ nu.

HH gjorde klart för medarbetarna i Palmerummet att kurdspåret var huvudspåret bara några dagar efter mordet. Långt innan pressen visste om det och långt innan det var officiellt. Enligt LGWP så fick HH en dossier av SÄPO och då insåg LGWP att SÄPO var ute efter att
som han sa "kompromettera" HH. Det sista kan ju vara en efterhandskonstruktion från LGWP, svårt att avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in