Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Eek? Finns det ens några publikationer eller dylikt som stöder att gubben var palmefientlig? Han förekommer ju enbart namngiven i den här tråden i stort sett. Sedan vore ju en person som honom mums för en utredning som desperat vill framföra en trovärdig lösning. En avliden nazist. Som polade med Hübbinette av alla. Inget kontroversiellt direkt. Hade han varit skyldig på något vis hade det redan avslöjats. Finns knappast någon i dagen statsapparat som skulle mörklägga för en sådan person.
Att mörda Palme frambingande ingen ny Hitler så att säga. Att han ogillade Palmes maktinnehav betyder ju knappast att han erhöll erektion över Bildts regeringsinnehav. Där slöts de mest de mest "antinazistiska" beslut någonsin. Upphävandet av Luciabesluter och införandet av EBO-lagen borde fått Eek att koka. Men det är märkligt tyst från honom angående detta.
Tiny-Tiny och andra har berättat om den övervakning som han pysslade med , bl a av
Olof Palme. Hans nazistiska åskådning blottläggs i skrift redan 1945 av
Armas Sastamoinen i boken
”Hitlers svenska förtrupper”. Aftonbladet skrev på 80-talet om det märkliga i att en lärare i psykologi på Polishögskolan heilade vid
Gösta Hallberg-Cuulas grav 14april varje år.
Du skriver att ingen i dagens statsapparat vill mörklägga en sådan nazist. Jag är inte lika övertygad. Vid tiden för MOP var det inte så. Då utnämndes Ek till kommissarie på rikspolisstyrelsen . Mitt under PUs första år. Efter att han gripit på Gotland 1946 togs han in i sveriges hemliga tjänster. Min tro är att han hängde kvar länge där. Att han jobbade med KCIA och WACL var aldrig ett problem.
Ek kunde konsten att verka under radarn. Det är det som gör honom till en farlig nazist. Säkert inte kul att komma ivägen för honom.
Torbjörn Hubinette var skakad efter en skärmytsling med EK. Men så spelar de också i olika ligor , Ek var av en helt annan kaliber och TH har mer än en gång visat dåligt omdöme.