2021-11-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Netflix serien om Stig Engström avhandlas i dagens studio ett .
Jag har sett serien tillsammans med min 22 åring.
Hen är övertygad om att fallet är löst.
Jag var då tvungen att visa henne programmet som Lambers gjorde som talar emot Skandiamannens inblandning.
Då började myrorna jobba i skallen på min avkomma....

Tog då diskussionen att en Netflix serie inte är källkritisk på något vis utan drivs bara i ett vinst intresse.
Vi diskuterade mycket om sanningen och jag gav hen min sanning .I just Palmemordet så ljuger alla.....

Att en så historisk händelse som just Palme mordet borde Netflix och RG tackat nej till .
Vi som var med på den här tiden ser igenom fakta felen men Netflix har tyvärr en publik utanför Sveriges gränser som förmodligen ser detta som en sanning!

Har skrivit ett inlägg om denna serie tidigare .Palmemordet bjuder Netflix på många avsnitt.
Vad hände på LAC , Åklagare som kom ock gick, 33 åringen med sin historik både före och efter mordet, CP hela historia med rättegång ,LP livsöde mm
Senast redigerad av tradera 2021-11-23 kl. 20:18. Anledning: tillägg
Citera
2021-11-24, 00:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Från Jallai´s sida-Bergling anställdes på Säpo 1969 och placerades snart i Ryssroteln. I mars 1976 fick han jobbet som chef för den mycket hemliga spanings-expeditionen som tillhörde Ryssroteln. Spanings-expeditionen där all spaning och kontraspionage på utländska underrättelseoperatörer beordrades, organiserades och sammanställdes. Berglings närmaste chefer vid den tiden var Tore Forsberg och Olof Frånstedt. Administrativ chef för hela Säpo var vid den tiden Hans Holmér

De gifte sig i fängelset den 1 mars 1986, dagen efter det att Olof Palme hade mördats (Fd säpoanställd på ryssroteln)

Pg Vinge hade en skism med Op som hamnade på industriförbundet tillsammans med Alf Karlsson på Säpo vars Palmevarningar från Anders Larsson aldrig kom fram. Pg vinge brukar också säga likt frånstedt att han hade han inget med säpo längre att göra
Olof Frånstedt tror på landsförädarspåret i en intervju med Jallai
Olof Frånstedt sa att ingen ville ha hans hjälp o att de fick ha hand om allt själva. Tvärtom tror jag han var mycket intresserad och aktiv ser rädd ut också i intervjun med Jallai.
Olof tyckte det var konstigt att de anställde Holmer som inte hade "erfarenheter"? "De fick sköta det själva"
Pg vinge skickar en glasstatyett till sydafrika föreställande en smed med en hammare. Mordoperationen ska ha hetat "hammer"
Holmers bok blir Säpo bakänges med begynnelsebokstäverna.
Det är min övertygelse att Holmer intar en säpochefliknande roll på kvällen o styr över sina gamla o nya adepter dels cosi van tutte forsberg dels sina knarkspanare o fd baseballpoliser. Holmers svajande på Sveavägen är kopplat till Tore Forsberg/kollegors rörelser. Varför hotar man Hage? Vad har hon sagt de sista åren som inte stämde med media om hur mördaren stod. Vad säger Anders Björkman o Delsborn?
Holmer var chefen men lydde änkan som inte ville ha något på pränt o inte ville ha en recognition. Holmer var chef för tore forsberg o olof Frånstedt och Beling som var på ryssroteln. Holmer sa att han hade bra kontakt med säpo. Man hade förberedande övningar med Säpo och andra på hösten. Jag vet att det mesta här är gammalt traggel men det jag vill peka på är att Holmer och ryssspionjägaren Tore Forsberg förmodligen står i kontakt på kvällen/natten den 28/1/3 1986 med varandra och walkie talkies aå varför ljuger de?För att det är hemligt begriper du väl Citat Holmers chaufför.
https://www.youtube.com/watch?v=_G9CLj1sjbE
https://www.youtube.com/watch?v=bKV0mHjIqBM

https://www.ingridochmaria.se/2020/06/21/analys-palmemordet-en-bekvam-losning-for-alla-parter/

I början av 1974 varnade generalmajor Bengt Liljestrand SÄPO för att Stig Bergling kunde vara en förrädare. Under FN-tjänsten hade BL konstaterat att "Stig Bergling hade mycket goda kontakter med kriminella, Palestinska element och utgjorde en säkerhetsrisk"

Trots detta kunde SB återfå sin tjänst på SÄPOs ryssrotel 750113, SÄPO struntade i den höge officerens farhågor. Med tanke på SÄPO placerat SB på Fst/Säk som sambandsman blev igonerandet BLs varning ännu en fadäs som sänkte militärledningens förtroende för SÄPO ned till bottennivå

Under 1975 åkte SB charter till Beirut och sålde uppgifter till Sovjet, samma sak vid en resa till Öst-berlin sommaren 1975.

