Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-15, 16:40
Medlem
I just read that.
I have been saying for a while now that the S&W Björn Svanberg had should be investigated.

One of the reason's I am not concerned about "förtal eller förtal av avliden" is because it's the truth.
Go check the handgun, It is highly deserving of a thorough investigation.
One of the last places Olof Palme visited was Björn's factory.

Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Netflixserien om Stig Engström anmäls för förtal.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/netflix-serie-om-palmemord-anmaels-foer-foertal.sS3vyuvw_
Citera
2021-11-15, 17:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
860413 AL berättar kortfattat om att han mött LOP vid ca 23-15-23.20 vid Adolf Fredriks kyrka
860428 AL berättar mer utförligt om en man som enligt AL gick efter LOP
861203 kompletterande förhör om ovanstående
871009 förhör om en man AL sett vid årsdagen för mordet som liknade den som han sett gå efter LOP
890216 i samband med kallelse till konfrontation överlämnar AL ett brev om vad han nu säger sig ha sett även på mordplatsen (som han inte berättat innan om)
890222 förhör angående brevet
890226 konfrontation
940316 AL tar tillbaka allt

Var det redan 1989 när AL överlämnade brevet om att han skulle befunnit sig i närheten av mordplatsen och sett mordet som Ölvebro hotade honom med att han i så fall var misstänkt som gärningsman eller var det först 1994 när AL tog tillbaka allt?

A. ...Nej. Jag tänkte ju-, jag visste ju inte när dom kom och prata först-, då kom dom ju och prata och fråga det-, den där 40-åringen i centrala-, jag hade ju inte en aning om att det var mig ens. Dom intervjuade så fiffigt så att dom började hur jag såg mordet på Sveavägen och sen så småningom fick man ju fram sin Expressen och sen ju Aftonbladet fram och visade va, då blev jag ju skitchockad att jag var utpekad som mördare va.,,
B. ...Efter det att journalisterna besökte dig den 11 mars då, var det då du kom till insikt om att det är dags att berätta den riktiga sanningen?...

Bra sammanställt. Min uppfattning är dock att det först är när GMP kommer som Ölvebro verkligen fick upp ögonen för denna "mytoman". Alf fick ju som bekant objektsbenämningen GA.
Alltså 1994.
Innan så hade man nog svårt att använda hans uppgifter då de så fantastiskt utökades hela tiden.
Från prassel i buskar till att han bevittnade mordet.
Citera
2021-11-15, 17:03
Avslutad
(FB) Var Stay Behind inblandat i Palmemordet?
Tycker det var intressant för er o att ni kanske missat inlägget hoppas att det är ok att jag länkar o inte bröt någon regel i så fall var det inte med min mening att bryta reglerna.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-11-15 kl. 17:07.
Citera
2021-11-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra sammanställt. Min uppfattning är dock att det först är när GMP kommer som Ölvebro verkligen fick upp ögonen för denna "mytoman". Alf fick ju som bekant objektsbenämningen GA.
Alltså 1994.
Innan så hade man nog svårt att använda hans uppgifter då de så fantastiskt utökades hela tiden.
Från prassel i buskar till att han bevittnade mordet.

GMP var ett beställningsjobb för scenariot EGM/OP dvs Ensam GärningsMan Oplanerat dåd.

Där passar inte Alf Lundin in då hans GM var i samråd med två andra veckorna innan mordet.

Hela GMP skall väl mer betraktas som "skyddande av brottslingar" , märk pluralis.

Det var Ölvebro som var Spaningsledare i det minst sagt obefogade åtalet mot Christer Pettersson så Alf Lundins vittnesmål stack nog i ögonen på Ölvebro.
Citera
2021-11-15, 17:30
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Netflixserien om Stig Engström anmäls för förtal.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/netflix-serie-om-palmemord-anmaels-foer-foertal.sS3vyuvw_

Här finns hela anmälan i något redigerad form. Mycket intressant och en uppenbarligen juridiskt kunnig person bakom anmälan.
Citera
2021-11-15, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack! Hyggligt av er att göra mig uppmärksam på det! Hittade uppgifter på WPU och läste igenom materialet.

Vid första förhöret får man intrycket att han är paranoid till sin natur, men även om man tar det i beaktande så förefaller uppgifterna som han lämnar i andra förhöret i april vara ett hopplock av uppgifter som han läst sig till i media (precis som han säger). Beskrivningen av den förföljande mannen är ju lite märklig; judenäsa och rör sig som en bonddräng. (Hur f-n rör sig en bonddräng?) + andra konstigheter. Men även om man bortser från den märkliga beskrivningen, och om man är snäll och ändå placerar Lundin på platsen, så kommer han uppenbarligen inte ihåg några detaljer. Och det är ju heller inte märkligt med tanke på hur det mänsklig minnet fungerar. Att minnas detaljer hänger på graden av koncentration vid tillfället.

