Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-19, 22:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du skriver att vi inte skall krångla till det i onödan. Men en ensam GM som följer efter från Grand, kanske 30-40 m bakom, är inte krångligt (Däremot förklarar det enkelt varför GM finns vid Dekorima). Varför skulle vittnena nödvändigtvis lägga märke till honom? Och en förföljare iakttas av minst ett vittne: NF. Man har försökt få denne att vara AB, men platsen stämmer inte. Så om vi inte har en förföljande Grandman, vem är det NF ser och vart tar han vägen?

Det är givetvis möjligt att det fanns 3–4 GM plus stödpersonal runt Sveavägen. Men det ÄR en mycket krångligare lösning än en ensam GM som förföljer från Grand. Så där ligger jag kvar än så länge.

Jag håller med .En ensam GM är en mycket enklare lösning än busslaster med skyttar , WT-män ,samordnare , övervakare, signalister, mm.
Citera
2020-08-19, 22:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
En ensam GM är en mycket enklare lösning än busslaster med skyttar , WT-män ,samordnare , övervakare, signalister, mm.

Inte vårat fel att de stod där.
Citera
2020-08-19, 22:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag ska svara så gott jag kan

a) Min poäng var att det är osannolikt att teamet söder om Grand är diskreta, men inte dolda, samtidigt som ett annat team norr om Grand skulle vara princip osynligt.
Men, om det är en fel slutsats gjorde jag en ansats att se vart huvudskytten norr Grand skulle stå och sen försvinna.

b) Tunnelbanemannen knyter jag definitivt till mordet. Han finns på andra sidan Sveavägen före mordet, troligen senast sedd kl 23.20. Efter skotten springer han längs Olofsgatan till väntande blå Volvo 142 och försvinner. Den blonde associerar jag definitivt till honom, och han är knuten till Gamla stan under kartläggningen och finns klara spår av på mordkvällen.

Jag ogillar anonyma vittnesmål från start, där vi inte kan värdera källans tillförlitlighet. För mig blir det en lång backe att ta sig uppför.

Det finns möjligen ett scenario, där jag kan tänka mig att planen spårar ur för eventuellt andra deltagare som jag inte sett nämnas förut i tråden.
Det är Olaga hot-scenariot. Ett nätverk har kommit upp med idén att skrämma OP, i skydd av en kuppförsvarsövning eller helt fristående. Personerna attraheras av idén: Här ska vi klämma åt den jäveln så att han slutar med X.

En eller ett par personer har en helt annan avsikt och tar i princip gisslan på inblandade personer. Hur ska den enskilde ”oskyldige” krångla sig ur detta?
”Ähum, vi skulle bara skrämma honom, men Olle sköt och jag visste inte att han skulle göra det!”

Huvudhypotesen är för min del fortfarande FGM/P.

Jag måste tyvärr ställa en fråga som säkert är jättekorkad - men vad är FGM/P ?
Citera
2020-08-19, 23:08
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Flera gärningsmän, planerat.

Måste säga att jag verkligen gillar kategoriseringen. Bra överblick.

Exempel

Svårt att komma på någonting i hörnet ensam gärningsman, planerat. Försöker fylla ut med de spår som diskuteras.
Senast redigerad av H24 2020-08-19 kl. 23:17.
Citera
2020-08-19, 23:20
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Flera gärningsmän/Planerat dåd
Citera
2020-08-19, 23:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Flera gärningsmän, planerat.

Måste säga att jag verkligen gillar modellen rent akademiskt. Bra överblick.

Exempel

Svårt att komma på någonting i hörnet ensam gärningsman, planerat. Försöker fylla ut med de spår som diskuteras.

Okej, tack. Ja vi har 3 tydliga signalement på personer som sannolikt övervakade Palme.

Vi har även 2 fortfarande oidentifierade WT-män GS tunnelbana minuterna innan Palme kom dit.

Intressant läge.
Citera
2020-08-19, 23:24
Avstängd
Citat:
Det finns möjligen ett scenario, där jag kan tänka mig att planen spårar ur för eventuellt andra deltagare som jag inte sett nämnas förut i tråden.
Det är Olaga hot-scenariot. Ett nätverk har kommit upp med idén att skrämma OP, i skydd av en kuppförsvarsövning eller helt fristående. Personerna attraheras av idén: Här ska vi klämma åt den jäveln så att han slutar med X.

En eller ett par personer har en helt annan avsikt och tar i princip gisslan på inblandade personer. Hur ska den enskilde ”oskyldige” krångla sig ur detta?
”Ähum, vi skulle bara skrämma honom, men Olle sköt och jag visste inte att han skulle göra det!”
Jo, jag har också funderar lite runt det scenariot, men tveksamt. Olaga hot är trots allt inte = mord på en regeringschef.

Vad gäller frånvaron av wt-observationer norrut (undantaget, RG) så tror jag som sagt att det kan bero på att dessa tystnade när det stod klart att paret valde att gå söderut + att kvarteren norrut är avsevärt mindre befolkade (potentiella vittnen) än kvarteren söderut (city) en fredagkväll.
Citera
2020-08-19, 23:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Flera gärningsmän/Planerat dåd

Tack, ja jag fick precis besked.

När det gäller flera GM istället för bara en? Skyttar norr och söder t-bana?

Tunnelbanemannen som andra skytt Tunnelgatan?

Rådmansgatan ännu inget tydligt signalement.

Nåt sånt?
Citera
2020-08-19, 23:30
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, jag har också funderar lite runt det scenariot, men tveksamt. Olaga hot är trots allt inte = mord på en regeringschef.

Vad gäller frånvaron av wt-observationer norrut (undantaget, RG) så tror jag som sagt att det kan bero på att dessa tystnade när det stod klart att paret valde att gå söderut + att kvarteren norrut är avsevärt mindre befolkade (potentiella vittnen) än kvarteren söderut (city) en fredagkväll.

Nej, jag håller med. Försöker bara se alternativ.

Jag menar att skillnaden är för stor mellan frekvenser på observationer mellan S och N Grand. Särskilt fram till bions slut.
Citera
2020-08-19, 23:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Tack, ja jag fick precis besked.

När det gäller flera GM istället för bara en? Skyttar norr och söder t-bana?

Tunnelbanemannen som andra skytt Tunnelgatan?

Rådmansgatan ännu inget tydligt signalement.

Nåt sånt?

Inte så bokstavligt. Bara att flera är med i operationen.
Citera
2020-08-19, 23:36
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Nej, jag håller med. Försöker bara se alternativ.

Jag menar att skillnaden är för stor mellan frekvenser på observationer mellan S och N Grand. Särskilt fram till bions slut.

Tillägg

Bara mellan Sveavägen/Tunnelgatan till Olofsgatan/Tunnelgatan är det 7 trovärdiga observationer mellan kl 20.30-23.20. Finns ingen motsvarighet på andra sidan Grand.
Citera
2020-08-19, 23:37
Medlem
Burgesss avatar
Jag läste - jag vet inte om det stämmer - men, det var tydligen 202 personer på biografen Grand samtidigt som Palme. Polisen har bara fått tag på 198 personer.
Det fattas alltså fyra stycken . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in