Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ja, det står en klocka på trottoaren ungefär
Mellan With och det första stora fönstret till Urban Deli.
Skulle tro att det är i dom trakterna han avläser klockan eller vad han nu gör, tar en hutt kanske?
Helt klart är att det förmodligen hunnit hända en hel del i närheten av Olof Palmes kropp innan SE hunnit fram.
Att Palme låg på rygg och att två personer en (ung tjej och en ung kille)
redan var där berättar att SE inte alls var där så strax efter skotten.
På sätt och vis var han ju det, men han såg ingen springa in, och han såg Lars J ganska snart efter att han kommit fram.
Det betyder att han sett Lars J ungefär 45 sekunder efter mordet, och det stämmer mycket bra med Lars J:s egen berättelse.
Så, nu har jag promenerat ovanstående distans. 37.57 sekunder med stopp. Det var kallt ute ;-)
Pratar vi om att han såg Lars J vid baracken strax innan krogen Bohemia eller från mordplatsen? Om man tittar på rapport-videon med Engström när han visar hur han springer in i gränden, får man nog säga raska steg och andra vittnen som beskriver hur mördaren sprang in i gränden, inte så spänstiga steg, så är det alltså från mordplatsen han ser LJ. Så har jag uppfattat det.
Om det nu är så, kan ju inte SE vara gm? Men å andra sidan är SE den enda vad jag kan minnas som pratar om LJ så tidigt. Ingen annan pratar om LJ. O ingen annan nämner att SE var på mordplatsen så tidigt, räknat från när Palme blev släckt. Var det inte Cheva LJ som sa att det omöjligt kunde ha varit Skandiamannen?
Generellt. Jag finner det svårt att tro att någon av vittnena i nära anslutning efter dådet skulle ha någon vinning av att fara med osanning. Det enda vittnet som skulle vara i närheten av det, är vittnet i bilen som först säger att han står vid trafikljusen Sveavägen-Tunnelgatan och svänger till vänster, men sen kommer på att han åkte upp till trafikljusen vid Apelbergsgatan. Känns konstigt. Samt att de få sekunder det tog, mycket måste ha hänt vid brottsplatsen.