Citat:
Ursprungligen postat av
H24
För att Grandmannen ska kunna vara GM krävs alltså att vittnena har fel om följande saker, i ordning
- Pia Engström har fel om att ingen efterföljer från Grand
- Nicola Fauzzi har fel om att han ser Anders Björkman
- Lisbeth missar att en person passerar dem
- Anders Björkman missar GM på trottoaren
- Inge Morelius tar fel rörande att han ser gärningsmannen vänta, alternativt misstar sig kraftigt på tiden
- Merparten av vittnena tar fel på gärningsmannens jacka
Personligen tror jag på "the path of least resistance" vad gäller tolkning av vittnesmålen och förlopp.
Det är tänkbara punkter du tar upp. Självklart finns ingen hypotes där nästan samtliga uppgifter stämmer inbördes, för då hade vi inte varit inne och nördat och käbblat här inne... hehe.
Gällande synpunkterna:
-
Pia Engströms vittnesmål, som pekar bort mot en förföljande man från Grand, är fortfarande ganska vagt skulle jag säga. Hon säger t.ex. följande under sitt förhör.
Citat:
Adv L: Du såg makarna Palme. De gick mot Kungsgatan till?
PE: Ja, just det.
Adv L: Fattade jag det rätt att du såg inte någon person som följde efter dem?
PE: Inte... Nej, inte på ett sådant avstånd att jag uppfattade det som livvakter för jag tyckte att det var märkligt att det inte gick... att det inte hade några livvakter.
---
Adv E: Nej. När du säger att du tyckte det var märkligt att de inte hade några livvakter eftersom du inte såg några personer i makarna Palmes närhet, är det så du menar?
PE: Ja.
Adv E: Vad är det för närhet du talar om eller tänker på?
PE: Ja, det är ju nära. Det är kanske ett par meter bakom eller tio meter bakom eller runt omkring vid sidan av.
Adv E: Bara upp till tio meter bakom?
PE: Ja. Eller runt omkring i alla fall. Det brukar ju synas om man ser någon offentlig person att det finns livvakter med så att säga och det noterade inte jag.
När jag läser förhöret så får jag intrycket att hon inte noterar någon som är i Palmes direkta närhet, som ett sällskap och lite på avstånd såsom livvakter brukar vara. Hon kan heller inte ha sett särskilt långt i praktiken, då hon missar den man som korvkioskägaren beskriver går ett par meter bakom LOP.
-
Nicola F ser, som en annan användare redan nämnt, inte på det långa avståndet (ca. 180-200 m) mellan mordplatsen och hans position när skotten smäller en närmre detaljrik bild av
Anders B som tittar vid Dekorimas entré. Han uppger själv i förhör att han förmodar att det är samma man han sett gå bakom LOP eftersom Anders täckjacka har snarlik färg.
-
Lisbet Palme kan nog mycket väl missa en del sin omgivning, antar jag. Troligen då mest för att hon pratar med sin make och har uppmärksamheten riknad mot denne istället för en ensam person som går på gatan. Och när det gäller
Anders B så var han något dragen denna kväll, och tittar efter sina kamrater innan han bestämmer sig för att gå söderut.
-
Inge Ms vittnesmål har utredare och intressenter brottats med i många år. Vad fan såg han egentligen? Under vilken tid? Hur kan han ha sagt att det kom en grupp med människor och passerade mordplatsen bara 10-15-20 sekunder innan skotten föll? Han utgör det kanske "krångligaste" vittnet av dem alla, anser jag. I min hypotes tolkar jag det som att han ser någon stå vid Dekorimafasaden, men det kan inte ha varit några minuter.
- En annan användare tog upp det där med GM och hans jacka/rock. Jag ser det inte som uteslutet att en längre och tunnare jacka kan uppfattas som en rock på lite avstånd och motljus.
Anledningen till att jag analyserar och fokuserar på
Grandmannen som potentiell GM, är lite liknande som för de som håller på Skandiamannen som mördare — jag vill koppla en person till mordet i fråga om tid och rum, och signalementmässigt. Vad vittnen anger för tider, och i viss mån hur de själva tolkar ett skeende (typ vad de tror att en person har för avsikter) är lite mindre intressant i jämförelse med att notera vilka som varit på plats. Och Grandmannen, om man tolkar hans intresse för bion och LOP, verkar ha något med mordet att göra... plus att det finns vittnesmål om en förföljande man på vägen till mordplatsen.
Hypotesen blir dock annorlunda om man tar för givet att Inge M sett fel, och att GM bara gick ikapp LOP under den sista sträckan.