Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Håller med. Inledningsvis verkade det pågå en hyfsat hederlig hantering. Sen såg de troligen att vi började se mönster och då blev det svart. Såg ett förhör i går som var meningslöst att lämna ut. Det här måste vara brottsligt, frågan är hur vi gör?
På Nils Erik Bæhrendtz tid hade det varit en 10 000-kronorsfråga.
Det pågår diskussioner på andra ställen angående detta. Det vettigaste jag hittat är följande:
''Först begär man ”ett myndighetsbeslut med besvärshänvisning”. Polismyndigheten verkar maska helt godtyckligt och det är inte så att personuppgifter automatiskt lyder under sekretess. Uppgifter om psykisk ohälsa eller annan sjukdom, barn, ekonomiska uppgifter etc är normalt något som maskas. Om man går ihop och gör en gemensam aktion med 1. begär ett myndighetsbeslut med besvärshänvisning (vilket kommer att driva dem till vansinne) för att 2. överklaga till FR. Troligen måste man uppfostra dessa poliser/civilanställda som inte riktigt vet vad som gäller.''
För mig är det uppenbart att det man sysslar med är mer en form obstruktion än att följa lagen, med följande steg:
1. Maska mer och mer med tiden. Gärna svarta sidor.
2. Lägg så mycket som möjligt under sekretess.
3. Utöka leveranstiderna. Följande beställdes 200821. Alltså för drygt 5 månader sedan. Beställningen är bekräftad. Enligt lag är myndigheter skyldiga att utlämna kopior på dokument skyndsamt. Hinner man inte med är man skyldiga att anställa fler handläggare. JO har samma uppfattning har jag läst mig till.
Alla förhör med Ivan von Birchan.
Alla förhör med polis och chaufför Rolf ’’Dallas’’ Dahlgren.
Utredning, PM och allt övrigt material avseende Hans Holmers vistelseort mordkvällen/natten.
Osv. Osv.
Ytligt sett verkar ovanstående handlingsplan tas internt inom polismyndigheten. Men vem vet vad som döljer sig under ytan. Kan inte vara roligt för PU att vi ''privatspanare'' kan botanisera ''fritt'' i utredningen. Som Ölvebro som förnekade alla former av WT-aktiviteter. Och som du skriver så kan man misstänka att de inte gillar att vi lägger pussel och får ut mer av dokumenten än PU under 35 år.
För att inte tala om KP och TP/Filter som idag framstår som rena foliehattarna bland så gott som alla som är inlästa på MOP.