Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 23:02
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Min uppfattning är att mordet riktigt skriker om att fånga tillfället i flykten. Mordet är inte resultatet av en långvarig planering för då skulle det gått till på ett annat sätt. Eftersom här är det paret Palme som bestämmer händelseutvecklingen, inte mördaren. Alla kan tänka sig alternativet att hejda en taxi. Hur skulle mördaren hunnit med där? Vilket visar att tillvägagångsättet vid mordet innehöll en väldig mängd variabler som var omöjliga att förutse. Skulle mördaren slagit till om de haft sällskap med Mårten och Ingrid?

Och då kommer vi fram till följande. Förhör med LP 931103. Och en av gåtorna i MOP.

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2019/04/fc3b6rhc3b6r-med-lisbeth-palme-3-november-1993.pdf

Citat.

Tillfrågad om förföljelsen ökade de _sista 6 månaderna så ansåg Lisbeth Palme att
den då ökade till ett crescendo/. Förföljelsen skedde i media. Dom sista veckorna
innan mordet hade dom talat om det, vilket dom i vanliga fall inte gjorde. Man
kan inte utesluta att förföljelsen kan ha påverkat någon våldsbenägen människa.

Slut citat.

Hur kunde man komma fram till beslutet att man skulle promenera hem till GS utan livvakter. OP var långt ifrån en aningslös person eller dum i huvudet. Han hade genom åren även fått ett antal lektioner av de som ansvarade för hans säkerhet. Vilket finns redovisat. För mig är det obegripligt.

Ja , så ser det ut men... vi vet ju inte hur många misslyckade försök som gjorts innan pga att nåt ev gått fel.
Tex tidigare under veckan fanns säker nåt tillfälle men att det gick fel pga nånting.
Det lär vi aldrig få svar på.
Citera
2020-06-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Förlåt att jag saboterar ditt spännande upplägg, men det är många faktafel och gissningar här tyvärr:

Stig Engström fanns INTE med även på Lindencronas tid i Thule. SE började på Skandia 1968, fyra år efter att Skandia tar över Thule och Lindencrona slutar.

"Stig Engström sägs har varit med i Stay Behind" men det är helt ogrundade spekulationer. Motsatsen är betydligt mer trolig.

"Stig Engström hade eget nyckellås och ingen kom in i hans rum." Det här baseras på den uppenbart lätt överambitiöse och fantasifulle Per Häggströms utsagor till en kompis i PU i vilka han försöker få sin arbetsplats att framstå som ett ormbo av misstänkta filurer. Det behöver bekräftas från fler håll.

"Stay Behind hade ett hemligt kontor med ingång från Luntmakargatan ända till 1990 så detta kontor användes 1986." Så kan det ha varit, men det är väldigt oklart om det var en f.d. SB-relaterad sak eller om den hade med totalfösvaret i stort att göra, så huruvida "ingången" på Luntis var SB eller annat och om den gick till ett kontor eller till något förråd eller till en serverhall blir bara spekulation. Med tanke på det extremt omfattande bunkerkomplexet i området under Skandia och åsen torde en "dörr" kunna ha gått till lite vad som helst.

Vad jag menade var att Lindencrona fortsatte som ledare för Stay Behind trots att han slutade på Thule 1964.
Lindencrona var ledare för Stay Behind till 1978. Att SB fortsatte att träffas i Skandiahuset efter Lindencrona slutat är helt säkert. Det var ett kontor med ingång från Luntmakargatan.

Det var inte bara Häggström som sade detta utan också 2 av väktarna.

