Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Jag undrar om inte det finns en bugg i nästan allas inlägg och det handlar om vad Lisbet skulle ha sagt och inte sagt. Vi - även jag har gjort det- glömmer att hon står för det osäkraste underlaget hittills. För det första är allt hon ska ha sagt bristfälligt dokumenterat. För det andra finns det skäl att tvivla på hennes trovärdighet. Hon obstruerar konsekvent mot utredarna redan kort efter mordet och motsätter sig alla normala rutiner. Man får intryck av att hon försöker sabba utredningen. Inte heller någon journalist har försökt pressa henne på detaljer. Vidare ändrar hon av vad vi kan se av de bristfälliga anteckningarna sina utsagor mer än något annat vittne. Hennes version låter sig inte heller med andra som oberoende av varandra talar om en interaktion med mördaren. Hon är också den vars stressnivå rimligen var högre än någon annans.
LP har hela tiden försökt dölja det faktum att hon kände eller kände igen GM.
Hon har konsekvent vägrat följa normala rutiner för mordförhör.
Hon har även ändrat sin version emellanåt.
Personligen tror jag även att LP har påverkat sönerna och sett till att de följer samma mönster som sin mor.
Att hon som psykolog låter sig duperas och får förhandsinformation angående vad hon har att vänta sig vid identifikationen av ev. GM är anmärkningsvärt, hon pekar ut den person hon har bett ombedd att peka ut, inte den hon tror ska är GM.