Holmer kallade Anders B för riksfyllo.
Holmer kallade Ulla Strömbäck-Larsson för baglady.
Holmer kallade Stig E för elefanten i porslinsbutiken.
Varför smutskastade Holmer dessa tre personer?
Leif GW Persson
"En av de saker han är särskilt kritisk till är förhören med det närmsta vittnet: Olof Palmes fru, Lisbet Palme.
Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.
- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.
- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han.
U
tredarna ska även ha förbisett vittnen och personer som rört sig i området när mordet ägde rum, hävdar han. En kontroversiell person, som Persson menar inte utretts ordentligt, är en man som jobbade på Bofors och som befann sig bara ett stenkast från mordplatsen.
Jobbade på Bofors
- Det fanns ett vittne som Holmér kallade "riksfyllot", en man som kommer lullande på Sveavägen efter en personalfest. Ett tag sa man att Lisbet förväxlat honom med gärningsmannen, vilket jag har svårt att tro med tanke på hur vittnen beskriver gärningsmannen. Men var jobbade han då? Jo, på Bofors som är ett av de vanligaste spåren i utredningen med tanke på kanonförsäljningarna till Indien.
-
Det finns flera sådana tomtar som man inte gör något åt. Man försöker inte ens ta reda på var de har varit under kvällen, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Expressen 19 feb 2013