Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Jag har funderat på vad som skulle hända specifikt då och det enda jag kan komma på är männen på Holländargatan.
Ja, jag kunde inte heller spontant komma på något.
Den film Margareta S och Anneli K såg slutade 23.06-23.07. Korhonen kollade med filmbolaget.
Margareta S satt därefter helt ensam i biografens foajé och såg då Grandmannen i ett par minuter.
Korhonen återkom därefter från toaletten och de båda gick ut och söderut i riktning Kungsgatan. Då hade fortfarande ingen annan film slutat. Det var fortfarande folktomt i foajén.
Detta innebär att Palmes film slutade cirka 23.10.
Visningen av Bröderna Mozart började enligt programmet 21.15. Filmen var 1 timme och 49 minuter lång vilket ger sluttid 23.04. Därtill ska läggas reklamen före filmen (vet ej hur lång reklamvisningen var).
Med denna långrandiga redovisning försöker jag säga att det vid Grandbiografen inte tycks ha hänt något avgörande just klockan 23.02 om man inte syftar på den vankande man som Lars-Erik Eriksson såg från cirka 22.55.
Sedan har vi då de tre på Holländargatan vid "23-tiden".
Mannen som Mikael Åström såg vid telefonkiosken i hörnet Tegnérgatan/Sveavägen stod där cirka 22.50-22.55.
Vi har också enligt Säpo-PM en man som "stod och tryckte" vid AF kyrkogårdsmur 22.40. En man som verkade otålig och efter en stund gick i riktning Tegnérgatan, dvs mot Grand.
Det var också enligt Säpo-PM en kille som lämnade biosalongen där Bröderna Mozart visades lite i förtid, vid 23-tiden.
Signalement: 30-35 år, 180-185 cm, smal, kraftiga kindknotor, smala kinder, markerad haka, djupt liggande mörka ögon, mörkt luftigt hår. Iklädd kort tunn blå jacka av Fjällrävenmodell. Mannen talade svenska.
Ja, lite varianter på temat 23.02.