2021-12-23, 21:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad som hände med dom.

Ja, när dom blev politiskt obekväma så agerade den amerikanska kongressen och dom blev lagförda. Det är inget märkligt med det. USA bevakar sin nationella intressen precis som andra länder.

Lönsamheten i illegal vapenhandel var beroende av olja och narkotika som betalning. När oljepriset sjönk blev narkotikahandeln viktigare och det gillade inte den amerikanska kongressen.

Maxwell antar jag blev obekväm för inflytelserika kretsar i Storbritannien och mördades.

Din två sista frågor får du förklara. Jag är inte road av gissningslekar.
Det finns en hel del dubiösa beslut som kommer från USA. Efter ha läst en del om politik och dess konsekvenser så ser jag en ändå tydlig skillnad mellan Israel och USA.
För ett exempel, Israelerna utbildade den NARKOTIKAPRODUCERANDE Medelin-kartellen att mörda.
Samtidigt som USA utbildade CONTRAS.
Von Birchan hänvisar till dessa officiella bilder Från Niqaragua när han anklagar USA för mordet på Olof Palme.
Vapenkartellen mördade Palme
Mossad-Maxwell-Österopeisk organiserad brottslighet.
Desinformation från Turkiet, UK, Östtyskland, Västtyskland, Sverige.
Citera
2021-12-23, 21:39
Medlem
Roerligs avatar
Den tafflige GM som del av, eller anlitad av, en storpolitisk sammansvärjning eller liknande slängs måhända in lite väl lättvindigt i olika förslag här. En mellanhand, en reserv, en klant i ett proffskommando för övrigt, en förklädd proffsinsats. Osv.

Var detta tillvägagångssätt vid tiden förekommande? Själv har jag frapperats av hur oerhört kallblodiga och professionella organiserade attentat/avrättningar med skjutvapen av olika befattningshavare i allmänhet var, då tidigare gått igenom ett par hundra. Den här tafflige gubben som skickas fram förekommer knappast, undantaget att det kan klantas och bli tokigt i fall med låg grad av organisering. Och professionella aktioner kan gå fel, det finns fall då man tar fel person exempelvis.

Varför skulle man engagera den tafflige gubben just här, när är fråga om en insats av närmast ojämförlig dignitet? Är det rimligt?

Och på tid och plats som ingen fungerande person, rimligen, kunde tänka annat om än att det innebar betydande risk att inte komma undan. För ett kommando med kapacitet till kartläggning och övervakning fanns betydligt mer självklara alternativ att tillgå.
Citera
2021-12-23, 21:50
Medlem
Lifeisnows avatar
Jag tror ff på slumpmässigt mord..Skandiamannen hade med sig sin revolver..funderade på självmord..och av en slump stöter han på Palme och slår till..
Citera
2021-12-23, 22:22
Medlem
Gothuss avatar
Känner någon av er eminenta kriminalhistoriker till något av detta påstådda mord av två bulgarer i "Malmö" 1986?
http://www.helagotland.se/ledare/art...95#fank3278818

Citat:

Argus (2008-04-02 07:20:52)
Dessa två chilenska mördare som frocke avser har inte existerat.
Men det fans två andra sk yrkesmördare i Stockholm vid tillfället. Jag ska inte nämna nationalitet.
Dess herrar hade uppdrag att ta bort ett objekt. Priset var tio tusen kronor.
Problen uppstod då den personen som skulle peka ut objektet ballade ur och i stället för att peka ut offret så varnade han i stället offret för vad som var på gång.

Yrkeskillarna tackade för sig och tog svängen förbi Malmö där dom gjorde ett annat uppdrag.*Dom sköt två Bullgarer varefter dom tog sig ur landet..
Så var det Frocke.
Jag var en av dem som buggade upp dom under visstellsen i Stockholm. Den så kallade Diplomat-Buggningen.
Donald Forsberg

Källan är den på Gotlande inte helt okände Donald Forsberg som i dagarna är aktuell i programmet Uppdrag Granskning med avslöjanden om dumpning av kemiska stridsmedel i den svenska ekonomiska zonen i Östersjön.

