Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-21, 16:56
  #1
Medlem
Hej kära vänner! Jag har sökt lite lätt men fick inte till något bra sökord eller någon bra träff så jag vänder mig hit direkt istället.
Har ett litet problem och det är nämligen så att jag hyr en lägenhet i andra hand av en kille och det gick bra tills slutet av September då han tydligen inte hade betalat bredbandsavgiften. Vi pratade om det och istället för att jag skulle skriva upp mig så lät vi avtalet löpa på och jag betalade honom istället som sedan betalade Com Hem som är min ISP. Det löste sig rätt bra jag ringde upp och snackade med honom och han löste det snyggt, jag var utan internet över en helg så inte allt för farligt.

Tänkte inte mer på det men nu kom hyresvärden och snackade lite med mig och tydligen visade det sig att han jag hyr av inte betalat hyran i 5månader tror jag det var och är då skyldig en summa pengar annars är lägenheten "förverkad" talade hyresvärden om.
Killen visar ju lite tendens att vara slarvig med att betala saker och ting så vet inte om han har några ekonomiska problem. Kan även tillägga att jag betalar ca 2k över den hyran han har.

Min fråga är nu vad som skulle hända med mig om inte nu personen betalar? Jag har ett kontrakt med honom fram till 1 Januari 2011.

Ledsen om jag retar upp folk med att jag missat någon bra länk som förklarar mitt problem!

Mvh Renamed
Citera
2010-10-21, 16:58
  #2
Medlem
ormanoffs avatar
Vad som händer om avtalet förverkas är att du måste flytta ut ur lägenheten, att du har ett avtal med personen du hyr av förändrar inte det. Så mitt tips är att du börjar titta efter nytt boende.
Citera
2010-10-21, 17:04
  #3
Medlem
Okej, tack för den informationen! Söker delvis redan för att hitta till början av 2011 men får nog lägga på ett kol då.
Citera
2010-10-21, 17:05
  #4
Medlem
Känns som han försöker hustla till sig pengar utan hänsyn till konsekvenserna...

han kanske dessutom går på SOC och får hyran betald av dem med, plus dina pengar blir det rätt mycket på fem månader, om han är ung kan det vara lätt att bli frestad....




du är nog rätt körd, vet ej hur länge du bott/stått skriven där då du kanske kan ha möjlighet att ta över kontraktet? hör med hyresvärden...
Citera
2010-10-21, 17:18
  #5
Medlem
Dessa fem månaderna var innan jag flyttade in.
Har tyvärr inte bott här allt för länge utan lite mer än två månader. Så vet inte om det går att jag kan ta över?
Citera
2010-10-21, 17:20
  #6
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renamed
Dessa fem månaderna var innan jag flyttade in.
Har tyvärr inte bott här allt för länge utan lite mer än två månader. Så vet inte om det går att jag kan ta över?

Fråga fastighetsägaren/hyresbolaget, det är inte alls omöjligt om det är en privat värd.
Citera
2010-10-21, 17:24
  #7
Medlem
Oneways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renamed
Kan även tillägga att jag betalar ca 2k över den hyran han har.

Detta bör du genast anmäla till Hyresnämnden så att du får mellanskillnaden tillbaka. Se till att du har bevis på hur mycket du betalat i form att skriftliga avtal och insättningar.
Citera
2010-10-21, 17:26
  #8
Medlem
Jag skulle prata med hyresvärden och då fråga om du inte kan få ta över kontraktet då du uppenbarligen inte har gjort något fel i ärendet. De visste även med sig att du hyrde lägenheten då de måste ge sitt godkännande för att ens få hyra ut lägenheten i andra hand och borde då tagit upp det hela med dig i skälig tid. Nu låter det som att han inte betalat hyran i 5 månader för att sedan ta in dig i 2 månader och har då betalat för de månaderna du har bott där. De torde ha något ansvar från sin sida i frågan också mer än att kasta ut dig.

Sedan så borde du gå ner till bostadsföreningen och prata med dom samt att titta om inte hyresnämnden har något att säga om det här.
Sök runt lite på nätet om dina rättigheter som andra hands hyrare för du har faktiskt en bunt sådana.

Men det ser inte allt för ljust ut men jag är å andra sidan inte speciellt insatt i bostadsrätt och vad allt det medför.
Citera
2010-10-21, 17:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Detta bör du genast anmäla till Hyresnämnden så att du får mellanskillnaden tillbaka. Se till att du har bevis på hur mycket du betalat i form att skriftliga avtal och insättningar.

helt rätt! efter du gjort det prata med hyresvärden om det går att lösa på något sätt med att skriva över lägenheten bevis även att du betalt hyran till killen
Citera
2010-10-21, 17:39
  #10
Medlem
Defunctuss avatar
Googla ordet Besittningsrätt.
Citera
2010-10-21, 17:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Fråga fastighetsägaren/hyresbolaget, det är inte alls omöjligt om det är en privat värd.
Okej ska försöka se om dom har tid att träffas hyresvärden imorgon då och höra vad dom har att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Detta bör du genast anmäla till Hyresnämnden så att du får mellanskillnaden tillbaka.


Se till att du har bevis på hur mycket du betalat i form att skriftliga avtal och insättningar.

Har faktiskt tänkt anmäla då jag såg att man fick ta ut en skälig hyra i andra hands, men eftersom jag hyr omöblerad och varken el/bredband ingår ska man egentligen inte lägga på något om jag förstått det rätt.
Citera
2010-10-21, 17:42
  #12
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Detta bör du genast anmäla till Hyresnämnden så att du får mellanskillnaden tillbaka. Se till att du har bevis på hur mycket du betalat i form att skriftliga avtal och insättningar.

Det ska man göra, men i detta fall verkar det ju inte särskilt fruktsamt om personen i fråga saknar pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tien
Jag skulle prata med hyresvärden och då fråga om du inte kan få ta över kontraktet då du uppenbarligen inte har gjort något fel i ärendet. De visste även med sig att du hyrde lägenheten då de måste ge sitt godkännande för att ens få hyra ut lägenheten i andra hand och borde då tagit upp det hela med dig i skälig tid. Nu låter det som att han inte betalat hyran i 5 månader för att sedan ta in dig i 2 månader och har då betalat för de månaderna du har bott där. De torde ha något ansvar från sin sida i frågan också mer än att kasta ut dig.

Sedan så borde du gå ner till bostadsföreningen och prata med dom samt att titta om inte hyresnämnden har något att säga om det här.
Sök runt lite på nätet om dina rättigheter som andra hands hyrare för du har faktiskt en bunt sådana.

Men det ser inte allt för ljust ut men jag är å andra sidan inte speciellt insatt i bostadsrätt och vad allt det medför.

Bostadsrätt? Lägenheten är ju en hyresrätt? "Bostadsförening", vad är det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback