Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det får dessa "några" besvara.

Men jag är nog inte riktigt med på vad du menar med trovärdigt "händelseförlopp" kopplat till de frågor du ställde..
Går det, enligt dig, exempelvis lättare att få ihop ett trovärdigt händelseförlopp om man sätter en keps på GM's huvud?

Vad jag menar är att det ska gå att få ihop ett händelseförlopp med vittnesmålen. Det påpekas ofta svagheter kring detta när CP och SE nämns. Jag undrar hur det ska lösas med någon annan gärningsman.
Citera
2021-01-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ja, det får dessa "några" besvara.

Men jag är nog inte riktigt med på vad du menar med trovärdigt "händelseförlopp" kopplat till de frågor du ställde..
Går det, enligt dig, exempelvis lättare att få ihop ett trovärdigt händelseförlopp om man sätter en keps på GM's huvud?

Det jag menar är att om någon/några menar att han/de närmar sig mördaren bör man kunna besvara de frågor jag ställt. Annars blir det ett resonemang att man först pekar ut den skyldige och sedan anpassar vittnesmålen efter det. Dvs exakt det man kritiserat kring SE.
Citera
2021-01-30, 13:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad jag menar är att det ska gå att få ihop ett händelseförlopp med vittnesmålen. Det påpekas ofta svagheter kring detta när CP och SE nämns. Jag undrar hur det ska lösas med någon annan gärningsman.

Ponera att gärningsmannen är någon helt okänd här.... hur trovärdigt händelseförlopp tror du att du skulle kunna beskriva då?
Men nu nämner du CP, SE eller kanske CA... och här handlar det helt enkelt mängden information vi har att spela med. Närheten till mordplatsen är ju också en viktig del o.s.v.

Nej, ska man skriva en bok så är detta viktigt, men i verkligheten så kan det vara så att händelseförloppet eller stora delar av i vissa fall inte kan beskrivas.
Man har helt enkelt inte all information vid handen för att säga bu eller bä.
Citera
2021-01-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ponera att gärningsmannen är någon helt okänd här.... hur trovärdigt händelseförlopp tror du att du skulle kunna beskriva då?
Men nu nämner du CP, SE eller kanske CA... och här handlar det helt enkelt mängden information vi har att spela med. Närheten till mordplatsen är ju också en viktig del o.s.v.

Nej, ska man skriva en bok så är detta viktigt, men i verkligheten så kan det vara så att händelseförloppet eller stora delar av i vissa fall inte kan beskrivas.
Man har helt enkelt inte all information vid handen för att säga bu eller bä.

Absolut, och det gör att pratet om att gärningsmannen är inringad faller. I så fall ska man kunna beskriva hur han såg ut och hans flyktväg. Annars är det precis lika mycket spekulation som kring SE eller CA.
Citera
2021-01-30, 13:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det jag menar är att om någon/några menar att han/de närmar sig mördaren bör man kunna besvara de frågor jag ställt. Annars blir det ett resonemang att man först pekar ut den skyldige och sedan anpassar vittnesmålen efter det. Dvs exakt det man kritiserat kring SE.

Där håller jag med och det vare det jag avsåg med att dina punkter var bra.
(Det var händelseförloppet jag hade synpunkter på)

Ja, kommer man så långt att man pekar ut en person så finns det en del frågor man bör kunna besvara. (förklara)

För att dra en parallell så kan man ju betänka hur KP förklarade(eller inte) hur Stig fick en revolver i sin hand.
Detta är ju betydligt lättare i fallet CA, men där är problemet att bevisa att han varit på mordplatsen...
o.s.v.
Citera
2021-01-30, 13:32
Medlem
Citat:
Där håller jag med och det vare det jag avsåg med att dina punkter var bra.
(Det var händelseförloppet jag hade synpunkter på)

Ja, kommer man så långt att man pekar ut en person så finns det en del frågor man bör kunna besvara. (förklara)

För att dra en parallell så kan man ju betänka hur KP förklarade(eller inte) hur Stig fick en revolver i sin hand.
Detta är ju betydligt lättare i fallet CA, men där är problemet att bevisa att han varit på mordplatsen...
o.s.v.

Exakt. Alla teorier har sina styrkor och svagheter. Det är därför jag blir trött på de som otrevligt förklarar att man är dum i huvudet, efterbliven, ett missfoster osv.
Citera
2021-01-30, 13:56
Medlem
Är det "Barbrogruppen " som gav upphov tlll Walkie-Talkie observationerna?

Intervju med Olof Frånstedt
Barbrogruppen , Myt eller sanning.

