2017-12-22, 22:54
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
GW jobbar inte längre på Polisen men han verkar ha några källor där. I varje avsnitt så kan han detaljer om aktuella brott. Han visste att terroristen på Drottninggatan körde på tvåans eller treans växel trots att det inte är offentligt än. Han visste även lite mer om i utredningen också.

Vem är det han får allt ifrån? Ringer han bara upp nån kompis på Polisen som ger honom detaljerna? Eller har Veckans brott något samarbete som säger att GW får alla detaljer han vill i ha programmen.
Han känner ju i princip alla som har med brottslighet att göra förutom brottslingarna själva och iom att brott är hans livsintresse är det inte konstigt att det diskuteras flitigt om detta med dessa kontakter. Som de flesta säkert vet tas det inte lika hårt på sekretessregler när det diskuteras mellan nära vänner eller mellan personer som har bevisat sig vara trovärdiga.
Citera
2017-12-22, 23:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Han känner ju i princip alla som har med brottslighet att göra förutom brottslingarna själva och iom att brott är hans livsintresse är det inte konstigt att det diskuteras flitigt om detta med dessa kontakter. Som de flesta säkert vet tas det inte lika hårt på sekretessregler när det diskuteras mellan nära vänner eller mellan personer som har bevisat sig vara trovärdiga.

Ok så du tror hans kompisar ger honom information?? Ibland säger han att han pratat med utredarna och dom tycker lika så då förstår man lite vad han har på fötterna..
Citera
2017-12-22, 23:03
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Ok så du tror hans kompisar ger honom information?? Ibland säger han att han pratat med utredarna och dom tycker lika så då förstår man lite vad han har på fötterna..
Ja. Oftast är jag reserverad med att säga att jag vet saker och brukar säga att jag tror men i detta är jag hundra procent säker på att det är vad som sker. Han pratar med utredare och andra relevanta inblandade som han känner sedan tidigare och får där veta allt de vet. Detta skedde ju hela tiden när han var polis så de som pratar med honom vet att han är extremt pålitlig och att han vet vad han kan och inte kan säga offentligt. Jag ser f.ö. inte detta som någonting negativt utan jag tycker att de kan snacka med GW med gott samvete.
Citera
2017-12-22, 23:49
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Ja. Oftast är jag reserverad med att säga att jag vet saker och brukar säga att jag tror men i detta är jag hundra procent säker på att det är vad som sker. Han pratar med utredare och andra relevanta inblandade som han känner sedan tidigare och får där veta allt de vet. Detta skedde ju hela tiden när han var polis så de som pratar med honom vet att han är extremt pålitlig och att han vet vad han kan och inte kan säga offentligt. Jag ser f.ö. inte detta som någonting negativt utan jag tycker att de kan snacka med GW med gott samvete.

Jag tror också att GW är en bra person som kan hantera känslig information.. men ibland slirar han med tungan. I Arbogafallet, Johanna Möller, sa han i Veckans brott att dom hade ett hett spår och sen dagarna efter anhöll dom misstänkta gms. Det var nog inte helt planerat tror jag utan dom blev tvungna för GW hade gått ut med planerna.

Men visst ingen är perfekt...
Citera
2017-12-22, 23:57
Medlem
Jag är, som en del andra här, övertygad om att GW är såpass intelligent och besittre så stor erfarenhet av utredningsarbete att han vet vad som går att säga och inte om en pågående utredning. Han vet säkert ofta mycket mer än han berättar i tv och i pressen.
Däremot tycker jag att det senaste avsnittet av Veckans brott var ett av de mest meningslösa och tråkigaste hittills. Terrordådet på Drottninggatan och Akilovs person är redan så omskrivet att programmet praktiskt taget inte tillförde något alls för de som följt fallet i media.
35-40 minuters waste of space som kunde ha använts till mer intressanta brottsfall.
Citera
2017-12-29, 16:43
Medlem
Quoters avatar
Det känns som att man kan upplägget av 'Veckans brott' nu - efter alla dessa år.

Kvartoft: Hej och hjärtligt välkomna till Veckans brott - Leif, hur har du haft det sen sist?

GW: Jo tack, jag har mest läst böcker och försökt komma ifrån min egen enfald.

