Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-21, 14:59
  #1
Medlem
VetenskapsSkillens avatar
Tjena! Går mitt sista år på gymnasiet och har i nuläget ett betyg som ligger runt 19,0 utan meritpoäng. Tycker om tekniska ämnen och funderar på att jobba som ingenjör. Tycker dock det är flummigt hur mycket de kräver på vissa ställen osv, vad är absolut högsta gränsen? Vill nämligen ha en trevligt lön när jag börjar jobba.

Dessutom kommer jag att ta studenten 2011, om komplettering på Komvux skulle krävas skulle det då kunna uppstå problem? Eftersom det snackas väldigt mycket om att de som går via Komvux inte alls prioriteras.

Till sist: Någon som går/gått ingenjörs linje någonstans som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Citera
2010-10-21, 15:09
  #2
Medlem
Om du läser upp något betyg så tror jag du hamnar i något som kallas för "kompletteringsgrupp". Nån annan här på forumet kanske kan tala om för mig när exakt det gäller, och hur mycket sämre chans man har att få läsa det man vill på universitet. Jag är, som dig, i tankarna om ingenjör. Går också ut 2011 och har funderat lite på dataingenjör.

Har du gjort högskoleproven? Gör ett, dina chanser att komma in på det du vill höjs markant om jag förstått rätt. Lycka till!

MVH
Citera
2010-10-21, 16:17
  #3
Medlem
är det någon skillnad på att läsa upp på komvux alltså läsa ett ämne man redan läst för att få högre betyg och lägga till ämnen som krävs för att sedan söka?
Citera
2010-10-21, 18:47
  #4
Medlem
Behöver du verkligen läsa upp dina betyg om du har 19.0? Annars är högskoleprovet ett hett tips. Det använde jag själv för att komma in på en ingenjörsutbildning. Jag hade dock bara 14.9 i betyg så då var det motiverat.
Citera
2010-10-21, 18:47
  #5
Medlem
Hej!

Som det ser ut på arbetsmarknaden idag så skulle jag avråda från att läsa till ingenjör, Detta är lite tvärt emot atta råd från Si och studievägledare. Men efter ett par år som ingenjör så tycker jag att det är rätt hårt slit för lönen som ingenjör. De rekomenderade ingångslönerna kan man ta med en nypa salt och man är inte så "het" på arbetsmarknaden som det propageras om bland tekniska universitet och Si. Kolla på arbetsförmedlingen sidor efter tekniska arbeten så ser du att det är få jobb ute, och då går ändå de flesta företag för fullt nu. Läs mer på "utbildning och studiesidan" där jag nyligen skrev ett inlägg. mvh
Citera
2010-10-21, 18:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mynameismike
Hej!

Som det ser ut på arbetsmarknaden idag så skulle jag avråda från att läsa till ingenjör, Detta är lite tvärt emot atta råd från Si och studievägledare. Men efter ett par år som ingenjör så tycker jag att det är rätt hårt slit för lönen som ingenjör. De rekomenderade ingångslönerna kan man ta med en nypa salt och man är inte så "het" på arbetsmarknaden som det propageras om bland tekniska universitet och Si. Kolla på arbetsförmedlingen sidor efter tekniska arbeten så ser du att det är få jobb ute, och då går ändå de flesta företag för fullt nu. Läs mer på "utbildning och studiesidan" där jag nyligen skrev ett inlägg. mvh

Jag är nyligen utexad ingenjör och jag håller inte helt med. Men man ska vara noga med att välja en vettig inriktning och ehla tiden hålla koll på vad som behövs på arbetsmarknaden och på så vis välja relevanta kurser.

Som nu till exempel är programmerare med kunskaper i web och databas väldigt heta.
Citera
2010-10-21, 23:08
  #7
Medlem
VetenskapsSkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hewhowalk
Behöver du verkligen läsa upp dina betyg om du har 19.0? Annars är högskoleprovet ett hett tips. Det använde jag själv för att komma in på en ingenjörsutbildning. Jag hade dock bara 14.9 i betyg så då var det motiverat.

