Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-21, 18:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Va?

Om GM lever så är det ett obegripligt uttalande. Hur kan du någonsin vara säker på att åtala någon om 4 månader? Personen kan ju vara död då och vi åtalar inte döda. Så om man VET vad som kommer att hända så måste det handla om en död person.

Dessutom måste man ha ett så starkt case att inte någon annan kan komma ifråga för i så fall VET du inte.

KP säger han vet vad hans beslut blir. Han säger inte att han vet vad som kommer hända.

Jag vet att jag ska gå till jobbet imorgon. Jag kan säga detta utan att reservera mig för att jag kanske dör i sömnen.

Din logik gör ju att ingen nånsin kan använda frasen "jag vet att jag ska..."
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-21 kl. 18:09.
Citera
2020-05-21, 18:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Va?

Om GM lever så är det ett obegripligt uttalande. Hur kan du någonsin vara säker på att åtala någon om 4 månader? Personen kan ju vara död då och vi åtalar inte döda. Så om man VET vad som kommer att hända så måste det handla om en död person.

Dessutom måste man ha ett så starkt case att inte någon annan kan komma ifråga för i så fall VET du inte.
Han är säker på att han ska lämna in en begäran om åtal och att domstolen kommer besluta om åtal. Han vet dock att saker kan förändras - folk kan avlida.

Om saken gäller en död person kan han inte "hoppas att beslut i åtalsfrågan" ska komma före sommaren, eftersom det är domstolen som fattar beslutet.
Citera
2020-05-21, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han är säker på att han ska lämna in en begäran om åtal och att domstolen kommer besluta om åtal. Han vet dock att saker kan förändras - folk kan avlida.

Om saken gäller en död person kan han inte "hoppas att beslut i åtalsfrågan" ska komma före sommaren, eftersom det är domstolen som fattar beslutet.

Det är åklagare KP som fattar beslutet. Inte domstolen.

Han hoppas vara klar med arbetet innan sommaren. Finns inget som säger att KP vill åtala. Bara att det blir åtal eller nedläggning av EN förundersökning.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-21 kl. 18:13.
Citera
2020-05-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
3 öl, 3 snapsar, 1 whiskey på en timme. Vi snackar alltså mer än kvarting starksprit på en timme. Det blir man rätt berusad av. Det är också fascinerande snabbdrucket.

Han säger ”från 16.30” drack han tre snapsar a 4 cl starksprit, och tre öl” och om klockslaget kanske var något efter 18 så må vi väl ge honom det.
12 cl på knappt två timmar alltså nersköljda med en öl till varje snaps är inga märkvärdigheter, åtminstone inte för mig, jag vet inte hur det är för dig.

Och om han nu fördruckit sig under den tiden är det ju inte otänkbart att han lade ner verksamheten av just den anledningen?
Nåväl. Inget vittne säger ju trots allt att han ”kryssat” fram på trottoaren ”full som ett vårdike” och snubblat sig förbi Palme, och det var ju egentligen om detta saken handlade.

Lustigt att det ska tjafsas om allt.
Citera
2020-05-21, 18:15
Medlem
Citat:
KP säger han vet vad hans beslut blir. Han säger inte att han vet vad som kommer hända.

Jag vet att jag ska gå till jobbet imorgon. Jag kan säga detta utan att reservera mig för att jag kanske dör i sömnen.

Jag ska också till jobbet imorgon men jag vet ju inte det. Jag kan dö eller få förkylningssymtom och bli tvungen att stanna hemma.

Om KP verkligen VET vad hans beslut blir så måste han ha ett vattentätt case mot en död person. Annars kan man inte veta.

KP verkar väldigt förtjust i Kvartoft(inget fel i det, det är jag också) det är väl snarare det som har hänt här. Han vill ge henne en bra intervju.
Citera
2020-05-21, 18:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han säger ”från 16.30” drack han tre snapsar a 4 cl starksprit, och tre öl” och om klockslaget kanske var något efter 18 så må vi väl ge honom det.
12 cl på knappt två timmar alltså nersköljda med en öl till varje snaps är inga märkvärdigheter, åtminstone inte för mig, jag vet inte hur det är för dig.

Och om han nu fördruckit sig under den tiden är det ju inte otänkbart att han lade ner verksamheten av just den anledningen?
Nåväl. Inget vittne säger ju trots allt att han ”kryssat” fram på trottoaren ”full som ett vårdike” och snubblat sig förbi Palme, och det var ju egentligen om detta saken handlade.

Det motsvarar lik förbannat mer än en kvarting starksprit "inom någon timme". Det blir fylla, inte salongsberusning.

Det är du som hävdar han inte var så full, då får du va beredd på "att det ska tjafsas om allt".
Citera
2020-05-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Jag tycker också att alkoholmängden inte är så våldsam , däremot är det väl möjligt att han underdriver alkoholintaget för att han ska ge lite bättre intryck
Citera
2020-05-21, 18:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag ska också till jobbet imorgon men jag vet ju inte det. Jag kan dö eller få förkylningssymtom och bli tvungen att stanna hemma.

Om KP verkligen VET vad hans beslut blir så måste han ha ett vattentätt case mot en död person. Annars kan man inte veta.

KP verkar väldigt förtjust i Kvartoft(inget fel i det, det är jag också) det är väl snarare det som har hänt här. Han vill ge henne en bra intervju.

Så då menar att om någon frågar mig om jag ska fira midsommar på landet eller inte fira alls, så får jag inte svara "Jag vet jag kommer fira på landet, men jag vet inte om jag ska göra det hos X eller Y"?

Du vill förbjuda folk att använda uttrycket "jag vet" när det handlar om framtiden?
Citera
2020-05-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Det är väl definitionen av att inte veta! Att veta att saker kan förändras... Snacka om helgardering.
Citera
2020-05-21, 18:24
Medlem
Citat:
Det motsvarar lik förbannat mer än en kvarting starksprit "inom någon timme". Det blir fylla, inte salongsberusning.

Det är du som hävdar han inte var så full, då får du va beredd på "att det ska tjafsas om allt".
Ja för min del blir det åtminstone inte någon fylla, och ”inom en timme” har du hittat på själv.
Det blir ju trots allt över 5 timmar att nyktra till på också, så mycket var ju redan förbränt.
Du tjafsar om det mesta, men det gör mig ingenting alls. Kör på du 😀
Citera
2020-05-21, 18:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Va?

KP har inte tagit ställning till, om han ska åtala någon.
Citera
2020-05-21, 18:28
Medlem
Citat:
Så då menar att om någon frågar mig om jag ska fira midsommar på landet eller inte fira alls, så får jag inte svara "Jag vet jag kommer fira på landet, men jag vet inte om jag ska göra det hos X eller Y"?

Du vill förbjuda folk att använda uttrycket "jag vet" när det handlar om framtiden?

När det gäller ditt midsommarfirande så är det väl ok. Men när det gäller åklagare som pratar om beslut i åtalsfrågor så borde det faktiskt vara förbjudet. Det ger i alla fall ett mycket oseriöst intryck att komma ut med en partiell information flera månader innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in