Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-21, 15:59
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
EIR är EAPs organ . Dom är ofta mycket välinformerade . Inte så konstigt med en Hallenbroich i toppen. Men som så många andra letar dom efter sina favoritförövare i MOP, alltså åt vänster. Att titta höger om höger är dom inte så intresserade av.

Lite grand som Gunnar Wall som inte gärna tittar på vänsterkanten och ex inte vill se att curielnätverket låg nära KGB. Tänker ex på Pierre Schoris PKK madam Joyce Blau som även hon hade band till Lubjanka .

Båda nämnda källor har intressant information men man får läsa dom medveten om deras ideologiska förtecken och sovra på framtagna fakta och rena åsikter. Något som iofs gäller generellt för samtliga källor i MOP.

Alexander Balmages och Goutev är två exempel på personer som inte skulle kunna bedriva sin verksamhet utan att KGB nickar medgivande. Därmed är risken stor att de också måste göra Lubjanka speciella tjänster. Har dom verkligen varit i kontakt med Viktor Gunnarsson är det intressant.

Curielnätverket låg nära George Blake som låg mycket nära KGB.
Tunneln under Berlinmuren avslöjades av Blake.
Blau var kurdiska.
Citera
2022-01-21, 17:32
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Nej, Per Hall var inte kommissarie vid tiden för MOP.

Ok, men vad var hans roll på kvällen den 28:e om inte poliskommissarie? Tillsammans med Stigson?
Citera
2022-01-21, 17:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Biff! Baff! BOF! Ghghgh. . Ja, här åker man på råsop efter råsop av alla aktade namn. Det märks att man har hamnat i en högre division jämfört med Skandiamannen-tråden. Trodde jag hade graderat upp mig till åtminstone gult MOP-bälte. Men det blir till att återgå till skolbänken ...

Nej, jag tänkte att "Tensonmannen" måste ta vägen någonstans efter mötet med NF. Han kan inte vara så långt ifrån när det smäller. Om han inte är GM eller AB, gick han förbi strax innan? AB kanske borde ha sett honom, eller IM, eller något vittne efter dådet?

Ja, ni kan faktiskt ha rätt i att TM är gärningsmannen.

Teorin du argumenterat mot är att Tensonmannen är GM. Då ses han av IM och AB, och andra vittnen.
Citera
2022-01-21, 17:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den tekniska bevisning som finns, dvs kulorna, leder inte till en GM om denne inte är snäll nog att lämna över vapnet
Sjävklart skulle inte gärningsmannen frivilligt ha lämnat över sitt mordvapen, denna måste upphittas.

Citat:
(Dessutom är kulorna skadade och kan (i vart fall numera) bara ge en +1 eller så)
Detta är väl enbart ett antagande gjort utan vetskap om mordvapnets egentliga kondition?

Citat:
Och skulle man plocka in Patrik Polis och hitta en matchande 357:a i garderoben, vad spelar då signalementet från MP för roll? Kanske om denne är 150 cm lång eller en mänsklig valross, men om han ser ut som vilken genomsnittlig 30-40-årig svensk man...?
Kulor med rätt blyisotopsammansättning/bomspår borgar inte för en lösning ifall man inte samtidigt finner vapnet.

Citat:
Min poäng, som jag står fast vid, är att inget talar för att bättre förhör hade gjort att man hade kunnat identifiera GM. Ingen på MP kände igen GM och då är det i princip kört. Det är ju heller inte så att vi saknar signalement, problemet är att t.ex. AB och LJ säger jacka, rock, mössa, keps trots att de såg samma person på nära håll. Det vore befängt att tro att bättre förhör kunnat ändra på det.
Då delar vi samma uppfattning.
Vittnesmålen har aldrig haft något egentligt värde utom just indirekt bevisföring (indicier), och har tills idag inte helller lett någonvart, varför den tekniska bevisningen är och har alltid varit det enda sättet att lösa detta brott.
Senast redigerad av kato85 2022-01-21 kl. 18:10.
Citera
2022-01-21, 18:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ok, men vad var hans roll på kvällen den 28:e om inte poliskommissarie? Tillsammans med Stigson?
Ok, polisen hade kanske tuffa torpeder de också.
Stigson verkar inte vara så popunlär(som mina barn säger) bland de kriminella.
Ryska och bulgariska nätverk i Stockholm och i Malmö härjade på 80-talet.
Det har aldrig mördats så många prostituerade i Sverige som just då. (Ganska lugnt med mord i Sverige innan man släppte in ryssar och bulgarer f.ö.)
Mord
Bestialiska mord. Styckmord.
Psykologisk krigföring.
Hur många prostituerade vågade säga emot efter det.
Senast redigerad av Gothus 2022-01-21 kl. 18:48.
Citera
2022-01-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Är det inte bara en fråga om felaktig benämning? Vilken poliskommissarie agerar chaufför? Det talar för snarare för att det inte var en kommissarie som körde honom.
Citera
2022-01-21, 19:43
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Är det inte bara en fråga om felaktig benämning? Vilken poliskommissarie agerar chaufför? Det talar för snarare för att det inte var en kommissarie som körde honom.

