Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-24, 23:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Varför sköt GM bara sköt två kulor?

Det kan tyckas obegripligt och vissa tar det som säkert bevis på att skytten var en "amatör" eller en ensam galning.

Men det kan också tyda på motsatsen; att han har en plan för efter attentatet. Han ser att OP är dödligt skadad och vill spara resterande patroner (4?) i trumman för att skjuta eventuella vittnen eller poliser om han skulle bli konfronterad.

Finns det andra funderingar kring detta?
Det finns mycket som är märkligt med MOP, t.ex. det faktum att det år ut och år in utmålas som tecken på yrkesskicklighet att skjuta två skott på mindre än 1 m, missa det ena, och inte ta sig tiden att sätta ett nådaskott i OPs huvud. Hade GM träffat 5 cm till höger så hade OP överlevt med en snyggt hål genom lungan. Det är en efterhandskonstruktion att GM skulle kunnat avgöra på ett par sekunder att OP var döende. Att dessutom lämna det enda ögonvittnet vid liv…?

Klart att GM kan ha haft vapenvana och polis/militär bakgrund, men att måla upp hans beteende på MP som rationellt och effektivt, det är lite löjligt.
Citera
2021-11-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det var inte meningen att trampa på några tår, men nu är det faktiskt ett diskussionsforum här.

Du som har erfarenhet kan ju komma med svar då. Är det lätt att med det påstådda vapnet med tillhörande kaliber skjuta två skott i följd, utan att stå med kroppen parallellt med skottlinjen och utan att ha armen sträckt?

Det är en ytterst relevant fråga,och boboslacke vet naturligtvis svaret på den OM han nu har pangat så mycket med Magnum 357 som han låter påskina.
Jag vet för övrigt svaret..det är omöjligt för en ovan skytt på grovkaliber i allmänhet och Magnum 357 i synnerhet att skjuta två välriktade skott efter varandra med en arm som dessutom är böjd plus att inte normal skytte"stance" är intagen vid avfyrningarna av grovkalibern ifråga.

Finner man att det andra skottet emot LP är välriktat,och de flesta sansade bedömare landar i detta..så pekar det entydigt emot att gärningsmannen har stor tidigare erfarenhet av att skjuta med mordvapnet,eller helt liknande vapen ifråga.

Redan här så faller därmed många hypoteser såsom SE,CP mm mm platt till marken.
Senast redigerad av Lookalike 2021-11-25 kl. 10:03.
Citera
2021-11-25, 10:08
Medlem
Andra saker att fundera på i samband med skotten plus det närmast efterföljande är att uppgifter ur materialet antyder en gärningsman i halkiga skor samt att han hölstrar vapnet direkt efter de två skotten.
Citera
2021-11-25, 10:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är en ytterst relevant fråga,och boboslacke vet naturligtvis svaret på den OM han nu har pangat så mycket med Magnum 357 som han låter påskina.
Jag vet för övrigt svaret..det är omöjligt för en ovan skytt på grovkaliber i allmänhet och Magnum 357 i synnerhet att skjuta två välriktade skott efter varandra med en arm som dessutom är böjd plus att inte normal skytte"stance" är intagen vid avfyrningarna av grovkalibern ifråga.

Finner man att det andra skottet emot LP är välriktat,och de flesta sansade bedömare landar i detta..så pekar det entydigt emot att gärningsmannen har stor tidigare erfarenhet av att skjuta med mordvapnet,eller helt liknande vapen ifråga.

Redan här så faller därmed många hypoteser såsom SE,CP mm mm platt till marken.

Tack för svar! Kan du svara på frågan om ljudnivå då också? Hur skulle du bedöma att ljudet skulle upplevas för vittnen i mordets direkta närhet. Skulle Anders Björkman på ca 10-20 meters avstånd kunna undvika att få ringande öron tex?

Jag är nämligen inte helt säker på att mordvapnet är det som presenteras. Så jag vill få lite klarhet om det är möjligt att scenariot ens stämmer in på det påstådda vapnet och kalibern.
Citera
2021-11-25, 12:07
Nytt vittne från Sabbatsberg https://swebbtv.se/w/2cZk2jLrUu5rWZBhtfrtqv?start=22s
Citera
2021-11-25, 13:14
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att Stasi gjorde en egen utredning och kom fram till att RAF-spåret var desinformation från MI6 framstår inte som något övertygande belägg för att så var fallet. Att MI6 skulle skickat ut någon att ringa och ta på sig mordet verkar osannolikt. Visst sysslade säkert även västmakterna med desinformation 1986 och deras hemliga tjänster var sannolikt starkt skeptiska till Palme, men i grunden hade de knappast anledning att se positivt på mordet på en västerländsk statschef och en vilja att försvåra utredningen kring det genom att låta falska RAF-inringaren ta på sig mordet. Det låter som en mycket långsökt teori som snarast är ett villospår från Stasi och HVA det med. Operation Norrsken handlar ju om den östtyska statens systematiska och omfattande desinformation.

