Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-23, 13:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lyfter ett gammalt inlägg angående Ibisbrevet.
Enligt ett annat inlägg ska kriminalinspektören heta Gustav Bone inte Boner.
Det finns ingen som heter Boner i Sverige nuförtiden. Bonnier ligger ganska nära möjligtvis.
De jag hittade var bosatta i Argentina och det verkar vara ett katolskt namn.

https://www.hebrewsurnames.com/BONER
Senast redigerad av Gothus 2020-10-23 kl. 13:55.
Citera
2020-10-23, 14:00
Medlem
En öppen fråga blir då, tröttnade Östling att ligga på sjukhus tack vare den tråkiga atmosfären eller fanns det ytterligare orsaker till att han ville åka hem just då?
Citera
2020-10-23, 14:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Du har varit inne flera gånger att vi måste gå bättre koll på vad som sker under natten, de tidiga morgontimmarna och lördag fm fram till HH återvänder till polishuset.

Det finns så mycket surr kring dessa timmar att jag ger mig den på att mycket kommer att klarna om mer kommer fram kring vad folk sa, gjorde, tyckte och trodde under dessa kritiska timmar.

Det kanske inte leder fram till mördaren, eller så är det precis det det gör.

Min åsikt är att Dahlgrens story håller, des sannolikhet styrks av poliser på våldsroteln, andras berättelser om övningar etc.

Och om detta "bara" är pinsamt, varför inte berätta om det inte har med mordet att göra? Dr flesta är ju borta nu och diverse hemligheter och sekretessbehov torde väl ha bleknat över åren?
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Återkommer i tankarna till Rolf ”Dallas” Dahlgren som åtskilliga poliser från tidiga PU litade på. Kan Hans Holmer besökt någon med koppling till bulgarvillan i Mälarhöjden under mordnattens påstådda odyssé ?

SÄPOs lyssnarstation har jag funderat på. Finns en möjlighet att radiokommunikationen avlyssnades där. Var det övning satt garanterat SÄPO- killarna på frekvensen och lyssnade. Med andra ord så kan finnas ett par individer som kan ha hört stora delar av radiokommunikationen den natten. Om jag var övningsledare den natten och något gått snett då hade jag åkt till lyssnarposten omgående.
Citera
2020-10-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det finns ingen som heter Boner i Sverige nuförtiden. Bonnier ligger ganska nära möjligtvis.
De jag hittade var bosatta i Argentina och det verkar vara ett katolskt namn.

https://www.hebrewsurnames.com/BONER

Det skall vara Gustav Boné, f. 1949-04-11
Citera
2020-10-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vem vet?

Jag personligen misstror Sigges alla uppgifter. Plus alla uppgifter från samma klientel. Mordet rörde upp detta bottenslammet. Men uppgifterna finns där ändå.

Precis, så är det ju. Men då vet vi inget mer om dessa.

Jag har fastnat lite i vapenfrågan, som jag ser det är det enda chansen till en lösning.
Citera
2020-10-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Du har varit inne flera gånger att vi måste gå bättre koll på vad som sker under natten, de tidiga morgontimmarna och lördag fm fram till HH återvänder till polishuset.

Det finns så mycket surr kring dessa timmar att jag ger mig den på att mycket kommer att klarna om mer kommer fram kring vad folk sa, gjorde, tyckte och trodde under dessa kritiska timmar.

Det kanske inte leder fram till mördaren, eller så är det precis det det gör.

Min åsikt är att Dahlgrens story håller, des sannolikhet styrks av poliser på våldsroteln, andras berättelser om övningar etc.

Och om detta "bara" är pinsamt, varför inte berätta om det inte har med mordet att göra? Dr flesta är ju borta nu och diverse hemligheter och sekretessbehov torde väl ha bleknat över åren?

Säg inte det, säg inte det.

Om anstiftare och deras "assistenter" var i 30-40-årsåldern då så är de nu 64-74 år nu och i livet. Med en sådan merit i bagaget som MOP, så är det just de som kan tänkas inneha sådana maktpositioner nu att myndighets-Sverige "kryper ihop i fosterställning" och anpassar sig "för de vill helst inte dela Palmes öde" för att travestera på ett tidigare anonymt tips.

Även efter normal pensionsålder (65 år) har maktmänniskor kvar sitt inflytande och är lika farliga som de var i februari 1986.

Då är det mycket bättre att veva runt fakta och fiktion utan att komma till avgörande tills dess anstiftarna verkligen har dött och sedan "lösa MOP på ett "acceptabelt"sätt.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-23 kl. 15:02.
Citera
2020-10-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Polisman Jan Söderberg

https://drive.google.com/file/d/1pcP7Jfg8so0MBqZj-UOh1YIYYBRzhNCZ/view

https://drive.google.com/file/d/1Tyr-an_7htFWI5Jnvjs4Y0pfkIM30o2N/view

Polisman Stefan Svensson Kalstenius

https://drive.google.com/file/d/1mI6gQaOMQ3m7--SlW6M2E0hNSlm2JLeT/view

https://drive.google.com/file/d/1YUFngd99rGQaFBfLEzBuEbHiY_eH5HR4/view

Lars Nilsson. Övningen Gustav på Gotland.

https://drive.google.com/file/d/10QY4-R36Bz8Ki9lf4Gc_h62p_I-F2tiU/view
Läser återigen förhöret med Jan Söderberg.
Speciellt det andra.
Står en del intressant han misstror CGÖ påstådda operation och pratar om läkaren men det är maskerat, svårt att få ihop det.

Han var ingen kvinnokarl direkt men fick krypa till korset och leva med en tyska!!
Det verkar som CGÖ sista tid inte var lycklig direkt.
Intressant förhör speglar stämningar på ett bra sätt. Förhöret gjordes 2016 och i detta sammanhang är det nutid.
Citera
2020-10-23, 16:59
Medlem
Mina egna funderingar.