Donalds avslöjande om dumpningarna har ju visat sig vara korrekt.
http://svtplay.se/v/1874961/uppdrag_...ng/del_4_av_22

Kan det vara korrekt med Bulgarmorden också?
Citera
2021-12-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den tafflige GM som del av, eller anlitad av, en storpolitisk sammansvärjning eller liknande slängs måhända in lite väl lättvindigt i olika förslag här. En mellanhand, en reserv, en klant i ett proffskommando för övrigt, en förklädd proffsinsats. Osv.

Var detta tillvägagångssätt vid tiden förekommande? Själv har jag frapperats av hur oerhört kallblodiga och professionella organiserade attentat/avrättningar med skjutvapen av olika befattningshavare i allmänhet var, då tidigare gått igenom ett par hundra. Den här tafflige gubben som skickas fram förekommer knappast, undantaget att det kan klantas och bli tokigt i fall med låg grad av organisering. Och professionella aktioner kan gå fel, det finns fall då man tar fel person exempelvis.

Varför skulle man engagera den tafflige gubben just här, när är fråga om en insats av närmast ojämförlig dignitet? Är det rimligt?

Och på tid och plats som ingen fungerande person, rimligen, kunde tänka annat om än att det innebar betydande risk att inte komma undan. För ett kommando med kapacitet till kartläggning och övervakning fanns betydligt mer självklara alternativ att tillgå.

Varje typ av strid/attentat har sin egen dynamik och planering och genomförande följer principer/regler för att lyckas.

Om man jämför med kampsporter så kommer en boxare som skickas upp på en brottarmatta med brottarregler att förlora mot en erfaren brottare och vice versa.

Bara för att man sätter ett skjutvapen i handen på någon så blir dom inte James Bond eller Jason Bourne och alla principer upphör att gälla. Det fungerar inte så.

Om det är Keith Maxwell med handplockade "legosoldater" ur sin privatarmé så har dom nog fungerat bra på stridsfält i södra Afrika. Men strid i stad är annorlunda och bristande lokalkännedom i en främmande stad med eventuellt motstånd från en polis de inte känner till dess sätt att agera är bara några osäkerhetsfaktorer

När sen makarna Palme väljer en oväntad väg hem och dessutom korsar Sveavägen så räcker det för att en bristfällig plan skall "kapsejsa" och resten blir att anpassa sig till läget och improvisera och den som "var närmast" makarna Palme fick uppgiften och löste den, dvs mördade Olof Palme.

Dom betydligt mer professionella befann sig nog norr om biografen Grand som bedömdes vara den väg som makarna Palme skulle ta hem. Men är man på fel plats redan från början hinner man inte med. Och varför, urusel planering, helt enkelt.
Citera
2021-12-24, 08:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Var det krutleveranserna till Iran, som Palme gick in och stoppade under andra halvåret 1985?

Uppgifterna om de stoppade vapenleveranserna till Iran finns i Henrik Westanders bok "Bofors svindlande affärer" som kom ut 1988. ISBN 91 7324 308 6. Ordfronts förlag. Kan nog finnas på något antikvariat.

Läsvärd.
Citera
2021-12-24, 14:57
Medlem
Gothuss avatar
Jag tror inte på Emilia. Inte heller på Tommy.
Tommy Schönstetd? (Artikelförfattaren).
Han var ju först på plats.(på mordplatsen)
Jag har fått vissa indikatorer på att Tommy inte har rent mjöl i påsen.
Det är privata vänner som var i närheten som berättat vissa detaljer.
Hur är det med Tommy?

