Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-25, 18:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det kommer från ett förhör med LP från 1993 som heter T116-L

”När dom passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något. Efteråt har Lisbeth Palme spekulerat i om han märkt att de var förföljda.

Konstigt att hon inte sagt något om det tidigare.

Detta fick Åsgård och Olsson att spinna vidare genom att skriva:

23.17. ”Paret Palme dröjer sig kvar vid SARI-butikens skyltfönster på Olof Palmes initiativ.”

En väldigt konstig slutsats om detta förhör med Lisbeths spekulation är det enda underlaget.

Det var ju hon som ville kolla kläder och de stannade högst tio sekunder.

Ja, den här frågan har jag grunnat över. Det är som sagt märkligt att hon först 1993 kläcker ur sig denna, det får man ändå säga, mycket vitala information om promenaden Grand-Dekorima.

Kände sig alltså OP förföljd? Varför var han olustig? Vem/vilka påverkade honom negativt just där?

Och sen har vi det här med Sari. Det är hon som säger att hon ville titta på kläder och det kanske hon ville.

Men i sammanhanget kunde det ju också vara så att OP raskt sa "ja det gör vi" för att komma bort från den/de obehagliga personer som han upplevde på västra trottoaren ungefär vid gatuköket eller något söder om gatuköket.

Det är förutom alla oidentifierade vittnen kring mordplatsen även flera oklarheter rörande promenaden Grand-Dekorima där LP spelade en central roll som informationskälla.

Att hon inte deltog i rekonstruktioner är som många konstaterat tidigare en katastrof för utredningen.

Jag återkommer ofta till Kerstin N:s uppgifter om den okände mannen som gick över gatan strax efter "paret". Trots de obefintliga signalementen utesluter jag inte alls att hon faktiskt såg paret Palme och kanske Tensonmannen eller nån annan som hade med mordet att göra.

Sen uppgavs det direkt efter mordet att Palme varit omringad vid gatuköket, mannen bakom och två mörkt klädda män framför. Uppgifterna kom från Ljubisa N i gatuköket och är väl att betrakta som högst osäkra.

Men är de två mörkt klädda männen identifierade? De tycktes invänta Palme på västra trottoaren i höjd med AF kyrkogata. Om de nu alls stod där.
Citera
2020-02-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jaså? Hur vet du detta?

Utryckte mig klumpigt. Kan likväl vara LPs kappa.
Citera
2020-02-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb

Jaså. Hur har du kommit över denna information?
Citera
2020-02-25, 18:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej.

Han har sagt åtala eller lägga ner förundersökningen mot en person eller lägga ner hela förundersökningen.

Att fem månade innan gå ut med att åtal kommer finns inte på kartan. En flykt eller ett självmord och hela KP:s karriär får en enorm plump som överskuggar allt han gjort
"Min målsättning är att det kommer ett beslut i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."
Citera
2020-02-25, 18:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
https://www.ointres.se/christer_pettersson.htm

Bra sammanfattning av indiciekedjan och utpekanden av Christer Pettersson. Känns som en något troligare förklaring än Skandiamannen, minst sagt. Ett annat alternativ hade kunnat vara Christer Andersson. Låter ju mer än lovligt skumt med det otestade vapnet som han "sålt" till någon okänd person...

Är det detta vapen som de nu har hittat så blir det intressant...

Den där listan innehöll så mycket felaktigheter att jag inte ens orkar dra dom
Citera
2020-02-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Vi kan alltså tämligen säkert veta att SE och en del andra tips av samma dignitet inte är det uppslag man tror på och försöker få till åtal.

Indirekt bekräftar han det i bisatser.
Han har aldrig avfärdat SE som mördare i intervjuerna. Inte heller bekräftat att det är han de tror är mördaren. Däremot verkar han ha avfärdat en poliskonspiration. Han säger så här:
"Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Mycket möjligt att det är någon annan än SE som de funnit men det finns inga bra belägg för någon annan person eller grupp av personer utifrån intervjuerna med KP.
Citera
2020-02-25, 18:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej han har varit så tydlig som det går att vara. Klart sagt att det område man kommit fram inom är en begränsad konspiration sedan man prövat det ur den vinkeln. Exakt vad säger han inte. Vi kan gissa Barbro/sb/Säpo/span om man vill kunna knyta det till mordplatsen.Nya analyser (inte på folievis) kan bara ge en annan möjlighet ang vapnet. Omvänd skottordning första skottet vådaskott/miss.

Men vad ger en omvänd skottordning?

Ge mig gärna källan där han klart säger att "området man kommit fram inom är en begränsad konspiration".

Man är inte så tydlig som det går att vara när hela svenska media sen tjatar om SE.
Citera
2020-02-25, 18:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Att han "inväntar" ett beslut var väl du som sa, inte KP? Det han sagt är väl att han SKA ta ett beslut, inte att "inväntar" något. Inväntar indikerar ju dessutom att beslutet ligger hos någon annan än den som säger det.
Han inväntar besked eftersom han sagt: "Min målsättning är att det ska komma ett besked i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."

Då måste han antingen ha lämnat in, eller stå i begrepp att lämna in, en stämningsansökan. Frågan är om det är något som görs/kan göras även om den misstänkte är avliden och åklagaren därmed vet att det inte blir åtal. Jag vet inte hur det sistnämnda fungerar.
Citera
2020-02-25, 18:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo han vet och väntar på något för att se om det kan leda till åtal men kommer att redovisa det man vet även om det inte räcker hela vägen.

KP säger ju att han redan nu vet om han ska lämna in för åtal eller inte.

Hur tydligt som helst.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-25 kl. 19:04.
Citera
2020-02-25, 18:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb

Förutom det faktum att KP varit tydlig med att det inte rör CP?
Citera
2020-02-25, 18:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
KP säger ju att han redan nu vet om han ska lämna in för åtal eller inte.

Hur tydligt dom helst.
Nej, han säger att han vet vad beskedet blir.
Citera
2020-02-25, 19:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
"Min målsättning är att det kommer ett beslut i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."

Du kan inte motbevisa en hel intervju med ETT citat.

"kommer ett beslut" betyder det han sagt hela tiden, åtal eller nedläggning av EN förundersökning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in