Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Nej jag spekulerar inte mer än det jag skrev.
Ett enda skott i objektet går för mig inte ihop med nån större operation. Ju mer pengar och resurser man satsat desto mer angelägen bör man väl vara att planen faller väl ut?
Så här blev det då "reserven" som fick kliva in, med en revolver och "pansarbrytande" ammo?
Kanske han blev nervös och endast fick iväg 1+1 skott?
Viktigare att ta till flykt än att utföra uppdraget ordentligt?
Etc.
Frågorna är många och jag har fortfarande svårt att släppa mordplatsen.
Jag förstår inte ditt sätt att resonera. Skytten satte ett skott i det område på ryggen som ger högst sannolikhet för dödlig verkan. Det andra skottet mot Lisbeth tror jag beror på att skytten i väntan på att makarna Palme skulle komma i en optimal position "memorerade" hur han skulle utföra själva skjutningen. Han kommer att göra det han memorerat, inte det som är mest ändamålsenligt.
Alla som ägnat sig åt kampsporter typ grekisk-romersk brottning, boxning eller vilken valfri kampsport som helst vet att att timing för ett anfall är avgörande. Det handlar om att reflexivt agera på sekundsnabba skiftningar i ett skeende i kampen inte om intellektuella överväganden.
Om skytten memorerat att skjuta först OP och sedan LP innan hon rör på sig så kommer han inte att hinna justera riktning i tid. Ögat ser men hjärna/kropp hinner inte med utan gör det "förberedda/ memorerade" därav miss i målet.
Det är en van skytt men inte "rutinerad lönnmördare" som skulle haft sinnesnärvaron att vänta en halv/en sekund för att rikta vapnet för maximal vapenverkan.
Första skottet var dödligt, varför skjuta flera?
När andra skottet missar är uppdraget redan klart, OP är dödligt sårad så varför fortsätta att skjuta och exponera sig mer för alla vittnen som uppmärksammat situationen.
Nej, jag tror inte det var en reservskytt utan bristfällig planering, hafsigt gjorda övervägande om olika möjliga händelse utfall och att man hade den geniala idéen att två utlänningar skulle genomföra dådet på västra sidan Sveavägen med planerad och rekad flyktväg till flyktbilen som blev värdelös när makarna Palme korsade Sveavägen.
Att ha två lätt beväpnade utlänningar som inte kan svenska utan lokalkunskap med Stockholms samlade poliskår i hälarna och som skall ta sig fram till en flyktbil öster om mordplatsen är inte ett drömläge. Därför kommenderades Grandmannen och beväpnades för uppgiften.
Om det ursprungligen var Roy Allen som skulle vara skytt med ljuddämpare vapen hade Lisbeth inte överlevt. Nu blev det istället en med lokalkännedom, läs svensk, och stridserfarenhet från legosoldattjänst i södra Afrika, Namibia eller Angola som utförde mordet.
Det är min uppfattning, men du får gärna ha vilken uppfattning du vill och fortsätta söka svar på dina frågor.