Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det fanns tid att slå till innan Moskva-resan och det uppenbara
var då bostaden, morgon och kväll. Men det fanns också
marginal för ett tillslag som inte direkt framstod som
ett attentat. På Sveavägen kunde man uppnå detta.
Den ensamme galningen är ju fortfarande halvofficiell
förklaring.

Om vi får tro på LGWP i romanform så var det en övning under kvällen, anstiftad av HH. Om man leker med tanken på att det är något som LGWP har fått förklarat för sig.

Då uppstår frågan om det verkligen var en övning eller om det är en efterhandskonstruktion. Eller var det en övning men där fanns någon med egen agenda?

Det är helt ologiskt att HH sätter sitt namn på en övning och sen vet att statsministern ska skjutas. Då är det väl troligare att det kanske är något i stil med en övervakning? När sen skotten faller så är där personer som måste kunna förklara sin närvaro. Allt som sker efter mordet känns som "damage-control".
Citera
2019-05-12, 16:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, då är vi online.

Beträffande tiden för promenaden till Dekorima har jag, eftersom jag är ett fakta-freak, naturligtvis räknat på det.

Jag kommer fram till följande:

23.17 + kanske 20 sek = Lämnar bokhandeln.
23.19 + kanske 30 sek = Når övergångsstället (västra sidan).
23.20 ca = Når Sari.
+ 15 sek = Tittar i skyltfönstret.
23.20.30 ca = Når Skandias entré.
23.21 ca = Når Götabanken/Bankomaten.
23.21.10-15 ca = Når Dekorima.

Därefter lite oklart vad som exakt sker. Men ett visst långsamt strosande längs skyltfönstret tycks ha inlett besöket vid Dekorima vilket fördröjer skeendet med kanske 5-10 sek.

23.21.30 = Mordet.

Kalkylen bygger på 5 km/h gångfart vilket ska vara det normala har jag förstått. Vid annan gångfart (långsammare-snabbare) förskjuts givetvis tabellen något.

Ergo. Starten från bokhandeln skedde alltså ca 4 minuter före mordet. Om vår Grandman - eller någon annan - rapporterade detta till GM så bör det rimligen ha tagit GM någon minut att bege sig till Dekorima.

Eftersom han inledningsvis inte hade något skäl att befinna sig vid Dekorima.

Då stämmer Inge M:s iakttagelse rätt bra.

Om vi utgår från att alternativ 1 (vilket självklart inte är givet) så skulle paret Palme gå norrut till tunnelbanestationen vid Rådmansgatan.

Var fanns GM då? Mellan Grand och Rådmansgatan?

En sak man får väga in i scenariot är att paret Palme även kunde ha vikit västerut in på AF kyrkogata och fram till Drottninggatan och där fortsatt söderut.

Alltså behövde det finnas en GM-beredskap även för det.

Nåväl, utifrån detta resonemang kommer även ett par andra personer "i spel" nämligen WT-mannen vid Hötorgets t-bana ((23.15?) och mannen med mustaschen som kom ur bilen som stannat i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan.

Så vitt jag förstår stod den sistnämnde och spanade norrut mot Grand ca 23.17 (?). Ungefär samtidigt som paret Palme började gå söderut.
Enligt Lisbet promenerade man i rask takt. Vad nu det innebär i praktiken. Och initialt så pratade hon enbart om Sari. Sedan kom det till fler skyltfönster och att Olof dröjde lite osv. Hennes vittnesmål är onekligen svajigt. Sedan har det provgåtts i olika hastigheter och räknats som du gör. Vilket även jag själv gjort. Så det förekommer olika uppgifter från olika håll. 4-7 minuter har jag sett. Och har det skett fördröjningar så har det skett efter sidbytet på östra sidan. Men strunt samma. Vi kommer aldrig att få veta hur lång tid det verkligen tog.

