Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-20, 08:47
Medlem
godhetsapostelns avatar
En sak som slog mig nu på morgonen är att man borde gå igenom personerna i Stockholmsförsvars-skytteförening och jämföra dessa med beskrivningarna av övervakarna.
Fanns det någon stor blond rödlätt gorilla/frankan typ?
Det har förekommit två listor på medlemmar. Den första, som hittades hemma vid Tullkriminalens husrannsakan hemma hos CGÖ med åtta medlemmar är daterad till 870731 och den andra med 18 medlemmar är en officiell lista daterad till 891231.

Medlemmar i föreningen har figurerat i utredningen och det har spekulerats om det är någon fristånde "arla gryning" grupp?

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/
Citera
2020-08-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Som jag tror jag skrev var jag signalist i lumpen. Krypto mm.

Nåväl. Beträffande den långe blonde glömde jag flickornas observation Sveavägen/Apelbergsgatan 23.25-23.30. Kan ev vara nåt trots den sena rapporten.

Du återkommer mycket till Tunnelbanemannen. Kan du inte berätta mer om honom och hur han skulle kunna kopplas till mordet?
Citera
2020-08-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jodu där ser man.
Noterar att K-G torde ha gått i skola med en nära släkting till mig.

Printz är väl ett spår som borde följas upp?

Frånstedt är väl därfrån?
Hackås
Bergs församling
Säpo anmälde Olof Frånstedt till JK
Ingen bra relation till den forne chefen?

K-G's fru, vilket år är hon född?
Alltså Görans mamma.

K-G's fru:
Brita född Ling 1919-11-29 i Berg Jämtland
död 2015-08-29 i Sthlm
Citera
2020-08-20, 11:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det vi kan se är att Winden har en lista på de som blev förhörda på platsen. Och att Lena Löhr var den som förhörde AB. Förhörde hon samtliga?

Flera vittnen förhörs av en blond kvinnlig uniformerad polis, kan inte gärna vara någon annan än Lena Löhr. Hennes piketchef Christer Persson är till juristkommissionen tydlig med att LLs anteckningar lämnas antingen Gösta Söderström eller de båda poliserna från krimjouren.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-08-20 kl. 11:46.
Citera
2020-08-20, 11:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Vi gör två noter. Ingen värdering.

Urban Mossberg bodde på nedre botten Spektens gränd 1, Gamla stan. På andra sidan Prästgatan från Västerlånggatan 31 sett, alltså tvärs över gatan, mindre än 10 m från LOP.

I samma fastighet bodde Gunnar Emmanuel Sträng med hustru Ingrid.

Urban Mossberg berättar också om sina kontakter med grannen Roberta Setttles. Konstnären som gjorde en hyllningsskiva till Ulrike Meinhof. RS höll sig stundom med ett vänsterextremt umgänge som också PU tog sig en titt på. Det har hittills inte framkommit något som antyder att RS är inblandad i MOP men det får mig att höja på att UM har åtskilliga kontakter med folk i hennes bekantskapskrets.
Citera
2020-08-20, 11:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Urban Mossberg berättar också om sina kontakter med grannen Roberta Setttles. Konstnären som gjorde en hyllningsskiva till Ulrike Meinhof. RS höll sig stundom med ett vänsterextremt umgänge som också PU tog sig en titt på. Det har hittills inte framkommit något som antyder att RS är inblandad i MOP men det får mig att höja på att UM har åtskilliga kontakter med folk i hennes bekantskapskrets.

Gör samma höjning på ögonbrynen.

Stör mig lite att det inte finns protokoll kring mordnatten med UM.
Och förhöret med kollegan RW är ju helt intetsägande. De hade ju ändå krimjouren och skjutsade vittnen till polisstationen.
Citera
2020-08-20, 11:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Flera vittnen förhörs av en blond kvinnlig uniformerad polis, kan inte gärna vara någon annan än Lena Löhr. Hennes piktchef Christer Persson är till juristkommissionen tydlig med att LLs anteckningar lämnas antingen Gösta Söderström eller de båda poliserna från krimjouren.
Tack!

På något sätt måste Winden kommit över informationen eftersom han skriver en lista över de förhörda. Tagna från 2520 och övrig polispersonal.

https://drive.google.com/file/d/17Jab-CwWjTdbwdTr8YmmYact0xp4Oplr/view
Citera
2020-08-20, 11:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Gör samma höjning på ögonbrynen.

Stör mig lite att det inte finns protokoll kring mordnatten med UM.
Och förhöret med kollegan RW är ju helt intetsägande. De hade ju ändå krimjouren och skjutsade vittnen till polisstationen.

Jo med Urban Mossberg finns 2 förhör
Z8036-7 från 1986-03-10
https://drive.google.com/file/d/1YingtlT5lsv9A3o6MjinfISGDpVCYUnv/view

Z8036-7-A från 1986-03-13
https://drive.google.com/file/d/1QRQoSMaLOmkpRo-YZOMnluJ4ZA-wNEa8/view
Citera
2020-08-20, 11:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tyvärr är Å Rimborn avliden (19/7 -20) så vi kan inte få mer information från honom.
De börjar försvinna de med information då det hände.

Min bedömning av LP är att hon var mer tillgänglig för att samtala om upplevelsen precis efteråt.
Sen försökte hon snabbt bli den något anonyma och med integritet som hon var känd för.
Hon hade förmodligen svårt att delge sig sårbar.
Rimborn ,enligt ryktet en fantastisk polis som hade konsten att ta hand om brottsoffer och förmedlade en trygg atmosfär.
Synd att han inte fick fortsätta förhören med henne.
Speciellt morgonen efter mordet.

