Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Blir det nån ordning i om det var ryssen eller Säpo/jänkarna som avdagade Palme?

Inget av dom förklarar mordet.

Även om det fanns "hökar" på både sovjetisk som amerikansk sida så fanns det inget att vinna på att mörda Olof Palme.

Det enda som stod och vägde var kriget mellan Irak och Iran där båda "tävlade" att vinna inflytande över Irak. I det då rådande läget ville Irak ha "fred" medan Iran hade på gång vapenkontrakt och i det korta perspektivet hade de initiativet. Men på längre sikt hade de inte motståndskraft ekonomiskt och personellt.

I och med Olof Palmes död fanns ingen fred i sikte och Iran behövde artilleri (Haubits 77) och Robot 70 vilket skulle ge vapenhandlarna miljardvinster.

Så efter att ha övervägt vilka uppoffringar Iran stod inför valde de att avsluta kriget 1988.

Adnan Khashoggi ekonomi kraschade och David Kimche sparkades från Israels utrikesministerium och Iran - Contras-affären drog med sig ett antal amerikanska officerare i fallet. Ingen vann.

Ungefär så blev det.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-30 kl. 17:53.
Citera
2021-10-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tvivlar en del på vad IM sett på längre avstånd än AB som gick strax bakom LOP+GM men möjligtvis att LOP stannade till några sekunder vid första skyltfönstret vid Dekorima och GM då gick förbi fram till snedfönstret. När LOP började gå igen gick GM ut bakom OP och sköt.

Det är klart att du tvivlar på Inge Morelius uppgifter eftersom de inte passar ditt scenario, precis som utredarna valde bort vittnesuppgifter som inte passade dom när de skulle en gärningsbeskrivning som på passade in på Victor Gunnarsson, PKK, Christer Pettersson eller Stig Engström.

Men faktum kvarstår att i en domstolsförhandling kan rätten inte bortse från Inge Morelius uppgifter.
Citera
2021-10-30, 17:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Väldigt intressant! Jag tror givetvis också att han hade en blå och halvlång jacka av Tenson-typ .
Att han gick omkring med händerna i jackans övre fickor stämmer bra med vad Stark och MP såg vid Grand. Att han gick hopkurad liknar också vittnet A-B:s beskrivning av mannen som gick lite framåtlutad som han bar något innanför jackan.

Det som inte stämmer riktigt är att jackan skulle haft en huva , men det kan vara något som vittnet minns fel.

Stark såg en film som slutade ca 20.23 .När hon gick ut med sitt sällskap efter filmens slut såg hon mannen utanför Grand. Hon säger att det var ca 20.55. Det kan dock knappast stämma om filmen slutade 20.23. Jag tror att mannen av någon anledning fanns på plats utanför Grand redan då.

Huvan är central för vittnet märker jag. Den är nog inget missförstånd. Det första vittnet reagerade på var att mannen gick lite underligt. Därför lade hon märke till honom.
Citera
2021-10-30, 17:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det nya signalementet stämmer inte på Stig Engström så han
blir om möjligt ännu mer avförd.

Jo det blir nog svårt att pressa in honom i detta.
Citera
2021-10-30, 17:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det måste vara AB som avses.Enligt honom själv så bör han befinna sig på ett avstånd liknande det ovan beskrivna vid denna tidpunkt.

Nej, det verkar det inte vara. Huva, händerna i övre bröstfickorna.
Citera
2021-10-30, 17:52
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ett uppenbart problem med resonemanget är att det inte stämmer överens med ABs uppgifter.
Han säger visserligen att han i ett tidigare skede än det som gäller angående det nya vittnets observation,har gått snett bakåt ut emot trottoarkanten..men detta sker utanför dörren till bankomaten.
Närmare rätt tidpunkt säger AB att han helt sonika befinner sig på trottoaren,antingen stillastående eller i promenad söderut.
Det är inget snack om någon reklampelare överhuvudtaget..och alldeles oavsett så måste ju AB i sådant fall närmast sprintat över till den position som han har i skottögonblicket,rakt bakom makarna Palme på ett avstånd om fem till sju meter.Det handlar ju bara om en kort tidsperiod till skotten faller från det att nya vittnet gör sin observation.