Ja, det här med avfärden från Grand är den svagaste biten i min tro och i mitt resonemang. Rent spontant och logiskt borde den troligaste hemvägen vara densamma som vid ankomsten. Fast reverserad. Samtidigt skriker själva mordet av att fånga tillfället i flykten. Förekom det verkligen något tankearbete alls. Eller följde man enbart Palmes rörelser utan att tänka. I vilket fall så måste ju någon i så fall varit på plats norr om biografen. Där komiker-Robert såg en man med WT.

IMs vittnesmål, om det är korrekt, visar samtidigt att mördaren var på plats före sidbytet. Vilket för mig innebär att båda sidorna var täckta. Alltså 2 presumtiva skyttar. Där du skriver att det krävs beredskap från ytterligare en GM. Det är ju där vi hamnar om det ska gå ihop. Men fanns det verkligen 2 skyttar på plats samtidigt. Lika kompetenta och iskalla. Ja du...… Och då inser alla vad som hade hänt om OP hade hoppat in i en taxi. Man hade blivit totalt överspelade och bortgjorda. Därav vägrar jag tro att detta var resultatet av en långvarig konspiration. Glöm det.

Ja, det finns tecken på att OP var övervakad vid tiden för mordet. Men skulle verkligen ett mordkommando öppet visa sig med kommunikationsutrustning. Som vi vidrört tidigare. Svårt att tro. Lika svårt är det att förstå varför PU konsekvent vägrat att utreda. För att ta reda på vilka dessa personer var. Skyldiga eller oskyldiga. Samtidigt som det inte kommit minsta knyst från dessa personer.

Ser att det nyss skrivits om att det eventuellt pågick en övning. Med Holmer i spetsen. Vilket diskuterats tidigare i tråden. Om det är sant så har vi förklaringen till både WT-bärarna och övervakningen. Och att man uppträdde ogenerat. Där i så fall mordet skedde i skydd av övningen. Och att det gick så snabbt att ingen hann att reagera. En övning som urartade. Tyvärr kan inte detta helt uteslutas. Det skulle i stället förklara en hel del. Åsa sitter på facit! Hon var ju med enligt Dallas.
Citera
2019-05-12, 18:32
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt Lisbet promenerade man i rask takt. Vad nu det innebär i praktiken. Och initialt så pratade hon enbart om Sari. Sedan kom det till fler skyltfönster och att Olof dröjde lite osv. Hennes vittnesmål är onekligen svajigt. Sedan har det provgåtts i olika hastigheter och räknats som du gör. Vilket även jag själv gjort. Så det förekommer olika uppgifter från olika håll. 4-7 minuter har jag sett. Och har det skett fördröjningar så har det skett efter sidbytet på östra sidan. Men strunt samma. Vi kommer aldrig att få veta hur lång tid det verkligen tog.

Ja, det här med avfärden från Grand är den svagaste biten i min tro och i mitt resonemang. Rent spontant och logiskt borde den troligaste hemvägen vara densamma som vid ankomsten. Fast reverserad. Samtidigt skriker själva mordet av att fånga tillfället i flykten. Förekom det verkligen något tankearbete alls. Eller följde man enbart Palmes rörelser utan att tänka. I vilket fall så måste ju någon i så fall varit på plats norr om biografen. Där komiker-Robert såg en man med WT.

IMs vittnesmål, om det är korrekt, visar samtidigt att mördaren var på plats före sidbytet. Vilket för mig innebär att båda sidorna var täckta. Alltså 2 presumtiva skyttar. Där du skriver att det krävs beredskap från ytterligare en GM. Det är ju där vi hamnar om det ska gå ihop. Men fanns det verkligen 2 skyttar på plats samtidigt. Lika kompetenta och iskalla. Ja du...… Och då inser alla vad som hade hänt om OP hade hoppat in i en taxi. Man hade blivit totalt överspelade och bortgjorda. Därav vägrar jag tro att detta var resultatet av en långvarig konspiration. Glöm det.

