Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-18, 18:50
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, verkligen. Det krävs mer än en bisats på en presskonferens för att övertyga svenska folket. Btw det var Skandiamannen.

Jag förväntar mig en samlad skrift om minst 500 sidor där man redovisar alla detaljer och de bevis man har.

Om det mot förmodan skulle vara en ensam galning så är det inte en vanlig Svensson utan en person som ska ha varit medlem i någon extrem organisation med militär bakgrund.

Som eventuellt ska ha tagit saken i egna händer att mörda Palme.
Sen kan han ju då ha fått hjälp av sin organisation eller kontakter med walkie talkies att komma undan och det kan ha varit folk från Polis eller underrättelse tjänst.

Kanske någon medlem från Stay behind eller någon från Flottan?

Palme hade tydligen många fiender..

Det här har säkert varit uppe i tråden tidigare men den här dokumentären från TV 2 är bland det bättre jag sett som visat om Palme mordet.
Den visar också att han inte var populär hos militären speciellt inte flottan.
https://www.youtube.com/watch?v=-TPeOm3MRKY
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-02-18 kl. 18:53.
Citera
2020-02-18, 18:52
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag är förvånad att inte Aschberg blev åtalad för det där då dom visste att Krister Pettersson var en svag individ då dom lockade honom att erkänna mordet i tv studion och strax där efter programmet så Lobbades han helt godtyckligt av några poliser som sedan slog ihjäl honom inne i förvarings arresten!

Ja fylking och Aschberg utnyttjade Krister Pettersson för att få tittar siffror.
Det ska jag ha läst om i någon bok.

Är det verkligen kartlagt eller vida känt att CP åkte på smörj av några poliser - och att det var av dessa skador han senare dog av? Det har jag missat. Vad jag vet framkom det aldrig varifrån CP fått skallskadan (kanske var det en fallskada?).

Att Aschberg och Fylking kommit så lindrigt undan för hur de utnyttjade CP är under all kritik. I skarven 80/90tal (eller tidigt 90tal) var ju CP med i snudd på varenda program på TV3 som en slags märklig maskot och unken lyteskomik. CP var ju kraftigt tjack-skadad och hade ett pärlband (gissningsvis) av diagnoser (vilket hans läkare Levander vittnat om). Helt barockt.
Citera
2020-02-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Lever? Nu får du läsa hela artikeln
Ett ”beslut i åtalsfrågan” under våren låter väl som om han lever, eller är det medgärningsman som ska åtalas?
Man åtalar väl inte en död?
Citera
2020-02-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Min känsla är att detta blir en flopp. Peterson presenterar en lösning där Skandiamannen är gärningsman. Utredningen läggs ned med hänsyn till att skandiamannen är död. Mängder med frågetecken kvarstår och lösningen kommer kännas nästan lika bristfällig som filters.

Det positiva blir att utredningsmaterialet kanske kan bli offentliggjort.

Normalt sett så krävs det rättegång för att FUP skall bli offentlig. Jag tvivlar tyvärr på att det blir offentligt. Snarare sekretess ytterligare i 30 år minst antagligen.
Citera
2020-02-18, 18:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
KP säger ju själv att de är nära en lösning. Vad fan dillar ni andra om?

Men släpp crack-pipan nu och kom in i matchen:

Citat:
Ett besked om någon kommer att åtalas för Palmemordet ska komma före sommaren – annars läggs utredningen ner. Det säger Palmeåklagaren Krister Petersson i SVT:s Veckans brott, skriver SVT Nyheter.

https://www.svd.se/besked-om-palmeutredningen-fore-sommaren
Citera
2020-02-18, 18:55
Medlem
Citat:
Nä, det krävs väl en fällande dom i HR minst, för att få ta del av belöningen.

Fällande dom i tingsrätt som vunnit laga kraft och som Polis/åklagare eller vilka det blir som tar beslut anser beror på det "avgörande tipset".
Citera
2020-02-18, 18:56
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Är det verkligen kartlagt eller vida känt att CP åkte på smörj av några poliser - och att det var av dessa skador han senare dog av? Det har jag missat. Vad jag vet framkom det aldrig varifrån CP fått skallskadan (kanske var det en fallskada?).

Att Aschberg och Fylking kommit så lindrigt undan för hur de utnyttjade CP är under all kritik. I skarven 80/90tal (eller tidigt 90tal) var ju CP med i snudd på varenda program på TV3 som en slags märklig maskot och unken lyteskomik. CP var ju kraftigt tjack-skadad och hade ett pärlband (gissningsvis) av diagnoser (vilket hans läkare Levander vittnat om). Helt barockt.

Enligt skrivelsen i boken så var det konstaterat att Krister Pettersson ska ha dött under ett polisingripande då han dött i arresten efter att ha misshandlats.

Det skulle innebära att Både Fylking och Aschberg gjort sig skyldiga till någon typ av uppvigling då dom provocerade fram hans död.
Citera
2020-02-18, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Men släpp crack-pipan nu och kom in i matchen:

https://www.svd.se/besked-om-palmeutredningen-fore-sommaren
Ja men han måste ju så klart vara lite försiktig också...

Om det hade varit bestämt att utredningen ska läggas ner så hade man sagt det just den dagen och inte 4-5 månader innan.
Citera
2020-02-18, 18:57
Medlem
Citat:
Normalt sett så krävs det rättegång för att FUP skall bli offentlig. Jag tvivlar tyvärr på att det blir offentligt. Snarare sekretess ytterligare i 30 år minst antagligen.

Ok. Men om Peterson ska kunna presentera en gärningsman och ett gärningsförlopp utan att väcka åtal så måste han väl ändå offentliggöra dom handlingar/dokument/förhör som underbygger hans presentation?

Så visst material bör väl bli offentliggjort?
Citera
2020-02-18, 18:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett ”beslut i åtalsfrågan” under våren låter väl som om han lever, eller är det medgärningsman som ska åtalas?
Man åtalar väl inte en död?

In och läs. Missa inte detta, min vän. Han säger att han inom fem månader tror sig kunna åtala eller lägga ner utredningen.

KP är ytterst varsam i sina ord för att inte avslöja om MGM är död eller levande. Men med tanke på att ingen är gripen lutar jag mot att han är död. Det gör också det faktum att KP nämner ett möjligt scenario där utredningen inte kommer längre och har gjort sitt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-18 kl. 19:02.
Citera
2020-02-18, 18:59
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Ja men han måste ju så klart vara lite försiktig också...

Om det hade varit bestämt att utredningen ska läggas ner så hade man sagt det just den dagen och inte 4-5 månader innan.

Att tvärt lägga ner PU är fortfarande ganska känsligt, han måste förbereda allmänheten på det och låta det sjunka in. Att ledande personer i statsstyret fått förhandsbesked från KP och redan vet om vad som kommer att hända kan vi nog ganska säkert anta.
Citera
2020-02-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag är förvånad att inte Aschberg blev åtalad för det där då dom visste att Krister Pettersson var en svag individ. När dom lockade honom att erkänna mordet i tv studion i utbyte mot en summa pengar.
Strax efter programmet så Lobbades han helt godtyckligt av några poliser som sedan slog ihjäl honom inne i förvarings arresten!

Ja fylking och Aschberg utnyttjade Krister Pettersson för att få tittar siffror.
Det ska jag ha läst om i någon bok.

Dom slog inte ihjäl honom, har du ens belägg för att han blev misshandlad?

Men annars håller med ja, alla journalister som lockar med pengar för att få en gammal knarkare att erkänna ett brott borde dömas till fängelse. De han och Fylking höll på med går ej att försvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in