Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-29, 11:20
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ditt raljerande imponerar inte. Några som uppenbarligen inte håller med dig har skrivit under följande artikel publicerad för över ett år sedan.

”Sverige måste söka sanningen om Estonia” SvD 2019-02-20
Sverige bör söka en förklaring till Estoniaolyckan som baseras på fakta och inte på antaganden. Ett minimikrav är den åtgärd som forskarna efterlyst – en undersökning av vraket genom dykning, skriver flera debattörer.

852 människor miste livet när passagerarfärjan M/S Estonia förliste på sin färd mellan Tallinn och Stockholm för 25 år sedan, den 28 september 1994. Åtskilliga hundra män, kvinnor och barn blev kvar i vraket, som ligger på 80 meters djup några sjömil från finska Utö. Inga försök har gjorts att ta upp och identifiera de döda.

För artikeln klicka på länken
https://www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia

Undertecknarna är bland annat företrädare för Stiftelsen Estoniaoffren och anhöriga, SEA, samt Estoniagruppen i Sveriges riksdag:

Inga-Britt Ahlenius före detta generaldirektör, Riksrevisionsverket, och före detta chef för FN:s internrevision, Lennart Berglund ordförande SEA, Per Björkman advokat, Lars Borgnäs journalist, Bertil Calamnius anhörig, Olle Hammarström anhörig, Henrik S Järrel före detta riksdagsledamot, Urban Lambertsson ledarskapskonsult, överlevande, Susanna Popova journalist, författare, Jan Sannerstam teknisk direktör, Rolf Sörman rektor överlevande, Anders Ulfvarson professor emeritus marin konstruktionsteknik, Chalmers, Claes-Göran Wetterholm
fartygshistoriker, författare, Lars Ångström före detta riksdagsledamot.
Källa: https://www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia

Att avfärda anhöriga och överlevande på det sättet du gör är ovärdigt både när det gäller Estonia-attentatet som mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

Inga-Britt Ahlenius utvecklar sin ståndpunkt efter att de nya uppgifterna i en videointervju om Estonia publicerats.

Aftonbladet - 2020-09-28
Inga-Britt Ahlenius om nya Estonia-uppgifterna: ”Det bekräftar de slutsatser jag själv dragit”
Inga-Britt Ahlenius, fd riksrevisionen och FNs internrevision kommenterar nya uppgifterna
Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/mB6b44/inga-britt-ahlenius-om-nya-estonia-uppgifterna-det-bekraftar-de-slut

I-B Ahlenius förordar en internationell transparent oberoende sjöförklaring som klarlägger orsaken till Estonia-katastrofen.

Jag delar den inställningen och vill tillägga att ett domstolsförfarande i en internationell domstol bör följa i såväl Estonia-fallet som mordet på FN's medlare i Irak-Iran kriget tillika Sveriges statsminister lof Palme

Inga-Britt Ahlenius satt med i granskningskommissionen i MOP. Vet inte om den var så framgångsrik.

Jag avfärdar ingenting, men kan inte se att det finns stöd, konkreta indicier eller bevis, för att det skulle ligga mörkläggning bakom Estonia eller MOP. Jag tror mer på bristande kompetens när myndigheter står inför extra ordinära händelser. Detta gäller inte bara Sverige samma sak händer överallt när stora oväntade händelser sker. Ofta växer det då fram mer eller mindre fantasifulla konspirationer vid sådana händelser.
Citera
2020-09-29, 11:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Alla förhör med, brev, fax, Bertil Wedin. HBB-4248-A,-B,-C, 4253-1, 4256, 4263, 4263-1, 4294, 4294-1, 4298, 4298-1, 5166, HBB-18618.

https://drive.google.com/file/d/1kzIpBdPMdqZT_jCs76mDWG1rKODIuXrP/view

Alla förhör med, brevväxling och telefonsamtal med Eugene De Kock.

https://drive.google.com/file/d/15-rwfhlh1_IBPfe_VILDsU_ED5Yr3wGQ/view

Alla förhör med, brevväxling och telefonsamtal med Craig Williamsson.

https://drive.google.com/file/d/1yUedREXezQK3Cqx-9I7Y-E0N-M6jkiGY/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-29 kl. 11:27.
Citera
2020-09-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Inga-Britt Ahlenius satt med i granskningskommissionen i MOP. Vet inte om den var så framgångsrik.

Jag avfärdar ingenting, men kan inte se att det finns stöd, konkreta indicier eller bevis, för att det skulle ligga mörkläggning bakom Estonia eller MOP. Jag tror mer på bristande kompetens när myndigheter står inför extra ordinära händelser. Detta gäller inte bara Sverige samma sak händer överallt när stora oväntade händelser sker. Ofta växer det då fram mer eller mindre fantasifulla konspirationer vid sådana händelser.

Då har du inget att invända mot mitt förslag om att en oberoende internationell domstol tar sig an både Estonia-fallet och mordet på Olof Palme så att inte utrymme ges för "konspirationsteorier"?