Ingen mening med att prata med Hans Holmer och Ebbe Carlsson om detta enligt Olof Frånstedt.
Ingvar Carlsson och Carl Lidbom ska ha haft mer information kring detta.

https://vimeo.com/27317139
Citera
2021-01-30, 14:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Bergär man ut "alla förhör med..." så vet man ju inte hur de slår i databasen. Jag har nu frågat hur de gör när de söker för när jag gör en ny förfrågan, för jag vet att visst material finns, så får jag ut mera men inte allt, så frågar på nytt. O som sagt när man läser ett förhör ser man att det funnits mera eller kommer på nåt nytt som tex "Vad hände med fingeravtrycken de fick fram? Vem kollades de på?" O då är det bäst att skicka med en bild på där man läste det.
Precis.

Enda ''säkra'' sättet att få ut det man vill ha är att ange fullständigt diarienummer för varje enskilt dokument. Hur man nu ska kunna få fram det med en söndermaskad ''Liggare.'' Eller att man själv bevisar att det finns fler dokument. Precis som du föreslår.
Citera
2021-01-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis.

Enda ''säkra'' sättet att få ut det man vill ha är att ange fullständigt diarienummer för varje enskilt dokument. Hur man nu ska kunna få fram det med en söndermaskad ''Liggare.'' Eller att man själv bevisar att det finns fler dokument. Precis som du föreslår.

Är diarienumren till vänster i liggaren + ibland i ngn text på högerkanten?
Första gången jag kollar den o det är då bara att läsa allt för att se ngt intressant? Årtalen är ju blandade men beror det på om ärendet kollats på nytt?
Citera
2021-01-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Håller med. Inledningsvis verkade det pågå en hyfsat hederlig hantering. Sen såg de troligen att vi började se mönster och då blev det svart. Såg ett förhör i går som var meningslöst att lämna ut. Det här måste vara brottsligt, frågan är hur vi gör?
På Nils Erik Bæhrendtz tid hade det varit en 10 000-kronorsfråga.

Det pågår diskussioner på andra ställen angående detta. Det vettigaste jag hittat är följande:

''Först begär man ”ett myndighetsbeslut med besvärshänvisning”. Polismyndigheten verkar maska helt godtyckligt och det är inte så att personuppgifter automatiskt lyder under sekretess. Uppgifter om psykisk ohälsa eller annan sjukdom, barn, ekonomiska uppgifter etc är normalt något som maskas. Om man går ihop och gör en gemensam aktion med 1. begär ett myndighetsbeslut med besvärshänvisning (vilket kommer att driva dem till vansinne) för att 2. överklaga till FR. Troligen måste man uppfostra dessa poliser/civilanställda som inte riktigt vet vad som gäller.''

För mig är det uppenbart att det man sysslar med är mer en form obstruktion än att följa lagen, med följande steg:

1. Maska mer och mer med tiden. Gärna svarta sidor.

2. Lägg så mycket som möjligt under sekretess.

3. Utöka leveranstiderna. Följande beställdes 200821. Alltså för drygt 5 månader sedan. Beställningen är bekräftad. Enligt lag är myndigheter skyldiga att utlämna kopior på dokument skyndsamt. Hinner man inte med är man skyldiga att anställa fler handläggare. JO har samma uppfattning har jag läst mig till.

Alla förhör med Ivan von Birchan.

Alla förhör med polis och chaufför Rolf ’’Dallas’’ Dahlgren.

Utredning, PM och allt övrigt material avseende Hans Holmers vistelseort mordkvällen/natten.

Osv. Osv.

Ytligt sett verkar ovanstående handlingsplan tas internt inom polismyndigheten. Men vem vet vad som döljer sig under ytan. Kan inte vara roligt för PU att vi ''privatspanare'' kan botanisera ''fritt'' i utredningen. Som Ölvebro som förnekade alla former av WT-aktiviteter. Och som du skriver så kan man misstänka att de inte gillar att vi lägger pussel och får ut mer av dokumenten än PU under 35 år.

För att inte tala om KP och TP/Filter som idag framstår som rena foliehattarna bland så gott som alla som är inlästa på MOP.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-30 kl. 16:12.
Citera
2021-01-30, 15:42
Medlem
Min känsla angående Krister Peterson, det är att hans huvuduppgift var att lägga ned Palmeutredningen och behövde hitta någon som man kunde koppla till brottsplatsen.
Då dök Thomas Pettersson och serverade en "lösning" som KP bara förmedlade vidare.
Citera
2021-01-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är diarienumren till vänster i liggaren + ibland i ngn text på högerkanten?
Första gången jag kollar den o det är då bara att läsa allt för att se ngt intressant? Årtalen är ju blandade men beror det på om ärendet kollats på nytt?
Diarienumren är till vänster. Årtalen när det registrerades.

https://drive.google.com/file/d/1h5oFSWTM9i44a2H9lX0EiB2JqANVwefA/view

Exempel. Högst upp.

Avsnitt T Nummer 2 U-nummer 2. Fullständigt diarienummer blir då T-2-2.

Längre ner E-13-00. Förhör med maskning. Där man kan se att det finns ytterligare dokument. Som E-13-00-A..... till J. Det gäller Anders Björkman.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

Osv. Osv.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-30 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in