Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det har ett antal gånger i tråden redovisats odiskutabla fakta.

1. Kari Ormstad har vittnat om att OP dog ögonblickligen. Efter att fått ryggraden avskjuten.

2. En död person faller direkt till marken, utan fördröjning, flaxande eller andra yttringar. Kroppens muskeltonus upphör ögonblickligen.

3. Tiden det tar för en död kropps tyngdpunkt att falla till marken kan beräknas via en matematisk formel. Som redovisats i tråden. Det tar 0,5-0,6 sekunder.

4. Kriget i Syrien har gett alla möjligheten att studera hur snabbt ett direkt dödande skott får en person att falla till marken. Även fast man i förväg vet att det rör sig om dessa 0,5-0,6 så tror man knappt sina ögon hur snabbt det går.

Det leder ofelbart till följande slutsats.

Alla personer som satt i bilar på Sveavägen efter hört det första skottet kan omöjligt ha sett 3 stående personer på mordplatsen. Eller ha sett en person falla ner efter det andra. Om OP dödades med det första.

Vad andra personer i denna tråden påstår, eller KP för den delen, kan inte ändra på fysikaliska lagar. De kan enbart påstå saker om vittnesmålen. Trots att man inte var på plats när mordet skedde.

Det som komplicerar saken är att vi bevisligen enbart har tillgång till en liten bråkdel av de vittnesförhör som existerar. Precis som allt övrigt material.

Det finns en komplikation här som jag inte sett diskuterad, nämligen att hörselsinnet är snabbare än synsinnet. Hjärnan uppfattar och tolkar hörselintryck 4-5 gånger snabbare än synintryck. Sen försöker den i efterhand synka ihop intrycken, men det kan ofta slå fel. Särskilt om det är en förvirrad situation som man inte är förberedd på.

Det skulle kunna förklara varför vittnen inte glasklart synkat första skottet med OP:s fall. Det blir särskilt komplicerat om skotten kommit ganska tätt (vilket jag tror).
Citera
2020-03-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes, även jag har som du vet insett att OP troligen dödades med andra skottet. Jag kan däremot inte riktigt utröna om denna insikt kan lösa mordgåtan?

GM behöver ju inte vara en klantskalle bara för att han brände iväg ett vådaskott.

Bobo menar att det kan finnas vapentekniska skäl att fästa närmare uppmärksamhet på detta men sånt begriper inte jag. Vapen är inte min grej.

Gå in på vilken pistolskytteklubb som helst i närheten av dig och fråga hur lång tid det tar att bli en någorlunda bra pistolskytt. Jag fick svaret 3-5 år beroende på hur ofta man tränar. De första börjar med .22 för atg få licens och 9 mm räknas som grov.
Citera
2020-03-15, 09:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, så
- GM kommer alltså enligt dig snett vänster bakifrån mot LOP.
- Vidare hävdar du att OP vrider sig åt vänster (45 grader tror jag du skrev) efter första skottet.

Berätta nu hur i hela världen GM lyckas skjuta en ”vänstervriden” (he he) OP
närmast vinkelrätt genom ryggen när han själv kommer snett från vänster! Har han en bläckfisk-arm eller krökt revolver att tillgå?

Det funkar inte boboslacke, och jag är övertygad om att samtliga här inser att OP inte kan ha vridit sig åt vänster.

Av den tekniska rapporten framgår att OP hade vridit överkroppen svagt åt höger ögonblicket-bör syfta på någon tiondels sekund kanske? - innan GM avlossade skottet.

Kulan passerade Palmes kropp från höger till vänster i en mkt liten vinkel. Exakta siffror finns i rapporten.

Varför är detta något att diskutera?
Citera
2020-03-15, 09:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Gå in på vilken pistolskytteklubb som helst i närheten av dig och fråga hur lång tid det tar att bli en någorlunda bra pistolskytt. Jag fick svaret 3-5 år beroende på hur ofta man tränar. De första börjar med .22 för atg få licens och 9 mm räknas som grov.

Vilket jag tolkar som att GM bör ha skjutit med Magnumrevolver i.flera år?
Citera
2020-03-15, 09:53
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Yes, även jag har som du vet insett att OP troligen dödades med andra skottet. Jag kan däremot inte riktigt utröna om denna insikt kan lösa mordgåtan?

GM behöver ju inte vara en klantskalle bara för att han brände iväg ett vådaskott.

Bobo menar att det kan finnas vapentekniska skäl att fästa närmare uppmärksamhet på detta men sånt begriper inte jag. Vapen är inte min grej.
Det jag främst vänder mig emot är att det finns personer/skribenter som hävdar att det var fullt möjligt att personer som inte såg mot mordplatsen när första skottet avlossades, ändå kunde se tre stående personer när det andra föll. Utan att själva befinna sig på mordplatsen. Och därmed inte har en susning om vad de såg. Men ändå anser att de vet bättre. Som Holmer med efterföljare.

Utan att inse att fysikaliska förlopp och lagar även gäller vid statsministermord.