Tolfte februari 1976 berättade den av SB misshandlade flickvännen att SB uttalat sig vurmande om Sovjetstaten, att han ofta vistades i Öst-berlin och disponerade en villa där och att han skrev brev till en täckaddress i Väst-berlin. Därtill lämnade hon uppgifter om SBs spritproblem.

Olof Frånstedt talade med SB och även Hans Holmer fick info om misstankarna. Trots uppenbara misstankarna placeras SB på ryssrotelns spaningssektion den 19april 1976. Nu har han genom chefernas direkta handlande placerats på ett ställe där han kan förstöra varenda aktion mot Sovjets representanter i Sverige.

Erik Magnusson anger att Olle Frånstedt redan i början av 70-talet var tveksam till Bergling som person. Däremot lyckades SB som ögontjänare med sirlig artighet charma rikspolischefen Calle Persson vilken den som placerade SB på Fst/SÄk . Tyvärr nödgas jag konstatera att Calle P verkar varit mottaglig för smicker, en inte helt bra egenskap för en chef.

Källor - Maktkamp om Säpo av Erik Magnusson, DsJu 2 1980, fallet Bergling 2
Citera
2021-11-24, 01:48
Medlem
Förhör med Ulf Dahlsten

https://drive.google.com/file/d/1adacGEItP-3CAbD80EwAGmXjw5nhfDic/view
860314 T 8418

Förhör med Hans Dahlgren
https://drive.google.com/file/d/1dPVeiCGdVypZAmgX2R9Qt7cCy15WCZsG/view
860317 T 8576
Citera
2021-11-24, 16:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inga problem...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Di-Qa5m9W1to&ved=2ahUKEwiV-dC-2a70AhW-Q_EDHdtLDl8Qxa8BegQICxAE&usg=AOvVaw2YIl6xWT4AxiPmw v_sz6wd
Just det där klippet har jag redan tittat på för att försöka bilda mig en uppfattning om detta.
Lägg märke att precis som jag tänker att man måste så står han med sträckt arm, kroppen i linje med skottlinjen och bredbent. Alltså den pose jag tänker mig krävs för att skjuta av två salvor av den kalibern. Något som GM inte verkar ha gjort.
Citera
2021-11-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Just det där klippet har jag redan tittat på för att försöka bilda mig en uppfattning om detta.
Lägg märke att precis som jag tänker att man måste så står han med sträckt arm, kroppen i linje med skottlinjen och bredbent. Alltså den pose jag tänker mig krävs för att skjuta av två salvor av den kalibern. Något som GM inte verkar ha gjort.

Om man går på vad Inge Morelius säger i förhör så verkar Gärningsmannen ha tagit tag i Olof Palme som vänder sig åt vänster varpå Gärningsmannen skjuter

F: Vi kan ju ta om det här då, själva skottögonblicket då. Du säger att han är framme vid axeln?

M: Som jag uppfattar det från där jag satt så tyckte jag att han mer eller mindre, om han tog på honom eller han tilltalade, för han vände sig om sakta så uppfattade jag, och så small det två skott.

F: Vem var det som vände sig om?

M: Ja mannen i fråga som vart skjuten, det vill säga, som jag fick reda på efteråt, Olof Palme.

F: Du visar här att han vände sig till vänster?

M: Ja som jag uppfattade det vände han sig till vänster
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-14_1030_E107-00-A_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Inge_Morelius.pdf/4
Citera
2021-11-24, 17:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om man går på vad Inge Morelius säger i förhör så verkar Gärningsmannen ha tagit tag i Olof Palme som vänder sig åt vänster varpå Gärningsmannen skjuter

F: Vi kan ju ta om det här då, själva skottögonblicket då. Du säger att han är framme vid axeln?

M: Som jag uppfattar det från där jag satt så tyckte jag att han mer eller mindre, om han tog på honom eller han tilltalade, för han vände sig om sakta så uppfattade jag, och så small det två skott.

F: Vem var det som vände sig om?

M: Ja mannen i fråga som vart skjuten, det vill säga, som jag fick reda på efteråt, Olof Palme.

F: Du visar här att han vände sig till vänster?

M: Ja som jag uppfattade det vände han sig till vänster
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-14_1030_E107-00-A_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Inge_Morelius.pdf/4

Om han är framme vid axeln med andra armen och sedan skjuter så måste väl revolverarmen ha varit böjd? För skottet var väl ca 15 cm från kroppen, plus revolverns längd, plus en sträckt arm. Det finns ju inte utrymme för det om han har varit så nära.
Citera
2021-11-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Om han är framme vid axeln med andra armen och sedan skjuter så måste väl revolverarmen ha varit böjd? För skottet var väl ca 15 cm från kroppen, plus revolverns längd, plus en sträckt arm. Det finns ju inte utrymme för det om han har varit så nära.

Skottavstånd enligt BKA var 10-30 cm.

Jag tog en tumstock och mätte min utsträckta arm axel-knuten hand till cirka 60 cm.