Har så i nuläget, kan förändras när jag får alla betyg.


Citat:
Ursprungligen postat av Hewhowalk
Jag är nyligen utexad ingenjör och jag håller inte helt med. Men man ska vara noga med att välja en vettig inriktning och ehla tiden hålla koll på vad som behövs på arbetsmarknaden och på så vis välja relevanta kurser.

Som nu till exempel är programmerare med kunskaper i web och databas väldigt heta.

Jaså, har du börjat söka jobb ännu. Hur ser det ut?
Citera
2010-10-21, 23:09
  #8
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetenskapsSkillen
Tjena! Går mitt sista år på gymnasiet och har i nuläget ett betyg som ligger runt 19,0 utan meritpoäng. Tycker om tekniska ämnen och funderar på att jobba som ingenjör. Tycker dock det är flummigt hur mycket de kräver på vissa ställen osv, vad är absolut högsta gränsen? Vill nämligen ha en trevligt lön när jag börjar jobba.

Dessutom kommer jag att ta studenten 2011, om komplettering på Komvux skulle krävas skulle det då kunna uppstå problem? Eftersom det snackas väldigt mycket om att de som går via Komvux inte alls prioriteras.

Till sist: Någon som går/gått ingenjörs linje någonstans som kan dela med sig av sina erfarenheter?


Tråden passar nog mer i utbildning och studier.

Men för att svara på frågan, om du kompletterar på Komvux hamnar du i en ytterligare urvalsgrupp men du söker fortfarande in med ditt okompletterade betyg, dvs 19,0 i ditt fall. Urvalsgruppen du hamnar i kommer att ha en högre intagningsgräns då du bara konkurrerar med andra som har kompletterat sina betyg och platserna är också färre i denna urvalsgrupp. Mitt tips till dig vore att både komplettera ditt nuvarande betyg på Komvux men också att göra högskoleprovet som vissa redan har påpekat. Detta gör att du hamnar i tre olika urvalsgrupper vid antagningen vilket ökar dina chanser för att bli antagen drastiskt.
Citera
2010-10-21, 23:29
  #9
Medlem
Bli ingenjör för att du tycker det är roligt inte för lönen. Då blir det säkert fel och du blir ytterligare en av dom som skriver att det inte finns jobb och de får så dålig lön.
Citera
2010-10-21, 23:31
  #10
Medlem
19109216s avatar
Kan även säga att om du saknar intresset/motivationen kommer du inte ens klara en ingenjörsutbildning!
Citera
2010-10-22, 00:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mynameismike
Hej!

Som det ser ut på arbetsmarknaden idag så skulle jag avråda från att läsa till ingenjör, Detta är lite tvärt emot atta råd från Si och studievägledare. Men efter ett par år som ingenjör så tycker jag att det är rätt hårt slit för lönen som ingenjör. De rekomenderade ingångslönerna kan man ta med en nypa salt och man är inte så "het" på arbetsmarknaden som det propageras om bland tekniska universitet och Si. Kolla på arbetsförmedlingen sidor efter tekniska arbeten så ser du att det är få jobb ute, och då går ändå de flesta företag för fullt nu. Läs mer på "utbildning och studiesidan" där jag nyligen skrev ett inlägg. mvh

Fast nu är det ju en viss skillnad på VAD man läst. Det går 13 maskinare på dussinet, medan andra branscher är på jakt efter i stort sett vilken person som helst med utbildning. Ingångslönerna är ju klart möjliga att uppnå.

Sen att man inte är het på arbetsmarknaden är ju ett intressant påstående. Visst, som klassisk maskinkonstruktör är det kanske inte någon höjdarmarknad, men hade fått ett par erbjudanden innan exjobbet var ens halvfärdigt (och hade jobb ordnat vid ungefär den tidpunkten också), med ingångslön i regionen SIs ingångslön, +- ungefär 200 i månaden.
Citera
2010-10-22, 00:02
  #12
Medlem
Aleizohiets avatar
Det är inte dom som har högst intag som har de högsta lönerna när man kommmer ut på andra sidan...
Just sayin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback