2020-06-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Kanske är jag lite heldum i huvudet. Men menar Petersson att Skandiamannen gick ut från sin arbetsplats. Ser OP och skjuter. Springer sedan därifrån, tar sig sedan tillbaka dit och agera som han gjorde?
Eller har han stannat kvar på mordplatsen tills att Söderström kommer på plats?
Hur än Petersson ska göra Skandiamannen till mördare, finns det ingen som helst logisk möjlighet.
Har Petersson ens avkrävts en ordentligt beskrivning hur Skandiamannen skulle ha utfört detta, då menar jag med klockslag som kan styrkas av vedertagna vittnesmål Från mordplatsen.
Jag tycker det är skrämmande hur media inte ifrågasätter detta.
Den starkaste reaktionen som media lyckades med var Strömstedts svimmning...
Av någon obegriplig anledning håller svensk MSM hela tiden på och hötter med det CIA-lanserade begreppet konspirationsteoretiker, som ett allena saliggörande mantra. Som om alla brott skulle begås av ensamma gärningsmän. Nej nu får det vara nog sådana knasigheter.
Strömstedts svimning kommer förmodligen att etsa sig kvar hos mig som bildminne av 10 juni 2020. KP:s PK hoppas jag kanske kunna glömma.
Citera
2020-06-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Länka då till den redovisningen?
Sluta tramsa dig. Det tekniska redovisningen finns publikt sedan 20 år tillbaka och du har varit med länge och fantiserat om olika saker och vet mycket väl att det är så och att du aldrig lyckas med att tillämpa omvänd bevisning. Nytillkomna kanske inte förstår att du har en gedigen historik i tråden där du upprepat blivit totalt avklädd. Du kan inte kidnappa tråden med gammalt HITTEPÅ igen.

Konspirationshokuspikus i repris klär dig illa.
Citera
2020-06-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Larvar mig inte alls, det här att förväxla Flashback med en fullfjädrad domstol med samma krav är ständigt återkommande, se bara trollinlägget före ditt.

I tråden har det dessutom gått inflation i det hela. I en normal rättegång prövar man ju framlagda argument och presenterat material och resonerar kring det innan man går vidare och avgör om bevisningen duger till att fälla.

Här kommer invändningen dock upp redan på stadiet före det, dvs alla enskilda argument som var för sig inte räcker till en fällande dom ska kastas ut, med schablonmässiga hänvisningar om bevisbördor hit och dit. Det kanske vore nåt för domstolsväsendet? Sjukt effektiv ordning ju, man går direkt från att konstatera att inget får ventileras och sen friar man.

SE har ju stötts och blötts i flera år härinne. Vet inte om du läst här länge. Filters resonerande har mer eller mindre smulats sönder. I ljuset av det, när KP lägger fram sin copy paste på Thomas Petterssons bok, så har jag full förståelse för att det ser ut som det gör härinne just nu. Inget nytt framkom. Allt var redan känt.

Själv hade jag förhoppningar om någon form av teknisk bevisning. Men icke.
Citera
2020-06-15, 14:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
SE har ju stötts och blötts i flera år härinne. Vet inte om du läst här länge. Filters resonerande har mer eller mindre smulats sönder. I ljuset av det, när KP lägger fram sin copy paste på Thomas Petterssons bok, så har jag full förståelse för att det ser ut som det gör härinne just nu. Inget nytt framkom. Allt var redan känt.

Själv hade jag förhoppningar om någon form av teknisk bevisning. Men icke.

Eller något nytt kom idag, vi vet nu det vapen som SE möjligen kunde fått tillgång till inte kunde knytas till mordet. Efter att det vapnet inte kunde knytas till brottet blev KPs version att inget vapen kommer kunna knytas till kulorna eftersom kulorna är i för dåligt skick. Alltså en usel efterhandskonstruktion och om det hade varit korrekt skulle han förstås inte ha provskjutit vapnet.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-06-15 kl. 14:28.
Citera
2020-06-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Länka då till den redovisningen?

Edit: Vad är namnen på "kvalificerad internationell expertis" och varför skall vi lita på dem?

En av experterna är Scott Doyle som utbildar dem som utbildar FBIs tekniker. Han har drivit det globala expertnärverket Firearmsid för tekniker.

Apropå lita på. Hur gick det med dina UTFÄSTELSER att du hållit i mordvapnet och hade kontakt med PU som skulle presentera allt för allmänheten. Det var många år sedan nu. Är det inte lite glashus att anklaga hela den tekniska redovisningen och internationella experter för manipulation med den historiken?
Citera
2020-06-15, 14:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har inte påstått att någon behöver ett alibi.

Det var en annan skribent här som gjorde påståendet att vi kan avskriva honom då han har ett alibi.

Jag håller inte med om det. Han har inget alibi. Han var där. Frågan är i vilken utsträckning.
Jag tror att du syftar på mig. Jag skrev att KP ljuger om att SE kunnat bli häktad 1986, eftersom SE genom sin redogörelse för vad som hände på platsen har alibi. Det finns inte heller något som tyder på att han mördade OP. Folk verkar inte minnas att han var på platsen och då kan man ju tänka "Oj vad konstigt!", men när SE berättar vad som hände på platsen efter att GM flytt är det inte längre så konstigt. Folk la inte märke till honom, helt enkelt. När SE senare börjar lägga till saker kan man ju tänka "Oj vad konstigt!", eller inte.
Citera
2020-06-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, jag minns att KP pratade om YNs vittnesmål och om längden på GM. Behöver lyssna igen angående fotokonfrontationen. Om den fotokonfrontationen skedde med bilder med SE och kläder som SE själv valt /påverkat är det anmärkningsvärt.
PS om detta: Ska vi vara petiga så utelämnade SE själv inledningsvis halsduken.

Spaningsuppslag 860310: "När Engström lämnade Skandia var han klädd enligt följande: Svart vinterrock, vilken når strax nedanför knäna. Rocken var knäppt. Mörkgrå melerad keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen. Mellangrå byxor. Engström bar en handledsväska, vilken var mörkbrun till färgen. Stålbågade glasögon med stålkant upptill och endast glas nedtill, "Glenn Miller liknande".

Tilläggen "rocken var knäppt" + "utan öronlappar eller knäppe på skärmen" får en att undra ifall uppgifter om uppknäppt rock, öronlappar och knäppt skärm hade förekommit i tidningarna.

Detaljrikedomen ger skäl att undra hur han totalt kunde utelämna halsduken.
Citera
2020-06-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag accepterar att inte alla besitter samma uppfattning som mig.

Utan att ha en agenda (jag är som sagt inte alls övertygad om att SE har något alls med mordet att göra) är jag ganska så säker på att SE inte har befunnit sig på mordplatsen på så sätt som han beskriver. Oavsett om han är en mördare eller inte är han utan tvekan en lögnare. Och det är mycket möjligt att motivationen till lögnerna är en dålig självkänsla och ett behov av att stå i centrum i en viktig händelse.

Jag tror inte han har vidrört Olof Palme eller har försökt att assistera i något typ av återupplevande försök. Jag tror inte att han har sprungit efter några poliser. Jag tror inte att han samtalat med några poliser. Jag tror inte att han har hört något om signalement samma kväll. När han ringer in till polisen refererar han uppenbarligen till uppgifter som rör saker som har uppdagats först dagen efter gällande Grandmannen.

Skalar man bort "Hjälten SE" finns det inte mycket kvar och då kvarstår frågan. Vad gjorde han alla de minuter (20 min?) från det att han lämnade Skandiahuset till det att han kom tillbaka?

Okej om man vill skala bort "Hjälten SE", och av någon konstig anledning inte tror att han befinner sig på ett ungefär där han säger sig vara, men då är det ju inte så lite konstigt att helt plötsligt få det till "Statsministermördare SE". Det rimligaste är väl i.s.f. att komma med "otrogna SE", som har all anledning att ljuga om sina förehavanden. Det finns ju absolut ingenting som tyder på att SE bar runt på en revolver mordkvällen, däremot kan vi vara ganska säkra på att han hade en penis, samt en fru. Om man är övertygad att han har anledning att ljuga helt om sina förehavande så är väl allt från att han skulle ta en sväng förbi Malmskillnadsgatan och flukta till att han var på ett gay rendez-vous bakom barackerna så otroligt mycket mer rimligt än att han förvandlade sig till Filtersagans Superskurken Stig, kameleonten i kontorsskor.
Citera
2020-06-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
En av experterna är Scott Doyle som utbildar dem som utbildar FBIs tekniker. Han har drivit det globala expertnärverket Firearmsid för tekniker.