Edit: Med ett sånt förfarande så kommer också I-B Ahlenius roll att kunna nagelfaras.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-29 kl. 11:44.
Citera
2020-09-29, 12:11
Medlem
H24s avatar
Citat:

Det går i princip inte att föreslå någonting alternativt för svenskar utan att raljerandet börjar. Det spelar ingen roll hur sakligt resonemanget är; Det slutar alltid med att "det där låter ju som en spionroman" eller det helt unika, kreativa skämtet om huruvida Elvis lever. Knappt ens Leif GW kom undan med den kontroversiella konspiratonsteorin med 2-3 inblandade som Ingemar Krussel kallade "pinsam".

Tänker även på Ulf Dahlsten. Han får förstahandsuppgifter på att det skett någon form av icke-sanktionerad, hemlig polisoperation i närheten av mordplatsen och att det var den som gett upphov till walkie/talkie-iakttagelserna. Den hade intet med mordet att göra men får dock inte föras in i utredningen. Han tänker inte att det låter lite lurt.

Samma princip med Estonia. Nu upptäcks ett fyra meter stort hål precis i vattenlinjen på styrbord sida, lägligt nog precis där vi ville gjuta in rubbet i betong. Bildt, Sahlin, Carlsson, Uusmann med flera har alla varit oanträffbara. Osar det inte katt här heller alltså? Har inte druckit kaffe än, då blir jag grinig H24 out.
Citera
2020-09-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Dokument rörande bilresa till amerikanska ambassaden.

https://drive.google.com/file/d/19qngqS2NDSlbs5voUf0279OLqtHuSVtP/view

Brev från Stellan Åkebring.

https://drive.google.com/file/d/13SOBXhptEqiv8P0GobJGWHRavjQNr321/view

Axplock på ämnen vid föredrag på möten i Gamla stan.

https://drive.google.com/file/d/1jaYZ0IIEq3x5Eba5tH-W59Zolit3oAWP/view
Tillägg till möten i Gamla Stan.

Förteckning över ämnena på herrmiddagarna.

https://drive.google.com/file/d/1u5doP0ollodpSyG0CtzncFVuT0dJBFhk/view
Citera
2020-09-29, 12:45
Medlem
På vilken adress hölls dessa möten?
Har vi lista över personer som brukade delta? Eller en fullständig lista...

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tillägg till möten i Gamla Stan.

Förteckning över ämnena på herrmiddagarna.

https://drive.google.com/file/d/1u5doP0ollodpSyG0CtzncFVuT0dJBFhk/view
Citera
2020-09-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
På vilken adress hölls dessa möten?
Har vi lista över personer som brukade delta? Eller en fullständig lista...

Adressen har jag inte i huvudet. Och när det gäller deltagarlista, fullständig eller ej, är jag osäker på om det existerar någon. Det har i alla fall inte kommit ut någon från PU efter 200610 som jag sett.

Har vi tur så är det någon i tråden som vet mer och fyller på. Annars går det att använda trådens sökfunktion. Hinner inte just nu.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-29 kl. 13:01.
Citera
2020-09-29, 13:24
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det går i princip inte att föreslå någonting alternativt för svenskar utan att raljerandet börjar. Det spelar ingen roll hur sakligt resonemanget är; Det slutar alltid med att "det där låter ju som en spionroman" eller det helt unika, kreativa skämtet om huruvida Elvis lever. Knappt ens Leif GW kom undan med den kontroversiella konspiratonsteorin med 2-3 inblandade som Ingemar Krussel kallade "pinsam".

Tänker även på Ulf Dahlsten. Han får förstahandsuppgifter på att det skett någon form av icke-sanktionerad, hemlig polisoperation i närheten av mordplatsen och att det var den som gett upphov till walkie/talkie-iakttagelserna. Den hade intet med mordet att göra men får dock inte föras in i utredningen. Han tänker inte att det låter lite lurt.

Samma princip med Estonia. Nu upptäcks ett fyra meter stort hål precis i vattenlinjen på styrbord sida, lägligt nog precis där vi ville gjuta in rubbet i betong. Bildt, Sahlin, Carlsson, Uusmann med flera har alla varit oanträffbara. Osar det inte katt här heller alltså? Har inte druckit kaffe än, då blir jag grinig H24 out.

Problemet är att det sällan eller aldrig finns någon saklighet, fakta eller substans när konspirationsteoretikerna låter fantasin ta överhand.
Citera
2020-09-29, 13:46
Medlem
H24s avatar
Citat:
Problemet är att det sällan eller aldrig finns någon saklighet, fakta eller substans när konspirationsteoretikerna låter fantasin ta överhand.

Det är belagd fakta att Estonia användes för att smuggla militärmateriel i nära anslutning till förlisningen. Det är nu mer belagd fakta i Palmemordet att walkie/talkie-männen var där. I mångt och mycket är det de alternativa teorierna som via fakta kan förankras i Sveavägen, medan de professionella spekulerar.