Möjligt att totalförsvaret hade något i gångarna under Skandiahuset men det har inte fått fram något som kan stödja detta.
Citera
2020-06-17, 23:16
Medlem
Någon som känner till om det pågick någon sorts kuppförsvarsövning 28 feb 1986,

Kan man i så fall använt någon del av Skandia som bas ?
Citera
2020-06-17, 23:28
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Vad jag menade var att Lindencrona fortsatte som ledare för Stay Behind trots att han slutade på Thule 1964.
Lindencrona var ledare för Stay Behind till 1978. Att SB fortsatte att träffas i Skandiahuset efter Lindencrona slutat är helt säkert. Det var ett kontor med ingång från Luntmakargatan.

Det var inte bara Häggström som sade detta utan också 2 av väktarna.

Möjligt att totalförsvaret hade något i gångarna under Skandiahuset men det har inte fått fram något som kan stödja detta.
Då förstår jag hur du menar. Jo precis, utifrån vad som blivit känt fanns det något slags kontor i Skandiahuset, men det är ju fortfarande väldigt oklart vad det innebar. Liksom att det är oklart vad det innebar att Lindencrona efterträddes av Giesecke. Jag menar: var det ett särskilt rum på Skandia som den s.k. "Lindencronas kommitté" (eller vad den kan ha kallats under Giesecke) fortsatte att ha möten i efter Lindencronas kontor försvann, eller blev det till något annat? Var det ens ett "eget" kontor, fanns det kanske t.o.m. en sekreterare på plats, eller behöll de bara möjligheten att utnyttja ett konferensrum och hade en extra nyckel till trapphuset? Inte för att underdriva det hela, men det här uppgifterna som sipprat fram och sedan stelnat till sanningar är fortfarande lite väl diffusa.

Oavsett måste så klart alla de här bitarna utredas, det håller jag absolut med om. Även jag tycker att det är alldeles för mycket som är märkligt med Skandia och det beryktade Stay Behind osv.

Detsamma gäller förstås Engström. Han måste också genomlysas mer. Mer nu än någonsin.

Liksom Häggström, för övrigt. Även om andra som hörts i PU bekräftat delar av vad han sagt om Engström och Kohut och annat på Skandia så behöver det grävas vidare i. Han känns lite för suspekt själv i mina ögon.
Citera
2020-06-17, 23:38
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Grejen e att att vapnet är ju säkrat fram till man skall krama av skottet.

En fråga från en helt "vapennaiv". Krävs någon åtgärd för att göra vapnet skjutklart mellan de två skotten eller är det bara att trycka på avtryckaren direkt? (Hoppas du förstår vad jag menar..)
Citera
2020-06-17, 23:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
En fråga från en helt "vapennaiv". Krävs någon åtgärd för att göra vapnet skjutklart mellan de två skotten eller är det bara att trycka på avtryckaren direkt? (Hoppas du förstår vad jag menar..)

Jag har aldrig skjutit med en revolver men vågar nog ändå svara att det bara är att skjuta det andra skottet direkt om man vill.
Citera
2020-06-18, 00:02
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Suck. Signalementet var inte bara "mörk rock".

Titta på tidningsklippet här: https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Till höger, intervju med SE. Till vänster, det signalement som polisen gått ut med. Materialet är vad man hade den 1 mars (då intervjun med SE gjordes), tidningen gavs ut på morgonen den 2 mars.

Ser du möjligen något mer än 3/4-plagget, såsom stålbågade glasögon, grå keps med skärmen knäppt, tunna läppar...?

Bra.

Om man då sen går igenom alla uppgifter från mordplatsen saknas allt det där. Så var kommer dessa väldigt specifika uppgifter ifrån? Gissa 3 ggr:

Vad har sagts om Grandmannen enligt vittnena där?
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/august/mannen-fran-vildmarken.html

180 cm - check
Smala läppar - check
Stålbågade glasögon - check
Stickad grå keps (med uppfällda öronlappar) - check

Tack för länken till SVD.

Inte din avsikt men den gav en del uppslag.

Först att LP förnekade att hon känt igen GM sedan tidigare och att någon skulla ha pratat med OP före skottet. Förnekandet är alltså redan dagen efter mordet, tillsammans med andra uppgifter som ändrades samma dag t.ex. att det inte längre var 2 gärningsmän.