Du har helt rätt. Mitt minne svek mig. Slarvigt. Det stod ingenting om en poliskommissarie. Utan det står såhär i förhör med Flyckt den 6:e mars:

”Från skolan hade han fått skjuts mot hemmet av en kollega ”Anders” med tjänst vid TVK i Stockholm, som var från Halmstad.”

Detta skulle kunna vara Per Hall?
Citera
2022-01-21, 19:57
Medlem
Jag lyssnade på en trevlig intervju med Ebbe Carlsson tidigare under kvälllen. Han framstod verkligen som en klok och intellektuell man med sunda värderingar och perspektiv i intervjun. Kan rekommenderas för er palmenördar.

https://youtu.be/UzoHXWAFuKI
Citera
2022-01-21, 21:06
Medlem
Vittnet Patricio M är ju den som ligger bakom fantombilden "skuggan". Vad jag förstått så ska hans vittnesmål varit påhittat för att han ansåg att utlänningar blivit orättvist utpekade för inblandning I mordet. Detta är dock ingenting som framkommer i hans förhör (se länk nedan). Dvs om man jämför med vittnet Alf Lundin så är det inte så att Patricio erkänner att det är ett påhitt. Även granskningskomissionen påpekar att denna uppgift bara kommer från PU och vilket underlag PU baserat denna uppgift på är okänt.

Så frågan är: Vad finns det för fakta som stödjer PUs uttalande? Har Patricio erkänt i någon tidningsartikel eller liknande? Eller är det bara PUs bedömning av honom som vittne som ligger bakom?

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1-ZHyqTEWKQHH9oJ4byHLWpGcgPZbnW9w/view?usp%3Dsharing&sa=D&source=editors&ust=1642798 088883456&usg=AOvVaw2hMwiv0ttPQ-wx5QnHklOD
Citera
2022-01-21, 21:54
Medlem
Gothuss avatar
Lyfter gammalt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
LR du menar att hon som håller i obduktionsföredragningen står och hittar på inför Marjasin kommissionen...eller är hon inkompetent?

Hon säger ju att kulan i OP går in i ryggen 140cm upp och ut i bröstert 136-138cm

Citat:
Ursprungligen postat av L.R.
Precis.
Det jag menar är att hon inte berättar sanningen om hur mordet har gått till. Det gäller även Joan Rajs.

På en bild från 1948 syns Sigvard Marjasin i israeliska marinens uniform"

Han var visst "smörgåsnisse" i den Svenska handelsflottan. Var det före eller efter Sigvards tjänst i Haganah?

Haganah, (Hebrew: “Defense”),*Zionist military organization representing the majority of the Jews
Citera
2022-01-21, 21:58
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Vilka fakta har du som underbygger detta antagande?

Att Jovan Rajs och Milan Valverius skulle samverka i en konspiration är fullständigt osannolikt. Med tanke på den maktkamp som Jovan Rajs satt igång på rättsläkarstationen i solna är det fullständigt osannolikt.
Jovan Rajs.
Varför är det osannolikt?
Senast redigerad av Gothus 2022-01-21 kl. 22:19.
Citera
2022-01-22, 01:14
Medlem
p.norths avatar
Ang IM (en reflektion)
Om IM observera en man vid dekorima en stund medans hans flickvän o passagerare tar ut pengar, det tar dom ca 2 - 3 minuter. Och skottet faller i samband då att Läthe tar ut.Kl.23.18.50 alltså om den egentligen tiden skulle vara så istället för 23.21.30 Det skiljer alltså 2.40 minut + den tiden han fick vänta 2-3 minuter innan. Alltså förlitade Inge med banktiden samt den tiden som man skrev i media om. Fast egentligen var dom där i ca 2-3min istället för 5min. Blivit lite förvirring. Eller hur var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in