Jag personligen litar mer på vittnen som bevisligen befann sig på plats, än personer som inte befann sig där och ändå påstår andra saker.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-15 kl. 09:57.
Citera
2020-03-15, 09:54
Medlem
Citat:

Det tar absolut lång tid att lära sig precisionsskjuta bra på 25 meter och träffa svart på en 60x60-tavla.

Men att lära sig hantera en revolver bra nog för att skuta någon i ryggen på några decimeters håll tar inte så lång tid. Jag tror det räcker att provskjuta under en eftermiddag, så att man får en känsla för vapnet. Jag testsköt en magnum för många år sen, och blev förvånad över hur lätt det var att lära sig hantera rekylen efter några skott.
Citera
2020-03-15, 10:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Av den tekniska rapporten framgår att OP hade vridit överkroppen svagt åt höger ögonblicket-bör syfta på någon tiondels sekund kanske? - innan GM avlossade skottet.

Kulan passerade Palmes kropp från höger till vänster i en mkt liten vinkel. Exakta siffror finns i rapporten.

Varför är detta något att diskutera?
Det är min fråga till bobo.
Han hävdar att OP vred sig åt vänster (45 grader t.o.m) efter det första skottet. Jag menar att det är helt orimligt.

Vad gäller din ”andraskott-efter-vådaskott”-hypotes så får jag inte riktigt ihop det med en högerskytt. Hur lyckas man med ett vådaskott snett åt höger mot LP om man drar en revolver med höger hand för att skjuta OP som går till vänster? Även för en amatör förefaller det flaxigt i överkant med en 1.2-1.3 kg revolver. Inte omöjligt men... mindre troligt?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 10:04.
Citera
2020-03-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det tar absolut lång tid att lära sig precisionsskjuta bra på 25 meter och träffa svart på en 60x60-tavla.

Men att lära sig hantera en revolver bra nog för att skuta någon i ryggen på några decimeters håll tar inte så lång tid. Jag tror det räcker att provskjuta under en eftermiddag, så att man får en känsla för vapnet. Jag testsköt en magnum för många år sen, och blev förvånad över hur lätt det var att lära sig hantera rekylen efter några skott.

Det är väl lite det som jag vill ha fram. Att avfyra en revolver kan de flesta. Att precisionskjuta på 25 meter tar lång tid.

Snabbskytte i tillämpat läge är också svårt och tar många övningsdagar att träna in. Lägg därtill reaktion på att ha dödat någon.
Citera
2020-03-15, 10:04
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Teorin om att OP träffades av andra skottet bygger på att flera vittnen säger ungefär såhär: "Jag hörde en smäll, tittade dit och såg någon falla".

Det är förhastat att dra slutsatsen att OP träffades av andra skottet bara för att flera vittnen säger det. Man måste fråga sig varför de säger det. Var det LP som hukade sig? Upplevde de att de såg mannen falla? Kan det ha berott på andra saker?

Det här är en fråga som inte kan besvaras med ett autistiskt argument: Vittnena säger det, alltså var det så.

Mmm. Och dessutom: hur många såg LOP i skottögonblicket är en relevant fråga få, om ens någon, ställer.
Citera
2020-03-15, 10:07
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
PU startar ingen dialog eller håller förhör. Varför skulle dom göra det? Att dom skulle kommentera ”att han är för kort” med henne. Dom har ingen anledning att säga något överhuvud taget om ett tips som kommer in till någon utanför PU gruppen.

Precis. Helt rätt. Därför kastar jag denna intervjun i papperskorgen som oseriös. Man ser ju genom åren hur många psykfall det finns i utredningen.
Citera
2020-03-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ji men det är när målen är på 25 m 50 m 100 m inte 0-50 cm där Lisbet och Olof öppnar upp sig vänligt för skytten
Citera
2020-03-15, 10:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det finns en komplikation här som jag inte sett diskuterad, nämligen att hörselsinnet är snabbare än synsinnet. Hjärnan uppfattar och tolkar hörselintryck 4-5 gånger snabbare än synintryck. Sen försöker den i efterhand synka ihop intrycken, men det kan ofta slå fel. Särskilt om det är en förvirrad situation som man inte är förberedd på.

Det skulle kunna förklara varför vittnen inte glasklart synkat första skottet med OP:s fall. Det blir särskilt komplicerat om skotten kommit ganska tätt (vilket jag tror).
Jag tror att du gör dig skyldig till en felaktig slutsats.

Personer som inte såg mot mordplatsen när det första skottet föll, kan knappast ha utnyttjat synsinnet vid den tidpunkten.

Minns!

Det finns enbart två personer som påstår sig sett både det omedelbara förspelet till, och de båda skotten. AB och IM.

Båda uttrycker samma sak. Man upplevde att båda skotten var riktade mot offret. Man kunde inte se att något var riktat mot Lisbet. Alltså både bakifrån och snett framifrån upplevde man samma sak.

Alla andra vittnen vittnar enbart om vad de upplevde efter första skottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in