Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-19, 16:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad hände med detta:

"På skylten utanför näringslivslokalerna där Odd Eiken arbetade stod 1987 längst ner på namnskylten:
CHANTAL-CHARON-VENERDI. Venerdi betyder fredag och Charon=Karon färjkarlen i dödsriket. Bokstäverna ANTAL är en nyckel, genom att sätta A=1, B=2, ... och summera får man:

C H A N T A L
3+8+1+14+20+1+12=59

C H A R O N
3+8+1+18+15+14=59

Bokstäverna C H uttalas som "see age"."

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Detta är bara fakta. Det blir möjligen en konspirationsteori om man tolkar det som ett avsiktligt meddelande vilket ska visa att vissa hade förhandsinformation om mordet.
Citera
2021-07-19, 16:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
"Det hänger ihop" som Per Andersson sade!
Särskilt som IK efter mordet dumpade MP och gifte sig med just Odd Eiken...
Citera
2021-07-19, 16:20
Medlem
ieshos avatar
Jag är den sort som när det behövs lägger pussel med många pusselbitar, men jag kan ändå föreställa mig att det var CP som sköt. Man får inte slarva med vittnesmål och pusselbitar och hitta på vad som helst om vem som helst.
Citera
2021-07-19, 17:23
Avslutad
Så här såg Odd ut hösten 1985 självsäker kirurgson statsekreterare har arbetat hör o häpna på Skandia Vd på Timbro https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdlSLkDoyY4IjQ Ser en massa val tillbehör för M på bordet säkert aktiv i 1985 valet
Hunnit vara tillsammans med Filippa Reinfeldt också https://sv.wikipedia.org/wiki/Odd_Eiken
Var 28 år vid mordet lite väl ungt. Tydligen en ränksmidare och intrigspelar som gillar att arbeta i kulisserna. Vem i hans närhet är/var insatt i nummerologi? Italienare?, Schweizare?, Israeler?
Vad har/hade han för intressen, hobbies? Vad brann hann för att vilja få/ha? Vad hade han för roll i moderaterna? Kompisar? Vad hade han för åsikter om Palme sossarna mellan skål&vägg?

statsekreterare kan det va UD?

Väntar bara på att Boboslacke ska komma in o att allt bara är våta vänsterdrömmar
apropå 59/95 Martin luther king jr 228

En långsökt tanke skulle va att har man en far som skär i döda kroppar så kanske man får en blasse syn som en "walk in the park" "som en frukost mitt i veckan" på vad man kan tänka sig göra med folk för att nå sina mål
Senast redigerad av jajagvinner 2021-07-19 kl. 17:48.
Citera
2021-07-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
I ett sunt och friskt Sverige hade det aldrig kunna ske , att statsministern Smet ifrån sina livvakter, på det sätt OP gjorde.
Och inte heller skulle det kunna ske, att det efter MOP aldrig granskades på djupet, hur det egentl. gick till, med OP.s ibland urkassa personskydd. Granskning av hur ansvariga skött sitt uppdrag, ex.vis.

Ursäkta jag kommer in och stör här men en av mina starkare terorier är att livvakterna "lät" Palme smita. Så att det som skedde skulle kunna ske och den som höll i vapnet hade tid på sig att försvinna. Fler som är innte på samma "spår"?
Citera
2021-07-19, 21:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad jag förstår så antar du att den som sköt Olof Palme också var den som hade till uppgift eller om du så menar avsåg att skjuta honom redan tidigare , låt säga klockan 22:50.

Jag menar i likhet med Säpos utredningsmän att den så kallade Grandmannen kan ha haft en annan uppgift från början
Mellan klockan 20:55-23:15 har olika uppgiftslämnare noterat en man som varit synlig utanför biografen. Mannens beteende gör att man inte kan utesluta att han hållit biografen under övervakning. Det kan röra sig om samma man som varit synlig mellan nämnda klockslag.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-24_A11544-00_a-11544-sapo-pm-om-overvakning-av-o.pdf/25
De iakttagelser som gjorts utanför biografen och på angränsande gator tyder på att flera personer varit inblandade. (...) Mannen som observerats utanför biografen kan ha haft uppgiften att övervaka biografen med hänsyn till störningsmoment som t ex livvakter som under föreställningen eller vid dess slut ansluter.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-24_A11544-00_a-11544-sapo-pm-om-overvakning-av-o.pdf/28