Mörklades Palmemordet?
Vem/vilka kunde mörklägga ett mord på en statsminister 1986?
Holmer? SÄPO? Regeringen? Militära underrättelsetjänsten.

Varför mörklades Palmemordet i så fall?
Kan inte tänka mig att man skulle mörklägga mordet om Victor G, Christer P, Christer A eller Skandiamannen mördade OP.

Hot eller rädsla för främmande makts inblandning i mordet?
Högt uppsatta tjänstemän inom polisen,SÄPO eller militären som grovt misskött sina arbetsuppgifter eller rent av delaktiga i mordet.

Informationer runt Olof Palme som inte regeringen ville skulle komma fram
Blev Holmer lurad av SÄPO att driva PKK-spåret eller passade PKK-spåret Holmers agenda också?

Releaseevent – "Mörkläggning – statsmakten och Palmemordet" med Gunnar Wall

https://www.youtube.com/watch?v=w91p6tL_wjE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR03 N3QVvIHWOB3ZTwaiSdR4TSMP3ZS0OFGHV9MXmpumt1VI3OLh8x uJgLM
Citera
2020-10-23, 17:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det skall vara Gustav Boné, f. 1949-04-11

I MOP-sammanhang noterar jag född i Budapest med efternamnet Ecsenyi. Invandrad 1964 med mamma och storasyster (senare Med dr och verksam vid SBL). Fadern kvar i Ungern, avled 1965.
Modern omgift, och Gustav skriven i Sollentuna hos henne och nye maken 1975.

Gift, två barn, boende i Solna vid MOP.
Citera
2020-10-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Precis, så är det ju. Men då vet vi inget mer om dessa.

Jag har fastnat lite i vapenfrågan, som jag ser det är det enda chansen till en lösning.

Ja för att veta vem den sk Skelleftehamnsmannen är hjälpte inte. Inte med "nya" palmegruppen. Vetifan hur de arbetat!
Citera
2020-10-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Mina egna funderingar.

Mörklades Palmemordet?
Vem/vilka kunde mörklägga ett mord på en statsminister 1986?
Holmer? SÄPO? Regeringen? Militära underrättelsetjänsten.

Varför mörklades Palmemordet i så fall?
Kan inte tänka mig att man skulle mörklägga mordet om Victor G, Christer P, Christer A eller Skandiamannen mördade OP.

Hot eller rädsla för främmande makts inblandning i mordet?
Högt uppsatta tjänstemän inom polisen,SÄPO eller militären som grovt misskött sina arbetsuppgifter eller rent av delaktiga i mordet.

Informationer runt Olof Palme som inte regeringen ville skulle komma fram
Blev Holmer lurad av SÄPO att driva PKK-spåret eller passade PKK-spåret Holmers agenda också?

Releaseevent – "Mörkläggning – statsmakten och Palmemordet" med Gunnar Wall

https://www.youtube.com/watch?v=w91p6tL_wjE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR03 N3QVvIHWOB3ZTwaiSdR4TSMP3ZS0OFGHV9MXmpumt1VI3OLh8x uJgLM

Victor Gunnarsson hade med stor sannolikhet, enligt Säpo's PM A-11544, något slags samröre med en operativ person som övervakade Olof Palme fram till mordet och därmed delaktig i mordet.

Därav alla märkliga turer och mörkläggning kring honom, eller skall vi säga uppenbar ovilja att utreda VG's kontaktnät, inte ens den enkla frågan "Vem var det du träffade på restaurang Kristina?" ställdes.
Till slut i december 1993 så mördades även VG, androm till skräck och varnagel.

I juni 2000 när Sveriges officiella inställning hade publicerats som SOU1999:88 så åtalades Jerry Martinger som hade haft fräckheten att vidarebefordra graverande omständigheter om Hans Holmérs förehavanden på mordkvällen.

Man behöver inte vara Einstein för att förstå att Jerry Martinger "tog skeden i vacker hand" för att inte röna samma öde som Victor Gunnarsson.

Och så har det väl fortsatt fram till Krister Petersson som halvkvädet, eller var det Hans Melander som antydde att det kunde finnas en alternativ lösning, fick anpassa sig och som valde att förtala en avliden person som ursäkt att lägga ner en missriktad förundersökning med konsekvensen att ytterligare delar blev offentliggjord. Ett slags sätt att lätta lite på trycket utan att någon blir åtalad.

Men kvar står hemligstämplat Sveriges förhållande till utländsk makt samt försvarssekretess och att KP inte hade befogenhet att utreda Säpo eller Polismyndigheten.

Mörklades Palmemordet? frågar du.

Ja, uppenbarligen är svaret, enligt min mening.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-23 kl. 18:26.
Citera
2020-10-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja för att veta vem den sk Skelleftehamnsmannen är hjälpte inte. Inte med "nya" palmegruppen. Vetifan hur de arbetat!

Skelleftehamnsbreven, fyra stycken, varav tre stycken förmodligen är skickade av rysk underrättelsetjänst och där brevet poststämplat i Luleå 1988 inte har blivit offentliggjort. Det tredje brevet 1987 poststämplat i Stockholm ser jag som ett försök att neutralisera de två äkta breven från 1986.

Det finns likheter i sättet att hantera det sk Ibis-brevet och budskapet är väl tänkt att vara att det absolut, under inga omständigheter som någon kan tänka sig har överhuvudtaget något som helst ens avlägset med mordet på Olof Palme att göra.

Och då särskilt eftersom Säpo i sitt PM A-11544 ser likheter med uppslaget EBE-898 och mannen som Skelleftehamnsmannen tipsade om och VG's kontakt från restaurang Kristina.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-23 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in