Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Det är inget jag anser utan vad som står i en aktivitetslista från tidigt 1988. Tyvärr är väldigt mycket runt Lisbeth Palme och MOP höljt i dunkel. Konstigheterna börjar redan dagen efter mordet där LP förnekar den uppgift om två GM som hon lämnat till Åke Rimborn, Gösta Welander och statsråden på sabbatsberg. Sedan fortsätter det med att hon vägrar delta i rekonstruktionen av MOP.
Vid konfrontationsförhöret nekar hon Christer Petterssons advokat Arne Liljeros att delta i klar motsats till grundläggande rättssäkerhet. Vid rättegångarna ställer LP krav som bara kan anses som utmanande mot svensk rättsuppfattning, hela tiden med stöttning från regering och parti. Allt utredande runt LP har visat sig allt annat än lätt trots att motsatsen borde råda. Det är svårt att komma ifrån att det är något som måste döljas.
Kan du ange mer specifikt viken aktivitetslista du avser och gärna citera den.
Lisbeth var ett brottsoffer och visst jag anser att en opartisk utredning hade nog kunnat räkna med mer hjälp från henne. Men nu var utredningen inte opartisk och skälen till Lisbeths agerande har hon tagit med sig när hon avled.
Jag utesluter inte att hon kände sig hotad och anpassade sin medverkan till det upplevda hotet, säkert med god juridisk rådgivning. Precis som i våra dagar, nu, då vittnen inte ställer upp p g a hot.
Det som hotar grundläggande rättssäkerhet är polisens och åklagarnas försök att fälla oskyldiga för mordet och försök att använda Lisbet som förevändning som exv vid konfrontationsförhöret. Glöm inte att det var Lisbeths kommentar som förstörde hennes eget "utpekande". Tanten var inte dum och betydligt smartare än polis och åklagare.
Det är inte Lisbeth som skall utredas utan förövarna och om de återfinns inom polis och militär så kommer Lisbeths agerande att få sin naturliga förklaring.