Citat:
Ditt raljerande imponerar inte. Några som uppenbarligen inte håller med dig har skrivit under följande artikel publicerad för över ett år sedan.
”Sverige måste söka sanningen om Estonia” SvD 2019-02-20
Att avfärda anhöriga och överlevande på det sättet du gör är ovärdigt både när det gäller Estonia-attentatet som mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.
Inga-Britt Ahlenius utvecklar sin ståndpunkt efter att de nya uppgifterna i en videointervju om Estonia publicerats.
Aftonbladet - 2020-09-28
Inga-Britt Ahlenius om nya Estonia-uppgifterna: ”Det bekräftar de slutsatser jag själv dragit”
Inga-Britt Ahlenius, fd riksrevisionen och FNs internrevision kommenterar nya uppgifterna
Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/mB6b44/inga-britt-ahlenius-om-nya-estonia-uppgifterna-det-bekraftar-de-slut
I-B Ahlenius förordar en internationell transparent oberoende sjöförklaring som klarlägger orsaken till Estonia-katastrofen.
Jag delar den inställningen och vill tillägga att ett domstolsförfarande i en internationell domstol bör följa i såväl Estonia-fallet som mordet på FN's medlare i Irak-Iran kriget tillika Sveriges statsminister lof Palme
”Sverige måste söka sanningen om Estonia” SvD 2019-02-20
Sverige bör söka en förklaring till Estoniaolyckan som baseras på fakta och inte på antaganden. Ett minimikrav är den åtgärd som forskarna efterlyst – en undersökning av vraket genom dykning, skriver flera debattörer.Källa: https://www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia
852 människor miste livet när passagerarfärjan M/S Estonia förliste på sin färd mellan Tallinn och Stockholm för 25 år sedan, den 28 september 1994. Åtskilliga hundra män, kvinnor och barn blev kvar i vraket, som ligger på 80 meters djup några sjömil från finska Utö. Inga försök har gjorts att ta upp och identifiera de döda.
För artikeln klicka på länken
https://www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia
Undertecknarna är bland annat företrädare för Stiftelsen Estoniaoffren och anhöriga, SEA, samt Estoniagruppen i Sveriges riksdag:
Inga-Britt Ahlenius före detta generaldirektör, Riksrevisionsverket, och före detta chef för FN:s internrevision, Lennart Berglund ordförande SEA, Per Björkman advokat, Lars Borgnäs journalist, Bertil Calamnius anhörig, Olle Hammarström anhörig, Henrik S Järrel före detta riksdagsledamot, Urban Lambertsson ledarskapskonsult, överlevande, Susanna Popova journalist, författare, Jan Sannerstam teknisk direktör, Rolf Sörman rektor överlevande, Anders Ulfvarson professor emeritus marin konstruktionsteknik, Chalmers, Claes-Göran Wetterholm
fartygshistoriker, författare, Lars Ångström före detta riksdagsledamot.
Att avfärda anhöriga och överlevande på det sättet du gör är ovärdigt både när det gäller Estonia-attentatet som mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.
Inga-Britt Ahlenius utvecklar sin ståndpunkt efter att de nya uppgifterna i en videointervju om Estonia publicerats.
Aftonbladet - 2020-09-28
Inga-Britt Ahlenius om nya Estonia-uppgifterna: ”Det bekräftar de slutsatser jag själv dragit”
Inga-Britt Ahlenius, fd riksrevisionen och FNs internrevision kommenterar nya uppgifterna
Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/mB6b44/inga-britt-ahlenius-om-nya-estonia-uppgifterna-det-bekraftar-de-slut
I-B Ahlenius förordar en internationell transparent oberoende sjöförklaring som klarlägger orsaken till Estonia-katastrofen.
Jag delar den inställningen och vill tillägga att ett domstolsförfarande i en internationell domstol bör följa i såväl Estonia-fallet som mordet på FN's medlare i Irak-Iran kriget tillika Sveriges statsminister lof Palme
Inga-Britt Ahlenius satt med i granskningskommissionen i MOP. Vet inte om den var så framgångsrik.
Jag avfärdar ingenting, men kan inte se att det finns stöd, konkreta indicier eller bevis, för att det skulle ligga mörkläggning bakom Estonia eller MOP. Jag tror mer på bristande kompetens när myndigheter står inför extra ordinära händelser. Detta gäller inte bara Sverige samma sak händer överallt när stora oväntade händelser sker. Ofta växer det då fram mer eller mindre fantasifulla konspirationer vid sådana händelser.
H24 out.