Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-19, 20:22
  #1
Medlem
Scudds avatar
Studerar för närvarande ett 3- årigt, kommunikationsinriktat program på högskolan. Denna utbildning erbjuder även en utlandstermin som jag sökt och blivit nominerad för en plats vid INSEEC i Paris. De som åker får 200 euro i månaden i stipendium är väl värt att tillägga.

Kurserna de erbjuder som passar min utbildning som jag kan tillgodoräkna mig är inom områdena jag studerar, så där ligger inte problemet. Det är att åka utomlands eller läsa engelska/söka fristående kurser under den terminen.

Problemet ligger i att jag börjar få kalla fötter. Jag vet inte om jag är rädd för det okända, har aldrig studerat utomlands, inte heller har jag rest särskilt mycket. Jag kommer ju få utöka mina studiemedel under denna termin så jag vill ju verkligen att detta ska ge något som jag har fördel av när jag väl tar examen. Skolan står för ansökningarna osv. Boende och övrigt får vi ordna själva.

Hur mycket väger en termin utomlands på CV:t? Kommer läsa organisationskommunikation, PR samt lite ekonomi.

Vet inte alls hur jag ska väga denna möjlighet, mot att läsa engelska och fristående kurser här hemma, med fördelen att jag inte drar på mig ännu mer skulder.

Skulle uppskatta om någon eller några kunde ge mig lite input på allting, jag kan inte sortera alla tankar som ligger i huvudet just nu, i varje fall inte komma fram till ett ja eller nej.

Att få uppleva en annan kultur och allt sådant är jag väl medveten om, men sådant kan man också uppleva genom resande, men ligger just studier utomlands till min fördel när det gäller jobb?

Hoppas att jag inte låter bortskämd eller liknande, bara att jag vill göra så mycket jag kan av den skoltid jag har, för att kunna gå ut i arbete, sedan. Förhoppningsvis inom mitt studieområde.

Jag är 21 år och kille, ifall detta har någon betydelse.

Tackar på förhand!
Citera
2010-10-19, 20:37
  #2
Medlem
Malewhales avatar
Tänk inte bara på CV:t. En termin utomlands kan göra mycket för dig som person och om det är ett universitet som tar in en del utländska studenter kommer du att få vänner i alla världens hörn. Bara det är ovärderligt.

Sen är ju Paris en fantastisk stad. Har du varit där tidigare? Åk!
Citera
2010-10-19, 20:41
  #3
Medlem
Scudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Tänk inte bara på CV:t. En termin utomlands kan göra mycket för dig som person och om det är ett universitet som tar in en del utländska studenter kommer du att få vänner i alla världens hörn. Bara det är ovärderligt.

Sen är ju Paris en fantastisk stad. Har du varit där tidigare? Åk!

Det är absolut sant, men det är ju en fråga om pengar här med. Lånet/skulden byggs ju på för denna personutveckling, det är mycket där skon klämmer.

Har som sagt inte rest så mycket, och Paris har inte varit en av de få städer jag besökt
Citera
2010-10-19, 20:53
  #4
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scudd
Det är absolut sant, men det är ju en fråga om pengar här med. Lånet/skulden byggs ju på för denna personutveckling, det är mycket där skon klämmer.

Har som sagt inte rest så mycket, och Paris har inte varit en av de få städer jag besökt

Du ska jobba i 40 år. Pengar finns.

Hur mycket mer pengar blir det i lån jämfört med om du skulle vara hemma?
Citera
2010-10-19, 20:55
  #5
Medlem
BobSacamanos avatar
Du kommer kunna betala tillbaka dina studielån oavsett vilket jobb du får eller tar efter dina studier, så oroa dig inte om det. Jag kan starkt rekommendera att åka på en utbytestermin; det ger mer än du någonsin kan ana. Dessutom är det ju inte långt ifrån hem, så får du hemlängtan är det ju inte några problem att åka hem över helgen. Gör det, ffs. Du kommer att ångra dig senare om du inte åkte, men du kommer inte ångra dig över att ha åkt om du åkte.
Citera
2010-10-19, 21:11
  #6
Medlem
Scudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Du kommer kunna betala tillbaka dina studielån oavsett vilket jobb du får eller tar efter dina studier, så oroa dig inte om det. Jag kan starkt rekommendera att åka på en utbytestermin; det ger mer än du någonsin kan ana. Dessutom är det ju inte långt ifrån hem, så får du hemlängtan är det ju inte några problem att åka hem över helgen. Gör det, ffs. Du kommer att ångra dig senare om du inte åkte, men du kommer inte ångra dig över att ha åkt om du åkte.

Mycket övertygande måste jag säga! Jag fungerar väl ganska mycket på det sättet om jag måste tänka efter. Och jobb finns, det är sant...
Citera
2010-10-19, 21:33
  #7
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Vågarunte eller? Kärring!

Okej, för att vara lite mänskligare i mitt svar. Jag vågar nog påstå att alla som pluggat utomlands känner igen sig i din situation. Man börjar alltid tveka när det drar ihop sig. Jag pluggar utomlands för andra gången nu och jag hade lika jävla kalla fötter inför den här resan som för den första. Skillnaden den här gången var att jag kunde skaka av mig obehagskänslorna lite lättare.

Jag var inte heller speciellt berest av mig när jag åkte ut på min första vända. Var inget speciellt med det. Jag var långt ifrån ensam om en sådan bakgrund.

Att du bekymrar dig om lite mer studielån är ju bara ett tecken på att du söker (pinsamma) ursäkter för att inte åka. Tänk efter själv. Vad skulle du själv tycka om en person som valt att inte åka av den anledningen? Folk betalar ju multum för att få plugga i USA.

Den enda jag kan försäkra dig om är att om du inte åker kommer du ångra dig såinihelvete när du är vuxen, har fru, barn, villa och jobb. Då är det inte lika lätt att bara dumpa allt och sticka ska du veta. Passa på nu vettja!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback