Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
CK: "Vet du idag om ni kommer att besluta om åtal eller att lägga ner förundersökningen?"

KP: "Ja, det vet jag, men det talar jag inte om för dig eller för Veckans brott."

Vad menar han egentligen? Jag tror inte jag fattar detta...

Han har sagt att han kommer att fatta beslut i åtalsfrågan senast i juni. Beslut i åtalsfrågan betyder att han antingen kommer att åtala någon (eller några), eller att han lägger ner utredningen. Kravtoft frågar då om han redan vet vilket av de två alternativen det blir, och han säger ja.

Min tolkning av det uttalandet är ju att han kommer att lägga ner utredningen utan åtal, eftersom han betraktar mordet som 'polisiärt uppklarat', men GM och eventuella medhjälpare är döda.
Citera
2020-05-21, 20:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om man tänker efter, om man skall det där med att polis och åklagare faktiskt anser fallet löst för gott och riktigt, visst är det egentligen då mycket sannolikt att det då måste innebära att man fått ett erkännande och att det som en följd av det rimligen inte kan röra sig om ensamagerande GM, utan att någon som vet pekat ut den skyldige att och dessa uppgifter kunnat kontrolleras.

Att det bara handlar om fysiska bevis som mordvapen och DNA och att det sedan i sig skulle täcka till att påstå att fallet är inte bara har en någorlunda rimlig förklaring utan verkligen är löst verkar uteslutet pga att sådana handfasta bevis i just det här fallet av allt vi vet skulle ha en mycket hög osäkerhetsfaktor pga skick och andra omständigheter.

Så då utesluter det ensamvargar som SE och CA då ett erkännande av någon annan som kan ha löst fallet helt med någon av dem som GM är extremt osannolikt.

Alltså är det som kommer att presenteras en lösning med flera delaktiga, om än med en specifik GM, troligen avliden då vi borde sett i alla fall några tecken på att någon kommer att plockas in innan presentationen om han varit vid liv. Möjligen utom räckhåll för svensk rättvisa på annat sätt, men det är nog allmänt långsökt statistiskt och på andra sätt.
rp
Om det sedan är en mindre svensk grupp det handlar om eller om den har utländska kopplingar är väl mer osäkert.

skarpsynt och sant
Citera
2020-05-21, 20:19
Medlem
JSelwyns avatar
Vad beträffar AB's hälsotillstånd den där kvällen, så tycker jag att det är vanskligt att klanka ner på den.

Vi vet ju alla hur individer kan reagera på alkohol. Finns folk som tycker sig bli fulla på lättöl. Ja, han var påverkad. O hur många andra var inte det den där kvällen? Finns säkert vittnen som vi diskutera som också var påverkade men dom har inte velat gått ut med det av olika anledningar. Oviktigt?

Så jag kan förstå om AB inte har valsat runt i media alltför mycket/ofta med tanke på vilken stämpel han fick på sig.
Citera
2020-05-21, 20:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker också att alkoholmängden inte är så våldsam , däremot är det väl möjligt att han underdriver alkoholintaget för att han ska ge lite bättre intryck

Oavsett vilket, han tycktes ha full koll på var han hade varit, varför, med vilka, samt vilka som var inne i bankomatlokalen, och vilka han spanade efter, att han spanade, antal meter norr om bankomatlokalen,han hade även den onyktra förmågan att minnas att man var uppdelade i två grupper, att han var mitt i mellan båda grupperna samt minne såpass gott att han visste vart samtliga var på väg samt vilken väg han gick från Klara till bankomatlokalen.

Bara en sån sak gör att en antydan om att AB var såpass packad att han inte minns exakt vad som utspelade sig fem meter framför honom den där kvällen är rätt och slätt skrattretande, smått retarderat.
Citera
2020-05-21, 20:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Har någon det hypnos förhört? Säger han när han började gå norrut på Sveavägen efter skotten?
I november 1987 förhördes han under hypnos, det är allt jag vet.
Citera
2020-05-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ser man på CBS snackar MOP:
https://www.cbsnews.com/video/stieg-larssons-investigation-of-swedish-pms-unsolved-murder-revealed-in-new-book/

Publicerat 28 september 2019, sett den tidigare.
Citera
2020-05-21, 20:28
Medlem
Med ganska enkla medel så kan man göra SE både till grandman och gärningsman.

21:00 SE ser Palme på väg till bion.

21:15 Han ringer upp någon av sina kompisar som hatar Palme och som fixar fram ett vapen.

22:30 Kompisen släpps in på baksidan av Skandia och de väntar där på att bion ska ta slut.

23:10 Bion slutar cirka 23.07, detta kontrollerar SE och ger sig av 23:10 för att komma lagom till att Palme kommer ut. Kompisen blir kvar.

23:15 SE tror att Palme ska bege sig norrut mot tunnelbanestationen de kom till bion från. Istället bestämmer sig Palme för att gå söderut.