Ja, det finns tecken på att OP var övervakad vid tiden för mordet. Men skulle verkligen ett mordkommando öppet visa sig med kommunikationsutrustning. Som vi vidrört tidigare. Svårt att tro. Lika svårt är det att förstå varför PU konsekvent vägrat att utreda. För att ta reda på vilka dessa personer var. Skyldiga eller oskyldiga. Samtidigt som det inte kommit minsta knyst från dessa personer.

Ser att det nyss skrivits om att det eventuellt pågick en övning. Med Holmer i spetsen. Vilket diskuterats tidigare i tråden. Om det är sant så har vi förklaringen till både WT-bärarna och övervakningen. Och att man uppträdde ogenerat. Där i så fall mordet skedde i skydd av övningen. Och att det gick så snabbt att ingen hann att reagera. En övning som urartade. Tyvärr kan inte detta helt uteslutas. Det skulle i stället förklara en hel del. Åsa sitter på facit! Hon var ju med enligt Dallas.

Kan inte PU kalla in Åsa för förhör? Om inte annat kan
ju förhöret ske upplysningsvis.
Citera
2019-05-12, 19:05
Medlem
Citat:
Kan inte PU kalla in Åsa för förhör? Om inte annat kan
ju förhöret ske upplysningsvis.
Problemet är att för PU är Holmers vistelseort en ickefråga. Redan i början på 90-talet försäkrade Ölvebro och Helin att HH befann sig i Borlänge. Man har kopior på en kontokortsslip, som för övrigt visades i ett TV-program, och på hotelliggaren. Dessutom har man förhört hotellets receptionschef. Som man påstår ljög för Aner när han fick upplysningen av henne om att HH inte bott på hotellet. 2,38 in i följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=9WeXmG6Nz3M

Om det nu skulle vara så att dessa kopior är förfalskningar så ger det en hint om betydelsen av att dölja Holmers närvaro i Stockholm. Och då finns det inte heller någon anledning för PU att höra Åsa av förklarliga skäl.

Det märkliga är att jag aldrig sett eller läst att någon journalist eller författare som har försökt ta kontakt med Åsa. Alla inser betydelsen om Dallas historia är korrekt. Snacka om blåsning!
Citera
2019-05-12, 19:19
Medlem
Tolkar jag följande information rätt, jag tolkar den så att Hans Holmer gjorde ett jobb som egentligen man skulle vara tre personer att göra?
Man skulle egentligen ha haft en förundersökningsledare, en spaningsledare och en polischef.

"Den fortsatta organisationen av brottsutredningen

Polisarbetets inledande och övergripande organisation har framgått ovan. Den ledningsgrupp som hade formerats redan 1 mars kom att bestå i huvudsak oförändrad under lång tid, knappt ett år (till 5 februari 1987). Den sammanträdde till en början två gånger per dag och höll sammanlagt över 500 sammanträden. Sammanträdena protokollfördes och spelades in på band.

Organisationen – ”ad hoc-modellen” – innebar att arbetet leddes av polismyndigheten i Stockholm med biträde av Rikspolisstyrelsen. Den bestod alltså av vissa delar från vardera av dessa myndigheter. Åklagarväsendet var inte heller fortsättningsvis representerat vare sig genom Åklagarmyndigheten i Stockholm eller Riksåklagaren. Chef för ledningsgruppen var länspolismästaren i Stockholm, dvs. Hans Holmér.

I en ”normal” brottsutredning med inslag motsvarande denna skulle det ha funnits en förundersökningsledare, med samlat ansvar för utredningen, och en spaningsledare. Därtill skulle det ha funnits en polischef. Ad hoc-modellen innebar att alla dessa funktioner samlades hos en person."

https://lagen.nu/sou/1999:88

SOU 1999:88

Granskningskommissionens betänkande i anledning av Brottsutredningen efter mordet på statsminister Olof Palme
Citera
2019-05-12, 19:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet är att för PU är Holmers vistelseort en ickefråga. Redan i början på 90-talet försäkrade Ölvebro och Helin att HH befann sig i Borlänge. Man har kopior på en kontokortsslip, som för övrigt visades i ett TV-program, och på hotelliggaren. Dessutom har man förhört hotellets receptionschef. Som man påstår ljög för Aner när han fick upplysningen av henne om att HH inte bott på hotellet. 2,38 in i följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=9WeXmG6Nz3M

Om det nu skulle vara så att dessa kopior är förfalskningar så ger det en hint om betydelsen av att dölja Holmers närvaro i Stockholm. Och då finns det inte heller någon anledning för PU att höra Åsa av förklarliga skäl.

