2011-05-03, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det tragiska är att vare sig CIA eller USA har med saken att göra så som Palme kunde se det. Alla är lika grundlurade från autonoma gangsterorganisationer likt Contras som har som affärsidé att utnyttja politikers personliga svagheter för senare utpressning mot varje rättsstat vid tillfälle.
Säkerhetstjänsterna liksom de multinationella info och finansmakarna har ingen personlig eller nationell förankring någonstans och är egentligen de mest otrygga människor man kan tänka sig. Att en svensk överutbildad elit skulle gå samman i Frihetsrörelsen och liera sig med gangstervärlden och samtidigt ha inflytande över psykförsvaret som i sin tur skrämmer upp NATO efter att ha spridit diagnosen galen landsförrädare mot Palme övergår alla våra godtrogna förstånd. / Ove M

Det är en sjuk värld vi lever i.
Citera
2011-05-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vad har faktumet att män tål mera alkohol än kvinnor med detta att göra?
Menar du att bara för att han är man och har druckit så är han trovärdig?
Jag menade inte så, jag tål inte så mycke alkohol, 3 glas vin sen är jag glad, men det betyder inte att jag börjar hitta på och ser fel. Björkman hade ju bara druckit ett par öl och en snaps och hunnit kvickna till i vintervädret så jag förstår inte varför han inte är trovärdig.
Citera
2011-05-03, 16:44
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Man kanske stoppar på honom Harvard-papperna för att lägga grunden för en skandal man kan smälla av i ansiktet på SAP/Familjen Palme om de inte samarbetar.
Ja detta är standardförfarandet som Palme också kunde genomskåda och förklara i sin inlaga till rätten. När största mordplanen såg ut att gå i lås gällde därför att först undanröja även detta bevis och avleda misstankarna mot myndigheterna och polisen själv.
Villkoret för att CIA ö h t skulle riskera att befatta sig med en parentes som Palme måste ha varit att inte på något sätt kunna göras ansvarigt för den operativa delen medan man ändå ville hävda sin ideologi efter mottot smartast vinner.
Alf Enerström hoppades också på att Harvardaffären skulle vara tillräcklig för att stoppa Palme. Efter mordet insåg han dock att bidragen till hatkampanjen mot Palme hade förmedlats genom CIA precis som hela EAP, tidskriften Contra osv. Alla hade de opererat som nyttiga idioter u p a. Men denna upptäckt hindrades Enerström att förmedla till någon och han trakasserades typiskt nog av fåniga Skräpo precis som alla vi andra som råkat komma fram till för hemligmakten pinsamma slutsatser. / Ove M
Citera
2011-05-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Visst gjort han det. Vad tror dom om Inge Morelius vittnesmål? Tror du han har sett EXAKT hela händelseförloppet?
När jag läser Inge Morelius berättelse så får jag uppfattningen att han är bestämd på vad som händer ända tills GM kliver ut från Dekorima ingången, sen är han tveksam över själva händelseförloppet.
Citera
2011-05-03, 18:42
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Man kanske stoppar på honom Harvard-papperna för att lägga grunden för en skandal man kan smälla av i ansiktet på SAP/Familjen Palme om de inte samarbetar.

1. OP's kläder togs väl snabbt omhand av polisen. Finns det någon förteckning över tillhörigheter, innehåll i fickorna, etc?

2. OP skall ha haft händerna i brösthöjd när han skjöts. Höll han just på att stoppa in (eller ta ut) något ur innerfickan?
Citera
2011-05-03, 18:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Står det verkligen så i Wedins artikel? I GK:s betänkande på sid. 452 står att Wedins brev avslutas
”Såvitt jag förstår var två mord planerade att genomföras i Stockholm samma natt, ett på statsministern, och därefter ett, med kodnamnet ’bröllop’, på en man, som efter sin död skulle utpekas som Palmes mördare med hänvisning till ett manuskript som stulits från honom. Mordens planerare hade räknat med att han skulle vara i Stockholm, men där fanns han inte. Han låg och sov i sitt nya hem i östra Medelhavet”.
Är det detta stycke du syftar på, eller skriver verkligen Wedin rakt ut i sin artikel i Contra att han varit tillfrågad om han ville utföra mordet?

Undrar om GK läst contras-artikeln, det är inte så det står där.
[Contra nr 5 1996]
Senast redigerad av heheho 2011-05-03 kl. 19:32.
Citera
2011-05-03, 18:57
Medlem
hehehos avatar
[quote=Shabrak]
Citat:
Låter som att det kommer långt ner på listan. Engström och mannen på David Bagares-gata måste förklaras, vad baseras "Tell-spåret på"?

