2017-12-22, 22:54
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
GW jobbar inte lngre p Polisen men han verkar ha ngra kllor dr. I varje avsnitt s kan han detaljer om aktuella brott. Han visste att terroristen p Drottninggatan krde p tvans eller treans vxel trots att det inte r offentligt n. Han visste ven lite mer om i utredningen ocks.

Vem r det han fr allt ifrn? Ringer han bara upp nn kompis p Polisen som ger honom detaljerna? Eller har Veckans brott ngot samarbete som sger att GW fr alla detaljer han vill i ha programmen.
Han knner ju i princip alla som har med brottslighet att gra frutom brottslingarna sjlva och iom att brott r hans livsintresse r det inte konstigt att det diskuteras flitigt om detta med dessa kontakter. Som de flesta skert vet tas det inte lika hrt p sekretessregler nr det diskuteras mellan nra vnner eller mellan personer som har bevisat sig vara trovrdiga.
Citera
2017-12-22, 23:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Han knner ju i princip alla som har med brottslighet att gra frutom brottslingarna sjlva och iom att brott r hans livsintresse r det inte konstigt att det diskuteras flitigt om detta med dessa kontakter. Som de flesta skert vet tas det inte lika hrt p sekretessregler nr det diskuteras mellan nra vnner eller mellan personer som har bevisat sig vara trovrdiga.

Ok s du tror hans kompisar ger honom information?? Ibland sger han att han pratat med utredarna och dom tycker lika s d frstr man lite vad han har p ftterna..
Citera
2017-12-22, 23:03
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Ok s du tror hans kompisar ger honom information?? Ibland sger han att han pratat med utredarna och dom tycker lika s d frstr man lite vad han har p ftterna..
Ja. Oftast r jag reserverad med att sga att jag vet saker och brukar sga att jag tror men i detta r jag hundra procent sker p att det r vad som sker. Han pratar med utredare och andra relevanta inblandade som han knner sedan tidigare och fr dr veta allt de vet. Detta skedde ju hela tiden nr han var polis s de som pratar med honom vet att han r extremt plitlig och att han vet vad han kan och inte kan sga offentligt. Jag ser f.. inte detta som ngonting negativt utan jag tycker att de kan snacka med GW med gott samvete.
Citera
2017-12-22, 23:49
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Ja. Oftast r jag reserverad med att sga att jag vet saker och brukar sga att jag tror men i detta r jag hundra procent sker p att det r vad som sker. Han pratar med utredare och andra relevanta inblandade som han knner sedan tidigare och fr dr veta allt de vet. Detta skedde ju hela tiden nr han var polis s de som pratar med honom vet att han r extremt plitlig och att han vet vad han kan och inte kan sga offentligt. Jag ser f.. inte detta som ngonting negativt utan jag tycker att de kan snacka med GW med gott samvete.

Jag tror ocks att GW r en bra person som kan hantera knslig information.. men ibland slirar han med tungan. I Arbogafallet, Johanna Mller, sa han i Veckans brott att dom hade ett hett spr och sen dagarna efter anhll dom misstnkta gms. Det var nog inte helt planerat tror jag utan dom blev tvungna fr GW hade gtt ut med planerna.

Men visst ingen r perfekt...
Citera
2017-12-22, 23:57
Medlem
Jag r, som en del andra hr, vertygad om att GW r spass intelligent och besittre s stor erfarenhet av utredningsarbete att han vet vad som gr att sga och inte om en pgende utredning. Han vet skert ofta mycket mer n han berttar i tv och i pressen.
Dremot tycker jag att det senaste avsnittet av Veckans brott var ett av de mest meningslsa och trkigaste hittills. Terrorddet p Drottninggatan och Akilovs person r redan s omskrivet att programmet praktiskt taget inte tillfrde ngot alls fr de som fljt fallet i media.
35-40 minuters waste of space som kunde ha anvnts till mer intressanta brottsfall.
Citera
2017-12-29, 16:43
Medlem
Quoters avatar
Det knns som att man kan upplgget av 'Veckans brott' nu - efter alla dessa r.

Kvartoft: Hej och hjrtligt vlkomna till Veckans brott - Leif, hur har du haft det sen sist?

GW: Jo tack, jag har mest lst bcker och frskt komma ifrn min egen enfald.

Kvartoft: Det lter spnnande, jag tror vi hugger tag i frsta fallet. (Viftar med armarna)

Kvartoft: Leif, hur ser din analys ut? Kvinnan, grningsmannen, har allts styckat kroppen och sedan kt till arbetet som om ingenting hade hnt?

GW: Det r inget ovanligt ska du veta - under min karrir som kriminolog sttte jag p en mngd dussin renden dr folk har slagit ihjl varandra och fortsatt med sitt vanliga liv som om ingenting hade hnt.. pminner mig om ett fall frn 70-talets Smland dr...

Kvartoft: (Hftigt kroppssprk) Jaha, okej.

Kvartoft: Leif, idag har vi en polis frn dina trakter med oss i studio, vad sger du om det?

GW: Jovars, polisen i Solna r bra p mycket men att lsa brott kanske inte r deras frmsta egenskap, men i brist p annat s ja...

Kvartoft: Men Leif, det hr r nd uppseendevckande - kvinnan har styckat kroppen i 100 delar?!

GW: Det r verkligen inget ovanligt ska du veta, jag knner till mnga rendet dr man styckat kroppen i fler delar n s.

Kvartoft: Men Leif - den hr mannen har 150 avsnitt i belastningsregistret - kolla s mnga meter det r!

