Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Det finns möjligen ett scenario, där jag kan tänka mig att planen spårar ur för eventuellt andra deltagare som jag inte sett nämnas förut i tråden.
Det är Olaga hot-scenariot. Ett nätverk har kommit upp med idén att skrämma OP, i skydd av en kuppförsvarsövning eller helt fristående. Personerna attraheras av idén: Här ska vi klämma åt den jäveln så att han slutar med X.
En eller ett par personer har en helt annan avsikt och tar i princip gisslan på inblandade personer. Hur ska den enskilde ”oskyldige” krångla sig ur detta?
”Ähum, vi skulle bara skrämma honom, men Olle sköt och jag visste inte att han skulle göra det!”
Jo, jag har också funderar lite runt det scenariot, men tveksamt. Olaga hot är trots allt inte = mord på en regeringschef.
Vad gäller frånvaron av wt-observationer norrut (undantaget, RG) så tror jag som sagt att det kan bero på att dessa tystnade när det stod klart att paret valde att gå söderut + att kvarteren norrut är avsevärt mindre befolkade (potentiella vittnen) än kvarteren söderut (city) en fredagkväll.