Det märkliga är att jag aldrig sett eller läst att någon journalist eller författare som har försökt ta kontakt med Åsa. Alla inser betydelsen om Dallas historia är korrekt. Snacka om blåsning!

En av världens största polisutredningar skulle då ha lyckats blockera sig
själv. Det brukar ju finnas reservalternativ som att riksåklagaren lyfter
frågan eller att JK gör någon procedurgranskning. Om inte annat
kunde man väl starta en statlig utredning av hur systemet lyckats
försätta sig självt i baklås.

Som just nämndes kunde man ju formellt sett utreda hur man
gått ifrån vanlig procedur. En extraordinär åtgärd borde väl
kräva extra mycket utredning.
Senast redigerad av ben-varfor 2019-05-12 kl. 19:31.
Citera
2019-05-12, 19:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Var Alf Karlsson i fyrtio års åldern -86. Dvs i tjugoårs åldern i mitten på sextio talet. Lever han fortfarande?

Han var 53år, född 1933
Citera
2019-05-12, 19:37
Medlem
Citat:
En av världens största polisutredningar skulle då ha lyckats blockera sig
själv. Det brukar ju finnas reservalternativ som att riksåklagaren lyfter
frågan eller att JK gör någon procedurgranskning. Om inte annat
kunde man väl starta en statlig utredning av hur systemet lyckats
försätta sig självt i baklås.

Som just nämndes kunde man ju formellt sett utreda hur man
gått ifrån vanlig procedur. En extraordinär åtgärd borde väl
kräva extra mycket utredning.
Det tror jag är uteslutet. Av en annan anledning. GRK sid. 388-390.

https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2

Det har egentligen aldrig funnits något skäl att i mordutredningen
närmare efterforska var dåvarande länspolismästaren Hans Holmér
befann sig på mordkvällen; inget pekar på att han haft med mordet att
göra. Allt talar för att det förhåller sig så som han uppgett inför Juristkommissionen
och i andra sammanhang, dvs. att han befann sig på
annan ort på fredagskvällen och att han begav sig till Stockholm med
egen bil så snart han fick reda på vad som hänt. Den utredning som
likväl förekommit bestyrker detta.

Slut citat.

Åsa förekommer inte i resonemanget. Varken hon eller Holmer är, eller varit, misstänkta för något brott i samband med mordkvällen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-12 kl. 19:42.
Citera
2019-05-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, då är vi online.

Beträffande tiden för promenaden till Dekorima har jag, eftersom jag är ett fakta-freak, naturligtvis räknat på det.

Jag kommer fram till följande:

23.17 + kanske 20 sek = Lämnar bokhandeln.
23.19 + kanske 30 sek = Når övergångsstället (västra sidan).
23.20 ca = Når Sari.
+ 15 sek = Tittar i skyltfönstret.
23.20.30 ca = Når Skandias entré.
23.21 ca = Når Götabanken/Bankomaten.
23.21.10-15 ca = Når Dekorima.

Därefter lite oklart vad som exakt sker. Men ett visst långsamt strosande längs skyltfönstret tycks ha inlett besöket vid Dekorima vilket fördröjer skeendet med kanske 5-10 sek.

23.21.30 = Mordet.

Kalkylen bygger på 5 km/h gångfart vilket ska vara det normala har jag förstått. Vid annan gångfart (långsammare-snabbare) förskjuts givetvis tabellen något.

Ergo. Starten från bokhandeln skedde alltså ca 4 minuter före mordet. Om vår Grandman - eller någon annan - rapporterade detta till GM så bör det rimligen ha tagit GM någon minut att bege sig till Dekorima.