Man kan väl dra slutsatsen att han vittnesmål inte tillför utredningen nånting.

Exakt. Han bidrog i stället med att förvirra, medvetet vilseleda i 8 år, ett under att han inte åkte in i buren för tilltaget. Som Lundin själv erkänner 1994 - han ljög ihop allt för att få rampljus, göra sig intressant, få ett sammanhang. Sannolikt har han detta gemensamt med en annan person i utredningen. Hade SE supit mindre, kanske han hade hållit sig till en snävare och trovärdigare story (och just en story), även hållit reda på vad han sagt och till vem. Lagt band på sig. Inte varit så gränslös.

Men man lär ju ändå ge Lundin, att han hade en hygglig fantasi (till skillnad mot SE, som mest framstår som våghalsig i sammanhanget), byggde en bra och mycket detaljerad berättelse, om än den med tiden blev lite för bra för att vara sann. Han såg ju till slut LOP hela vägen från Grand, till att makarna beskjuts vid Dekorima. Beskriver GM förbluffande detaljerat.

Intressant i sammanhanget, är ju också att Borgnäs träffade Lundin flera ggr (innan han erkände att han ljög), utan att fatta några som helt misstankar (vad jag förstått), utan tog i stället hans berättelse på största allvar, körsbärsplockade från hans story, eldade på (och skapade) privatspanare med sina vilda teorier (delvis) baserade på Lundins dikt, spred körsbären på bästa sändningstid i SVT via sina olika program fram till 1994. Kring detta borde Borgnäs få frågor. Vilken roll och makt hade egentligen SVT/Borgnäs, och hur styrde de svenska folket (med sitt svartmålande) i deras uppfattning om mordet och den havererade mordutredningen, och hur påverkade SVT/Borgnäs via detta i sin tur mordutredningen och deras relation till medborgarna och media? Borgnäs må ha gjort en del bra grejer genom åren, men han har även bidragit med skit och förvirrat, gör så än i dag, tyvärr. Detta borde han få kritiska frågor om. Och då inte bara av ett fåtal självständiga MOP-intresserade på Gunnar Walls blogg som orkar tänka själv.
Citera
2021-11-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här finns hela anmälan i något redigerad form. Mycket intressant och en uppenbarligen juridiskt kunnig person bakom anmälan.

Om Willy Glaser hade amerikanskt medborgarskap kan det efter en fällande dom om förtal av Stig Engström bli riktigt intressant.

There's more to this than meets the eye.
Citera
2021-11-15, 18:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Första delen som AL berättade om tror jag kan vara sann. Andra delen om vad han sett på mordplatsen tror jag inte på. Men blev han hotad var det kanske enklast och ta tillbaka alltihop. Också om AL var rädd för att medverka som vittne vid en rättegång. Med det osannolika brevet om vad han skulle sett på mordplatsen gjorde han sig då omöjlig som ett trovärdigt vittne och slapp vittna i en rättegång. Han sa sig själv vara rädd för det.

En lite märklig omständighet är att vittnet på Sturegatan som såg en springande man tog kontakt med polisen 11mars 1994 (samma dag som journalisterna intervjuade AL) och 2 år efter den första kontakten med polisen.

Den nya info hon berättade om är helt maskad men till uppslaget är det bifogat en tidningsartikel om AL. Antingen har polisen kopplat samman AL och artikeln med det som hon berättade. Eller så har det hon berättade verkligen något att göra med AL.

https://i.imgur.com/PJ1mdpu.jpg
https://i.imgur.com/kO8AA4Z.jpg

Frågan är hur journalisterna kunde veta att AL var misstänkt GM redan vid intervjun 11mars. Han visste tydligen själv inte om det då. I så fall har Ölvebro antagligen inte hotat AL förrän efter detta datum.

Hur journalisterna fått info om att AL då var misstänkt som GM kan man också undra. Läcka hos polisen? Det var först efter att han 12 mars läste i tidningarna och insåg att han kunde vara misstänkt för mordet som han tog tillbaka allt som han tidigare vittnat om.

Möjligen journalisterna som tagit kontakt med vittnet på Sturegatan också. Samma dag som intervjun med AL. Hur de fått namn och kontaktuppgifter till det vet vittnet vet jag inte. Läcka igen?

Kanske hade de något foto på AL som de ville kolla med vittnet och det var det som vittnet ringde till polisen sen om senare på kvällen.

