2020-02-26, 19:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så kopplingen till stegmordet är bara att TU skulle ingå i samma koloni som RR?

Varför kopplas det till Enskedemannen?

Ja de vidare stegen i detta får du ta med OPK123, DVDetektiven och andra som behärskar frågan betydligt bättre än jag. Så vitt jag förstått finns en teori om att uttrycket "järnvägsspåret" ska syfta på Eino Hiltunens hund som irrade runt vid järnvägsstationen i en norrländsk kommun (har glömt vilken) efter mordet. Raimo R hade släppt hunden där efter mordet på Eino H.

Men, som sagt. Nu har du fått bakgrunden så kan du ta det vidare med experterna.
Citera
2020-02-26, 19:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så man sitter och planerar: "Utöver GM så borde vi låta ytterligare en person som kan knytas till oss vara 20 meter från mordet. För att ta emot vapnet från den första".

I vissa operationer förekommer det uppenbart att man är fler än en operatör, till exempel i mordet på Hamasledaren Mahmoud som du kan se här; https://youtu.be/bJujIwtdk8w .

Tror man på en konspiration, vilket jag gör, är det inte onaturligt att tänka sig att mordet var noga planerat, ingenting har lämnats åt slumpen, och att fler än skytten befann sig i offrets närhet, och alla deltagare hade en specifik uppgift.

Vore det inte bra om GM så snabbt som möjligt blev av med vapnet i den händelse att GM stoppas av polis av någon anledning, till exempel på grund av ett vittnesmål?

Den som tar emot vapnet löper knappast någon stor risk innan vapnet har tagits emot, och skytten löper mindre risk när hen har blivit av med vapnet, i synnerhet om det fanns vittnen som såg mordet.
Citera
2020-02-26, 19:04
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ja min gissning. Eftersom att helheten inte passar ihop med SE som mördare. Helheten av det som händer

Krister Petersson har tillgång till samtliga förhör. Om han kan avföra Skandiamannen så borde han väl ha gjort det vid det här laget, inte minst med tanke på den uppmärksamhet SE har fått i massmedia den senaste tiden?
Citera
2020-02-26, 19:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Är Sandberg verkligen hans son? Vart kommer efternamnet ifrån - mamman?

Iof logiskt att han var skriven där. Någon han kunde lita på i vått och torrt.

Gjorde en hel del efterforskningar kring Aftonbladets artikelserie 1993. Men hittade ett annat namn på sonen. Var förmodligen ute och cyklade.

Mycket annat verkade stämma dock. Framför allt kronologin och diverse platser. Vittnet Bengt var också en högintressant person.

Vad sonen heter vet jag inte. Såg att uppgiften om Ture U/Tore L:s adress i Täby kom fram i går vilket jag fann intressant med tanke på den andra uppgift som lyftes i tråden - att polisen hittat ett kassaskåp i Täby i vilket en revolver hittats.

Håller med om att "vittnet Bengt" är intressant. Det är väl han som hotades till livet om han rörde mer i frågan om AGAG/Magnumklubben?
Citera
2020-02-26, 19:06
Medlem
FurirRevaers avatar
Stark indikator är också att hans dödsdatum inleds med ett frågetecken i dödboken där avlidna registreras (?/6 2000)
Citat:
SE var djupt deprimerad, flera säger detta. Han hade inte råd köpa tågbiljett till Småland. Han hittades död i sängen med hörlurar på sig och hade död av alkohol och tabletter.

Det är sjäkvmord
Citera
2020-02-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thestarchild
Fan vad folk tjatar om SE.. Nåja kanske inte så konstigt att folk följer "hypen".. Jag personligen är oerhört skeptisk till SE, att vara så pass iskall att man återvänder till platsen som vittne? Känns inte troligt någonstans.

Efter att ha läst här på flashback och kollat youtube klipp om palmemordet så lägger jag mina slantar på att Christer Petersson har funnit mordvapnet och att det kan knytas till Christer Andersson.. Varför spekulerar knappt några om CA? De som är övertygade om SE är säkert samma människor som trodde på chrille Pettersson.

Men fan vad kul och spännande detta är! Mordet på Olof Palme är helt klart det intressantaste/coolaste som hänt detta avlånga land, gå fram mitt i city och skjuta statsministern framför ögonen på flera vittnen och sen bara kuta därifrån och komma undan med det. Som taget ur en amerikansk film

Problemet med CA i diskussionshänseende är att han inte säkert kan placeras i kvarteret vid tiden för mordet samt att i princip ingen vet något om honom.
Betraktad ur en psykologisk profil är han i flera avseenden "klockren" och hade dessutom ett passande vapen, men som diskussionsämne kommer man heller inte längre än så.
SE m.fl. kan man däremot vända och vrida på hur mycket som helst eftersom han fanns i kvarteret.

Det är nog svaret på din fråga.
Citera
2020-02-26, 19:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det finns ju en del observationer som antyder ett förföljande, så det kanske är helt riktiga uppgifter hon kommer med här.