GW: Javars men du ska veta att jag knner till personer som har minst 1000 avsnitt i registret, s ditt exempel imponerar inte mer n mttligt p mig, som den gamle mordutredaren GW Larsson brukade sga.

GW: Frresten s r polisen i Sverige bst i Norden p att klara upp styckmord - hela 88,5 procent blir uppklarade jmfrt med 73,2 i Danmark och 81,9 i Finland. Pminner mig om ett rende dr ngon grvde ner en kroppsdel i Treriksrset - vi visste ju inte vilket land som skulle ta utredningen....

Kvartoft: Leif, du har ftt ett julkort hr av Gran Lambertz, vill du att jag ska lsa upp det?

GW: Helst inte, den typen av personer vill jag ha s lite att gra med som mjligt, men det r ju jul trots allt... ven nn som talar mot bttre vetande frtjnar en julhlsning.

Citera
2018-01-09, 13:45
Medlem
Readyfreddies avatar
Ssongsstart: Mngkulturfokus kan man kanske sga.
Citat:
Del 1 av 10. Leif GW Persson kommenterar bland annat handgranaten i Vrby grd och gngvldtkterna i Malm. Dessutom diskuteras gngkriget och ddsskjutningarna i Stockholmsomrdet med Stockholmspolisens expert p gngkriminalitet, Gunnar Appelgren. Fr att undvika farliga biljakter anvnder polisen spikmattor. Camilla Kvartoft har provat att kra p en spikmatta. I kvllens historiska fall tar vi upp sprngningen av restaurang Fontainebleau i Stockholm nyrsnatten 1982-1983.
Citera
2018-01-09, 14:54
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det knns som att man kan upplgget av 'Veckans brott' nu - efter alla dessa r.

Kvartoft: Hej och hjrtligt vlkomna till Veckans brott - Leif, hur har du haft det sen sist?

GW: Jo tack, jag har mest lst bcker och frskt komma ifrn min egen enfald.

Kvartoft: Det lter spnnande, jag tror vi hugger tag i frsta fallet. (Viftar med armarna)

Kvartoft: Leif, hur ser din analys ut? Kvinnan, grningsmannen, har allts styckat kroppen och sedan kt till arbetet som om ingenting hade hnt?

GW: Det r inget ovanligt ska du veta - under min karrir som kriminolog sttte jag p en mngd dussin renden dr folk har slagit ihjl varandra och fortsatt med sitt vanliga liv som om ingenting hade hnt.. pminner mig om ett fall frn 70-talets Smland dr...

Kvartoft: (Hftigt kroppssprk) Jaha, okej.

Kvartoft: Leif, idag har vi en polis frn dina trakter med oss i studio, vad sger du om det?

GW: Jovars, polisen i Solna r bra p mycket men att lsa brott kanske inte r deras frmsta egenskap, men i brist p annat s ja...

Kvartoft: Men Leif, det hr r nd uppseendevckande - kvinnan har styckat kroppen i 100 delar?!

GW: Det r verkligen inget ovanligt ska du veta, jag knner till mnga rendet dr man styckat kroppen i fler delar n s.

Kvartoft: Men Leif - den hr mannen har 150 avsnitt i belastningsregistret - kolla s mnga meter det r!

GW: Javars men du ska veta att jag knner till personer som har minst 1000 avsnitt i registret, s ditt exempel imponerar inte mer n mttligt p mig, som den gamle mordutredaren GW Larsson brukade sga.

GW: Frresten s r polisen i Sverige bst i Norden p att klara upp styckmord - hela 88,5 procent blir uppklarade jmfrt med 73,2 i Danmark och 81,9 i Finland. Pminner mig om ett rende dr ngon grvde ner en kroppsdel i Treriksrset - vi visste ju inte vilket land som skulle ta utredningen....

Kvartoft: Leif, du har ftt ett julkort hr av Gran Lambertz, vill du att jag ska lsa upp det?

GW: Helst inte, den typen av personer vill jag ha s lite att gra med som mjligt, men det r ju jul trots allt... ven nn som talar mot bttre vetande frtjnar en julhlsning.

Jag vill ta det hr inlgget och spika upp det p min vgg. Kanske att jag gr det faktiskt!
Klockrent!
Citera
2018-01-09, 16:54
Medlem
DyslexiKungens avatar
Ja ikvll r det dags igen.

-Hej Leif
-Hur har du haft det?
-Tack bra, lite smfrkyld bara
-Du ser strlande ut ser jag, men vi kr vl igng nu

Programmet r en succ, det ska bli kul igen...Det r inget ovanligt ska du veta.
Citera
2018-01-09, 17:32
Medlem
Slottsherres avatar
Ja, d brjar den nyktra ssongen, ska ni veta!
Citera
2018-01-09, 18:24
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ja, d brjar den nyktra ssongen, ska ni veta!

Skrattade gott t de sista fem-sex inlggen i trden.

De flesta vldsbrott sker i nra relationer skall ni veta, det r drfr det r svrt att binda 60-ringens kvinna till handgranaten i Vrby grd.

Undrar om de tar upp den anmlda gruppvldtkten nu nr Massi Fritz och Persson lyckats bli kvllstidningsosams.
Citera
2018-01-09, 19:23
Medlem
Jag har sett varenda avsnitt sen seriens begynnelse men har tappat intresset markant. De bsta gamla fallen r nog avklarade, samma jvla studiebesk som Camilla gr. Smsta ngonsin var nr vi fick se hur svenska poliser hjlper till i Ukraina att utbilda polisen, trkigaste jag sett. Behver ett till fltreportage av GW nr han engagerar sig i ngot intressant som kostlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in