Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-21, 07:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
https://drive.google.com/file/d/1s0JALBnjHnVlw6OunEy0HDxF7CmUCKWI/view

Precis som Ölvebro redovisade så erkände alltså Alf Lundin 1994 att hans tidigare vittnesmål var ett falsarium. Anledningen till att han ljugit ihop sin historia var för att hamna i händelsernas centrum.

Som jag skrivit tidigare så kan vi ligga i framkant via nya dokument, samtidigt som vi slutgiltigt kan avfärda tidigare uppgifter och lämna dem bakom oss. Detta är enbart ett exempel.
Citera
2021-01-21, 08:24
Medlem
ThatsZlimpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det visade sig att ovanstående Nissan Cherry de facto tillhörde Ture Utriainen. Hittade den av en slump på nätet. Och det visade sig att det var hans. Helt otrolig slump!

Bilen såldes tydligen för två limpor cigaretter av Ture som då bodde i Upplands-Väsby och var tillsammans med en polis.

Noterar att både Nissan Cherry och Datsun Cherry förekommer i Palmeutredningen.

Det är samma typ av bil, den gick under båda namnen.
Citera
2021-01-21, 08:27
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Alla tips som lämnats eller förmedlats av Leif GW Persson.

D-20929.

https://drive.google.com/file/d/1kV9G8o1vfI9-dPY3zIUlpyO3_QvaqHUr/view?usp=sharing

Hehe, här hade någon glömt att maska ordentligt. Namnet är maskat i tipset men framgår i en uppgiftsrad. Vet vi något om yrkesmilitären Börje Älvebrand?
Citera
2021-01-21, 08:28
Medlem
https://drive.google.com/file/d/1V5UQEd65s5LMGUKNo50XLGArm0p8ypcc/view

Prostitutionsgruppen mordkvällen/natten. Förhör 890110, 890112 resp. 900207.

Polis Ljunglin erkänner att han, och hans grupp, haft bärbar radio uppe på Malmskillnadsgatan. Dock neråt Sveavägen-Tunnelgatan. Alltså gällande prostitutionsgruppens arbete mordkvällen.

Se där ja! Första erkännandet av WT mordkvällen från en polis. Samtidigt som han bestämt förnekar att han eller hans grupp vistats på Sveavägen.

''Han har en känsla av att han varit seriös i de första förhören.''

Finns en hel del att läsa mellan raderna här enligt mig. Uppgifterna svajar med tiden.

Saknas gör hur många som ingick i gruppen, vilka de var och när de bröt för kvällen. Kanske det var denna gruppen Sigge såg på Malmskillnadsgatan? Om vi nu ska tro på honom? Med en kvinna i gruppen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-21 kl. 08:35.
Citera
2021-01-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Hehe, här hade någon glömt att maska ordentligt. Namnet är maskat i tipset men framgår i en uppgiftsrad. Vet vi något om yrkesmilitären Börje Älvebrand?
Jag har ingen aning. Aldrig nämnd i tråden enligt sökfunktionen.
Citera
2021-01-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det visade sig att ovanstående Nissan Cherry de facto tillhörde Ture Utriainen. Hittade den av en slump på nätet. Och det visade sig att det var hans. Helt otrolig slump!

Bilen såldes tydligen för två limpor cigaretter av Ture som då bodde i Upplands-Väsby och var tillsammans med en polis.

Noterar att både Nissan Cherry och Datsun Cherry förekommer i Palmeutredningen.

Ja jag minns att TU var väldigt bilintresserad. Firman vi jobbade på hade en generös inställning när det gällde tjänstebilar, var på flera gemensamma kundbesök och åkte då.. inte i en rostig gammal japan iaf. Var snarare en chippad Audi eller BMW men jag kan minnas fel, minns däremot att han var så jävla förbannad för att någon han lånat ut sin bil till hade kraschat den uppe i landet någonstans, anledningen till att jag minns det är att det var att han drog en jävla rövarhistoria om självmord/självmordsförsök och poliser som alla bara skakade huvudet åt. Huruvida han också hade en cherry i garaget får däremot vara osagt, hur nu någon i efterhand kan säga något alls om det (två limpor cigg för den där bilen på bilden låter förresten som ett riktigt ockerpris).
Citera
2021-01-21, 08:53
Medlem
Mycket långsamt börjar det nu att byggas en form av skelett runt mordplatsen. Som omges av ett betydande antal poliser och WT-iakttagelser. Där gärningsmannen bevisligen rörde sig i dessa kluster.

Vi har nu Bjuhr, Solna och kokainärendet med dess deltagare. Plus att horspanarnas, och eventuellt Oxen-spanarnas, närvaro börjar komma fram. Och sedan tidigare piketers rörelser. Där det enbart var en rökpaus, som var på förslag, som skiljde gärningsmannen från att springa rakt in i en grupp poliser på trappkrönet. Där det är svårt att se att mördaren skulle haft direktkontakt via WT för att varna om den piketens existens.

På dessa skelettdelar ska vi nu föra in alla som befann sig där strax före mordet. För att sätta kött på dessa ben. Via alla tips och vittnesmål från Sveavägen-Tunnelgatan. Och förhoppningsvis hitta gärningsmannen före Dekorima. Där vi redan hittat ett antal tips om okända personer. Som Tunnelbanemannen och Börge Hellströms män med många flera.

Vittringen på gärningsmannen finns där. Även efter snart 35 år för mig som spårhund.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-21 kl. 09:20.
Citera
2021-01-21, 09:40
Medlem
I det här tipset talas det om en polisman i Stockholm iklädd mörkblå täckjacka som ska ha varit på Sveavägen före mordet.
Polismannen ska ha utfört mordet på uppdrag av en sammanslutning.
Journalisten ska ha fått information av en källa som han inte vill röja.

Som så mycket annat i mop så är tipset svårt att bedöma.

https://drive.google.com/file/d/1Pqc4lgJF13DBKLlv1ZQN5wjpf_k2tds3/view
Journalist uppger polisman sköt OP 19910206
Citera
2021-01-21, 10:06
Medlem
https://drive.google.com/file/d/14P2cLo2s-0t4ctjO51EZjRu4c58flc3T/view

Äntligen!

Ett guldägg avseende iakttagelser av WT. Med diarienummer! Som jag ser det ett klart genombrott! I stort sett enbart UL maskade.

20 A4 vid utskrift.

Efter att skummat finns det mycket att hämta här. Och mycket att beställa ut via diarienummer. Fantastiskt.

Detta gissar jag vara underlaget till att Dag Andersson ville utreda vilka ett åttiotal vittnesmål om män med WT var. Något som Krister Petersson nogsamt undvek att utreda.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-21 kl. 11:02.
Citera
2021-01-21, 10:41
Medlem
Herakleioss avatar
Intressant att följa det gedigna arbete som utförs i tråden med att begära ut handlingar och analysera dem.

Ju mer som kommer fram desto större bevis återfinns på att TP påverkat PU och KP till att på osakliga grunder anklaga SE för mordet. TP har drivit SE som GM av politiska skäl och KP är ned på tåget dels för att kunna avsluta PU.

Det är också intressant att PU har försvårats av mörkläggningen kring OPs gärningar.

För mig personligen tycker jag mig se att vapensmuggling och OPs inblandning i den internationella politikens mörka gränder vara det som har den största motivbilden.

Sedan är frågan om vilka?

Där tror jag att det är trassligt.
Det har funnits flera möjliga organisationer som haft motivet och att de lejlt ut det.

När man studerar PKK så finns det grunder för HHs antagande.

PKK fick härja i Syrien som bas med myndigheternas tysta godkännande med narkotika smuggling, vapensmuggling, illegal invandring mm mot att de utförde beställningsmord åt regimen och andra organisationer. Bla misstänks de ha varit inblandade i attentatet mot Påven Johannes (hette han så?).

Så HH var inte helt ute och famlade. PKK var en terrororganisation som utförde morduppdrag inte bara för sin egna organisation.

Jag tror mer på att Stasi och RAF var inblandade. Intressant är att Säpo observerade den högsta verksamheten någonsin under 80-talet från Sovjet i sin signalspaning en tid före mordet på OP fram till begravningen. Hade Sovjet gett sitt godkännande eller visste de vad som var på gång är frågan.

RAF tog på sig dådet. De hade motiv och fick säkert hjälp av Stasi. Kanske Stasi gav ordern till RAF. Terrororganisationer utkrävs ofta på gentjänster av de som stödjer dem. Så Warzawapakten hade en röd terrororganisation som utförde aktioner i väst. Som många röda svenskar samarbetade med. Sverige var verkligen ett DDR-light till dess att Sovjet föll.

Det finns också möjligheten att mer västvänliga i Sverige fick nog och såg som den enda möjligheten att avrätta OP. Det fick i så fall önskad effekt. SAP tappade sakta men säkert efter attentatet.

Men hur man ska finna lösningen till mordet i PU material är frågan.
Senast redigerad av Herakleios 2021-01-21 kl. 10:43.
Citera
2021-01-21, 10:41
Medlem
Förhör med utrikesminister Sten Andersson.

https://drive.google.com/file/d/12yMH_FfhtCMiyQkd4oxNbsapRIYvUc6o/view

Någon gång under 1985 fick han information om att ett antal säkerhetspoliser diskuterad OP och Pierre Schori. En grupp hade bildats för att undersöka Palmes tillförlitlighet.

Mycket intressanta dokument!
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-21 kl. 10:56.
Citera
2021-01-21, 12:05
Medlem
https://drive.google.com/file/d/1vZq2gyfiCDy-s6qd9u1NGEIKNTvf7IDb/view

Tips om utomjordingar.

Även i ett allvarsamt mordfall förekommer det bevisligen humor. Där jag idag kan tipsa om UFO:na Thomas Pettersson, Krister Petersson och galli-Mattias Göransson. Och en SE-kt som pläderar för att Stig Engström har någonting med mordet att göra.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-21 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in