Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valet2022
Har aldrig sett någon komma med en alternativ lösning med bäring på uppgifter från mordplatsen med omnejd, förutom förhållandet grandmannen-gärningsmannen.

Några personer hävdar att gärningsmannen kom från Skandia.
Victor G skulle väl ha kommit till mordplatsen från Mon Cheri.
Citera
2022-02-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mårten Palme ser en lufs gå efter föräldrarna. Pia Engström sitter och väntar på bussen och ser makarna Palme vandra söderut på Sveavägens västra trottoar. Hon lägger märke till att ingen går efter dom och att dom verkar sakna livvakter. Hon visar trovärdighet när hon utan tvekan pekar ut Roger Östlund som höghushög desperado på Sveavägen mordkvällen .

Ljubisa Najic ser en sjaskig man gå bakom Palme . Iakttagelsen görs under några sekunder. Han lämnar vittnesmål som han sen ändrar. Ena stunden pekar han mot Christer Pettersson i nästa stund gör han det inte. Det är besvärande för hans trovärdighet.

Nu är det så att MP/LN mycket väl kan ha sett någon. Men personen ifråga måste bindas till mordplatsen. Du försöker med Tensonmannen . Men bortser från Nicola Fauzzis viktigaste information . Mannen han passerar och som går efter makarna Palme ser han efter MOP titta ut ur Dekorimas port. Vilket en rad vittnen pekar på är vad Anders Björkman gör. NF säger detta tredje mars och kan inte veta om AB i porten om han inte sett händelsen. Det stämmer inte med ABs vittnesmål , men alla detaljer stämmer inte och det är inte cherry picking att identifiera de relevanta.

PU försökte bygga en liknande indiciekedja mot Christer Pettersson. Samtliga jurister i rättegångarna sågade denna totalt. Någon Grandman har aldrig kunnat placeras på mordplatsen. Vare sig av dig eller någon annan.

Sen skriver du att jag gillar konspirationer. Du har fått det om bakfoten. Det var SÄPO som tog fram övervaknings-PM som sedan det avhemligas visat sig innehålla intressanta iakttagelser på att OP var övervakad. Om du verkligen läst vad jag skrivit skulle du veta att jag inte sätter likhetstecken mellan övervarkarna och GM . Men jag tycker det är på sin plats att utreda detta.

Det är inte jag som påstår att OP övervakats irreguljärt av tre namngivna SÄPO-män. Det var sveriges dåvarande utrikesminister Sten Andersson som påstod detta till Lars Borgnäs i MMM ”Mannen , Mordet, Mysteriet”. Jag tycker detta är värt att gå till botten med . Vare sig det är SÄPO-män som bedrivit spaning mot sin egen statsminister eller utrikesministern som sprider rykten om sitt lands säkerhetstjänst.

Ovanstående är fakta som lämnar öppet för att en konspiration ligger bakom MOP. Skulle du komma fram med något som verkligen pekar på en ensam mördare är jag idel öra. Men det får vara något mer matnyttigt än en uppgift om en springande man på Sturegatan i ett vittnesmål som kommer in sex år efter mordet.
Återigen tröttsamma cherrypicking från din sida. Varför skulle Engström inte kunna missa denna lufs? Mårten Palme som stod närmast och observerade denna skumma man har större trovärdighet då han observerar mannen direkt efter att de går ut från grand. Han lägger märke till hur den här mannen har ett intresse för LOP.

Man ska ta fasta på Najics första vittnesmål. Att han blev påverkad av Pettersson-såpan två år senare är han knappast ensam om. Det är så vittnen fungerar. Huvudsaken är att Najic ser en sjaskig man gå efter makarna, som sen tittar ut och lägger märke till de två männen som gick före, men inte LOP och den efterföljande mannen vilket rent logiskt måste innebära att LOP och den sjaskige mannen gått åt samma håll. Speciellt när NF observerar en efterföljande man med liknande signalement vid la carterie.

Att NF säger att tensonmannen står vid porten gör han enbart baserat på jackans färg. Dessutom stod NF från väldigt långt avstånd. Inte konstigt att NF gör den kopplingen. Om du på riktigt tror att NF såg AB vid la carterie så är du efterbliven.