Apropå lita på. Hur gick det med dina UTFÄSTELSER att du hållit i mordvapnet och hade kontakt med PU som skulle presentera allt för allmänheten. Det var många år sedan nu. Är det inte lite glashus att anklaga hela den tekniska redovisningen och internationella experter för manipulation med den historiken?

Det vapen, revolver, jag har hållt i tillhörde Be*ndt *oslund och som jag ännu inte fått svar från Palmeåklagare om det blivit testat. Finns ett inlägg från mig om det också.

Be*ndt *oslund var tidigare säpo-polis och har även tillhört narkotikaroteln i Stockholm. * = r R.

Bra att du påminde mig. Nu när förundersökningssekretessen är släppt skall jag förnya min förfrågan.

Han stämmer inte det minsta överens med signalementet på skytten.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-15 kl. 14:56.
Citera
2020-06-15, 14:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tror att du syftar på mig. Jag skrev att KP ljuger om att SE kunnat bli häktad 1986, eftersom SE genom sin redogörelse för vad som hände på platsen har alibi. Det finns inte heller något som tyder på att han mördade OP. Folk verkar inte minnas att han var på platsen och då kan man ju tänka "Oj vad konstigt!", men när SE berättar vad som hände på platsen efter att GM flytt är det inte längre så konstigt. Folk la inte märke till honom, helt enkelt. När SE senare börjar lägga till saker kan man ju tänka "Oj vad konstigt!", eller inte.

Japp, jag syftade på dig,

Och det känns som att vi har kört det här spåret så långt som vi kommer nu. Vi tycker helt enkelt olika. Och det är väl OK?

Jag anser att OM de faktiskt hade utrett SE (nu vet inte vi idag exakt i vilken utsträckning blev utredd) så fanns det utan tvekan god grund till ett frihetsberövande. De plockade in "33-åringen" på lösare grunder.

Varför smyger du hela tiden in meningar som "Det finns inte heller något som tyder på att han mördade OP."? Jag har inte sagt det. Jag har från första stund sagt att hans beteende är tillräckligt försvårande för att motivera djupare utredning och ett eventuellt frihetsberövande. Då hade vi med största sannolikhet vetat om han hade något med mordet eller inte att göra. Idag är allt vi har en rad försvårande indicier. Det håller inte för något alls.

Och som sagt, jag håller inte med om att det på något sätt är styrkt att han har bekräftat att var på plats efter GMs flykt. Tvärtom. Det mesta pekar på att merparten av hans berättelse är rena lögner.

Och ja, jag anser att det är ytterst försvårande att vi har en man som målar upp sig själv som hjälte och ska befunnit sig på brottsplatsen i 20 min när ingen annan (nästan ingen annan) bekräftar detta.
Citera
2020-06-15, 14:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Vad hade SE för kläder på sig den 28 februari 1986?
Citera
2020-06-15, 14:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Okej om man vill skala bort "Hjälten SE", och av någon konstig anledning inte tror att han befinner sig på ett ungefär där han säger sig vara, men då är det ju inte så lite konstigt att helt plötsligt få det till "Statsministermördare SE". Det rimligaste är väl i.s.f. att komma med "otrogna SE", som har all anledning att ljuga om sina förehavanden. Det finns ju absolut ingenting som tyder på att SE bar runt på en revolver mordkvällen, däremot kan vi vara ganska säkra på att han hade en penis, samt en fru. Om man är övertygad att han har anledning att ljuga helt om sina förehavande så är väl allt från att han skulle ta en sväng förbi Malmskillnadsgatan och flukta till att han var på ett gay rendez-vous bakom barackerna så otroligt mycket mer rimligt än att han förvandlade sig till Filtersagans Superskurken Stig, kameleonten i kontorsskor.

Att skala bort "Hjälten SE" är ju en slutsats där man bortser från hans egna redogörelse som inte går att bekräfta av hans omgivning. Det enda som är bekräftat är ju att han lämnar kontoret för att sedan ca 20 min senare komma tillbaka. Hans "hjälteinsatser" gällande att försöka rädda livet på OP eller att springa efter poliser med uppgifter han har fått från LP är med största sannolikhet fabricerat.

Men ja, jag håller med. Att gå ifrån det till att han ska ha mördat statsministern är en annan sak.

SE är en märkligt prick där väldigt lite "makes sense", med det räcker inte för ett utpekade i den form som skedde på presskonferensen. Inte ens i närheten. Skamligt till och med.

Dock är jag fortfarande av åsikten att han borde ha blivit utredd till absurdum redan 86.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in