Överlevnadsinstinkten är stark men hon blir kvar på platsen och min bedömning är att hon registrerar att skytten försvinner. Det primära hotet är avvärjt.
Därför blir hon kvar samtidigt som hennes man ligger sårad på trottoaren. Här har hon ingen aning om att han är döende men svårt skadad.
Chockverkan är individuellt, hos vissa infaller den direkt tex med ett passivt ,apatilöst förhållningssätt medan vissa kan bli som LP aggressiva, utåtagerande och skrikande.
Se AB vittnesmål som blir rädd och gömmer sig i porten.
Likadant LJ som gömmer sig bakom baracken.

Nej , är det sant . Otroligt tråkigt . Jag har pratat med tjogtals poliser som jobbade med Åke Rimborn och sällan eller aldrig hört en liknande samstämmighet om vilken kompetent och bra polis han var. En kvinnlig polis berättade att när Rimborn ledde en insats var hon alltid lugn då hon visste den leddes med fast hand på ett genomtänkt sätt. Så sent som 2015 var han nere och försökte bringa ordning under Migrantkaoset på Öresundsbron.

Jag talade med honom 2016 och han vek inte en millimeter från sina uppgifter på mordnatten. Lisbeth Palme hade talat om två gärningsmän som hon kopplade till bostaden på Västerlånggatan. Det faktum att han aldrig upptogs i FUP inför rättegångarna med Christer Pettersson är en veritabel skandal. Likaså det faktum att den polis som ett flertal gånger talat med huvudvittnet under mordnatten hörs av PU först 1991.

Han enda ytterligare kontakt med PU var när han fick vara med och initialt utredapå det påstådda överfallet i joggingspåret på Ingrid Holmer. ÅR sökte aldrig publicitet runt sina uppgifter innan han berättade i Expressen vad han skrivit till juristkommissionen 30 år tidigare. Att han var första polis på Sabbatsberg talar all fakta för. Lars Christiansson påstår samma sak men hans berättelse framstår som mindre trovärdig när den granskas.
”[b]Va fan gör du här?” var den inledningsfras som ÅR fick av LC på sabbatsberg. ”Jag svarade på samma sätt” sa Åke till mig.

Med ÅR försvinner ett viktigt vittne till MOP, men hans berättelse finns kvar. Den har heller aldrig ändrats från mordnatten , trots försöken att begrava hans iakttagelser.
Med uppriktig sorg i hjärtat säger jag : R.I.P. Åke Rimborn
Citera
2020-08-20, 11:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tack!

På något sätt måste Winden kommit över informationen eftersom han skriver en lista över de förhörda. Tagna från 2520 och övrig polispersonal.

https://drive.google.com/file/d/17Jab-CwWjTdbwdTr8YmmYact0xp4Oplr/view

Detta pekar onekligen mot att vittnesuppgifterna lämnades till Gösta Söderström. Vilket vore naturligt då han vara högsta befäl på mordplatsen . Det är synd att frågan om detta aldrig ställdes till GS under hans levnad.
Citera
2020-08-20, 11:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jo med Urban Mossberg finns 2 förhör
Z8036-7 från 1986-03-10
https://drive.google.com/file/d/1YingtlT5lsv9A3o6MjinfISGDpVCYUnv/view

Z8036-7-A från 1986-03-13
https://drive.google.com/file/d/1QRQoSMaLOmkpRo-YZOMnluJ4ZA-wNEa8/view

De handlar inte om mordnatten.
Citera
2020-08-20, 12:04
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Nej , är det sant . Otroligt tråkigt . Jag har pratat med tjogtals poliser som jobbade med Åke Rimborn och sällan eller aldrig hört en liknande samstämmighet om vilken kompetent och bra polis han var. En kvinnlig polis berättade att när Rimborn ledde en insats var hon alltid lugn då hon visste den leddes med fast hand på ett genomtänkt sätt. Så sent som 2015 var han nere och försökte bringa ordning under Migrantkaoset på Öresundsbron.

Jag talade med honom 2016 och han vek inte en millimeter från sina uppgifter på mordnatten. Lisbeth Palme hade talat om två gärningsmän som hon kopplade till bostaden på Västerlånggatan. Det faktum att han aldrig upptogs i FUP inför rättegångarna med Christer Pettersson är en veritabel skandal. Likaså det faktum att den polis som ett flertal gånger talat med huvudvittnet under mordnatten hörs av PU först 1991.

Han enda ytterligare kontakt med PU var när han fick vara med och initialt utredapå det påstådda överfallet i joggingspåret på Ingrid Holmer. ÅR sökte aldrig publicitet runt sina uppgifter innan han berättade i Expressen vad han skrivit till juristkommissionen 30 år tidigare. Att han var första polis på Sabbatsberg talar all fakta för. Lars Christiansson påstår samma sak men hans berättelse framstår som mindre trovärdig när den granskas.
”[b]Va fan gör du här?” var den inledningsfras som ÅR fick av LC på sabbatsberg. ”Jag svarade på samma sätt” sa Åke till mig.

Med ÅR försvinner ett viktigt vittne till MOP, men hans berättelse finns kvar. Den har heller aldrig ändrats från mordnatten , trots försöken att begrava hans iakttagelser.
Med uppriktig sorg i hjärtat säger jag : R.I.P. Åke Rimborn

Kan bara instämma avseende Rimborn.

I en kommentar till ett inlägg jag gjorde om KW och vittnesmål om att denne skulle ha befunnit sig på Tunnelgatan strax innan MOP (Mattibreven) skrev du att uppgifterna ej gått att bekrfäta.
Men det är väl då samma problem med "Jerker" eller hur?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in