Haha nu lutar du dig tillbaka på PU slutsatser. Samma PU som varit ett enda stort fiasko från första dagen. Måhända att man inte kan binda Christer Pettersson, men att avfärda grandmannen som gärningsmannen gör man inte lättvindigt baserat på att det är så mycket uppgifter som går ihop i en logisk kedja. Sen är jag medveten om att det inte går att fastställa till 100 procent som mycket annat, men baserat på uppgifterna i utredningen så är det något som är det enda trovärdiga och logiska som kan stödjas av oberoende vittnen, åtminstone från grand till la carterie. Vill man låtsas som att mannen vid la carterie inte har något med mordet att göra så kan man göra det, men då gör man det väldigt svårt för sig om man vill placera en alternativ gärningsman vid dekorima minuten innan mordet, vilket NF och andra vittnen inte kunde se när de passerade dekorima. Men eftersom du är så kåt i din "gärningsmannen blir släppt av en bil sekundrarna innan mordet" så förstår jag att du kämpar med näbbar och klor för din fantasiteori.

Konspiration är uteslutet vad SÄPO än må ha sagt. Det har gått 36 år. 50 miljoner i belöning. Ingen har yppat ett ord. Mordet begicks på ett amatörmässigt impulsivt sätt, vilket bekräftas av FBI själva. Hur någon på allvar tror att detta begicks av någon konspiration av människor med bakgrund i det säkerhetspolisiära övergår fan mitt förstånd.

Du kommer aldrig kunna placera dessa övervakare på mordplatsen med omnejd. Det är detta som är problemet. Utöver det orimliga i att ingen yppat ett enda ord och att det inte har läckt information. Det finns en anledning till att det just är fall med ensamma gärningsmän som varit olösta i decennier.

Vittnet på Sturegatan kommer med intressanta detaljer som gör vittnesmålet angeläget. Vittnet kryddar inte heller utan förhåller sig balanserat. Hon medger saker som hon sett och inte har sett. En stolle hade kryddat och sagt att hon minns allting. Att vittnesmålet inkom så pass sent ser jag inte som konstigt alls eftersom allmänheten förblindades av att det var kurder, poliser, sydafrikaner och Christer Pettersson som begick mordet. Varför ska man då lämna in ett tips om någon sunkig bonde som går på sturegatan? Hade vittnet fått veta 1986 att det var en man med konstig huvudbonad, mörkblå lite längre täckjacka, medellängd, 40 årsåldern, som flydde i riktning mot birger jarlsgatan, så hade det här vittnet kommit med sitt vittnesmål inom första veckan.
Citera
2022-02-04, 20:52
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
länken fungerar ej!
Oj då! Den har tydligen stängts ner av någon anledning. Kan dock rekommendera Gunnar Walls blogg:

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/06/den-osannolika-mordaren-uppdaterad-har-nagot-viktigt-tillkommit/
Citera
2022-02-04, 21:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Vem som mördade Palme lär vi nog aldrig få veta. Men jag är ganska trygg på att Christer Pettersson inte var gärningsmannen, han var helt enkelt för dum i huvudet till att kunna utföra ett liknande dåd.
Citera
2022-02-04, 22:05
Ett bidrag till tråden som jag hoppas ger alla nyfikna i tråden lite näring.

https://sverigesradio.se/avsnitt/palmeutredningen-inifran-del-1-olof-palmes-sista-timmar

Detta är avsnitt 1 avsnitt nr 2 ligger ute och intressant fortsättning följer.
Citera
2022-02-04, 22:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Ett bidrag till tråden som jag hoppas ger alla nyfikna i tråden lite näring.

https://sverigesradio.se/avsnitt/palmeutredningen-inifran-del-1-olof-palmes-sista-timmar

Detta är avsnitt 1 avsnitt nr 2 ligger ute och intressant fortsättning följer.
Det är jättefint att du och andra lägger ut material.
Jag har lyssnat och läst.
Varför ska Holmer rapportera in till Dagens Nyheter varje dag?
Citera
2022-02-04, 23:19
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det är jättefint att du och andra lägger ut material.
Jag har lyssnat och läst.
Varför ska Holmer rapportera in till Dagens Nyheter varje dag?
Meningen var ju att en oberoende skulle dokumentera mordjakten och detta skulle senare få släppas fritt till allmänheten när mördaren väl hade haffats, i syfte att göra Holmer till nationalhjälte.