Enkelt uttryckt, man ville veta var "fienden aka livvakterna" fanns. Exakt hur Säpo resonerar vill dom nog inte säga och jag är inte Säpo heller för den delen. Men det liknar så kallad Stridsspaning, fast där söker man stridskontakt.
Stridsspaning är en militär metod som utnyttjas vid ytövervakning i kombination med motanfall i mindre enheter som syftar till att störa, hindra, få stridskontakt med eller inhämta information om fienden
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stridsspaning

I ett sådant scenario så var nog inte Grandmannen ens beväpnad men en fullt duglig "legosoldat/skytt", det vore ju lite pinsamt om två livvakter haffade honom utanför Grand innan filmen ens hade slutat och med en grovkalibrig revolver.

När sedan det faktiska scenariot börjar utspela sig med makarna Palmes promenad söderut och "de förutbestämda gärningsmännen med som du säger ljuddämpare vapen" hamnar offside plockas Grandmannen upp med en bil och körs till Dekorima och beväpnas med vad som fanns tillhands.

Skottet var placerat i den region av ryggen som gav maximal vapenverkan och mest sannolikt skulle ge ett dödligt resultat.

I det här scenariot så har skytten tillgång till vad revolvern var laddad med, säg sex (6) skott. Dom kunde behövas vid en eventuell eldstrid med en polispatrull under utdragning en/flykten, så varför slösa dom på ytterligare skott i ett område som redan hade gett maximal vapenverkan.

Det vore inte logiskt av en stridsman/legosoldat.

Nej jag spekulerar inte mer än det jag skrev.

Ett enda skott i objektet går för mig inte ihop med nån större operation. Ju mer pengar och resurser man satsat desto mer angelägen bör man väl vara att planen faller väl ut?

Så här blev det då "reserven" som fick kliva in, med en revolver och "pansarbrytande" ammo?
Kanske han blev nervös och endast fick iväg 1+1 skott?
Viktigare att ta till flykt än att utföra uppdraget ordentligt?
Etc.

Frågorna är många och jag har fortfarande svårt att släppa mordplatsen.
Citera
2021-07-19, 23:03
Medlem
Citat:

Ett enda skott i objektet går för mig inte ihop med nån större operation. Ju mer pengar och resurser man satsat desto mer angelägen bör man väl vara att planen faller väl ut?

Så här blev det då "reserven" som fick kliva in, med en revolver och "pansarbrytande" ammo?
Etc.

Jag förstår inte ditt sätt att resonera. Skytten satte ett skott i det område på ryggen som ger högst sannolikhet för dödlig verkan. Det andra skottet mot Lisbeth tror jag beror på att skytten i väntan på att makarna Palme skulle komma i en optimal position "memorerade" hur han skulle utföra själva skjutningen. Han kommer att göra det han memorerat, inte det som är mest ändamålsenligt.

Alla som ägnat sig åt kampsporter typ grekisk-romersk brottning, boxning eller vilken valfri kampsport som helst vet att att timing för ett anfall är avgörande. Det handlar om att reflexivt agera på sekundsnabba skiftningar i ett skeende i kampen inte om intellektuella överväganden.

Om skytten memorerat att skjuta först OP och sedan LP innan hon rör på sig så kommer han inte att hinna justera riktning i tid. Ögat ser men hjärna/kropp hinner inte med utan gör det "förberedda/ memorerade" därav miss i målet.

Det är en van skytt men inte "rutinerad lönnmördare" som skulle haft sinnesnärvaron att vänta en halv/en sekund för att rikta vapnet för maximal vapenverkan.

Första skottet var dödligt, varför skjuta flera?

När andra skottet missar är uppdraget redan klart, OP är dödligt sårad så varför fortsätta att skjuta och exponera sig mer för alla vittnen som uppmärksammat situationen.

Nej, jag tror inte det var en reservskytt utan bristfällig planering, hafsigt gjorda övervägande om olika möjliga händelse utfall och att man hade den geniala idéen att två utlänningar skulle genomföra dådet på västra sidan Sveavägen med planerad och rekad flyktväg till flyktbilen som blev värdelös när makarna Palme korsade Sveavägen.

Att ha två lätt beväpnade utlänningar som inte kan svenska utan lokalkunskap med Stockholms samlade poliskår i hälarna och som skall ta sig fram till en flyktbil öster om mordplatsen är inte ett drömläge. Därför kommenderades Grandmannen och beväpnades för uppgiften.