Ingemar Krussel har föreslagit att Christer Pettersson var utklädd i blond peruk och glasögon vid Grand i syfte att förvilla vittnen. Därefter blandade han ihop Palme med Sigge Cedergren och sköt fel person. Nu menar PU att Engström av en slump gick rakt ut på gatan och mördade Palme spontant för att sedan gömma sig på mordplatsen. Melander hintade till och med om att Lisbeth kan ha sett Christer Pettersson på platsen, men att han inte var gärningsmannen.

Här har du de två officiella förlopp som i omgångar föreslagits av professionella utredare. Är inte detta egentligen snurrigare resonemang än att bara en civilspanare gjorde det med ett lämpligt vapen? Kan det vara så att folk luras av den officiella stämpeln istället för att objektivt granska påståendet? Hög tilltro till medmänniskor och institutioner är ett friskhetstecken för samhällen men när det kritiska tänkandet helt upphör är det någonting annat.
Citera
2020-09-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mycket bra fråga. I dag är det ju självklart, men det borde väl ha funnits någon form av kameraövervakning även då.

Knarklangare, fotbollshuliganer etc.

Och nu kommer den kritiska punkten - finns banden kvar efter 34 år!?

Om Holmérs grabbar hade skött utredningen på ett normalt sätt så hade givetvis någon av dem kollat detta.

Den tyvärr ej bandande kameran på Tunnelgatan upptäcktes väl typ 2010? Av allmänheten?

Alternativt att det fanns och fortfarande finns bandade inspelningar under sekretess både från Gamla stan och mordplatsen.

Vi har väl inget offentligt påstående från Palmeutredningen om det?

Vad det nu skulle vara värt med tanke på spaningsledares hantering av vittnen och som det verkar flexibla inställning till sådana vetenskapliga kriterier som reliabilitet, validitet och objektivitet.
Citera
2020-09-29, 14:44
Medlem
bartrams avatar
Frågan om likheter mellan MOP och Estonia, som jag tog upp i ett inlägg nyligen m a p i mörkläggning och orsaker till dess,-några kommentarer till svar:

a) Det var inte min avsikt att vi skulle diskutera Estonia-affären i denna tråd. Det är OT

b) Man kan naturligtvis ha som en arbetshypotes att det finns "operativa" samband mellan olyckan och MOP-men då är också beviskraven väldigt höga.
Om man jobbar utifrån en sådan hypotes är det nog lämpligast att först försöka falsifiera den, inte att verifiera den eftersom det torde finnas många argument som talar för att hypotesen trots allt är oriktig.

För egen del, och jag tror också att det gäller LB , begränsar jag mig till "strukturella" likheter i mörkläggningen i resp. fall.
Citera
2020-09-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Frågan om likheter mellan MOP och Estonia, som jag tog upp i ett inlägg nyligen m a p i mörkläggning och orsaker till dess,-några kommentarer till svar:

a) Det var inte min avsikt att vi skulle diskutera Estonia-affären i denna tråd. Det är OT

b) Man kan naturligtvis ha som en arbetshypotes att det finns "operativa" samband mellan olyckan och MOP-men då är också beviskraven väldigt höga.

Om man jobbar utifrån en sådan hypotes är det nog lämpligast att först försöka falsifiera den, inte att verifiera den eftersom det torde finnas många argument som talar för att hypotesen trots allt är oriktig.

För egen del, och jag tror också att det gäller LB , begränsar jag mig till "strukturella" likheter i mörkläggningen i resp. fall.

Samband mellan Estonia och MOP är inte vad du kallar "operativa", det vore OT.

Sambandet skulle bestå i att 60-70 civilanställda som deltagit i /deltar i Palmeutredningen fallit offer för katastrofen alternativt massmordet. Dvs. sambandet är mellan Palmeutredningen och Estonia eller som du skriver ""strukturella" likheter i mörkläggningen i resp. fall" . Annars blir det lite tokigt.

Varför? Ja, då kommer man in på motiv och medel och likasom jag arbetar metodiskt och grundligt utifrån vad som hände i MOP så skall man arbeta på samma sätt för att utreda Estonia-haveriet vilket också är vad man gör vid en sjöförklaring för att utreda ansvar, ofta varv/konstruktör, redare, skeppare/kapten och även lastförare exv. farlig last med fleras ansvar.. Efter sjöförklaring om brott misstänks övergår det i en brottsutredning och motivbilden kan bli aktuell.

En av de stora orsakerna till skillnad i utredningsförfarande är att "medel" i Estonia-fallet kan vara aktuellt väder i detta fall storm som kan inverka på händelseförloppet.

Så jag vill inte diskutera verkande orsaker som bogvisir, ubåtar och annat för det är OffT.

En lista över omkomna PU-administratörer och deras arbete i PU vore OnT.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-29 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in