Frågan inställer sig: Vem har talat henne tillrätta? HH? Dahlsten?

Men eventuellt mer intressant? Om vapnet, en 9mm, t.ex. en Sig Sauer, som polisen då också nyligen börjat använda.

Ni får ursäkta min okunskap men, det var ju HH som tidigt började vifta med sin 357 magnum. Varför?
Min okunskap fick mig att kort DDG:a Sig sauer vs 357 Magnum och fann dessa länkar:

https://military.wikia.org/wiki/SIG_Sauer_P226
(Vapnet användes också av US army redan 1984)

https://www.answers.com/Q/Why_is_a_357magnum_Sig_sauer_p226_the_best_pistol

Med det här vapnet finns också med möjlighet till ljuddämpare,vilket skulle kunna förklara en hel del med hur vittnen beskrivit kvällen.

Vad jag inledningsvis poängterade så har jag typ noll kunskap inom området och har också funnit,
.357 Sig, som eventuellt är det rätta jämförelse-vapnet/variant? Men det låter jag vara upp till er experter att bedöma.

Poängen min var att de eventuellt kan provskjuta 1000st. 357 Magnum till och resultaten kommer att vara detsamma. Även med "oskadade" jämförelsekulor. Men det har troligtvis varit avsikten från dag ett.
Citera
2020-06-18, 00:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo vapnet man påstår att han skulle fått av Vapensamlaren i det luddiga scenariot spårades och testades ej vara mordvapnet så därmed är scenariot falsifierat. Case closed!
Det du skriver stämmer inte. Uppgiften vi har är att NFC fann ’+/-0’, dvs varken eller. Man slog inte fast att det inte var mordvapnet (det hade varit -1 till -4).
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-18 kl. 00:37.
Citera
2020-06-18, 00:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det är avfört. Nolla i resultat betyder det. Stämmer ej med Palmevapnet = vapnet avfört och därmed faller hela storyns klou. Samma gäller det utpekade bekännelsebrevet. DNA stämmer inte med SE. Dessutom är resultatet av alla förhör noll.

Tre skott och tre bom förutom alla andra orimligheter. Spåret är avfört helt till 100% eller så nära man kan komma. Cirkulera!
Fel.

Grad 0:
” Resultaten talar varken för eller emot att...”
” Det bedöms vara ungefär lika sannolikt att få de erhållna resultaten om huvudhypotesen är sann som om den alternativa hypotesen är sann.”
https://nfc.polisen.se/siteassets/dokument/ovrigt/utlatandeskala.pdf
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-18 kl. 00:38.
Citera
2020-06-18, 00:40
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
PS om detta: Ska vi vara petiga så utelämnade SE själv inledningsvis halsduken.

Spaningsuppslag 860310: "När Engström lämnade Skandia var han klädd enligt följande: Svart vinterrock, vilken når strax nedanför knäna. Rocken var knäppt. Mörkgrå melerad keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen. Mellangrå byxor. Engström bar en handledsväska, vilken var mörkbrun till färgen. Stålbågade glasögon med stålkant upptill och endast glas nedtill, "Glenn Miller liknande".

Tilläggen "rocken var knäppt" + "utan öronlappar eller knäppe på skärmen" får en att undra ifall uppgifter om uppknäppt rock, öronlappar och knäppt skärm hade förekommit i tidningarna.

Detaljrikedomen ger skäl att undra hur han totalt kunde utelämna halsduken.

Eller så kan det haa varit så enkelt att förhörsledaren ställt följdfrågor om detaljerna på klädseln, ja just det ja, för att det var av ett stort intresse för dagen.

Men det blev för självklart.
Citera
2020-06-18, 00:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Förlåt att jag saboterar ditt spännande upplägg, men det är många faktafel och gissningar här tyvärr:

Stig Engström fanns INTE med även på Lindencronas tid i Thule. SE började på Skandia 1968, fyra år efter att Skandia tar över Thule och Lindencrona slutar.

