2020-08-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Samtidigt kan vi konstatera att YN aldrig lämnade några uppgifter till poliserna som jagade gärningsmannen. Angående mannen hon mötte.

Fast enligt infon i inlägg #151165 så gjorde hon väl det?
Citera
2020-08-15, 14:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast enligt infon i inlägg #151165 så gjorde hon väl det?
Finns ingenting i det nyligen släppta materialet angående de jagande poliserna som styrker att YN skulle lämnat uppgifter om mannen som hon mötte. Poliserna visste ens att hon mött någon på DBG i det läget.
Citera
2020-08-15, 14:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jo, det finns en hel del att hämta ur dessa förhör. Jag återkommer till det senare.

Här har vi ett exempel på det som jag beskrev nyligen i ett inlägg. Skalar man bort klädsel, huvudbonad och löpstil kvarstår ett intryck av personen man såg. I det här fallet Lång, blond och atletisk.

Gör man samma sak med gärningsmannen framträder intrycken:

Kraftigt bygd, inte tjock utan snarare robust. Stor, men inte i bemärkelsen lång, kraftig.

Lars Jeppsson 860304. Tämligen kraftig över axlar och rygg. Första gången han beskriver sitt intryck av gärningsmannens fysiologi.

Anna Hage 860303. Bredaxlad. Första gången hon beskriver sitt intryck av gärningsmannen fysiologi.

Leif Ljunggren 860301. Kraftig hellre än smal.

Osv. Osv.

Jag hoppas du förstår vad jag menar.

Gärningsmannen kunde dölja sitt ansikte men han kunde inte dölja andra personers intryck av honom. Vilket vi nu kan försöka utnyttja.

Gärningsmannen måste på något sätt tagit sig till mordplatsen. Han måste i något, eller några, läge blivit tvungen att exponera sig. Han måste i något läge befunnit sig i grannskapet före mordet. Där han inte var tvungen att dölja sig eller sitt ansikte vid den tidpunkten.

Om jag minns rätt så har inget känt Grandvittne beskrivit intryck av en man som ovan. Det handlade om helt andra intryck.

Min tanke är att man nu ska leta i alla förhör och vittnesmål efter ett intryck av en person som överensstämmer med ovan. För att på något sätt kunna bestämma hans rörelser i området. För jag misstänker att han befann sig där någonstans i ett par timmar efter Palme gick in på Grand. Eventuellt före han anlände.

Japp, min gamla käpphäst. Visst måste karln ha befunnit sig någonstans nära Grand före mordet. Vem/vilka såg honom utan att än i dag inse att de sett GM i ansiktet? Han svävade ju inte in från cyberspace.

Själv har jag börjat inse att han kan ha stått på västra sidan (eller suttit i en bil) ungefär vid AF kyrkogata och sedan släntrat över typ 20 sek före mordet.

IM såg AB. Tror jag.
Senast redigerad av Basfakta 2020-08-15 kl. 14:10.
Citera
2020-08-15, 14:08
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Det GW beskriver är det som händer efteråt. Det Rimborn och Lars Christiansson vittnar om är hennes ord i tillståndet chock. Vilket är någonting helt annat.

Så du menar alltså att forskarna hävdar att man i chocktillståndet fortfarande har tillgång till minnena och att minnesförträngningen alltså uppkommer efter att chocktillståndet hävts?. Då vill jag att du styrker genom hänvisning till aktuell forskning, Gw har alls inte bara beskrivit det som hänt efteråt dvs PTSD. Man kan inte tolka honom på annat sätt än att minnesförträngningen uppkommer i samma stund som hon blir beskjuten av en person som hon trodde ej var fientlig
Citera
2020-08-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, min gamla käpphäst. Visst måste karln ha befunnit sig någonstans nära Grand före mordet. Vem/vilka såg honom utan att än i dag inse att de sett GM i ansiktet? Han svävade ju inte in från cyberspace.

Själv har jag börjat inse att han kan ha stått på västra sidan (eller suttit i en bil) ungefär vid AF kyrkogata och sedan släntrat över typ 20 sek före mordet.

IM såg AB. Tror jag.
Hade han varit medel i allt hade vi varit chanslösa. Då hade han kunnat passera överallt utan att bli uppmärksammad. Deltagare i en anonym grå massa en lönehelg i februari i Stockholms city. Men det är uppenbart att hans fysionomi och intryck på andra människor sticker ut. Precis som en lång, ljus atletisk man gör det.
Citera
2020-08-15, 14:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jo, det finns en hel del att hämta ur dessa förhör. Jag återkommer till det senare.

Här har vi ett exempel på det som jag beskrev nyligen i ett inlägg. Skalar man bort klädsel, huvudbonad och löpstil kvarstår ett intryck av personen man såg. I det här fallet Lång, blond och atletisk.

Gör man samma sak med gärningsmannen framträder intrycken:

Kraftigt bygd, inte tjock utan snarare robust. Stor, men inte i bemärkelsen lång, kraftig.

Lars Jeppsson 860304. Tämligen kraftig över axlar och rygg. Första gången han beskriver sitt intryck av gärningsmannens fysiologi.

