2020-10-27, 13:53
Medlem
ben-varfors avatar
För att tangera motivbilden.

Kent Härstedt säger i en video att det kom en kraftig stöt
och att Estonia sedan lutade över åt sidan.
I Estonia-programmet på kanal 5 igår fanns ett kvinnligt
vittne som sa samma sak. Först en kraftig stöt och sedan
en lutning hos fartyget.

Förutsatt att lutningen stämmer med det vertikala 1x4 meter
stora hålet så pekar detta mot en sidokollision och
rimligen en rammning.

Bottenstensteorin för hålet kan kontrolleras med markradar.
För att trycka in sidan så mycket krävs en (mycket) stor sten.
Det material som tippades över Estonia innehåller stenar
upp till en halvmeter och botten består av lera.
Det bör därför gå att att avgöra om det finns en stor sten
på rätt plats. Markradar klarar ett djup på 10-20 meter.

Det bör därför gå att klarlägga om det var en kollision
som sänkte Estonia och man är då framme vid motivet.
Det finns minst ett vittne som sett militärfordon köra
ombord med last som kunde vara reaktordelar till
Delta-ubåten från Paldiski, eller utrustning från
luftförsvaret i Baltikum. Det finns också påståenden
om hot mot Estonia.

Om nu en rysk ubåt rammade Estonia så blir det
en fråga om mörkläggning. Låg den dittippade
grushögen så att den täckte hålet till dess att
fartyget satte sig i leran och hålet blev synligt?

Om det nu fanns en motivbild för att sänka Estonia
så frågar man sig om detta vägdes in i nedrustningen
på 90-talet?

Om det fanns en motivbild, enligt Theutenberg, för
att eliminera Palme enligt Nerzjinskij-scenariot så
kanske man har tippat en grushög över ett annat
hål i och med hemligstämplingen 1989?

En oberoende internationell utredning av
Estonia-katastrofen är ingen oviktig sak
för motivbilden.
Citera
2020-10-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det borde någon kunna få fram. Det fanns detaljerade linjekartor där diverse skåp och kopplingspunkter fanns utmärkta. Inom Försvarsmakten fanns dessutom telefonnätet, där Televerkets information lagts till övrig kartinfo.

Borde som sagt gå att ta fram.

Grundborg borde veta, han råkade ju vara säkerhetsanvarig på televerket radio perioden när mordet skedde, måhända han anförtrodde sin vän C G Östling information som kunde förmedlas vidare i lämplig bekantskapskrets.
Citera
2020-10-27, 14:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hittar inte det. Tycker uppställningen är väldigt rörig där datum återkommer längre ner. Nåväl, då fanns det ännu större anledning att rota fram vad som föregått i fastigheten. Vi behöver veta om just det teleskåpet gällde Palmes telefon. Borgnäs gjorde ett rep om Palmes teleskåp men jag tror inte han nämnde adressen. Går sånt att få fram?

Först är det protokoll för mars, därefter särskilda protokoll.
Du hittar det på sidan 91 på driven. 03-14 kl 1000 sidan 3
Citera
2020-10-27, 14:38
Medlem
Hur väl utvecklad var avlyssningstekniken 1986?
Jag gissar att personer/organisationer med stora resurser kunde avlyssna folk utan att gå vägen via teleskåp.
Till exempel, om man satt som säkerhets chef på televerket radio borde man ha goda möjligheter att kunna göra saker för att lyssna på teleförbindelser.
Citera
2020-10-27, 14:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Först är det protokoll för mars, därefter särskilda protokoll.
Du hittar det på sidan 91 på driven. 03-14 kl 1000 sidan 3

Tack, ja nu hittade jag det. Reaktion på några saker:

1) Om den långe blonde var Leif T så låter det oerhört märkligt. Honom borde väl någon ha känt igen, inte minst Säpogruppen som skrev sitt PM om övervakning.

2) De båda civilklädda poliser från VD3 som var i Gamla stan mordkvällen kan väl inte vara andra än de båda yngre knarkspanare som kastades fram som förklaring på Ulla S iakttagelse? Inte en siffra rätt.

3) Jag tror, vilket jag skrivit förut, att det Kjell F hörde 22.30 och framåt har med mordet att göra.

4) Att Walter Kirisits var utsedd till patsy låter plausibelt. Vilket öppnar dörren på vid gavel till en betydligt större sak än att några baseballpoliser sprang runt med WT och revolvrar.

5) Delar uppfattningen att Nils Linders agerande på mordnatten är märkligt. Den förste han skulle ha ringt var givetvis Arne Irvell.

6) Att ledningsgruppen tidigt fick information om Säpo PM är nu helt klarlagt. Tycker mig ana en glidning mot ensam GM efter ett par veckor. HH varnar plötsligt för att man inte ska tillmäta GM hög kompetens.

7) Tycker också att det snabba bortstädandet av teleskåpet på Ankargränd är misstänkt. Håller på och kollar en sak rörande det.
Citera
2020-10-27, 14:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag gissar att personer/organisationer med stora resurser kunde avlyssna folk utan att gå vägen via teleskåp.
Till exempel, om man satt som säkerhets chef på televerket radio borde man ha goda möjligheter att kunna göra saker för att lyssna på teleförbindelser.

Jo, här i tråden har det flera gånger skrivits om AXE-växlar i bergrum. Med dessa kunde man tydligen avlyssna valfri telefon utan att det märktes. Och vi vet ju vilka som var "inkopplade" på högt skyddsklassade tjänster på Televerket Radio. Veckorna kring mordet IG.