Eftersom han inledningsvis inte hade något skäl att befinna sig vid Dekorima.

Då stämmer Inge M:s iakttagelse rätt bra.

Om vi utgår från att alternativ 1 (vilket självklart inte är givet) så skulle paret Palme gå norrut till tunnelbanestationen vid Rådmansgatan.

Var fanns GM då? Mellan Grand och Rådmansgatan?

En sak man får väga in i scenariot är att paret Palme även kunde ha vikit västerut in på AF kyrkogata och fram till Drottninggatan och där fortsatt söderut.

Alltså behövde det finnas en GM-beredskap även för det.

Nåväl, utifrån detta resonemang kommer även ett par andra personer "i spel" nämligen WT-mannen vid Hötorgets t-bana ((23.15?) och mannen med mustaschen som kom ur bilen som stannat i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan.

Så vitt jag förstår stod den sistnämnde och spanade norrut mot Grand ca 23.17 (?). Ungefär samtidigt som paret Palme började gå söderut.
Skulle nog tycka att du är lite snäv i din beräkning av gångtiden.
Fyra minuter är normal fart, och som den fakta-freak jag också är så håller jag med, men om man vill ge dem lite akademiskt utrymme, så får man nog räkna på fem minuter, dvs avgång från bokhandeln 23.16.30 plus minus en halv minut.
Det kan ha kommit bilar vid själva korsandet av vägen, och de kanske inte var några snabbgångare. Lisbeth var liten och båda var relativt tungt klädda.

Att de tittat i fler skyltfönster än Sari är en uppgift som lite diffust skymtar fram i samtalet som nedtecknades av Hans Holmér, men kan också vara en misstolkning.
Finns fler exempel?

Att gå efter den amatörmässiga GMP-rekonstruktionen är direkt vilseledande, och har väl i det avseendet gjort mer skada än nytta. och tyvärr spökar den när Thomas Pettersson kokar sin tunna soppa på Mårten Palmes iakttagelser vid Grand.
F.ö har GMP-rekonstruktionen en del andra förtjänster också, men de är inte aktuella i denna diskussion.

Ett annat ”spöke” i sammanhanget är att många sätter stor tilltro till Cecilia Anderstedt och hennes mycket vaga iakttagelser av en trio som strosat längs Dekorimas skyltfönster.
Jag vet inte om det är hennes vittnesmål som ligger till grund för din slutsats att de gått långsamt förbi Dekorima, men efter att vägt Åke Larsson och Jan-Åke Svenssons berättelser mot varandra blir den mest närliggande slutsatsen att Jan Åke Svensson stått vid trafikljusen betydligt längre än Åke Larsson. Han var enl min bedömning första bil i korsningen med god marginal.

Jan Åke Svensson säger att han innan skotten stått 15-30 sekunder för rött ljus utan någon bil framför, och Åke Larsson säger att mordet ägde rum vid inbromsning ett tiotal meter från korsningen. Båda bilarna färdades i vänsterfil för sväng västerut på Tunnelgatan.
Jan Åke Svensson ser Hans Johanssons U-sväng, men Åke Larsson ser precis när Hans Johanssons taxi glider upp och stannar vid trottoarkanten. Han ser också hur en person springer ur taxin för att sedan springa tillbaka.
Det bör ha ägt rum åtminstone 15 sekunder efter att taxin stannat.

I det läget har Jan Åke Svensson med största sannolikhet redan passerat korsningen eftersom han krånglar sig förbi så snart de norrifrån kommande bilarna lämnat utrymme.

Det kan vara en anledning till att Åke Larsson och hans passagerare upplevt att de stod som första bil vid korsningen.
Jan Åke Svensson åkte helt enkelt vidare strax efter eller i samband med att Åke Larsson med sällskap stannat.

Hur det låg till med detta har direkt bäring på vad Cecilia A kan ha uppfattat vid korsningen, och är därmed viktigt för våra slutsatser om makarna Palmes sista 20 meters-promenad.

