Citat:
Om man detaljläser vad IM säger i första förhöret säger han:
1) Han ser en man komma upp bakom paret och befinna sig bredvid dem.
2) Strax efter hörde han två skott gå av.
Något har alltså hänt mellan att han ser mannen komma upp bakifrån och fram till skotten. Annars skulle han ju ha sagt att han såg att mannen som kom upp bakom var samme man som sköt.
Eftersom han uppenbarligen ägnat sig åt något annat i några sekunder mellan observationen av mannen och skotten blir det här mycket osäkert.
IM drar, vilket är en rimlig tolkning, slutsatsen att mannen som gick bredvid var mannen som sköt. Men det vet vi inte säkert.
Som du säger innehåller förhöret 14/3 fler motsägelser. När man detaljläser förstår man att när IM talar om flera minuter handlar det (förmodligen) om den tid han stod på platsen. Där verkar det vara förhörsledaren som missuppfattar.
Missuppfattningen förstärks sedan av medierna som inte tycks ha tänkt på att ett väntande i flera minuter är helt ologiskt eftersom paret Palme gick över på östra trottoaren först 1,5 minut före mordet.
Flera vittnen som passerade platsen före mordet säger att det inte stod någon person vid Dekorima flera minuter före händelsen vilket betyder att GM anlände sent till Dekorima. Alla dessa vittnen kan omöjligt ha sett fel.
IM säger att han upptäckte mannen vid Dekorima bara några sekunder innan/precis före skotten och säger att det rörde sig om 10-15 sekunder.
Vad han ägnade sig åt mellan första observationen av mannen och skotten vet vi inte. Själv säger han att han vände sig om och talade med sina vänner som precis satt sig i baksätet.
Susanne Larsson säger att hon varseblev händelsen när Morelius sade att någon blivit skjuten. Strax innan hade hon av okänd anledning tittat bakåt.
Det här bör vara de sekunder då IM vänder sig om säger att något är på gång på andra sidan gatan.
1) Han ser en man komma upp bakom paret och befinna sig bredvid dem.
2) Strax efter hörde han två skott gå av.
Något har alltså hänt mellan att han ser mannen komma upp bakifrån och fram till skotten. Annars skulle han ju ha sagt att han såg att mannen som kom upp bakom var samme man som sköt.
Eftersom han uppenbarligen ägnat sig åt något annat i några sekunder mellan observationen av mannen och skotten blir det här mycket osäkert.
IM drar, vilket är en rimlig tolkning, slutsatsen att mannen som gick bredvid var mannen som sköt. Men det vet vi inte säkert.
Som du säger innehåller förhöret 14/3 fler motsägelser. När man detaljläser förstår man att när IM talar om flera minuter handlar det (förmodligen) om den tid han stod på platsen. Där verkar det vara förhörsledaren som missuppfattar.
Missuppfattningen förstärks sedan av medierna som inte tycks ha tänkt på att ett väntande i flera minuter är helt ologiskt eftersom paret Palme gick över på östra trottoaren först 1,5 minut före mordet.
Flera vittnen som passerade platsen före mordet säger att det inte stod någon person vid Dekorima flera minuter före händelsen vilket betyder att GM anlände sent till Dekorima. Alla dessa vittnen kan omöjligt ha sett fel.
IM säger att han upptäckte mannen vid Dekorima bara några sekunder innan/precis före skotten och säger att det rörde sig om 10-15 sekunder.
Vad han ägnade sig åt mellan första observationen av mannen och skotten vet vi inte. Själv säger han att han vände sig om och talade med sina vänner som precis satt sig i baksätet.
Susanne Larsson säger att hon varseblev händelsen när Morelius sade att någon blivit skjuten. Strax innan hade hon av okänd anledning tittat bakåt.
Det här bör vara de sekunder då IM vänder sig om säger att något är på gång på andra sidan gatan.
Som jag förstår det så hörde Susanne Larsson smällarna och tittade då först bakåt och uppåt mot himlen efter raketer.
Om IM inte haft 100 procent uppmärksamhet riktad mot Dekorima hela tiden så kan han först sett en skum typ stå där, sedan vänt sig om och pratat med passagerna i baksätet en kort stund , när han riktar uppmärksamheten mot Dekorima igen ser han nu en man som går ifatt LOP och hör skotten.
IM drar då den logiska slutsatsen att det är samma man som han först sett stå utanför Dekorima.
Men kanske är det 2 olika män och GM har bara gått ifatt LOP på Sveavägen och den andra mannen som IM först såg en liten stund utanför Dekorima har redan hunnit avvika eller är skymd när skotten faller.
Möjligtvis har den mannen inget med mordet att göra heller.
Det kan inte varit helt lätt att uppfatta allt tydligt från IM:s position.
https://i.imgur.com/n7L6mNb.jpg
Finns de som kollat på plats nu också :
...Man håller ju på göra en filminspelning vid mordplatsen just nu.
Jag citerar en person som varit nere vid mordplatsen som ställt sig ungefär där Inge Morelius stod.
"Reflektioner från MP.
Jag stod vid IMs position i onsdags:
1. Jag hade stora problem att ö.h.t se färgnyanser p.g.a motljus. Extremerna vitt och svart kunde separeras från varann.
2. Att se typ av huvudbonad var i princip omöjligt.
3. Man såg personer, men tittade jag bort, sedan tillbaka, hade jag problem att säga om samma personer var kvar, eller blivit ersatt med andra.
Då allt öster om västra trottoaren på sveavägen var avstängd var det omöjligt att ta närmare observationer, men övergripande intryck: betydligt svårare än jag trodde, oavsett position, att urskilja detaljer för vittnena än jag trodde...