2020-02-23, 19:41
Avstängd
Ksenia74s avatar
Åklagarna när CP var i ropet har kanske fått LP att säga att det var CP hon såg och hon kanske inte skulle kunna leva med att hon tex mutats av åklagarna det kan jag förstå hon skulle ju bli bespottad enormt om det uppdagades att hon tagit emot mutor för att ljuga men nu är hon ju avliden och hon tog lögnerna med sig i graven .
Citera
2020-02-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Ingen ide att försöka övertala SE-fanatikerna. De är helt låsta på SE och vägrar ta in omständigheterna. Tacka fan att en riktig åklagare som KP får jobba med det här.

De här diskussionerna avslutades för flera år sedan men vissa älskar att låtsas och köra repriser som om ingen historia finns. I den verkliga värden tog det ett dygn att knäcka SE Spåret. Har man en mediaplattform kan man dock mala på. Hylin körde år efter år långt efter att CP var avskriven polisiärt.
Citera
2020-02-23, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Alla haverister kör med omvänd bevisföring. Du påstår och andra skall bevisa att du har fel. Nej det är tvärt om. Visst är SE märklig och jag har själv ägnat mycket tid kring denne men dolt fanns mycket mindre långsökta lösningar och nu när vapnet och personerna är identifierade är det mest en fråga om bevisföring som KP har mitt förtroende att slutföra.
Ja så enkelt är det. Att folk inte förstår det gör mig extremt bekymrad.

Det hade varit mer intressant, nu när KP gett oss tid för spekulationer och spänning, att lägga ögonen på annat håll som t.ex. knarkspanarna runt mordplatsen.

Förutom att SE inte kan ha varit GM känns det extremt uttjatat att höra hans namn överallt.
Citera
2020-02-23, 19:44
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Stocklassas bok kom efter den om Skandiamannen och blev en större succé. Trots detta så har inte media lyft de misstänkta från den boken sista veckan

Vad är det för misstänkta då? Har dom bevisligen befunnit sig på mordplatsen ?
Citera
2020-02-23, 19:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och vet vi inte exakt hur länge de småpratade blir frågan ointressant i det scenario jag skisserar.

Innan du sågar teorin, räkna på det, är det möjligt att SE gick ut och in bakvägen, och således kunde stå och invänta OP vid Dekorima.

Om du menar att SE stod vid Grand och såg paret Palme börja promenera söderut (vilket är den relevanta info han i så fall behövde), gick därifrån till Skandias bakdörr, in i byggnaden och stämplade ut 23.19 och gick ut på trottoaren utan att prata med vakten så håller det inte.

Tiden räcker inte. Jag har själv gått i rask takt Grand-bakdörren och det tog 3 minuter och 20 sekunder.

Eftersom Palme började gå ca 23.17 är SE i så fall vid stämpelklockan ca 23.20.30. Om han rusade ut så var han ute ca 23.21. Då hade Palme redan passerat.

Dessutom faller teorin på vakten Henry O som knappast ljög om samtalet. Det kan ha varit kortare än 2 min visst. Men idén faller ändå.
Citera
2020-02-23, 19:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Åklagarna när CP var i ropet har kanske fått LP att säga att det var CP hon såg och hon kanske inte skulle kunna leva med att hon tex mutats av åklagarna det kan jag förstå hon skulle ju bli bespottad enormt om det uppdagades att hon tagit emot mutor för att ljuga men nu är hon ju avliden och hon tog lögnerna med sig i graven .
Konstigt att du är så säker på SE när "kanske" förekommer i var och varannan mening.
Citera
2020-02-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag menar bara att detta skulle vara ett sätt att komma över ett vapen som inte kan spåras till SE och som han kan göra sig av med. Jag menar inte att han tar vapnet och att han där och då vet att han ska använda det för att mörda OP.
Stor fantasi och lite fakta är ingen bra kombination.
Citera
2020-02-23, 19:53
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Konstigt att du är så säker på SE när "kanske" förekommer i var och varannan mening.

Säker kan man aldrig vara förrän relevant bevisning lagts fram därför säger jag "kanske". Men i min övertygelse är jag säker på att SE är inblandad i mordet på statsministern
Citera
2020-02-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Uppgifterna om fröken Ur kommer från Roland B. https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view

Bara för att få klarhet i detta en gång för alla.
Det är lite snurrigt i förhöret men visst måste det vara så här?
Stämpelklockan stod på 23:20 när SE stämplade ut. RB visste att Stämpelklockan gick fel men dubbelkollade ändå med fröken Ur. Där efter meddelade han SE den korrekta utstämplingstiden 23:19.
Citera
2020-02-23, 19:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Säker kan man aldrig vara förrän relevant bevisning lagts fram därför säger jag "kanske". Men i min övertygelse är jag säker på att SE är inblandad i mordet på statsministern
Jag menar det. Hur kan du vara så övertygad när nästan allt du skriver är antaganden?
Citera
2020-02-23, 19:57
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag menar det. Hur kan du vara så övertygad när nästan allt du skriver är antaganden?

Allt som skrivs i denna tråden är antaganden för vi har inte sett eller hört ännu vad KP kommer att lägga fram men det vi vet är att utredningen Palmemordet kommer få ett slut .
Citera
2020-02-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Och AB står alltså inte enligt egna uppgifter i avfasningen. Vad han säger är att han hoppar in i en port när det börjar smälla, och enligt förhörsuppgifter är det porten som ligger strax norr (det måste röra sig om meter) avfasningen vid Dekorima. Det här framgår tydligt av förhör med AB. Kolla skisserna längst ner i förhöret https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

IM:s och AB:s utsagor är inte motsägelsefulla på just den punkten. En skillnad är däremot att AB uppfattar att GM går tillsammans med OP och LP en stund, medan IM är av uppfattningen att GM väntar på OP och LP ungefär vid Dekorimahörnet.
Problemet är att IM i sitt första förhör inte nämner att GM väntar på LOP i Dekorimahörnet/avfasningen. Vad jag förstår så är det dessutom så att IM är den enda som säger det (i senare förhör). En sammanvägning av vittnesmålen säger att GM och LOP gick som om vore de bekanta fram till skjutningen.

Jag säger inte att de verkligen var bekanta, jag säger att det mesta talar för att GM gick ifatt paret och gick några meter tillsammans med paret för att därpå först sköt LP och därefter OP. Vad det i sin tur kan ha för implikationer är däremot svårt att säga.

Helt klart är att PU från start missade de mest grundläggande procedurerna en gängse mordutredning ska följa och frågan blir då som sagt varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in