2020-05-21, 18:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Full som ett vårdike dessutom.
LGWP är lika delaktig som HH När det gäller att odla bilden av riksfyllot. Vad får man allt ifrån? Varför kollar man inte upp fakta innan man ger sig ut på banan?
JÅS dementerar i TR allt snack om att AB skulle ha varit berusad, och själv säger han att ”man var glad, hade trevligt”. Ett mindre antal öl, och kanske en whisky till kaffet, men ingenting efter kl 18.
Förstår inte varför denna uppenbart felaktiga bild odlas.

GW fick väl uppgiften om AB av någon kontakt inom polisen och bilden av honom som fyllo verkar varit spridd internt? Man kan givetvis undra varför man överdrev AB: s berusning och alkoholintag, för det håller jag helt med dig om att man gör.

Uppgiften att AB skulle rusat förbi paret Palme är mer udda. Det är ju helt tydligt fel och man kan undra hur GW fått för sig det.
Citera
2020-05-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker också att alkoholmängden inte är så våldsam , däremot är det väl möjligt att han underdriver alkoholintaget för att han ska ge lite bättre intryck
Ja, han var sannolikt berusad, men kanske inte i den grad som LGWP och HH vill framställa det.
JÅS borde vara den som vet mest om saken, och han dementerar det.
Citera
2020-05-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
KP har inte tagit ställning till, om han ska åtala någon.

CK: "Vet du idag om ni kommer att besluta om åtal eller att lägga ner förundersökningen?"

KP: "Ja, det vet jag, men det talar jag inte om för dig eller för Veckans brott."

Vad menar han egentligen? Jag tror inte jag fattar detta...
Citera
2020-05-21, 18:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja för min del blir det åtminstone inte någon fylla, och ”inom en timme” har du hittat på själv.
Det blir ju trots allt över 5 timmar att nyktra till på också, så mycket var ju redan förbränt.
Du tjafsar om det mesta, men det gör mig ingenting alls. Kör på du 😀

Mm, jag hittar på... "Alkoholkonsumtionen ägde rum under en tidsrymd av någon timma". Det står svart på vitt i förhörsprotokollet från 25 mars 1987.

Så kör upp dina påhittade anklagelser
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-21 kl. 18:39.
Citera
2020-05-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
GW fick väl uppgiften om AB av någon kontakt inom polisen och bilden av honom som fyllo verkar varit spridd internt? Man kan givetvis undra varför man överdrev AB: s berusning och alkoholintag, för det håller jag helt med dig om att man gör.

Uppgiften att AB skulle rusat förbi paret Palme är mer udda. Det är ju helt tydligt fel och man kan undra hur GW fått för sig det.
Troligen måste man hitta en orsak till att han gett vaga vittnesuppgifter, men tänker inte på att karln kanske befann sig i ett chocktillstånd som påverkade honom i högre grad än alkoholen.
Citera
2020-05-21, 18:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
KP har inte tagit ställning till, om han ska åtala någon.

Det är ju exakt det han säger han gjort i Veckans Brott.
Citera
2020-05-21, 18:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
När det gäller ditt midsommarfirande så är det väl ok. Men när det gäller åklagare som pratar om beslut i åtalsfrågor så borde det faktiskt vara förbjudet. Det ger i alla fall ett mycket oseriöst intryck att komma ut med en partiell information flera månader innan.

Det är inte förbjudet.
Citera
2020-05-21, 18:39
Medlem
Holmer kallade Anders B för riksfyllo.
Holmer kallade Ulla Strömbäck-Larsson för baglady.
Holmer kallade Stig E för elefanten i porslinsbutiken.
Varför smutskastade Holmer dessa tre personer?

Leif GW Persson
"En av de saker han är särskilt kritisk till är förhören med det närmsta vittnet: Olof Palmes fru, Lisbet Palme.

Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.

- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.

- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han.

Utredarna ska även ha förbisett vittnen och personer som rört sig i området när mordet ägde rum, hävdar han. En kontroversiell person, som Persson menar inte utretts ordentligt, är en man som jobbade på Bofors och som befann sig bara ett stenkast från mordplatsen.

Jobbade på Bofors
- Det fanns ett vittne som Holmér kallade "riksfyllot", en man som kommer lullande på Sveavägen efter en personalfest. Ett tag sa man att Lisbet förväxlat honom med gärningsmannen, vilket jag har svårt att tro med tanke på hur vittnen beskriver gärningsmannen. Men var jobbade han då? Jo, på Bofors som är ett av de vanligaste spåren i utredningen med tanke på kanonförsäljningarna till Indien.

