• 1
  • 2
2010-10-21, 15:40
Medlem
Hur mycket behöver jag köpa hem för att utfodra ca:15 pers med detta?
Citera
2010-10-21, 15:43
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjeblom
Hur mycket behöver jag köpa hem för att utfodra ca:15 pers med detta?

500g räcker väll till 3pers ca?

så, 2.5 kilo fläskfile borde räcka? Till det kanske 4 formar potatisgratäng?
Citera
2010-10-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
500g räcker väll till 3pers ca?

så, 2.5 kilo fläskfile borde räcka? Till det kanske 4 formar potatisgratäng?

Okay, sån här ''färdig'' potatisgratäng på påse som jag sett i vissa butiker, funkar den tro
Citera
2010-10-21, 17:00
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Okay, sån här ''färdig'' potatisgratäng på påse som jag sett i vissa butiker, funkar den tro

Den funkar absolut, men det blir både billigare och godare med en egengjord
Citera
2010-10-21, 17:08
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Gör egen, det är betydligt godare och det tar ju ingen lång tid eller är särskilt svårt.
Citera
2010-10-21, 17:55
Medlem
Jo det så klart hemmagjort är ju billigare/godare men lite pyssligare .
Citera
2010-10-21, 20:03
Medlem
brydolfs avatar
Inget jävla pyssel att laga potatisgratäng till 15 pers, sluta fjanta dig för fan. Skiva potatis, pressa vitlök och häll på GRÄDDE. Smäll in i ugnjäveln i 45 minuter en timme, släng på lite gammal jävla ost om du känner för det. KLART, var det svårt????
Citera
2010-10-21, 20:08
Medlem
Ojdå är det så man gör.
Citera
2010-10-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ojdå är det så man gör.

Japp. Mycket grädde btw annars blir det torrt och man känner sig inte fet (det ska man göra ). Många personer gillar inte köttsmaken så mycket, t.ex. väldigt många av mina kompisar måste hälla på flera liter bearnaise på en köttbit, så se till att ha någon sådan nice sås hemma.
Citera
2010-10-22, 00:45
Medlem
hr-jockes avatar
Potatisgratäng med både ost och mycket grädde blir ganska mäktigt och det borde därför räcka med 200g kött/person.
Som sagt innan, potatisgratäng är väl bland de enklare potatistillbehören man kan göra. Se bara till att potatisen är tunnt skivad. Har du ingen mandolin hemma, så kan osthyveln vara ett bra alternativ, om du inte är vass med kniven.
Sås till är ju alltid gott, men skulle absolut avråda från så feta såser som bearnaisesås. Blir en sjukt mäktig måltid annars och den kommer att dominera hela rätten. Alltså, kör du på bearnaise till, så kan du lika gärna köpa färdig potatisgratäng, för tillsammans med bean så kommer ingen att smaka skillnaden på köpe eller hemlagad.
Min rekommendation, en rödvinsky eller en kraftig, gärna något spicy glace. Busenkelt att laga en god glace dessutom. Kräver i princip inget kunnande, särskilt många ingredienser eller tid.
Och du, glöm inte lite goa grönsaker
Citera
2010-10-22, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brydolf
Inget jävla pyssel att laga potatisgratäng till 15 pers, sluta fjanta dig för fan. Skiva potatis, pressa vitlök och häll på GRÄDDE. Smäll in i ugnjäveln i 45 minuter en timme, släng på lite gammal jävla ost om du känner för det. KLART, var det svårt????

Oj, du vart verkligen arg va?

Men jo jag håller med, det är inga svårigheter! Ha gärna i lite rödlök med, svartpeppar och salt innan!
Citera
2010-10-22, 11:06
Medlem
zepofans avatar
Ett tips för att lyckas med potatisgratäng är att först koka potatisen mjuk i grädden/gräddmjölken tillsammans med kryddorna i en stor kastrull, då är det lätt att smaka av om kryddningen, framförallt sältan, är OK. Lägg sedan över i formen , strö över lite ost och gratinera av i ugnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in