Nu blev det ju inte så och Holmer kom i konflikt med reportern eftersom han ville stoppa publiceringen, vilket såklart inte gick att stoppa, och nu blev det istället en berättelse om ett stort fiasko.
Citera
2022-02-05, 00:14
Medlem
OPK123s avatar
Rent tidsmässigt så går polisman Anders Petterssons vittnesmål om den finske mannen i 40-45 års ålder och blå täckjacka väldigt bra ihop med vittnet på Sturegatan eller hur?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14211-00

https://drive.google.com/file/d/1P9ncDAM7ItRLBU7oBIMU6wpNpyN7C01D/view
Citera
2022-02-05, 00:21
Medlem
OPK123s avatar
Likväl går Anette Kohuts vittnesmål om den röda Volvon väldigt bra ihop tidsmässigt med polisman Anders Petterssons vittnesmål om civilpoliserna i en röd Volvo 244.

https://drive.google.com/file/d/1sGZEK2sSu1umtzDG3_cU-mgJojFNv5VX/view

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14211-00
Citera
2022-02-05, 00:37
Medlem
OPK123s avatar
Om vi leker med tanken att den röda Volvon som Anders Pettersson såg och den röda Volvon som Anette Kohut såg är samma bil, då var det alltså civilpoliser som åkte från Snickarbacken, hamnade på Kammakargatan och vidare in på Sveavägen i hög fart (Anette åkte från Luntmakargatan 29).

Vad är då den mest sannolika vägen de tog från Snickarbacken till Kammakargatan? Finns det några fler vittnesmål om en röd Volvo?

Och om de var civilpoliser varför drog de ifrån platsen så snabbt? Borde de inte tvärtom velat vara kvar i området och försökt fånga Palmes mördare?

Dessutom gav de en finsk man i 40-45 års ålder alibi då de påstått att han kommit ut från Karelia. Samme man som vittnet på Sturegatan såg?

Varför förhördes aldrig dessa civilpoliser? Varför förhördes aldrig Anders Petterssons kollega Mats Eriksson? De var ju mitt i händelsernas centrum bara minuter efter mordet.

Anette Kohuts förhör var ju länge sekretessbelagt. Var det pga att hon sett den röda Volvon?
Citera
2022-02-05, 06:25
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Grandmannen : 40-årsåldern , ca 175cm , halvlång jacka ,ordinär kroppsbyggnad, lite rund om magen keps m spänne på knoppen och stålbågade glasögon. Därtill i intensiv blick och inte några försök att dölja sitt ansikte . Står helt öppet och råblänger på Margareta Storhök och Anneli Korhonen.

Gärningsmannen : 30-45 år, 180-190cm , trekvartslång rock/täckjacka , välbyggd,kraftig utan att vara tjock bredaxlad , stickad mössa eller barhuvud. Bra på att dölja sitt utseende. Inget av dryga tjoget vittnen runt mordplatsen kan efter mordet ge detaljer om mördarens omsaskerade ansikte.

Ovanstående fakta visar hur osannolikt det är att Grandmannen och gärningsmannen är samma person.

Exakt! Ska bryta mitt löfte en andra gång att inte längre posta i den här tråden men jag postar egentligen inte en egen åsikt utan stödjer endast en annan skribents klockrena analys.

Det har aldrig funnits en Grandman som samtidigt rent fysiskt kan vara gärningsman i MOP. Visst, det kan ha funnits flera skumma figurer utanför Grand men ingen av dem kan vara GM om man hittar ett uns av sanning i alla vittnesmål. En Grandman som GM kan aldrig existera även om man endast ger Inge Morelius vittnesmål så lite som 30 sekunder. Då skulle en efterföljare från Grand behöva teleporteras från några meter efter korvkiosken till Dekorimahörnan för att få in IG:s kortast möjliga vittnesmål. Behövs det fler sekunder så backas teleporteringen tillbaka till ett tiotals meter innan korvkiosken. I samma veva plus/minus några sekunder eller tiotals sekunder så kommer mytomanen Stig Engström ut från Skandiahuset.

Jag har klockat all detta och ska alla vittnesmål väga minst lika tungt så kan ingen Grandman vara gärningsman. Släpp detta. I all den här villervallan så har någon, eller några, lyckats manövrera och slingra sig igenom alla former av vittnesmål. Vissa vittnesmål kanske heller aldrig visats för allmänheten. Grandmannen är en hoax.
Citera
2022-02-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det fanns två Seppo på boendet. Men jag vet inte om någon av dessa är samma Seppo som drog igång PKK-spåret. Det skulle kunna vara det.

Jag läste på om rätt Seppo. Underligt med dessa falska vittnesuppgifter. Finns ju flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in