Om det ursprungligen var Roy Allen som skulle vara skytt med ljuddämpare vapen hade Lisbeth inte överlevt. Nu blev det istället en med lokalkännedom, läs svensk, och stridserfarenhet från legosoldattjänst i södra Afrika, Namibia eller Angola som utförde mordet.

Det är min uppfattning, men du får gärna ha vilken uppfattning du vill och fortsätta söka svar på dina frågor.
Senast redigerad av Utredaren 2021-07-19 kl. 23:11.
Citera
2021-07-20, 01:26
Medlem
GeddTerdestads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongfingradeLudde
Dom som sålde Ford i Luleå under den tiden hette Boström.

En lista på dom som erkänt mordet vore såklart intressant att skåda igenom.
För ca 1 år sen blev en lista med erkännanden offentlig (med maskeringar givetvis) på drygt 400 sidor med cirka 130 erkännanden (jag har inte orkat räkna). Endast i ett fåtal fall är namnet på erkännaren känt för polisen. I något fall var det en drogpåverkad person som ringde och erkände och sen ringde tillbaka och bad om ursäkt. I något annat fall var det en som var intagen för tvångsvård som sen erkände att erkännandet berodde på att han trodde att förhållandena var drägligare hos kriminalvården. Det finns inget fall med känd person som insisterar på att vara GM.

Ett stort antal handlar om personer som erkänner anonymt direkt till polisen oftast brevledes.

Ytterligare ett stort antal handlar om personer som har meddelat att de har talat med någon som har erkänt, men de vet inte vem de har talat med. Till exempel någon som försökt ragga upp en dam på en dansrestaurang och i samband med detta nämnt att det var han som var GM.

Jag kan inte påstå att KP ljög om detta på presskonferensen. Dock känner jag mig vilseledd (av mig själv eller KP) då jag trodde att 135 personer bankade på polishusets dörr med handlederna sida vid sida redo för handfängslet.
Citera
2021-07-20, 11:19
Avslutad
Vilket/a år arbetade Eiken på Skandia? Är det Skandia på Sveavägen? Vilka/en anställde han där? Kände han Stig Engström? Kan Odd haft kopplingar till Stay Behind då detta var deras huvudkontor?
Dags att stay behind öppnas upp vilka som var medlemmar så vi kan se personkopplingarna
för att lösa mordet. Undrar om han fick sitt namn efter sin far oddvar eller av en av james bonds motståndare oddjob
Senast redigerad av jajagvinner 2021-07-20 kl. 11:23.
Citera
2021-07-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Känns som det lossnade lite 87😀

Granskningskommissionen har en liten passus om Bofors och fälthaubitsar till Iran.
Enligt William H hade en stor vapenspion i Europa redan under 1984 tecknat ett avtal med Bofors om försäljning av 10 batterier Robot 70 till Iran.

Leveransen skulle gå via Sydkorea och William H hade själv sett avtalet.

Det fanns dessutom ett signerat kontrakt mellan Sverige och Iran om försäljning av 150 fälthaubitsar.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nkande.pdf/172
Citera
2021-07-20, 16:17
Medlem
Citat:

Etc.

Håller i grunden med dig. Kan inte se detta mord som utfört av någon kompetent och resursstark organisation. Har man investerat stora summor och tar enorma politiska risker med ett mord låter man knappast offret välja mordplatsen, sätter (ev.) in en reservskytt med mindre adekvat utrustning, genomför mordet ganska hafsigt och riskerar sedan allt genom att bara rusa blint iväg från mordplatsen. Varför inte t ex en giftinjektion i kassakön på bion i så fall?

Skulle en kompetent och resursstark organisation ta risken att utföra ett dåd på detta sätt så saknar jag en pressande tidsfaktor; alltså av typen att det inte skulle vara möjligt att utföra mordet i nästa vecka eller så, utan mordet behövde ske senast en viss tid, och att det var en tid som låg så nära i tid att man inte vågade chansa på att ett bättre tillfälle skulle dyka upp. Det har pratats om samband med Moskvaresan, men frågan är om den kan ha satt sådan tidspress?
Citera
2021-07-20, 18:13
Medlem
Vittnet Inge M enligt Thomas Kanger.

https://www.youtube.com/watch?v=0TM7bEtGOJQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in