Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Ja!

Det är ofta bättre för underrättelsetjänsten att ha spionen kvar ute i det fria, i alla fall så länge man kan kontrollera vilken information han har tillgång till. Idealiskt ur utpressningssynpunkt, och dessutom kan spionen övervakas så man får se hur hans kontaktvägar ser ut, både externt och internt.
Ur rättshänseende är det förståss helt galet, men sådant brukar inte underrättelsetjänster vara så noga med alla gånger.
När det gäller skummisar på regeringskansliet så har vi ju vår gamla vän Pierre Schori också...
Kul samanträffande: En uppsluppen CGÖ + en gubbe till gör en taxiresa sommaren 1986, glada över att ha fått veta att polisen listat ut vem som sköt Olof Palme och det är helt omöjligt att sätta fast vedebörande. I samma veva läggs utredningen mot Sting Engström ned.
Vem var det föresten som myntade uttrycket "Elefanten i porslinsbutiken"? Måste varit Holmér va? Men exakt hur sa han det? Sa han att "Engström klampade in i utredeningen som en elefant i en proslinsbutik", eller något mer i stil med "Oh, lala, Engström är vår elefant i porslinsbutiken!"
Det senare anknyter inte till utredningen, eller sätter tidpunkt till efter mordet.
Elefant i porslinsbutik = en som ställer till med något = GM.
Men, det hänger ju på hur och när det blev sagt... (Alltså, det är ju ett konspirationsforum, eller hur? Då måste man få spåna lite)
Ja Schori har varit på tapeten många gånger,särskilt då han vurmat för Cuba,men var Schori en person som OP ofta talade med,fick råd?Jag vet inte.Tänkte ett tag att det kunde vara Sverker Åström då det säkert i början av hans karriär kunde olika underrättelsetjänster skaffa sig hållhake på honom då han hade vissa böjelser.Men han var väl mest utomlands.Så sökljuset får ligga nånannanstans,i Berggrens mastodontverk som jag just ska ta mig igenom borde namn nämnas som OP diskuterde olika saker med och fick råd.Någon av dessa är i så fall starka kandidater.Starkaste kandidaten borde ju vara LP

nä skämt åsido
I Engström var det snabba svängar,från misstänk att man skulle genomsöka rummet som stoppades,utredande polis flyttas efter semestern på andra uppgifter,till att bli viktigt vittne.Nu har jag inte läst Jallais senaste,men han figurerar ju i den.