30 cm + revoverns piplängd ger att GM skjuter med böjd arm och "omedelbart" när han lägger vänster hand på Olof Palmes axel. Tränad eller inte så är det ett sätt att säkerställa att skottet träffar där skytten avser att träffa.

Myndighetsutlåtande från BKA skottavstånd
Sammanfattning
Som ett resultat av undersökningen av kläderna kan sägas att Herr Palme blev skjuten i ryggen på ett avstånd mellan 10 cm och 30 cm.

Fru Palme blev träffad av en projektil i skulderområdet. (Tangerande skott).
Här ägde skottlossningen rum på ett avstånd mellan 70 cm och 100 cm.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-23_B1914-04_Myndighetsutl%C3%A5tande_fr%C3%A5n_BKA_skottavs t%C3%A5nd.pdf/6
Citera
2021-11-24, 20:15
Medlem
Varför sköt GM bara sköt två kulor?

Det kan tyckas obegripligt och vissa tar det som säkert bevis på att skytten var en "amatör" eller en ensam galning.

Men det kan också tyda på motsatsen; att han har en plan för efter attentatet. Han ser att OP är dödligt skadad och vill spara resterande patroner (4?) i trumman för att skjuta eventuella vittnen eller poliser om han skulle bli konfronterad.

Finns det andra funderingar kring detta?
Citera
2021-11-24, 20:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Snälla försök inte vara smart och undervisa mig... jag har tävla magnum med Rellies Magnumsällskap.

Det blir bara lite patetiskt när du trollar runt.

Det var inte meningen att trampa på några tår, men nu är det faktiskt ett diskussionsforum här.

Du som har erfarenhet kan ju komma med svar då. Är det lätt att med det påstådda vapnet med tillhörande kaliber skjuta två skott i följd, utan att stå med kroppen parallellt med skottlinjen och utan att ha armen sträckt?
Citera
2021-11-24, 20:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Varför sköt GM bara sköt två kulor?

Det kan tyckas obegripligt och vissa tar det som säkert bevis på att skytten var en "amatör" eller en ensam galning.

Men det kan också tyda på motsatsen; att han har en plan för efter attentatet. Han ser att OP är dödligt skadad och vill spara resterande patroner (4?) i trumman för att skjuta eventuella vittnen eller poliser om han skulle bli konfronterad.

Finns det andra funderingar kring detta?

Många funderingar men få svar. De anledningar jag kan komma på är att han missade och inte brydde sig om att skjuta igen då LP ändå inte var målet, eller att han bara ville skrämmas. Sedan blir det ju ännu rörigare då det inte är helt utrett vem den första kulan gick mot.

Min tes är att han sköt två skott i snabb följd i syfte att döda båda, såg utgången där det viktiga målet var dödligt skadad och valde att avvika snabbt istället för att skjuta ett skott till nu när blickarna redan var dragna mot platsen.

Det enda man kan säga om detta är väl att det inte går att säga något definitivt om det
Citera
2021-11-24, 22:46
Medlem
Förhör med statsminister Ingvar Carlsson.

https://drive.google.com/file/d/1ckw6_v2S4WlxOclGBD6PE6t9OQvtUW6n/view
19860320 T 8517
Citera
2021-11-24, 23:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skottavstånd enligt BKA var 10-30 cm.

Jag tog en tumstock och mätte min utsträckta arm axel-knuten hand till cirka 60 cm.

30 cm + revoverns piplängd ger att GM skjuter med böjd arm och "omedelbart" när han lägger vänster hand på Olof Palmes axel. Tränad eller inte så är det ett sätt att säkerställa att skottet träffar där skytten avser att träffa.

Myndighetsutlåtande från BKA skottavstånd
Sammanfattning
Som ett resultat av undersökningen av kläderna kan sägas att Herr Palme blev skjuten i ryggen på ett avstånd mellan 10 cm och 30 cm.

Fru Palme blev träffad av en projektil i skulderområdet. (Tangerande skott).
Här ägde skottlossningen rum på ett avstånd mellan 70 cm och 100 cm.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-23_B1914-04_Myndighetsutl%C3%A5tande_fr%C3%A5n_BKA_skottavs t%C3%A5nd.pdf/6
Fast det blir jättekonstigt att ha 10-30 cm mellan 6-8” pipa och ryggtavla samtidigt som den andra handen vilar på axeln. Hanen hamnar nästan under hakan vilket verkar mindre bra om det handlar om en 357 Magnum-revolver. Om man inte vill missa är det rimligen betydligt bättre att trycka pipan i ryggen samtidigt som skottet kramas av.

Var och en kan prova hemma mot t.ex. en vägg med lämpligt föremål i handen. Om man sedan tänker sig att väggen rör sig framåt i promenadtakt så är det enligt mig uppenbart att IMs ”handen på axeln”-scenariot är orealistiskt.

Edit: YT-klippet som det länkades tidigare är i princip motsatsen till hur det skulle behövt gå till i IMs scenario.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-11-24 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in