I alla fall märkligt att intervjun med AL var samma dag som vittnet sen ringde till polisen och ville berätta något som verkar ha haft något att göra med AL om man skall tro den bifogade artikeln till uppslaget.
Citera
2021-11-15, 19:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Exakt. Han bidrog i stället med att förvirra, medvetet vilseleda i 8 år, ett under att han inte åkte in i buren för tilltaget. Som Lundin själv erkänner 1994 - han ljög ihop allt för att få rampljus, göra sig intressant, få ett sammanhang. Sannolikt har han detta gemensamt med en annan person i utredningen. Hade SE supit mindre, kanske han hade hållit sig till en snävare och trovärdigare story (och just en story), även hållit reda på vad han sagt och till vem. Lagt band på sig. Inte varit så gränslös.

Men man lär ju ändå ge Lundin, att han hade en hygglig fantasi (till skillnad mot SE, som mest framstår som våghalsig i sammanhanget), byggde en bra och mycket detaljerad berättelse, om än den med tiden blev lite för bra för att vara sann. Han såg ju till slut LOP hela vägen från Grand, till att makarna beskjuts vid Dekorima. Beskriver GM förbluffande detaljerat.

Intressant i sammanhanget, är ju också att Borgnäs träffade Lundin flera ggr (innan han erkände att han ljög), utan att fatta några som helt misstankar (vad jag förstått), utan tog i stället hans berättelse på största allvar, körsbärsplockade från hans story, eldade på (och skapade) privatspanare med sina vilda teorier (delvis) baserade på Lundins dikt, spred körsbären på bästa sändningstid i SVT via sina olika program fram till 1994. Kring detta borde Borgnäs få frågor. Vilken roll och makt hade egentligen SVT/Borgnäs, och hur styrde de svenska folket (med sitt svartmålande) i deras uppfattning om mordet och den havererade mordutredningen, och hur påverkade SVT/Borgnäs via detta i sin tur mordutredningen och deras relation till medborgarna och media? Borgnäs må ha gjort en del bra grejer genom åren, men han har även bidragit med skit och förvirrat, gör så än i dag, tyvärr. Detta borde han få kritiska frågor om. Och då inte bara av ett fåtal självständiga MOP-intresserade på Gunnar Walls blogg som orkar tänka själv.
Alkohol ger ju hjärnskador och förändrar personligheten, skadar minnet så att personen broderar och fyller ut. Jag är ganska säker på att SE hade varit betydligt mer återhållsam och mindre gränslös om han druckit måttligt.

Har dålig koll på Borgnäs men ska kolla upp hans tankar kring mordet när jag läst färdigt materialet. Fanns en del på Youtube med honom, såg jag.
Citera
2021-11-15, 19:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Absolut! Tack för att du länkade!
Citera
2021-11-15, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Alkohol ger ju hjärnskador och förändrar personligheten, skadar minnet så att personen broderar och fyller ut. Jag är ganska säker på att SE hade varit betydligt mer återhållsam och mindre gränslös om han druckit måttligt.

Har dålig koll på Borgnäs men ska kolla upp hans tankar kring mordet när jag läst färdigt materialet. Fanns en del på Youtube med honom, såg jag.

Jag är helt enig med dig gällande alkoholen, den kan ha ställt till det för honom, i kombination med upphetsningen över att ha varit nära något så historiskt. Synd att ingen inom polisen drog i hans handbroms, gav honom besvärande motfrågor. Då kanske han hade erkänt, att han likt Lundin diktat, för att få rampljus. Då hade kanske varken han eller hans anhöriga suttit i Netflixbåten i dag. Om han nu inte ÄR GM vill säga. Klurigt som sagt. Kika på de gamla SVT-programmen, vore kul att få höra dina reflektioner.
Citera
2021-11-15, 19:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag är helt enig med dig gällande alkoholen, den kan ha ställt till det för honom, i kombination med upphetsningen över att ha varit nära något så historiskt. Synd att ingen inom polisen drog i hans handbroms, gav honom besvärande motfrågor. Då kanske han hade erkänt, att han likt Lundin diktat, för att få rampljus. Då hade kanske varken han eller hans anhöriga suttit i Netflixbåten i dag. Om han nu inte ÄR GM vill säga. Klurigt som sagt. Kika på de gamla SVT-programmen, vore kul att få höra dina reflektioner.
Jag förstod det som i nån dokumentär, att polisen redan i begynnelsen hade ganska så klara åsikter om hans person, att han var en skrävlare som ville göra sig märkvärdig. Dessvärre är det nu tjugo år sen han dog så bilden av vem han verkligen var bleknar väl i takt med tiden. Efterlevande läser nu bara orden som lämnats kvar.

Jag lyssnade till SE i HR på tuben. Den som frågar ut honom förväntar sig jakande svar på frågorna och sätter nästan i halsen när ingenting längre överensstämmer med SE's ord från tingsrätten. Lite tragikomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in