Det håller inte för mig att påstå att AB befinner sig vid reklampelaren när han själv kategoriskt menar att han aldrig varit där.Man kan inte bara lägga till saker som saknas i materialet bara för att det skall passa en viss hypotes.

AB står först utanför banken. Sen säger AB att han går snett bakåt ut mot trottoarkanten för att spana efter eftersläntarna. Han står kvar där en bra stund. Jag antar då att snett bakåt är söderut därifrån de kommit. AB hamnar då ungefär vid södra annonspelaren.
Citera
2021-10-30, 17:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om klädesplagget är beige kan det vara mannen som Lisbeth Palme såg omedelbart efter att skotten. Han kan ha klivit ut ur en bil och, spekulativt, försökt att få ett samtal med Olof Palme som "bara" fortsätter rakt fram.

Ja vi får kolla när/om jag får ett omaskat förhör. Personligen kan jag inte alls förstå att det skulle kränka den här personens integritet att berätta om jackan?
Citera
2021-10-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja vi får kolla när/om jag får ett omaskat förhör. Personligen kan jag inte alls förstå att det skulle kränka den här personens integritet att berätta om jackan?

Ett sätt att skydda en identifierbar person som inte borde befinna sig där. Potentiellt delaktig i mordet.
Citera
2021-10-30, 17:59
Medlem
Citat:
AB står först utanför banken. Sen säger AB att han går snett bakåt ut mot trottoarkanten för att spana efter eftersläntarna. Han står kvar där en bra stund. Jag antar då att snett bakåt är söderut därifrån de kommit. AB hamnar då ungefär vid södra annonspelaren.

Jag antar tvärtom.
Eftersom han tittar söderut för att försöka se eftersläntrarna så antar jag att han snarast går ut emot trottoarkanten riktning norrut så att säga.

Hursomhelst så är detta för tidigt i scenariot för att ha bäring gällande nya vittnets observation.
Citera
2021-10-30, 18:02
Medlem
Citat:
Nej, det verkar det inte vara. Huva, händerna i övre bröstfickorna.

Var är AB då för någonstans om det inte är honom?
Han måste vara i absolut närhet om scenariot är 10-15 meter norr plus potentiell gm sex-tio steg bakom paret Palme.
Har det "nya" vittnet även observerat AB?
Citera
2021-10-30, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hur långt ifrån var AB egentligen. Är det något vittne som nämner honom innan mordet? Efteråt ses han av flera ta skydd i dörröppningen. Det är ju så otroligt svårt pressa in en mördare mellan La Carterie och södra reklamskylten för vi har flertalet vittnesuppgifter, men det är ju alltid LOP och en till. Om man ser AB varför ser man inte GM, om man ser GM varför ser man inte AB?

Ser IM mördaren vid Dekorimas vägg innan mordet, var kom han då ifrån? Övergångsstället? NF och något mer vittne ser ingen vid Dekorima vad det verkar.
Citera
2021-10-30, 18:25
Medlem
Citat:
EAD 13783 med följande A och -1. Uppgiften kom in 1991 men det får sin logiska förklaring när man läser kvinnans ursprungliga brev. Hennes man ville inte bli involverad och hon tvekade länge eftersom hon inte ville valsa i medierna. Men då Holmér figurerade så mkt med sitt snack om PKK ville hon ändå höra av sig så att PU fick en fullständig bild av skeendet strax före mordet.

Att det rör sig om GM+paret Palme kan inte ifrågasättas med tanke på att kvinnan och hennes man hörde skotten när de var framme vid Kungsgatan (de åkte bil) och platsen för observationen som sagt var 10-15 norr om mpl. Typ södra reklampelaren alltså.

Vad som är intressant med uppslaget

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD13783-01

är Uppslagsanteckningarna i Liggaren

Från uppslaget:

Uppslagsanteckningar
(BREV) PB LPM458, BLÅ VOLVO

Om uppgifterna/registreringsnumret är korrekt så vet PU vem som står som innehavare/ägare av fordonet.

Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in