Jo, men Stasi lär ju ha tyckt att Palme var den ledare i det icke-kommunistiska Europa som var en av dem som stod dem närmast. Varför skulle de velat göra sig av med Palme eller försvåra utredningen? Det fanns ett starkare motiv att göra sig av med Palme från den andra ändan av den politiska skalan.
Citera
2021-11-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Tack för svar! Kan du svara på frågan om ljudnivå då också? Hur skulle du bedöma att ljudet skulle upplevas för vittnen i mordets direkta närhet. Skulle Anders Björkman på ca 10-20 meters avstånd kunna undvika att få ringande öron tex?

Jag är nämligen inte helt säker på att mordvapnet är det som presenteras. Så jag vill få lite klarhet om det är möjligt att scenariot ens stämmer in på det påstådda vapnet och kalibern.

Jag kan tyvärr inte svara på detta,då jag äger samma frågeställning själv.
Det är en av många saker inom PU som inte förklarats eller ens retts ut på riktigt sätt.
Både AB,för att inte tala om LP,borde ha blivit rejält lomhörda av smällarna.
Inget i materialet tyder på att de blev det dock.
Det är som sagt en av flera underligheter som jag än idag funderar över.
Citera
2021-11-25, 14:21
Medlem
Hade GM halkiga lågskor?

Dessa är de enda vittnesmål med syfte på halkiga skodon jag hittat.

LL April -86: Lågskor och korta långbyxor. Det "vet" han därför han såg anklarna. Bredbent språngstil.

AB -86: Ljusa sulor. Tingsrätten -88: "kraftiga promenadskor". GM rörde sig spänstigt.

Nieminen -86: Gm sprang långsamt i nedförsbacke. det var mörkt. "Vid ett tillfälle verkade som han halkade till".

Att döma av de här vittnesmålen låter caset om de halkiga lågskor ganska svagt. Oavsett vilka skor man bär kan man halka på vintern. LL bedömmer att GM hade lågskor därför han "såg anklarna". Nieminen tyckte det såg ut som att GM ev. halkade till en gång, men det var mörkt och personen sprang i nedförsbacke. AB uppger vagt ljusa sulor. två år senare " kraftiga promenadskor. Har jag missat något?
Citera
2021-11-25, 14:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Nytt vittne från Sabbatsberg https://swebbtv.se/w/2cZk2jLrUu5rWZBhtfrtqv?start=22s

Vilket äckligt jädra skitsnack! Tomtar
Citera
2021-11-25, 14:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jo, men Stasi lär ju ha tyckt att Palme var den ledare i det icke-kommunistiska Europa som var en av dem som stod dem närmast. Varför skulle de velat göra sig av med Palme eller försvåra utredningen? Det fanns ett starkare motiv att göra sig av med Palme från den andra ändan av den politiska skalan.

Östtyskland hade rimligen inget motiv, men RAF som organisation hade det, i form av ett hämndmotiv från 1975. Det var av allt att döma i deras stil att hämnas sådana oförrätter. Det fanns täta band mellan DDR och RAF, men RAFs medlemmar var ändå fristående från DDR och kunde agera i eget intresse. De var också fristående från varandra.

Ponera t ex att Horst Ludwig Meyer och Barbara Meyer som misstänktes ligga bakom mordet på Gerold Braunmühl på hösten 1986 - där för övrigt åtminstone Wikipedia ger uppgiften att mordvapnet var en Smith & Wesson-revolver - beslutade på egen hand att mörda Palme som hämnd för västyska ambassaden. De eller Horst Ludwig Meyer ensam eller i samarbete med någon utförde mordet och tog sedan också på sig det genom inringningarna. Sedan höll de tyst om det som RAF- terrorister haft för vana och Meyer avled 1999.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gerold_Braunmühl

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Horst_Ludwig_Meyer

Annars håller jag med om att det mest uppenbara motivet för att mörda Palme var att han uppfattades av högerkretsar som kryptokommunist, landsförrädare och en fara för Sverige. Att en stat och dess hemliga tjänster skulle ligga bakom verkar osannolikt, förutom vad gäller Sydafrika där dess hemliga tjänster kan ha agerat helt fristående från den politiska ledningen.

Men i olösta mord på kontroversiella politiker som Palme skall man i princip ändå inte utesluta något per se. Det är fakta som är betydelsefulla, teorier som sådana kan man bara ställa upp mer eller mindre sannolika.

Vad gäller RAF-teorien finns som fakta telefonsamtalen som tar på sig mordet, vilket åtminstone ökar sannolikheten något så länge de inte är förklarade. Det udda valet av mordvapen och ammunition förklaras också om det stämmer att RAF haft en förkärlek för det. Men det är väl i princip det och jag har svårt att se att man skall komma längre, om ingen erkänner, om det nu var så att RAF utförde mordet.
Citera
2021-11-25, 15:04
Finns det överhuvudtaget något säkert belägg/bevis om att gärningsmannen sköt med antingen vänster eller höger hand?
Citera
2021-11-25, 16:14
Medlem
p.norths avatar
Rätta mig om jag har fel?
Vilken vittne var det som såg att ett av skotten tog i marken så det blev snöstänk av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in