Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, då är vi online.
Beträffande tiden för promenaden till Dekorima har jag, eftersom jag är ett fakta-freak, naturligtvis räknat på det.
Jag kommer fram till följande:
23.17 + kanske 20 sek = Lämnar bokhandeln.
23.19 + kanske 30 sek = Når övergångsstället (västra sidan).
23.20 ca = Når Sari.
+ 15 sek = Tittar i skyltfönstret.
23.20.30 ca = Når Skandias entré.
23.21 ca = Når Götabanken/Bankomaten.
23.21.10-15 ca = Når Dekorima.
Därefter lite oklart vad som exakt sker. Men ett visst långsamt strosande längs skyltfönstret tycks ha inlett besöket vid Dekorima vilket fördröjer skeendet med kanske 5-10 sek.
23.21.30 = Mordet.
Kalkylen bygger på
5 km/h gångfart vilket ska vara det normala har jag förstått. Vid annan gångfart (långsammare-snabbare) förskjuts givetvis tabellen något.
Ergo. Starten från bokhandeln skedde alltså ca 4 minuter före mordet. Om vår Grandman - eller någon annan - rapporterade detta till GM så bör det rimligen ha tagit GM någon minut att bege sig till Dekorima.
Eftersom han inledningsvis inte hade något skäl att befinna sig vid Dekorima.
Då stämmer Inge M:s iakttagelse rätt bra.
Om vi utgår från att alternativ 1 (vilket självklart inte är givet) så skulle paret Palme gå norrut till tunnelbanestationen vid Rådmansgatan.
Var fanns GM då? Mellan Grand och Rådmansgatan?
En sak man får väga in i scenariot är att paret Palme även kunde ha vikit västerut in på AF kyrkogata och fram till Drottninggatan och där fortsatt söderut.
Alltså behövde det finnas en GM-beredskap även för det.
Nåväl, utifrån detta resonemang kommer även ett par andra personer "i spel" nämligen WT-mannen vid Hötorgets t-bana ((23.15?) och mannen med mustaschen som kom ur bilen som stannat i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan.
Så vitt jag förstår stod den sistnämnde och spanade norrut mot Grand ca 23.17 (?). Ungefär samtidigt som paret Palme började gå söderut.
Skulle nog tycka att du är lite snäv i din beräkning av gångtiden.
Fyra minuter är normal fart, och som den fakta-freak jag också är så håller jag med, men om man vill ge dem lite akademiskt utrymme, så får man nog räkna på fem minuter, dvs avgång från bokhandeln 23.16.30 plus minus en halv minut.
Det kan ha kommit bilar vid själva korsandet av vägen, och de kanske inte var några snabbgångare. Lisbeth var liten och båda var relativt tungt klädda.
Att de tittat i fler skyltfönster än Sari är en uppgift som lite diffust skymtar fram i samtalet som nedtecknades av Hans Holmér, men kan också vara en misstolkning.
Finns fler exempel?
Att gå efter den amatörmässiga GMP-rekonstruktionen är direkt vilseledande, och har väl i det avseendet gjort mer skada än nytta. och tyvärr spökar den när Thomas Pettersson kokar sin tunna soppa på Mårten Palmes iakttagelser vid Grand.
F.ö har GMP-rekonstruktionen en del andra förtjänster också, men de är inte aktuella i denna diskussion.
Ett annat ”spöke” i sammanhanget är att många sätter stor tilltro till Cecilia Anderstedt och hennes mycket vaga iakttagelser av en trio som strosat längs Dekorimas skyltfönster.
Jag vet inte om det är hennes vittnesmål som ligger till grund för din slutsats att de gått långsamt förbi Dekorima, men efter att vägt Åke Larsson och Jan-Åke Svenssons berättelser mot varandra blir den mest närliggande slutsatsen att Jan Åke Svensson stått vid trafikljusen betydligt längre än Åke Larsson. Han var enl min bedömning första bil i korsningen med god marginal.
Jan Åke Svensson säger att han innan skotten stått 15-30 sekunder för rött ljus utan någon bil framför, och Åke Larsson säger att mordet ägde rum vid inbromsning ett tiotal meter från korsningen. Båda bilarna färdades i vänsterfil för sväng västerut på Tunnelgatan.
Jan Åke Svensson ser Hans Johanssons U-sväng, men Åke Larsson ser precis när Hans Johanssons taxi glider upp och stannar vid trottoarkanten. Han ser också hur en person springer ur taxin för att sedan springa tillbaka.
Det bör ha ägt rum åtminstone 15 sekunder efter att taxin stannat.
I det läget har Jan Åke Svensson med största sannolikhet redan passerat korsningen eftersom han krånglar sig förbi så snart de norrifrån kommande bilarna lämnat utrymme.
Det kan vara en anledning till att Åke Larsson och hans passagerare upplevt att de stod som första bil vid korsningen.
Jan Åke Svensson åkte helt enkelt vidare strax efter eller i samband med att Åke Larsson med sällskap stannat.
Hur det låg till med detta har direkt bäring på vad Cecilia A kan ha uppfattat vid korsningen, och är därmed viktigt för våra slutsatser om makarna Palmes sista 20 meters-promenad.
När/om Palme sneddat över trottoaren (eller t.o.m. Sveavägen) och därefter strosade förbi Dekorima befann sig den bil Cecilia Anderstedt färdades i minst 15 sekunders bilfärd därifrån.
Vilket i sin tur placerar henne över 100 meter söderut på Sveavägen då Palme möjligen var i den positionen.
Att makarna Palme sakta strosat tvärs över trottoaren och förbi Dekorima med gärningsmannen strax i hasorna är en hypotes som skulle kunna antyda någon form av möte vid annonspelaren, men den teorin vilar på en mycket svag grund menar jag.
Vet inte om det var detta du hade i tankarna, men nu är det ändå sagt.
Den diskussion ni för är f.ö intressant,
Jag undrar om inte den förföljande telefonkatalogengubben var en drevkarl/reservskytt som tidigast slutit upp strax före grillkiosken.
Om det var Mårtens gubbe så hade han ju 40 meter att ta in, vilket betyder att vittnet Pia Engström inte haft möjlighet att uppfattat någon förföljare.