Tell baseras kanske på vittnet Lundin, senare ogiltigförklarat, som sägs ha sett GM följa efter Palme, lång man, stålbågade glasögon m.m.
Men Tell var ju blond, så flertalet vittnens utpekande av mörkhårig man, gör att han troligen ej är skytten....

Tell-spåret är väl framförallt från Lingärde som säger sig fått det från SSI.
Citera
2011-05-03, 19:14
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Ja! Det är ofta bättre för underrättelsetjänsten att ha spionen kvar ute i det fria, i alla fall så länge man kan kontrollera vilken information han har tillgång till. Idealiskt ur utpressningssynpunkt, och dessutom kan spionen övervakas så man får se hur hans kontaktvägar ser ut, både externt och internt.
Ur rättshänseende är det förståss helt galet, men sådant brukar inte underrättelsetjänster vara så noga med alla gånger.

När det gäller skummisar på regeringskansliet så har vi ju vår gamla vän Pierre Schori också...

Kul samanträffande: En uppsluppen CGÖ + en gubbe till gör en taxiresa sommaren 1986, glada över att ha fått veta att polisen listat ut vem som sköt Olof Palme och det är helt omöjligt att sätta fast vedebörande. I samma veva läggs utredningen mot Sting Engström ned.
Vem var det föresten som myntade uttrycket "Elefanten i porslinsbutiken"? Måste varit Holmér va? Men exakt hur sa han det? Sa han att "Engström klampade in i utredeningen som en elefant i en proslinsbutik", eller något mer i stil med "Oh, lala, Engström är vår elefant i porslinsbutiken!"
Det senare anknyter inte till utredningen, eller sätter tidpunkt till efter mordet.
Elefant i porslinsbutik = en som ställer till med något = GM.
Men, det hänger ju på hur och när det blev sagt... (Alltså, det är ju ett konspirationsforum, eller hur? Då måste man få spåna lite)

Ja Schori har varit på tapeten många gånger,särskilt då han vurmat för Cuba,men var Schori en person som OP ofta talade med,fick råd?Jag vet inte.Tänkte ett tag att det kunde vara Sverker Åström då det säkert i början av hans karriär kunde olika underrättelsetjänster skaffa sig hållhake på honom då han hade vissa böjelser.Men han var väl mest utomlands.Så sökljuset får ligga nånannanstans,i Berggrens mastodontverk som jag just ska ta mig igenom borde namn nämnas som OP diskuterde olika saker med och fick råd.Någon av dessa är i så fall starka kandidater.Starkaste kandidaten borde ju vara LP nä skämt åsido

I Engström var det snabba svängar,från misstänk att man skulle genomsöka rummet som stoppades,utredande polis flyttas efter semestern på andra uppgifter,till att bli viktigt vittne.Nu har jag inte läst Jallais senaste,men han figurerar ju i den.
Citera
2011-05-03, 19:29
Medlem
hehehos avatar
En "random" grej som är för lite uppmärksammad(?) :

-CGÖ åkte ofta på fest till amerikanska ambassaden.
-En av de berömda polisbilarna på mordnatten stod vid amerikanska ambassaden när de fick larmet.
-Enligt Wall och "Bröderna P" fanns agenter som var stationerade på ambasaden med och "hjälpte till" redan mordnatten.
-Enligt Wall var de inkopplade i en operation på kvällen t.o.m innan mordet...
-Efteråt hjälpte de (mot svensk lag) till att avlyssna diverse misstänkta, ofta utan att ens övervakas av svensk polis (Wall och Pout.) .
Senast redigerad av heheho 2011-05-03 kl. 19:35.
Citera
2011-05-03, 19:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring

2. OP skall ha haft händerna i brösthöjd när han skjöts. Höll han just på att stoppa in (eller ta ut) något ur innerfickan?
just d, intressant, stämmer lite dåligt dock med att LP och OP gick arm i arm.
Senast redigerad av heheho 2011-05-03 kl. 19:47.
Citera
2011-05-03, 19:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Visst är det Anders Larsson. Men denne har väl, mig veterligen, aldrig medverkat i Contra?

Anders Larsson var sekreterare för demokratisk allians (DA), ordförande i demokratisk allians var Tommy Hansson som var redaktör för Contra. DA hade en ett eget nyhetsbrev som delade artiklar med Contra.
Citera
2011-05-03, 20:09
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
just d, intressant, stämmer lite dåligt dock med att LP och OP gick arm i arm.

Nja, vid skotttillfället skall Lisbet ha gått ett par steg före OP. Var det kanske så att OP pratade med någon och något överlämnades åt ena eller andra hållet....spekulationer, men inte helt ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in