Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-10-24, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
De är för mig kort sagt ett mysterium. Ibland tror man att de sett något väsentligt. Ibland avfärdar man dem pga av biomissen.

PU verkar väl ha släppt deras berättelse. De hittade inte killen och gav väl upp antar jag. Sedan tror jag det vägde in starkt att historien inte stämde gällande filmen.
OK men jag tror att tjejerna ändå, ärligen trodde, sig sett något av betydelse för MOP. Svåranalyserat, men värt att ha bakhuvudet.
Citera
20-10-24, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Holmer och mordnatten.
Holmer hävdar att han fick kännedom om mordet lördag morgon och åkte bil tillbaka till Stockholm.
Rolf Dahlgren hävdar att han skjutsa Holmer i Stockholm på mordkvällen.

Jallai säger följande om Hans Holmer 2012

"HH var maktgalen. Han kunde gå över lik för att nå sina mål. Han var mycket manipulativ. Han körde tjänstebil på fyllan. Några tidigare kollegor målar ut honom som psykopatisk. Han ljög friskt och ogenerat. Han hotade kollegor som hindrade honom. Han styrde Stockholmspolisen lite som sin egen maffia. HH kände Palme. Det var IB chefen Birger Elmér som rekommenderade Palme att utnämna HH till Säpochef 1970. HH var SSI. HH och Ebbe C planterade kurdspåret, redan innan mordet. "

" Ljuger Holmér om sina förehavanden på mordnatten? Om min sannolikhetsmodell kommer fram till att han gör det, då ligger han illa till. Det med tanke på allt märkligt som hände i mordutredningen och även det som hände efter att han avgått, ex Ebbe Carlssonaffären. Därom råder enligt min modell, ingen tvekan. Men ljuger han verkligen om det här – att han var i Borlänge? Är inte det lite väl konspiratoriskt?

Nu kommer jag till ett avsnitt i den här historien där jag tyvärr måste be dig lita på mig. För jag vill inte slakta mina källor. De kanske träder fram själv så småningom. Men de har hört sig för inom Stockholmspolisen under en tid och fått veta; att de flesta i Palmegruppen mycket väl visste att Holmér inte var i Borlänge under mordnatten. Han var i Solna, hos sin älskarinna."

Fråga: Kan man förklara en del underligheter med någon sorts hemlig övning som måhända gick väldigt fel och som medför att man inte kan berätta allt .
Kan det förklara till exempel Holmers, Ulf Helins Tommy Lindströms agerande och underlåtenheten att inte kalla in en del nyckelpersoner.
Den här frågan är så intressant.
Personligen känner jag mig tvådelad. Jag menar något stämmer ju inte, HH ville inte vara i S-holm när mordet skedde - men det var han ändå? Mycket tyder på det. Har inte ngn tanke på att HH var iblandad i MOP. Men var han inblandad i en cover-up?
Ganska tung story, liksom den om CGÖ:s resa till US Embassy in Stockholm.
Jag önskar att vi kunde få klarhet här, men då krävs förmodligen något extra. Tar emot, men här
kan det vara mörkläggning.
Senast redigerad av ossmond 20-10-24 kl. 03:04.
Citera
20-10-24, 06:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skelleftehamnsbreven, fyra stycken, varav tre stycken förmodligen är skickade av rysk underrättelsetjänst och där brevet poststämplat i Luleå 1988 inte har blivit offentliggjort. Det tredje brevet 1987 poststämplat i Stockholm ser jag som ett försök att neutralisera de två äkta breven från 1986.

Det finns likheter i sättet att hantera det sk Ibis-brevet och budskapet är väl tänkt att vara att det absolut, under inga omständigheter som någon kan tänka sig har överhuvudtaget något som helst ens avlägset med mordet på Olof Palme att göra.

Och då särskilt eftersom Säpo i sitt PM A-11544 ser likheter med uppslaget EBE-898 och mannen som Skelleftehamnsmannen tipsade om och VG's kontakt från restaurang Kristina.
Enligt PU och revisionen av PU existerar enbart tre brev.