När/om Palme sneddat över trottoaren (eller t.o.m. Sveavägen) och därefter strosade förbi Dekorima befann sig den bil Cecilia Anderstedt färdades i minst 15 sekunders bilfärd därifrån.
Vilket i sin tur placerar henne över 100 meter söderut på Sveavägen då Palme möjligen var i den positionen.

Att makarna Palme sakta strosat tvärs över trottoaren och förbi Dekorima med gärningsmannen strax i hasorna är en hypotes som skulle kunna antyda någon form av möte vid annonspelaren, men den teorin vilar på en mycket svag grund menar jag.

Vet inte om det var detta du hade i tankarna, men nu är det ändå sagt.

Den diskussion ni för är f.ö intressant,
Jag undrar om inte den förföljande telefonkatalogengubben var en drevkarl/reservskytt som tidigast slutit upp strax före grillkiosken.
Om det var Mårtens gubbe så hade han ju 40 meter att ta in, vilket betyder att vittnet Pia Engström inte haft möjlighet att uppfattat någon förföljare.
Senast redigerad av MacMackay 2019-05-12 kl. 20:51.
Citera
2019-05-12, 20:28
Medlem
Ju mer man läser om Palmemordet desto underligare blir allt.

Sverker Åström kontaktades strax efter mordet av Ebbe Carlsson och fick frågan om han kunde tänka sig bli rådgivare till Hans Holmer i utrikesfrågor.
Sverker Åström skulle bland annat få träffa personer från SÄPO för att diskutera utländska grupperingar av intresse, samtidigt som förre rikspolischefen Carl Persson 1972 hade anmält Sverker Åström som en säkerhetsrisk till SÄPO.
Så en person som uppfattades som en säkerhetsrisk av SÄPO skulle diskutera utländska grupperingar med SÄPO

Ebbe Carlsson tog kontakten med Sverker Åström inte Hans Holmer eller någon annan.

"Sverker Åström kontaktades kort efter mordet av förlagsdirektören Ebbe Carlsson, som frågade om han kunde tänka sig att bli Hans Holmérs rådgivare i utrikespolitiska frågor. Han kände Holmér sedan tidigare. Bl.a. hade han under sin tid som Parisambassadör vigt Holmér då denne gifte sig i början av åttiotalet. Han sammanträffade därefter måndagen den 3 mars med Ebbe Carlsson och Hans Holmér. Mötet utmynnade i att Sverker Åström skulle författa en promemoria om vilka utländska grupperingar som kunde vara av intresse för mordutredningen.

I samband med denna förfrågan tog Sverker Åström kontakt med UD och efterhörde departementets inställning till det föreslagna uppdraget. UD hade inget att erinra. Samtidigt hade UD som framgått vidtagit vissa dispositioner i anledning av mordet och utsett kanslirådet Nils G Rosenberg till sambandsman. Det beslöts att Sverker Åström skulle ha kontakt med Nils G Rosenberg i sitt uppdrag.

Sverker Åström träffade den 5 mars Hans Holmér i polishuset och överlämnade den promemoria som han utlovat dagen innan. Vid mötet närvarade även Nils G Rosenberg.

I samband med att Hans Holmér engagerade Sverker Åström frågade han denne om han offenligt kunde uppge Åström som sin utrikespolitiske rådgivare, vilket denne medgav. Arrangemanget varade så länge Hans Holmér kvarstod som spaningsledare, dvs. till februari 1987."

"Kontakterna med mordutredningen skedde enligt vad Sverker Åström uppgivit med Hans Holmér ensam. Vid två tillfällen kom han dock att delta i möten med spaningsledningen. Ett av mötena var av social karaktär och inkluderade även andra medarbetare till Hans Holmer

Det andra var ett ledningsgruppsmöte den söndag som föregick ”operation Alfa”. Vid ett tillfälle sammanträffade han på Hans Holmérs initiativ med dåvarande förundersökningsledaren K.G. Svensson. Vid ett annat tillfälle tog han själv kontakt med statssekreteraren Harald Fälth vid Justitiedepartementet, för att efterhöra hur regeringen tänkte besvara en interpellation i riksdagen, där en fråga om Sverker Åströms roll i utredningen rests.