- Det finns flera sådana tomtar som man inte gör något åt. Man försöker inte ens ta reda på var de har varit under kvällen, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Expressen 19 feb 2013
Citera
2020-05-21, 18:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Holmer kallade Anders B för riksfyllo.
Holmer kallade Ulla Strömbäck-Larsson för baglady.
Holmer kallade Stig E för elefanten i porslinsbutiken.
Varför smutskastade Holmer dessa tre personer?

Leif GW Persson
"En av de saker han är särskilt kritisk till är förhören med det närmsta vittnet: Olof Palmes fru, Lisbet Palme.

Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.

- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.

- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han.

Utredarna ska även ha förbisett vittnen och personer som rört sig i området när mordet ägde rum, hävdar han. En kontroversiell person, som Persson menar inte utretts ordentligt, är en man som jobbade på Bofors och som befann sig bara ett stenkast från mordplatsen.

Jobbade på Bofors
- Det fanns ett vittne som Holmér kallade "riksfyllot", en man som kommer lullande på Sveavägen efter en personalfest. Ett tag sa man att Lisbet förväxlat honom med gärningsmannen, vilket jag har svårt att tro med tanke på hur vittnen beskriver gärningsmannen. Men var jobbade han då? Jo, på Bofors som är ett av de vanligaste spåren i utredningen med tanke på kanonförsäljningarna till Indien.

- Det finns flera sådana tomtar som man inte gör något åt. Man försöker inte ens ta reda på var de har varit under kvällen, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Expressen 19 feb 2013

Det finns ju en spännande sak med AB. Vad gjorde han minuterna mellan att kollegorna stack och mordet?
Citera
2020-05-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mm, jag hittar på... "Alkoholkonsumtionen ägde rum under en tidsrymd av någon timma". Det står svart på vitt i förhörsprotokollet från 25 mars 1987.

Så kör upp dina påhittade anklagelser

Såja, såja, lugn och fin nu.
Jag är van att handskas med instabila stollar 😀
Det står i ett senare förhör en mer exakt tidsangivelse (16.30) och jag utgår från att han inte tittade på klockan när han tog den sista droppen.
Du blir alldeles för upprörd.
Is i magen!

Edit: vad var det för fel på ”gubbröven” varför redigerade du bort det roligaste i hela kommentaren???
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-21 kl. 18:47.
Citera
2020-05-21, 18:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Såja, såja, lugn och fin nu.
Jag är van att handskas med instabila stollar 😀
Det står i ett senare förhör en mer exakt tidsangivelse (16.30) och jag utgår från att han inte tittade på klockan när han tog den sista droppen.
Du blir alldeles för upprörd.
Is i magen!

Ja, det står också 16:30 i förhöret jag citerade också. Och att dessa drycker intogs under någon timma. När tog han sista droppen?

Och jag är van att hantera gubbar vars härskarteknik är gårdagens nyheter.

Jag är inte upprörd, tråkigt att du läxar upp folk utan att ha koll bara.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-21 kl. 18:55.
Citera
2020-05-21, 18:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om man tänker efter, om man skall det där med att polis och åklagare faktiskt anser fallet löst för gott och riktigt, visst är det egentligen då mycket sannolikt att det då måste innebära att man fått ett erkännande och att det som en följd av det rimligen inte kan röra sig om ensamagerande GM, utan att någon som vet pekat ut den skyldige att och dessa uppgifter kunnat kontrolleras.

Att det bara handlar om fysiska bevis som mordvapen och DNA och att det sedan i sig skulle täcka till att påstå att fallet är inte bara har en någorlunda rimlig förklaring utan verkligen är löst verkar uteslutet pga att sådana handfasta bevis i just det här fallet av allt vi vet skulle ha en mycket hög osäkerhetsfaktor pga skick och andra omständigheter.

Så då utesluter det ensamvargar som SE och CA då ett erkännande av någon annan som kan ha löst fallet helt med någon av dem som GM är extremt osannolikt.

Alltså är det som kommer att presenteras en lösning med flera delaktiga, om än med en specifik GM, troligen avliden då vi borde sett i alla fall några tecken på att någon kommer att plockas in innan presentationen om han varit vid liv. Möjligen utom räckhåll för svensk rättvisa på annat sätt, men det är nog allmänt långsökt statistiskt och på andra sätt.

Om det sedan är en mindre svensk grupp det handlar om eller om den har utländska kopplingar är väl mer osäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in