EBE00898: De så kallade Skelleftehamnsbreven. EBE-898.

https://drive.google.com/file/d/10O6_fm3STYjtZCtLE4HqdPHtayMC5Z52/view?usp=sharing

Riksrevisionens rapport "Palmemordet - En revisionell bedömning." Sidan 295. Efter det tredje brevet har inte brevskrivaren hört av sig mer.

https://drive.google.com/file/d/1j5T9CZAjofIlIcqszMAGIPX3khNNymGm/view?fbclid=IwAR3sj-Yesz1jzKQltlDjuc7Vvouhhwdjwa6NWqVftqJjv1-tc74_LqO4Xyo

De tre breven är poststämplade i Skelleftehamn, Linköping respektive Stockholm.
Senast redigerad av andersaanderssona 20-10-24 kl. 06:31.
Citera
20-10-24, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det är CGÖ´s polare Claes Alm****som skrev det, han jobbade på SJ (därav järnvägsspåret, och han bodde i Enskede). Tycker att mkt talar för att det var ett internt skämt. Men man vet ju inte.
Håller med. För mig framstår det som ett skämt när man läser förhöret med vykortsskrivaren.

Förhör med Klas Almgren (Enskedemannen). DC-15181-2.

https://drive.google.com/file/d/1BDSkiifVByqeS8lS3R4RFORRkyAZN4hj/view?usp=sharing
Citera
20-10-24, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Du har varit inne flera gånger att vi måste gå bättre koll på vad som sker under natten, de tidiga morgontimmarna och lördag fm fram till HH återvänder till polishuset.

Det finns så mycket surr kring dessa timmar att jag ger mig den på att mycket kommer att klarna om mer kommer fram kring vad folk sa, gjorde, tyckte och trodde under dessa kritiska timmar.

Det kanske inte leder fram till mördaren, eller så är det precis det det gör.

Min åsikt är att Dahlgrens story håller, des sannolikhet styrks av poliser på våldsroteln, andras berättelser om övningar etc.

Och om detta "bara" är pinsamt, varför inte berätta om det inte har med mordet att göra? Dr flesta är ju borta nu och diverse hemligheter och sekretessbehov torde väl ha bleknat över åren?
Det är nytt material på gång avseende detta. Kanske det blir klarare då? Följande är beställt 200821:

''Alla förhör med polis och chaufför Rolf ’’Dallas’’ Dahlgren.''

''Utredning, PM och allt övrigt material avseende Hans Holmers vistelseort mordkvällen/natten.''

''Allt material från Scandic Hotell Borlänge såsom kontokortslip, hotelliggare och övrig dokumentation från hotellet.''

''Alla förhör med Reidun Andreasson Scandic hotell Borlänge.''

''Alla förhör med Elisabet Berggren Scandic hotell Borlänge.''

Sedan tidigare vet vi att Åsa Kylen Holmer inte blivit förhörd av PU.
Senast redigerad av andersaanderssona 20-10-24 kl. 06:52.
Citera
20-10-24, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Underlåtenheten att larma Arne Irvell faller tillbaka på hans närmaste överordnade Nils Linder och framförallt högst krimbefäl i stockholm MOP-natten , Gunnar Severin. Den sistnämnde ställföreträdare till den i Transtrand semestrande Hans Wranghult . Våldsrotelchefen NL är en av de första poliser som börjar jobba med MOP. Ska ha fått reda på dådet via sonen som lyssnat på polisradion. Förklaringen från NL att ”AI behövde sova ut” är så korkad att den inte kan vara sann.

Antingen så ville NL själv styra i MOP och inte släppa fram sin ställföreträdare AI . Detta stämmer dock dåligt med NLs personlighet. Ett altnerativ är att någon beordrat NL att inte kalla in AI. Frågan är dock vem det skulle göra och varför NL inte redan vid midnatt kallar in sin ställföreträdare. Att han inte gjorde det bröt mot gängse praxis . Irvell blev alltid kallad när det rörde sig om mord i Stockholm.