Enligt Sverker Åström hade UD problem med samarbetet med säkerhetspolisen. Hans Holmér ordnade i samband med det ovan nämnda mötet den 5 mars så att Sverker Åström och Nils G Rosenberg skulle få träffa tjänstemän vid säkerhetspolisen för att diskutera utländska grupperingar av intresse. Initiativet utföll mindre väl; Sverker Åström mottogs av en som han uppfattade det okunnig och ointresserad tjänsteman. De bemöttes med oginhet. Saken togs sedermera upp med säkerhetspolisens chef Sven-Åke Hjälmroth, som framförde en ursäkt. Enligt Sverker Åström hade förhållandet mellan UD och säkerhetspolisen länge varit dåligt. Särskilt dåligt hade det varit under den tid Sverker Åström varit kabinettssekreterare vid UD, bl.a. på grund av att dåvarande rikspolischefen Carl Persson, i samband med att Sverker Åström 1972 tillträde sin tjänst, till Olof Palme anmält att säkerhetspolisen bedömde att Sverker Åström själv utgjorde en säkerhetsrisk.

https://lagen.nu/sou/1999:88#S3
Citera
2019-05-12, 21:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
John Hardwick var ute i blåsvader för drygt tio år sen. Han publicerade då en bok som närmast hyllade fotbollsvåldet i former som ex Firman Boys. Fotbollsförbundet och Lars-Åke Lagrell tog avstånd från den. Har för mig JH hävdade att han lämnat. EAP före MOP

Citat:
"John Hardwick, grundare av Conventus, har sålt sitt hus vid Norra Lagnö på Värmdö för 31 miljoner kronor.
tis, 2011-12-13 14:51
Han köpte huset 1994 för 4,7 miljoner kronor.

Det blir en rejäl vinst?

– Ja, men man måste också komma ihåg att huset har renoverats för mycket pengar, säger John Hardwick.

Namnet till trots är han född i Stockholm och det gäller även hans föräldrar."

http://www.realtid.se/medieboss-salj...dens-pa-varmdo

Bra pengar på den tiden!
Inte bara grundare av Conventus utan även grundare av EAP, Sverige?

Citat:
"-Den här CIA-organistationen har varit ute efter mig i flera år nu, säger Olof Palme."

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...Bkc0MxLXc/view

Citat:
"Först köptes det konkursade förlaget H-media från EAP-mannen John Hardwick, en förlustaffär på drygt 20 miljoner. När andra tidningsföretag 1989 började se om sitt hus inför lågkonjunkturen satsade A-pressen alla sina pengar på att köpa dörrknackarförlaget Bertmarks. Köpet har kostat koncernen 130 miljoner och värdet på förvärvet anses vara 30. Ingen har kunnat förklara hur A-pressen lurades att sticka sin magra hals i denna kvarnsten."

https://www.dn.se/arkiv/debatt/inget...att-a-pressen/

Varför gav Socialdemokratiska A-pressen John Hardwick 20 miljoner kronor för ett värdelöst företag?
Senast redigerad av Gothus 2019-05-12 kl. 22:15.
Citera
2019-05-12, 23:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Skulle nog tycka att du är lite snäv i din beräkning av gångtiden.
Fyra minuter är normal fart, och som den fakta-freak jag också är så håller jag med, men om man vill ge dem lite akademiskt utrymme, så får man nog räkna på fem minuter, dvs avgång från bokhandeln 23.16.30 plus minus en halv minut.
Det kan ha kommit bilar vid själva korsandet av vägen, och de kanske inte var några snabbgångare. Lisbeth var liten och båda var relativt tungt klädda.

Att de tittat i fler skyltfönster än Sari är en uppgift som lite diffust skymtar fram i samtalet som nedtecknades av Hans Holmér, men kan också vara en misstolkning.
Finns fler exempel?