Men teleskåp i GS är enklare. Lämnar inte heller minsta spår efter sig.
Citera
2020-10-27, 14:59
Medlem
Citat:
Jo, här i tråden har det flera gånger skrivits om AXE-växlar i bergrum. Med dessa kunde man tydligen avlyssna valfri telefon utan att det märktes. Och vi vet ju vilka som var "inkopplade" på högt skyddsklassade tjänster på Televerket Radio. Veckorna kring mordet IG.

Teleskåpet är naturligtvis enklare , passar ju också bra om man inte har så stora resurser.
Med tanke på klimatet i kalla kriget och Sveriges geografiska belägenhet skulle jag vara förvånad om inte Sovjetunionen och USA med flera avlyssnade Olof Palme.
Om Olof Palme råkade säga för mycket i något telefonsamtal kunde det nog hända saker.
Citera
2020-10-27, 15:05
Medlem
Citat:

Olof Frånstedt hade krypterad telefonlinje till Mossad 1975.

Borde inte Säpo haft krypterad telefonlinje till Statsministerns bostad 1986?

Något att tänka på.
Citera
2020-10-27, 16:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Under Suezkrisen 1956 lyckades MI5 bugga en telefon på egyptiska Londonambassaden i det rum där krypteringsmaskinen fanns. Därmed kunde britterna läsa varenda order som Gamal Abdel Nasser skickade från Kairo.

Peter Wright berättar om detta i ”Spycatcher” . Buggning skedde genom att ett membran, "SF", placerades i telefonen vid ett inbrott. En luttrad Pw konstaterar att Sovjet på 50-talet låg före britterna i avlyssningsteknik.

Vid tiden för MOP hade tekniken kunnat förfinats under 30år. Därför utgår jag ifrån att Olof Palme var avlyssnad och jag hoppas att han själv gjorde det också. Ulf Lingärde berättade om AXE-systemet som kunde bugga med avlagd lur genom att en systembehörig kunde ge systemet instruktioner om detta.

http://cdn.preterhuman.net/texts/underground/telephony/military/Krigstelefoner.txt
Senast redigerad av mvagrippa 2020-10-27 kl. 16:44.
Citera
2020-10-27, 16:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Så varför denna mörkläggning? Vad var man rädd för? Vad visste dom som beslutade eller befarade?

Ingvar Carlsson ska ju ha sagt till Ulf Adelsohn att det "verkar vara väl planerat, av en grupp som inte drar sig för nåt". Vilka indikationer hade han fått på morgonen 1/3?

Samma med Kjell-Olof Feldt som på väg upp i trappan i Rosenbad inför kamerorna utbrister "Vi trodde aldrig det skulle behöva gå såhär långt".

(Reservation för att citaten inte är helt exakta)

Jag hoppas ju att något sorts genombrott sker innan jag blir för gammal och dement för att fatta vad som sägs...

Det måste vara något extremt jobbigt som gör att regeringar av samtliga kulörer bidragit och fortfarande bidrar till Mörkläggningen. Svenska makthavare har en lång historia av liknande agerande.
Steriliseringskampanjerna, DC3 och oviljan att ställa nazikollaboratörer till svars efter andra världskriget har i vår tid . Kompletterats med samma ovilja att offentligagöra svenska Stasi&KGB tillgångar, Turerna runt Estonia och givetvis MOP. Det är bara några exempel på viljan att sopa obehaglig skit under mattan, problemet är att stanken blir kvar om man inte skurar ordentligt.

Detta tangerar i MOP Lisbeth Palmes agerande och motvilja att medverka i PU. Att hon skulle vara hotad tror jag inte är speciellt sannolikt . Om hon ville hade hon fri tillgång till allsköns massmedia och i den stämning som rådde 1986 hade det bildats en mänsklig mur utanför bostaden på Västerlånggatan om LP bara antytt om att någon hotat henne och sönerna. Jag tror istället att det rör sig om känsliga uppgifter av något slag som skulle skadat eftermälet för maken, SAP eller kanske troligast för Sverige som nation.
Citera
2020-10-27, 16:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Olof Frånstedt hade krypterad telefonlinje till Mossad 1975.

Borde inte Säpo haft krypterad telefonlinje till Statsministerns bostad 1986?

Något att tänka på.

Jo det har du alldeles rätt i. Kom just ihåg en sak. Det var ju en Säpoman som försa sig till en DN-reporter. Det visade sig att Säpo vid 20-tiden mordkvällen visste att Palme skulle till Grand.

Har ingen länk tyvärr, men jag är 100 på att det var precis så.
Citera
2020-10-27, 16:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Teleskåpet är naturligtvis enklare , passar ju också bra om man inte har så stora resurser.
Med tanke på klimatet i kalla kriget och Sveriges geografiska belägenhet skulle jag vara förvånad om inte Sovjetunionen och USA med flera avlyssnade Olof Palme.
Om Olof Palme råkade säga för mycket i något telefonsamtal kunde det nog hända saker.

Ja. En statsminister/premiärminister i vilket västland som helst är givetvis under övervakning av stormakterna på olika sätt. Kanske även med telefonavlyssning. En person med den makten kan inte plötsligt få för sig nåt konstigt, bli knäpp etc utan att stormakterna vet det.

Under kalla kriget var det livsavgörande för Nato/USA att inte ett land som Sverige började glida iväg mot Sovjet. Vi känner ju alla till den svenska oron inför Moskvaresan april 86.

Det är för mig otänkbart att Säpo inte avlyssnade hans telefon. Det visade sig att det var precis så. En Säpoman försa sig till en DN-reporter och avslöjade att Säpo vid 20-tiden visste att Palme skulle till Grand. Har ingen länk, men så var det. Kom just ihåg det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in