Spanchefen Stig -Lennart Pettersson är en annan som inte larmades av polisen utan fick kännedom om MOP först 0215 när en bekant ringde upp. SLP är den som börjar ringa in sina spanare och den som ser till att de första tillslagen mot klubbar börjar ske framåt småtimmarna. Kanske går en del att få fram genom att skärskåda rapporteringen under natten o förmiddagen den första mars. Ex skulle det vara ytterligt spännande att få veta vilka poliser Ulf Dahlsten träffade under nämnda förmiddag och vad de pratade om.
Den stora frågan blir då hur mycket dokumentation det finns som avhandlar möten med Dahlsten. Jag misstänker att vissa förlopp dagen efter mordet aldrig registrerades i PU eftersom det inte handlar om utredningen av mordet.
Citera
20-10-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt PU och revisionen av PU existerar enbart tre brev.

EBE00898: De så kallade Skelleftehamnsbreven. EBE-898.

https://drive.google.com/file/d/10O6_fm3STYjtZCtLE4HqdPHtayMC5Z52/view?usp=sharing

Riksrevisionens rapport "Palmemordet - En revisionell bedömning." Sidan 295. Efter det tredje brevet har inte brevskrivaren hört av sig mer.

https://drive.google.com/file/d/1j5T9CZAjofIlIcqszMAGIPX3khNNymGm/view?fbclid=IwAR3sj-Yesz1jzKQltlDjuc7Vvouhhwdjwa6NWqVftqJjv1-tc74_LqO4Xyo

De tre breven är poststämplade i Skelleftehamn, Linköping respektive Stockholm.

Jag delar nog inte din uppfattning och har skrivit inlägg i saken.
Jag tycker att det tredje brevet från 1987 har en annan handstil än de två breven från 1986 och att det tredje brevet 1987 är avsett förminska "bevisvärdet/trovärdigheten" av de två första breven. Hur man kommit fram till att dessa tre brev skulle ha samma upphovsman är mysterium för mig. Det verkar vara ren bondfångeri GK ägnat sig åt.
Här kan handstilen jämföras.

Källa/web: https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf

Se gärna inlägget i dess helhet här.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Citat:
Poststämplade: Brev 1 860305, Brev 2 860311, Brev 870330, Brev 88????

1987 maj SKL konstaterade i ett utlåtande att breven från 1986 och brevet från 1987 ”av allt att döma har gemensam upphovsman”. Trots att många förhör hölls kunde brevskrivaren inte identifieras.

1988 Brev 4 ställt till Hans Holmér, poststämplat i Luleå
De mer detaljerade uppgifter som lämnades i det fjärde brevet 1988 följdes upp och en person som misstänktes vara identisk med brevskrivaren förhördes. Det konstaterades emellertid efter ytterligare utredningsåtgärder att vederbörande inte kunde vara brevskrivaren. SOU 1999:88)

Jag tycker att det tredje brevet från 1987 har en annan handstil än de två breven från 1986 och att det tredje brevet 1987 är avsett förminska "bevisvärdet/trovärdigheten" av de två första breven. Hur man kommit fram till att dessa tre brev skulle ha samma upphovsman är mysterium för mig. Det verkar vara ren bondfångeri GK ägnat sig åt.

Det fjärde brevet har nog samma brevskrivare som de två första och innehåller uppenbarligen information som man inte vill skall komma allmänheten till kännedom.
Senast redigerad av Utredaren 20-10-24 kl. 08:23.
Citera
20-10-24, 08:32
Medlem
Citat:
Jag delar nog inte din uppfattning och har skrivit inlägg i saken.
Här kan handstilen jämföras.

Se gärna inlägget i dess helhet här.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Ok.

Det skulle alltså innebära att det fjärde brevet ställt till Hans Holmer, poststämplat i Luleå, inte bedömdes vara samma person som de tre tidigare. Därför ansåg revisionen på sin tid att det enbart existerade 3. Och när man idag begär ut samtliga Skelleftehamnsbrev så kommer det enbart 3.

Om detta är korrekt ska det alltså finnas ett förhör med en person som är kopplad till brevet som var ställt till HH.
Citera
20-10-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ok.