"Utrikeskorrespondenten Emilia, 53, från Bulgarien sitter på en bänk vid en busshållplats i Sundbyberg och röker en cigarett i maj 1992. – Plötsligt kommer det fram en man som ber att få en cigarett. Jag hade bara två kvar och ville därför inte ge honom någon. – Alltihop gick blixtsnabbt. Plötsligt flög han på mig. Han slog och sparkade mig överallt. Samtidigt skrek han att jag var en "jävla hora" och en massa andra hemska saker. "Du ska få ångra att du inte gav mig en cigarett", sa han också. Pettersson dömdes till fyra månaders fängelse."

https://www.expressen.se/nyheter/hans-liv-kantades-av-vald-och-missbruk/
Senast redigerad av Gothus 2021-12-24 kl. 15:14.
Citera
2021-12-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Undantaget bekräftar regeln.
Två mord som utförs på ett sånt typiskt sätt som du beskriver är mordet på Victor Gunnarsson i North carolina, USA och mordet på Peter Virag vid Judiska församlingen, Stockholm.

Just mordmetoden är det mest förbryllande när så mycket pekar på konspiration men kan inte ensamma galninghypotesen lika gärna avfärdas med "höhö han sköt ju bara ett skott, det gör inte ensamma galningar"?

Är det någon som känner till databaser eller vet om någon gjort någon undersökning på (misstänkt politiska) mord med skjutvapen och om nån hittat fler liknande fall? Jag vet att Wikipedia har en lista med politiska mord i Europa.

Ett skott i offret/offren måste väl vara ovanligt oavsett vem måltavlan är, politiskt mord, knarkuppgörelse eller "ensam galning"?
Citera
2021-12-24, 15:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Just mordmetoden är det mest förbryllande när så mycket pekar på konspiration men kan inte ensamma galninghypotesen lika gärna avfärdas med "höhö han sköt ju bara ett skott, det gör inte ensamma galningar"?

Är det någon som känner till databaser eller vet om någon gjort någon undersökning på (misstänkt politiska) mord med skjutvapen och om nån hittat fler liknande fall? Jag vet att Wikipedia har en lista med politiska mord i Europa.

Ett skott i offret/offren måste väl vara ovanligt oavsett vem måltavlan är, politiskt mord, knarkuppgörelse eller "ensam galning"?
Det är ganska irrelevant Han dog ögonblickligan.
Uppdraget var att mörda Olof Palme, Sveriges Statsminister.
Citera
2021-12-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det är ganska irrelevant Han dog ögonblickligan.
Uppdraget var att mörda Olof Palme, Sveriges Statsminister.

Varför är det är irrelevant när det konstant används som "bevis" för att det skulle vara en ensam galning. Vore intressant att se hur det ligger till med det påståendet..
Citera
2021-12-24, 18:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Varför är det är irrelevant när det konstant används som "bevis" för att det skulle vara en ensam galning. Vore intressant att se hur det ligger till med det påståendet..
Jo det är det förvisso. En kula hittades av en indisk journalist och den har andra av en jugoslavisk missbrukare
En av dem lever ännu.
De som granskade kulorna och Olof Palmes kropp kan ha lämnat felaktiga uppgifter.
En obducent var från Tjeckoslovakien(han dog i förtid av självmord) och den andra från Jugoslavien. Kari Ormstad är judinna. Ja även den mannen från Jugoslavien är judisk.
Många obduktioner under den här tiden är kontroversiella.
Senast redigerad av Gothus 2021-12-24 kl. 18:38.
Citera
2021-12-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Uppgifterna om de stoppade vapenleveranserna till Iran finns i Henrik Westanders bok "Bofors svindlande affärer" som kom ut 1988. ISBN 91 7324 308 6. Ordfronts förlag. Kan nog finnas på något antikvariat.

Läsvärd.

Du som har läst boken, var det inte så, att en lastbil stoppades av tullen i Trelleborg, på väg att ta färjan till Sassnitz (DDR) och i exportanmälan och i fraktsedeln stod skrivet att lasten innehöll ägg. Men i själva verket så innehöll äggkartongerna krut. Visste Palme om att Bofors smugglade krut till DDR fvb Iran och hade han tipsat tullen om kontrollera lastbilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in