Anna Hage 860303. Bredaxlad. Första gången hon beskriver sitt intryck av gärningsmannen fysiologi.

Leif Ljunggren 860301. Kraftig hellre än smal.

Osv. Osv.

Jag hoppas du förstår vad jag menar.

Gärningsmannen kunde dölja sitt ansikte men han kunde inte dölja andra personers intryck av honom. Vilket vi nu kan försöka utnyttja.

Gärningsmannen måste på något sätt tagit sig till mordplatsen. Han måste i något, eller några, läge blivit tvungen att exponera sig. Han måste i något läge befunnit sig i grannskapet före mordet. Där han inte var tvungen att dölja sig eller sitt ansikte vid den tidpunkten.

Om jag minns rätt så har inget känt Grandvittne beskrivit intryck av en man som ovan. Det handlade om helt andra intryck.

Min tanke är att man nu ska leta i alla förhör och vittnesmål efter ett intryck av en person som överensstämmer med ovan. För att på något sätt kunna bestämma hans rörelser i området. För jag misstänker att han befann sig där någonstans i ett par timmar efter Palme gick in på Grand. Eventuellt före han anlände.

Någon av de unga tjejerna säger väl "snygg kropp".

Jag är absolut ingen vittnespsykolog men jag minns att Åke Rimborn sa att de bästa uppgifterna får man av chockade vittnen direkt efter händelsen. Om vi nu inte definierar ordet "chock " som psykos eller annan tappad kontakt med verkligheten.

Exakt vilket psykiskt tillstånd han menade går väl aldrig att få veta. Men jag fäste mig vid formuleringen. Den var oväntad för mig. Jag trodde det var tvärtom, dvs att folk som lyckas stanna kvar i verkligheten är de bästa vittnena.
Citera
2020-08-15, 14:45
Medlem
Citat:

IM såg AB. Tror jag.
Den springande punkten är när och varifrån mördaren anlände. Eller om han befann sig på Tunnelgatan i ett läge långt före mordet.

Jag anser att han inte blandade ihop gärningsmannen med AB. Eftersom han inte såg Björkman springa iväg efter mordet. Mördaren var en person skild från AB. Vilket dock inte spelar någon roll inför fortsättningen. Det leder ingenstans.

Vi kan inte hitta mördaren före mordet genom att diskutera vad som hände på mordplatsen före mordet. Han måste spåras före den tidpunkten. Utanför det lilla området. Var finns ursprunget till hans existens? Knappast i Anders firmafest.

Finns gärningsmannens ursprung i övervakning? Narkotikaspaning? I någon form av övning?

Var finns ursprungsspåren efter honom? De kan enbart hittas via förhör och tips som nu släpps. Eller i övrigt material. Och hittar vi inget är vi körda. Eftersom om mördaren inte kan kopplas till mordplatsen kommer aldrig mordet att lösas. Och då får vi ge upp.
Citera
2020-08-15, 14:48
Medlem
Citat:

Jag är absolut ingen vittnespsykolog men jag minns att Åke Rimborn sa att de bästa uppgifterna får man av chockade vittnen direkt efter händelsen. Om vi nu inte definierar ordet "chock " som psykos eller annan tappad kontakt med verkligheten.

Exakt vilket psykiskt tillstånd han menade går väl aldrig att få veta. Men jag fäste mig vid formuleringen. Den var oväntad för mig. Jag trodde det var tvärtom, dvs att folk som lyckas stanna kvar i verkligheten är de bästa vittnena.
Det han menade var att chockade personer stannade kvar i tidpunkten vid gärningen. Utan att ta in nya intryck som grumlar deras ursprungliga iakttagelser.

Vi kan alla se hur vittnens ursprungliga vittnesmål förändras med tiden. Lisbet är ett typexempel på det.
Citera
2020-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
Den springande punkten är när och varifrån mördaren anlände. Eller om han befann sig på Tunnelgatan i ett läge långt före mordet.

Jag anser att han inte blandade ihop gärningsmannen med AB. Eftersom han inte såg Björkman springa iväg efter mordet. Mördaren var en person skild från AB. Vilket dock inte spelar någon roll inför fortsättningen. Det leder ingenstans.

Vi kan inte hitta mördaren före mordet genom att diskutera vad som hände på mordplatsen före mordet. Han måste spåras före den tidpunkten. Utanför det lilla området. Var finns ursprunget till hans existens? Knappast i Anders firmafest.

Finns gärningsmannens ursprung i övervakning? Narkotikaspaning? I någon form av övning?

Var finns ursprungsspåren efter honom? De kan enbart hittas via förhör och tips som nu släpps. Eller i övrigt material. Och hittar vi inget är vi körda. Eftersom om mördaren inte kan kopplas till mordplatsen kommer aldrig mordet att lösas. Och då får vi ge upp.

Att GM aldrig kommer finnas tror jag många accepterat.

Eftersom inget vittne kan knyta GM till mordplatsen hållandes i revolvern.

