Citat:
Ursprungligen postat av
wilmerxy
Eller så kan det haa varit så enkelt att förhörsledaren ställt följdfrågor om detaljerna på klädseln, ja just det ja, för att det var av ett stort intresse för dagen.
Men det blev för självklart.
Det hade varit självklart om det vore så enkelt som du försöker göra det.
Naturligtvis kan detaljerna vara ett resultat av följdfrågor. Det skulle dock ligga i SEs intresse att ta alla tillfällen att kila in en distinktion mellan det allmänna signalement som gått ut, och det som han själv hade på sig, för att underbygga sin tes om att det hela handlar om en dråplig förväxling.
Därför gjorde jag en reflektion över att han säger "utan öronlappar eller knäppe på skärmen" och "uppknäppt rock". Oavsett om det är ett resultat av att förhörsledaren frågade specifikt om dessa detaljer, eller om SE fritt fick välja och vraka vilka detaljer han skulle fylla ut bilden med, så är detaljerna om uppknäppt rock som fladdrat i vinden (YN) och att kepsen haft knäppe och öronlappar, detaljer som förekommit i vittnesmål. Nänä, hans keps är såklart av helt annan modell! Inga öronlappar där.
Detta trots att den keps som vakterna samstämmigt beskriver att SE hade på sig, hade "öronlappar som man binder ovanpå" (HO) och var "en sån där uppvikt [med öronlappar], såna där man viker upp" (ALG).
HO: Öronlappar. ALG: Öronlappar. Flera vittnen: Öronlappar. SE: Apropå ingenting (host host) så bar jag keps utan öronlappar!
Inga konstigheter.
Nu ser jag att Filter/TP redan hade gjort
samma reflektion så det var ju onödigt att jag uppfann hjulet en gång till:
"Utöver att återge vad han menade att han varit med om på mordplatsen betonade Engström två saker: att hans rock hade varit knäppt och att den keps han burit saknat öronlappar eller knäppe på skärmen. Detta i motsats till gärningsmannen, som vittnen sett springa med uppknäppt rock, och den man med keps – försedd med öronlappar och knäppe – som observerats utanför Grand."