Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 20:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Allt som skrivs i denna tråden är antaganden för vi har inte sett eller hört ännu vad KP kommer att lägga fram men det vi vet är att utredningen Palmemordet kommer få ett slut .
Det var inget svar på varför du är så övertygad om en specifik gärningsman.
Citera
2020-02-23, 20:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om du menar att SE stod vid Grand och såg paret Palme börja promenera söderut (vilket är den relevanta info han i så fall behövde), gick därifrån till Skandias bakdörr, in i byggnaden och stämplade ut 23.19 och gick ut på trottoaren utan att prata med vakten så håller det inte.

Tiden räcker inte. Jag har själv gått i rask takt Grand-bakdörren och det tog 3 minuter och 20 sekunder.

Eftersom Palme började gå ca 23.17 är SE i så fall vid stämpelklockan ca 23.20.30. Om han rusade ut så var han ute ca 23.21. Då hade Palme redan passerat.

Dessutom faller teorin på vakten Henry O som knappast ljög om samtalet. Det kan ha varit kortare än 2 min visst. Men idén faller ändå.

Om utstämpling en skedde efter mordet då?
Citera
2020-02-23, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Alla haverister kör med omvänd bevisföring. Du påstår och andra skall bevisa att du har fel. Nej det är tvärt om. Visst är SE märklig och jag har själv ägnat mycket tid kring denne men dolt fanns mycket mindre långsökta lösningar och nu när vapnet och personerna är identifierade är det mest en fråga om bevisföring som KP har mitt förtroende att slutföra.

Om jag visar intresse för att studera SE, och du avfärdar honom som GM, och jag undrar på vilka grunder du gör det, så är inte det att betrakta som omvänd bevisföring, du missbrukar begreppet.
Citera
2020-02-23, 20:04
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Stor fantasi och lite fakta är ingen bra kombination.

Vet du vem GM är?
Citera
2020-02-23, 20:04
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det var inget svar på varför du är så övertygad om en specifik gärningsman.

För att jag är en logiskt tänkande person och all logik talar starkt för att SE har med mordet på statsministern att göra.
Citera
2020-02-23, 20:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För att jag är en logiskt tänkande person och all logik talar starkt för att SE har med mordet på statsministern att göra.

Vilka andra spår känner du till?
Citera
2020-02-23, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Problemet är att IM i sitt första förhör inte nämner att GM väntar på LOP i Dekorimahörnet/avfasningen. Vad jag förstår så är det dessutom så att IM är den enda som säger det (i senare förhör). En sammanvägning av vittnesmålen säger att GM och LOP gick som om vore de bekanta fram till skjutningen.

Jag säger inte att de verkligen var bekanta, jag säger att det mesta talar för att GM gick ifatt paret och gick några meter tillsammans med paret för att därpå först sköt LP och därefter OP. Vad det i sin tur kan ha för implikationer är däremot svårt att säga.

Helt klart är att PU från start missade de mest grundläggande procedurerna en gängse mordutredning ska följa och frågan blir då som sagt varför.
Bara för att IM inte nämner det i första förhöret så betyder det inte att GM inte stod vid avfasningen. Att GM promenerat en bit med makarna några meter kan vi nog alla vara överens om, men mest troligt har han stått där vid avfasningen några minuter, rört sig lite norrut med några steg tills han hamnar precis bakåt och rätt jämsides makarna för att sedan skrida till verket.
Citera
2020-02-23, 20:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om du menar att SE stod vid Grand och såg paret Palme börja promenera söderut (vilket är den relevanta info han i så fall behövde), gick därifrån till Skandias bakdörr, in i byggnaden och stämplade ut 23.19 och gick ut på trottoaren utan att prata med vakten så håller det inte.

Tiden räcker inte. Jag har själv gått i rask takt Grand-bakdörren och det tog 3 minuter och 20 sekunder.

Eftersom Palme började gå ca 23.17 är SE i så fall vid stämpelklockan ca 23.20.30. Om han rusade ut så var han ute ca 23.21. Då hade Palme redan passerat.

Dessutom faller teorin på vakten Henry O som knappast ljög om samtalet. Det kan ha varit kortare än 2 min visst. Men idén faller ändå.

Nope, det menar jag inte.

Jag menar att SE går ut bakdörren, precis när som helst, gör vad han ska, går tillbaks in på Skandia genom bakdörren, stämplar ut, och kliver ut på Sveavägen via entrén.

Alternativt stämplar någon annan ut honom.
Citera
2020-02-23, 20:16
Medlem
Citat:
Allt som skrivs i denna tråden är antaganden för vi har inte sett eller hört ännu vad KP kommer att lägga fram men det vi vet är att utredningen Palmemordet kommer få ett slut .

Nej den gubben går inte. Du och vissa andra gör antaganden medan annat är i högsta grad substantiellt och solitt.
Citera
2020-02-23, 20:20
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
"Ruskigt utseende," och "stirrande blick" stämmer?
Bar SE stickad mössa som många vittnen angav?

”Stirrande blick” kommer från vittnesuppgifter vid Grand samt Lisbeths förhör en månad efter mordet. Några mordplatsvittnen nämner stickad mössa, men majoriteten nämner keps. ”Ruskigt utseende” är heller inget som nämns i initiala förhör.
Citera
2020-02-23, 20:20
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Nej den gubben går inte. Du och vissa andra gör antaganden medan annat är i högsta grad substantiellt och solitt.

Du kan ju ens inte stava och att du kör en härskarteknik och tillrättavisar andra som inte tycker som du det är en egenskap som inte jag uppskattar.
Citera
2020-02-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag visar intresse för att studera SE, och du avfärdar honom som GM, och jag undrar på vilka grunder du gör det, så är inte det att betrakta som omvänd bevisföring, du missbrukar begreppet.

NU FÅR DU I HELVETE GE DIG. Allt det där är gjort för år sedan och du vinner inget på att köra argument i repris med omvänd logik och bevisbörda. DET ÄR RENT OCK SKÄRT TRADSABOTAGE. Det är i ditt fall dock inget nytt. Du framstår som lite utan alla hästar i stallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in