Enligt NFC går det inte att använda kulorna som referensmaterial.

Det enda vittne som skulle kunnat peka ut GM pekade ut CP och är nu avliden.

Vi skulle ändå kunna få veta det.
Tex om någon knallar in på en polisstation med revolvern och ammunition och ger en trovärdig skildring av februarikvällen 1986.

Det skulle inte bevisa något, men vi skulle ändå vet vem och kanske varför.

Men det är inte troligt.

GM var runt 40.
Så han är runt 75 nu.

Vid liv?

Högst tveksamt.
Citera
2020-08-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Att GM aldrig kommer finnas tror jag många accepterat.

Eftersom inget vittne kan knyta GM till mordplatsen hållandes i revolvern.

Enligt NFC går det inte att använda kulorna som referensmaterial.

Det enda vittne som skulle kunnat peka ut GM pekade ut CP och är nu avliden.

Vi skulle ändå kunna få veta det.
Tex om någon knallar in på en polisstation med revolvern och ammunition och ger en trovärdig skildring av februarikvällen 1986.

Det skulle inte bevisa något, men vi skulle ändå vet vem och kanske varför.

Men det är inte troligt.

GM var runt 40.
Så han är runt 75 nu.

Vid liv?

Högst tveksamt.
I mina mest dystra stunder inser jag att vi inte kommer att hitta mördaren. Eftersom han är okänd och med stor sannolik inte går att hitta i PU.

I mina mest optimistiska stunder hoppas jag ändå att vi ska kunna hitta spår efter mördaren. Spår som inte redovisas via namn utan via hans uppenbarelse. Och det intryck han lämnade efter sig på mordplatsen. Det är trots allt inte så många som stämmer in på de beskrivningar AB, Lisbet och andra lämnar precis efter mordet. Som utesluter CP, SE, VG och andra föreslagna mördare. Liksom Alf, som skulle framstått som en flaggstång på mordplatsen. Det intryck de skapar kan aldrig beskrivas med ord som grov, bred över axlar och rygg, stor, massiv osv. Alltså går det utesluta dem. Alla helfigurbilder av dem vid tiden för mordet konfirmerar det.

Liksom att vi nu kan utesluta att de finska flickorna pekade ut Avsan.

Jag är ännu inte beredd att ge upp. Så jag kommer att fortsätta.
Citera
2020-08-15, 15:28
Medlem
Citat:

Tyvärr är Å Rimborn avliden (19/7 -20) så vi kan inte få mer information från honom.
De börjar försvinna de med information då det hände.

Min bedömning av LP är att hon var mer tillgänglig för att samtala om upplevelsen precis efteråt.
Sen försökte hon snabbt bli den något anonyma och med integritet som hon var känd för.
Hon hade förmodligen svårt att delge sig sårbar.
Rimborn ,enligt ryktet en fantastisk polis som hade konsten att ta hand om brottsoffer och förmedlade en trygg atmosfär.
Synd att han inte fick fortsätta förhören med henne.
Speciellt morgonen efter mordet.

Överlevnadsinstinkten är stark men hon blir kvar på platsen och min bedömning är att hon registrerar att skytten försvinner. Det primära hotet är avvärjt.
Därför blir hon kvar samtidigt som hennes man ligger sårad på trottoaren. Här har hon ingen aning om att han är döende men svårt skadad.
Chockverkan är individuellt, hos vissa infaller den direkt tex med ett passivt ,apatilöst förhållningssätt medan vissa kan bli som LP aggressiva, utåtagerande och skrikande.
Se AB vittnesmål som blir rädd och gömmer sig i porten.
Likadant LJ som gömmer sig bakom baracken.
Citera
2020-08-15, 15:31
Medlem
Citat:
I mina mest dystra stunder inser jag att vi inte kommer att hitta mördaren. Eftersom han är okänd och med stor sannolik inte går att hitta i PU.

I mina mest optimistiska stunder hoppas jag ändå att vi ska kunna hitta spår efter mördaren. Spår som inte redovisas via namn utan via hans uppenbarelse. Och det intryck han lämnade efter sig på mordplatsen. Det är trots allt inte så många som stämmer in på de beskrivningar AB, Lisbet och andra lämnar precis efter mordet. Som utesluter CP, SE, VG och andra föreslagna mördare. Liksom Alf, som skulle framstått som en flaggstång på mordplatsen. Det intryck de skapar kan aldrig beskrivas med ord som grov, bred över axlar och rygg, stor, massiv osv. Alltså går det utesluta dem. Alla helfigurbilder av dem vid tiden för mordet konfirmerar det.

Liksom att vi nu kan utesluta att de finska flickorna pekade ut Avsan.

Jag är ännu inte beredd att ge upp. Så jag kommer att fortsätta.

Nej inte ska du ge upp.

Jag är mer inne på att analysera och spekulera kring motiv, organisation, träning, vapenval, val av mordplats, vilka tog på sig dådet, politiska läget i Sverige och Världen, vad OP hade för roll internationellt och nationellt och vilka han retat upp genom sin politik och som person.

Fortsätt gräva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in