23:16-23:20 SE följer efter Palme, skyndar på efter att Palme gått över Sveavägen. Sneddar längre söderut själv över Sveavägen och går in vid dekorimas varuintag där han tar fram vapnet.

23:19 Kompisen tror nu att SE måste kommit fram och följt efter Palme norrut från bion och drar därför SE:s kort i kortläsaren så att han får en utpassage och därmed ett alibi. Han vet ju inte att Palme gått söderut. Sedan lämnar kompisen skandiahuset.

23:21.xx SE ser att Palme närmar sig. Han går fram till korsningen Sveavägen Tunnelgatan tittar österut så att kusten är klar.

23:21.xx SE skjuter Palme i ryggen.
Citera
2020-05-21, 20:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Han har sagt att han kommer att fatta beslut i åtalsfrågan senast i juni. Beslut i åtalsfrågan betyder att han antingen kommer att åtala någon (eller några), eller att han lägger ner utredningen. Kravtoft frågar då om han redan vet vilket av de två alternativen det blir, och han säger ja.

Min tolkning av det uttalandet är ju att han kommer att lägga ner utredningen utan åtal, eftersom han betraktar mordet som 'polisiärt uppklarat', men GM och eventuella medhjälpare är döda.
En person som är i livet > https://streamable.com/w9j975
Citera
2020-05-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om man tänker efter, om man skall det där med att polis och åklagare faktiskt anser fallet löst för gott och riktigt, visst är det egentligen då mycket sannolikt att det då måste innebära att man fått ett erkännande och att det som en följd av det rimligen inte kan röra sig om ensamagerande GM, utan att någon som vet pekat ut den skyldige att och dessa uppgifter kunnat kontrolleras.

Att det bara handlar om fysiska bevis som mordvapen och DNA och att det sedan i sig skulle täcka till att påstå att fallet är inte bara har en någorlunda rimlig förklaring utan verkligen är löst verkar uteslutet pga att sådana handfasta bevis i just det här fallet av allt vi vet skulle ha en mycket hög osäkerhetsfaktor pga skick och andra omständigheter.

Så då utesluter det ensamvargar som SE och CA då ett erkännande av någon annan som kan ha löst fallet helt med någon av dem som GM är extremt osannolikt.

Alltså är det som kommer att presenteras en lösning med flera delaktiga, om än med en specifik GM, troligen avliden då vi borde sett i alla fall några tecken på att någon kommer att plockas in innan presentationen om han varit vid liv. Möjligen utom räckhåll för svensk rättvisa på annat sätt, men det är nog allmänt långsökt statistiskt och på andra sätt.

Om det sedan är en mindre svensk grupp det handlar om eller om den har utländska kopplingar är väl mer osäkert.
Inte nödvändigtvis. Jag tror snarare att det kommer att röra sig om en indiciekedja och viss teknisk bevisning. Däremot kan det ju komma fram nya vittnesuppgifter.
Citera
2020-05-21, 20:37
Medlem
JSelwyns avatar
Angående att NF tycker sig ha sett AB bakom paret Palme, så kan ju detta, som har framkommit idag, bara ha skett strax intill mordplatsen. Alltså, några sekunder/meter innan OP blev mördad.

Vilket i sig är intressant och stödjer i viss mån min teori (som jag skrev för någon vecka sedan), att (vi antar) SE är gm men hur kan han ändock "veta" så mycket om vad som skedde på mordplatsen. Som därmed egentligen skulle peka på att han INTE är gm.

Någonstans i utredningen/tråden så finns det nämnt att en person skulle ha avlägsnat sig från mordplatsen, riktning söderut. strax efter mordet på den östra sidan av Sveavägen mot Kungsgatan.

Eftersom NF inte kunnat ha sett OP och AB i samma stund annat än just vid mordplatsen, så funderar jag nu om det inte är just NF som står där? Rusar iväg och sen "proppar" SE full med vad som skedde strax efteråt? NF syns inte till något mer den där kvällen, men det gör allas vår SE.

Ja, ja. Jag vet att ovanstående har liten logisk bäring vad gäller SE. Men SE verkar ju inte likna någon annan i världshistorien hur en (inte)bör vara osv.

Det här bekräftar lite av det som jag skrev för någon vecka sedan. Om det nu var en grupp bestående av i just det här fallet två st, så blir det svårt att gola på varandra. Three is a crowd...och därmed ökar risken för att det skall läcka.
Citera
2020-05-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
En person som är i livet > https://streamable.com/w9j975

Är inte Johanna Björkman ute cyklar här?
Citera
2020-05-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag

Yes, troligtvis sitter det någon som har haft vetskap/varit inblandad men ej gärningsman i utlandet i sin solstol på ålderns höst. Finns inte en chans att det finns bevis som skulle kunna fälla en person som är vid liv. De har säkerligen hittat vapnet, men det räcker inte långt oavsett på vems vind eller vems fingeravtryck som är på vapnet. Det blir "polisiärt uppklarat".
Senast redigerad av solvindarfriska 2020-05-21 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in