Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur långt ifrån var AB egentligen. Är det något vittne som nämner honom innan mordet? Efteråt ses han av flera ta skydd i dörröppningen. Det är ju så otroligt svårt pressa in en mördare mellan La Carterie och södra reklamskylten för vi har flertalet vittnesuppgifter, men det är ju alltid LOP och en till. Om man ser AB varför ser man inte GM, om man ser GM varför ser man inte AB?

Ser IM mördaren vid Dekorimas vägg innan mordet, var kom han då ifrån? Övergångsstället? NF och något mer vittne ser ingen vid Dekorima vad det verkar.

Vid skottögonblicket så skall AB befinna sig fem-sju meter ifrån makarna Palme.
Den naturliga förklaringen angående AB-gm är att gärningsman väntar vid Dekorima.
Att peta in en gärningsman sex-tio steg bakom paret Palme 10-15 meter från brottsplatsen med AB dessutom luffandes där bakom blir närmast helt omöjligt som jag ser det.
Citera
2021-10-30, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
EAD 13783 med följande A och -1. Uppgiften kom in 1991 men det får sin logiska förklaring när man läser kvinnans ursprungliga brev. Hennes man ville inte bli involverad och hon tvekade länge eftersom hon inte ville valsa i medierna. Men då Holmér figurerade så mkt med sitt snack om PKK ville hon ändå höra av sig så att PU fick en fullständig bild av skeendet strax före mordet.

Att det rör sig om GM+paret Palme kan inte ifrågasättas med tanke på att kvinnan och hennes man hörde skotten när de var framme vid Kungsgatan (de åkte bil) och platsen för observationen som sagt var 10-15 norr om mpl. Typ södra reklampelaren alltså.

Blir det inte konstigt om observationen görs 10-15m norr om mordplatsen om man åker bil söderut? Blev det inte grönt för bilarna ungefär samtidigt som skotten? Hade hon då sett LOP och den tredje person vid södra reklamskylten så borde väl bilen fastnat vid rött? Borde placera observationen längre norrut. Och då kan det ju vara NF hon ser. Har inte han blå jacka och huvan uppe? Det kan ju också vara GM fast längre norrut.
Citera
2021-10-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
AB står först utanför banken. Sen säger AB att han går snett bakåt ut mot trottoarkanten för att spana efter eftersläntarna. Han står kvar där en bra stund. Jag antar då att snett bakåt är söderut därifrån de kommit. AB hamnar då ungefär vid södra annonspelaren.

Du har rätt och jag har fel när det gäller söder eller norr där AB stegar ut emot kanten på trottoaren.
Sista förhöret med AB säger han att han befinner sig några meter söder om ingången till bankomaten.
Citera
2021-10-30, 18:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vid skottögonblicket så skall AB befinna sig fem-sju meter ifrån makarna Palme.
Den naturliga förklaringen angående AB-gm är att gärningsman väntar vid Dekorima.
Att peta in en gärningsman sex-tio steg bakom paret Palme 10-15 meter från brottsplatsen med AB dessutom luffandes där bakom blir närmast helt omöjligt som jag ser det.

Men ser något vittne AB 5-7 m ifrån?

Tänk om det är AB som kliver ut från väggen men GM som gått efter?

Hur som helst är det svårt pussla ihop allt.
Citera
2021-10-30, 18:47
Medlem
Citat:
Men ser något vittne AB 5-7 m ifrån?

Tänk om det är AB som kliver ut från väggen men GM som gått efter?

Hur som helst är det svårt pussla ihop allt.

I själva skottögonblicket så är det säkert ingen som har koll på ABs exakta position,av lätt insedda skäl.
Uppgiften om 5-7 meter kommer från AB själv,och måste även den tas med liten nypa salt förmodar jag.
Citera
2021-10-30, 18:51
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Du har rätt och jag har fel när det gäller söder eller norr där AB stegar ut emot kanten på trottoaren.
Sista förhöret med AB säger han att han befinner sig några meter söder om ingången till bankomaten.

Ok , då hade jag rätt den här gången.

Skall bli spännande och läs det nya vittnesmålet. Dock synd att vittnet sa huva , jag hade hellre velat att hon sagt mössa med öronlappar och skärm.
Citera
2021-10-30, 18:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
I själva skottögonblicket så är det säkert ingen som har koll på ABs exakta position,av lätt insedda skäl.
Uppgiften om 5-7 meter kommer från AB själv,och måste även den tas med liten nypa salt förmodar jag.

Jag tycker ju att AB behöver befinna sig norr om dörröppningen till Dekorima när det smäller. För när man tar skydd så ser man ju oftast skyddet innan man tar beslutet. Känns mer långsökt att AB direkt kopplar att det finns skydd bakom ryggen, eller att han springer norrut och ändrar sig och springer in i dörröppningen.
Citera
2021-10-30, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Om vi ponerar att GM väntar på LOP vid Dekorima. Vilken GM skulle välja att vänta10-15 m från AB?
Citera
2021-10-30, 19:00
Medlem
Citat:
Jag tycker ju att AB behöver befinna sig norr om dörröppningen till Dekorima när det smäller. För när man tar skydd så ser man ju oftast skyddet innan man tar beslutet. Känns mer långsökt att AB direkt kopplar att det finns skydd bakom ryggen, eller att han springer norrut och ändrar sig och springer in i dörröppningen.

Njaa..personligen så tycker jag att det naturliga scenariot är att man ryggar tillbaka från hela skottsituationen.Vi vet dessutom att AB chockas ordentligt,så att man då tänker sig ett scenario där han befinner sig söder om dörröppningen,ryggar tillbaka efter skotten och därmed hamnar i jämnhöjd med dörren till Dekorima känns relativt rimligt.
Citera
2021-10-30, 19:04
Medlem
Citat:
Om vi ponerar att GM väntar på LOP vid Dekorima. Vilken GM skulle välja att vänta10-15 m från AB?

Jag tror inte att gärningsmannen överhuvudtaget har AB på näthinnan.
Han kan mycket väl ha rent tunnelseende.
I vart fall så bör hela koncentrationen vila på makarna Palme.
Jag tror inte att mördaren överhuvudtaget reflekterat över AB.
Citera
2021-10-30, 19:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror inte att gärningsmannen överhuvudtaget har AB på näthinnan.
Han kan mycket väl ha rent tunnelseende.
I vart fall så bör hela koncentrationen vila på makarna Palme.
Jag tror inte att mördaren överhuvudtaget reflekterat över AB.

Hur tänker du dig att GM tar sig till Dekorima?
Citera
2021-10-30, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Njaa..personligen så tycker jag att det naturliga scenariot är att man ryggar tillbaka från hela skottsituationen.Vi vet dessutom att AB chockas ordentligt,så att man då tänker sig ett scenario där han befinner sig söder om dörröppningen,ryggar tillbaka efter skotten och därmed hamnar i jämnhöjd med dörren till Dekorima känns relativt rimligt.

Ja det är säkert fullt rimligt.

Blir inte klok på allt runt AB, Tensonmannen och allt. Det nya vittnet gör ju inte saken bättre.

Hur långt har kollegorna hunnit. Lisbet ser varken AB eller GM. Var AB så långt norrut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in