"Stig Engström sägs har varit med i Stay Behind" men det är helt ogrundade spekulationer. Motsatsen är betydligt mer trolig.

"Stig Engström hade eget nyckellås och ingen kom in i hans rum." Det här baseras på den uppenbart lätt överambitiöse och fantasifulle Per Häggströms utsagor till en kompis i PU i vilka han försöker få sin arbetsplats att framstå som ett ormbo av misstänkta filurer. Det behöver bekräftas från fler håll.

"Stay Behind hade ett hemligt kontor med ingång från Luntmakargatan ända till 1990 så detta kontor användes 1986." Så kan det ha varit, men det är väldigt oklart om det var en f.d. SB-relaterad sak eller om den hade med totalfösvaret i stort att göra, så huruvida "ingången" på Luntis var SB eller annat och om den gick till ett kontor eller till något förråd eller till en serverhall blir bara spekulation. Med tanke på det extremt omfattande bunkerkomplexet i området under Skandia och åsen torde en "dörr" kunna ha gått till lite vad som helst.
"Man måste tänka på platsen"

Ja för att allt skulle skyllas på STAY-BEHIND/CIA-GLADIO

Kulorna. USA
Vapnet. USA
Platsen. STAY-BEHIND

Två misstänkta biobesökare samma kväll:
VG. USA
Scientologen/föreståndaren. USA

Båda fotograferade i Los Angeles på skjutbanor och inlämnades foton till PU.

Blood on the Snow: The Killing of Olof Palme
Jan Bondeson*·*2013 · True Crime
... Ivan von Birchan approached the office of one of the Stockholm civic councilors, claiming that a CIA agent named Charles Morgan had*.

Nja det var ingen CIA-agent.

Birchan såg TV-bilder från Nicaragua när CONTRAS-gerillan utbildades. Han kände igen en person som en av instruktörerna, den person som utgav sig för att vara amerikan och ville ge birchan 2 miljoner US dollar för att mörda Olof Palme.
Nu var det så att CIA upphörde med sin verksamhet/utbildning 84-85.
Israeliska legosoldater fortsatte att instruera-utbilda efter detta.
Allt pga av önskvärd ökad vapenförsäljning i namnet av kampen mot kommunism.
Senast redigerad av Gothus 2020-06-18 kl. 01:06.
Citera
2020-06-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand

På single action revolvrar är skytten tvungen att spänna hanen med tummen eller den andra handen innan vapnet "blir farligt". Skottet kan då avlossas genom ett lätt tryck på avtryckaren (därav namnet single action - avtryckaren har bara en funktion). Proceduren måste sedan upprepas för att rotera trumman till nytt patronläge och åter få hanen i skjutklart läge. På plussidan ökar detta träffsäkerheten då det räcker med endast ett lätt tryck på avtryckaren för att avlossa skottet. På minussidan tar det något längre tid att skjuta flerskottsserier utöver att pipan lite grovt "tappar" linjen till målet.

Double action innebär att trumman roteras och hanen spänns innan skottet till sist avfyras, detta endast med ett tryck, här kan avtryckaren alltså sägas ha dubbla funktioner. Dock så blir avtryckargången tyvärr hårdare, och även längre, än vid ett single action skott vilket på minussidan visar sig i sämre träffsäkerhet. Vinsten är att det går snabbare att skjuta serier med pipan hela tiden i målet och de är något lättare att manövrera.

Det går även att skjuta single action med en double action om du spänner upp hanen manuellt innan avfyrning, då får du samma tricke, dvs avtryckargång, som på en modell med enbart single action.

S&W .357 Magnum finns både som single- och double action.

Ungefär så.
Senast redigerad av SoldatenSvejk 2020-06-18 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in