Men fyra år efter frikännandet i hovrätten håller de förhör med Lisbeth där hon antyder något som hon aldrig tidigare nämnt. Det får en ju att fundera lite. Vad hade de tänkt att åstadkomma?
Att GMP väljer att knorra till det ytterligare med slutsatsen att de ”dröjde sig kvar vid Sari på Olof Palmes initiativ” kan ju bero på att svagheten i målet mot CP var just detta; att uppgifterna från KN och LN är ganska vaga, och att det fanns för lite att gå på när det gäller en eventuell förföljare.

Det fanns alltså en stor lucka i själva gärningsbeskrivningen som måste täppas till.
Jag vet inte om det handlar om det, men Åsgård/Olsson behöver ju något i den stilen för att ge sin ”ensam galning förföljare-teori” lite välbehövlig stadga.

Så kan det absolut vara. Ännu ett bevis på att åklagare alltid väljer de fakta som kan leda till en fällande dom. Och att försvaret gör detsamma för att fria sin klient.

Tänkte på det häromdagen. Det är ju egentligen självklart att det är så det fungerar.

Noterade att KP resonerade just kring detta i gårdagens intervju i Brottsjournalen. Han poängterade för reportern att det är stor skillnad mellan åklagarens framställan och rättens dom.

Vad vi kommer att få - naturligtvis - är KP:s version av händelseförloppet. Sen får vi se om det håller i rätten. Om det nu ens går till rätten.

Så ja, LP:s upptäckt av OP:s oro kan vara ännu en "halvsann sväng" som beror på luckan i slingan från Grand till Dekorima.
Citera
2020-02-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Stark indikator är också att hans dödsdatum inleds med ett frågetecken i dödboken där avlidna registreras (?/6 2000)

Det är en indikation på att man vet inte vet när han dog, inte hur han dog. Självmord/olycka? Tragiskt sätt sluta på.
Citera
2020-02-26, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Problemet med CA i diskussionshänseende är att han inte säkert kan placeras i kvarteret vid tiden för mordet samt att i princip ingen vet något om honom.
Betraktad ur en psykologisk profil är han i flera avseenden "klockren" och hade dessutom ett passande vapen, men som diskussionsämne kommer man heller inte längre än så.
SE m.fl. kan man däremot vända och vrida på hur mycket som helst eftersom han fanns i kvarteret.

Det är nog svaret på din fråga.

Var ett utom ordentligt bra svar på frågan! Kan det finnas någon möjlighet till att det finns uppgifter angående CA som är sekretessbelagda?
Citera
2020-02-26, 19:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Anna H och Karin J fick titta på bilder, men kunde inte peka ut SE som en person de hade sett efter mordet. Det där stämmer inte alls.

Gösta Söderström har aldrig nämnt SE, utan bara en man i 40-årsåldern. Det kan vara vilket annat vittne som helst.

Om du är vänlig att lösa förhören med Anna H och Karin J så ser du det jag menar - förhören ANTYDER att det är SE som sliter i Palmes ben och tycker att kroppen ska vändas i framstupa sidoläge.

Någon annan försökte - så vitt känt - inte påverka upplivningsförsöket.

Dessutom har du då den tidiga uppgiften från LL om mannen i "CEPS".

Min poäng är fortfarande att TP/Filter saknar grund för sin tvärsäkerhet rörande SE som GM. Det borde de ha upptäckt själva och det bör även du se.

Om du läser in dig i tråden så ser du att jag och andra metodiskt har gått igenom punkt efter punkt och på flera av punkterna råder stora frågetecken.

Att misstänka SE och utreda SE tycker även jag är utmärkt att man gör. Lars Larsson kom ju med en spännande redogörelse tyckte jag.

Men sen spårade allting ur med Filter och TP. De är för tvärsäkra. Deras story håller inte för tvärsäkerhet. Det finns problem - signalementet, tiderna, vittnesuppgifter från mordplatsen, LJ-teorin, Grand-teorin, Gamla stan-teorin, SE:s reumatism och alkoholmissbruk, avsaknaden av mordvapen med mera med mera.

Det här är inget man kan gå till en rättssal med. Det är spekulationer som förklätts till sanning.
Citera
2020-02-26, 19:29
Bannlyst
Intressant klipp för ser som inte sett. Skandiamannen diskuteras strax efter 30 minuter. Får intrycket av att den där damen visste vad hon snacka om. Avfärdar CP (41 är ingen) som GM, lär inte varit många som gjort vid det tillfället?

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=gcJKy2AFgw8

Edit: menar såklart inte att man diskuterar SE som GM men ändå intressant
Senast redigerad av thestarchild 2020-02-26 kl. 19:33.
Citera
2020-02-26, 19:32
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Han visste exakt vilken väg han skulle ta för att komma tillbaks till Skandiahuset igen

Det blir ju en jävla omväg att kuta upp till Malmskillnads...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in