Det skulle alltså innebära att det fjärde brevet ställt till Hans Holmer, poststämplat i Luleå, inte bedömdes vara samma person som de tre tidigare. Därför ansåg revisionen på sin tid att det enbart existerade 3. Och när man idag begär ut samtliga Skelleftehamnsbrev så kommer det enbart 3.

Om detta är korrekt ska det alltså finnas ett förhör med en person som är kopplad till brevet som var ställt till HH.

Är du en professionell missuppfattare?

Det korrekta är att de tre breven från 1986 och 1988 är från samma brevskrivare med brevet från 1987 inte är skrivet av brevskrivaren från 1986 och 1988.

Att blanda in Granskningskommissionens "bondfångeri" är ren desinformation.
Citera
20-10-24, 08:51
Medlem
Citat:
Är du en professionell missuppfattare?

Det korrekta är att de tre breven från 1986 och 1988 är från samma brevskrivare med brevet från 1987 inte är skrivet av brevskrivaren från 1986 och 1988.

Att blanda in Granskningskommissionens "bondfångeri" är ren desinformation.
Jag redovisar enbart fakta från revisionen och PU. Båda pratar enbart om 3 brev. Vad sedan du tolkar detta till är inte fakta. Det är dina slutsatser.

Fram till att det fjärde brevet redovisas via material som begärts ut från PU så existerar enbart 3 Skelleftehamnsbrev för mig. Det fjärde brevet har bevisligen inte kopplats samman med de 3 första i utredningen.
Citera
20-10-24, 09:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är nytt material på gång avseende detta. Kanske det blir klarare då? Följande är beställt 200821:

''Alla förhör med polis och chaufför Rolf ’’Dallas’’ Dahlgren.''

''Utredning, PM och allt övrigt material avseende Hans Holmers vistelseort mordkvällen/natten.''

''Allt material från Scandic Hotell Borlänge såsom kontokortslip, hotelliggare och övrig dokumentation från hotellet.''

''Alla förhör med Reidun Andreasson Scandic hotell Borlänge.''

''Alla förhör med Elisabet Berggren Scandic hotell Borlänge.''

Sedan tidigare vet vi att Åsa Kylen Holmer inte blivit förhörd av PU.

Hans Holmers egen berättelse om att han åkte vid lunchtid vederläggs också av Ulf Norlin, Börje Wingren, Henry Bohjort och Lars-Erik Andersson som alla satt i fikarummet på våldsroteln kl 1600 när HH tillsammans med Nils Linder dök upp och tog med BW in på NLs kontor. Utkommen därifrån berättar BW om att han på måndag ska höra österrikaren Walter Kirisits ang dennes hotfulla uttalanden om HH och Olof Palme.

Vidare finns Lotta Samuelsson-Aschberg notis från Expressen den sjätte mars där hon berättar om att HH fått dödsbudet av en polispatrull på vägen nära Älvdalen någon gång under mordnatten. Om den inte är sann är det ändå intressant att veta var denna aldrig dementerade uppgift härrör ifrån.

Ska bli mycket intressant att se om de beställda förhören innehåller något som kan identifiera Hans Holmer i Borlänge eller om det kommer att fortsätta med luddiga utsagor. Åsa Kylen-Holmers dotter var precis i skolåldern och måste haft en barnvakt om nu mamma var ute på galej med HH. kan tycka det är lite märkligt att den inte plockats fram för att understryka att Åsa var med i Dalarna.
Citera
20-10-24, 09:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Den stora frågan blir då hur mycket dokumentation det finns som avhandlar möten med Dahlsten. Jag misstänker att vissa förlopp dagen efter mordet aldrig registrerades i PU eftersom det inte handlar om utredningen av mordet.

Det kommer alltid att finnas en hel del information om MOP utanför PU förhören. Ulf Dahlsten är ett bra exempel då han kommer med divergerande info lite som det passar honom. Här blir det till att lägga exempelvis hans memoarer mot uttalanden han gjort till kommissionerna och pressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in