Att gå efter den amatörmässiga GMP-rekonstruktionen är direkt vilseledande, och har väl i det avseendet gjort mer skada än nytta. och tyvärr spökar den när Thomas Pettersson kokar sin tunna soppa på Mårten Palmes iakttagelser vid Grand.
F.ö har GMP-rekonstruktionen en del andra förtjänster också, men de är inte aktuella i denna diskussion.

Ett annat ”spöke” i sammanhanget är att många sätter stor tilltro till Cecilia Anderstedt och hennes mycket vaga iakttagelser av en trio som strosat längs Dekorimas skyltfönster.
Jag vet inte om det är hennes vittnesmål som ligger till grund för din slutsats att de gått långsamt förbi Dekorima, men efter att vägt Åke Larsson och Jan-Åke Svenssons berättelser mot varandra blir den mest närliggande slutsatsen att Jan Åke Svensson stått vid trafikljusen betydligt längre än Åke Larsson. Han var enl min bedömning första bil i korsningen med god marginal.

Jan Åke Svensson säger att han innan skotten stått 15-30 sekunder för rött ljus utan någon bil framför, och Åke Larsson säger att mordet ägde rum vid inbromsning ett tiotal meter från korsningen. Båda bilarna färdades i vänsterfil för sväng västerut på Tunnelgatan.
Jan Åke Svensson ser Hans Johanssons U-sväng, men Åke Larsson ser precis när Hans Johanssons taxi glider upp och stannar vid trottoarkanten. Han ser också hur en person springer ur taxin för att sedan springa tillbaka.
Det bör ha ägt rum åtminstone 15 sekunder efter att taxin stannat.

I det läget har Jan Åke Svensson med största sannolikhet redan passerat korsningen eftersom han krånglar sig förbi så snart de norrifrån kommande bilarna lämnat utrymme.

Det kan vara en anledning till att Åke Larsson och hans passagerare upplevt att de stod som första bil vid korsningen.
Jan Åke Svensson åkte helt enkelt vidare strax efter eller i samband med att Åke Larsson med sällskap stannat.

Hur det låg till med detta har direkt bäring på vad Cecilia A kan ha uppfattat vid korsningen, och är därmed viktigt för våra slutsatser om makarna Palmes sista 20 meters-promenad.

När/om Palme sneddat över trottoaren (eller t.o.m. Sveavägen) och därefter strosade förbi Dekorima befann sig den bil Cecilia Anderstedt färdades i minst 15 sekunders bilfärd därifrån.
Vilket i sin tur placerar henne över 100 meter söderut på Sveavägen då Palme möjligen var i den positionen.

Att makarna Palme sakta strosat tvärs över trottoaren och förbi Dekorima med gärningsmannen strax i hasorna är en hypotes som skulle kunna antyda någon form av möte vid annonspelaren, men den teorin vilar på en mycket svag grund menar jag.

Vet inte om det var detta du hade i tankarna, men nu är det ändå sagt.

Den diskussion ni för är f.ö intressant,
Jag undrar om inte den förföljande telefonkatalogengubben var en drevkarl/reservskytt som tidigast slutit upp strax före grillkiosken.
Om det var Mårtens gubbe så hade han ju 40 meter att ta in, vilket betyder att vittnet Pia Engström inte haft möjlighet att uppfattat någon förföljare.

Lysande, mycket intressant!

Några punkter:

1) Du har rätt. Strosandet vid Dekorima kom från CA. Mindes inte var jag läst det. Och ja, hon går bort av de skäl du anger.

2) 23.17 är inte hugget i sten. Kan vara 23.16.30. Vi rör oss med cirkatider. Ville bara påpeka att promenaden började senare än folk tror.

3) Man måste även räkna bakåt. Filmen slutade 23.10, inte tidigare med tanke på att MS såg Grandmannen en längre stund och hennes film slutade 23.07.

LOP väntade i foajén tills alla gått= ca 23.12-23.13. Gick därefter till bokhandeln = 23.13-23.14. Pratade en stund= 23.16-23.17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in