Kvartoft: Det låter spännande, jag tror vi hugger tag i första fallet. (Viftar med armarna)

Kvartoft: Leif, hur ser din analys ut? Kvinnan, gärningsmannen, har alltså styckat kroppen och sedan åkt till arbetet som om ingenting hade hänt?

GW: Det är inget ovanligt ska du veta - under min karriär som kriminolog stötte jag på en mängd dussin ärenden där folk har slagit ihjäl varandra och fortsatt med sitt vanliga liv som om ingenting hade hänt.. påminner mig om ett fall från 70-talets Småland där...

Kvartoft: (Häftigt kroppsspråk) Jaha, okej.

Kvartoft: Leif, idag har vi en polis från dina trakter med oss i studio, vad säger du om det?

GW: Jovars, polisen i Solna är bra på mycket men att lösa brott kanske inte är deras främsta egenskap, men i brist på annat så ja...

Kvartoft: Men Leif, det här är ändå uppseendeväckande - kvinnan har styckat kroppen i 100 delar?!

GW: Det är verkligen inget ovanligt ska du veta, jag känner till många ärendet där man styckat kroppen i fler delar än så.

Kvartoft: Men Leif - den här mannen har 150 avsnitt i belastningsregistret - kolla så många meter det är!

GW: Javars men du ska veta att jag känner till personer som har minst 1000 avsnitt i registret, så ditt exempel imponerar inte mer än måttligt på mig, som den gamle mordutredaren GW Larsson brukade säga.

GW: Förresten så är polisen i Sverige bäst i Norden på att klara upp styckmord - hela 88,5 procent blir uppklarade jämfört med 73,2 i Danmark och 81,9 i Finland. Påminner mig om ett ärende där någon grävde ner en kroppsdel i Treriksröset - vi visste ju inte vilket land som skulle ta utredningen....

Kvartoft: Leif, du har fått ett julkort här av Göran Lambertz, vill du att jag ska läsa upp det?

GW: Helst inte, den typen av personer vill jag ha så lite att göra med som möjligt, men det är ju jul trots allt... även nån som talar mot bättre vetande förtjänar en julhälsning.

Citera
2018-01-09, 13:45
Medlem
Readyfreddies avatar
Säsongsstart: Mångkulturfokus kan man kanske säga.
Citat:
Del 1 av 10. Leif GW Persson kommenterar bland annat handgranaten i Vårby gård och gängvåldtäkterna i Malmö. Dessutom diskuteras gängkriget och dödsskjutningarna i Stockholmsområdet med Stockholmspolisens expert på gängkriminalitet, Gunnar Appelgren. För att undvika farliga biljakter använder polisen spikmattor. Camilla Kvartoft har provat att köra på en spikmatta. I kvällens historiska fall tar vi upp sprängningen av restaurang Fontainebleau i Stockholm nyårsnatten 1982-1983.
Citera
2018-01-09, 14:54
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det känns som att man kan upplägget av 'Veckans brott' nu - efter alla dessa år.

Kvartoft: Hej och hjärtligt välkomna till Veckans brott - Leif, hur har du haft det sen sist?

GW: Jo tack, jag har mest läst böcker och försökt komma ifrån min egen enfald.

Kvartoft: Det låter spännande, jag tror vi hugger tag i första fallet. (Viftar med armarna)

Kvartoft: Leif, hur ser din analys ut? Kvinnan, gärningsmannen, har alltså styckat kroppen och sedan åkt till arbetet som om ingenting hade hänt?

GW: Det är inget ovanligt ska du veta - under min karriär som kriminolog stötte jag på en mängd dussin ärenden där folk har slagit ihjäl varandra och fortsatt med sitt vanliga liv som om ingenting hade hänt.. påminner mig om ett fall från 70-talets Småland där...

Kvartoft: (Häftigt kroppsspråk) Jaha, okej.

Kvartoft: Leif, idag har vi en polis från dina trakter med oss i studio, vad säger du om det?

GW: Jovars, polisen i Solna är bra på mycket men att lösa brott kanske inte är deras främsta egenskap, men i brist på annat så ja...

Kvartoft: Men Leif, det här är ändå uppseendeväckande - kvinnan har styckat kroppen i 100 delar?!

GW: Det är verkligen inget ovanligt ska du veta, jag känner till många ärendet där man styckat kroppen i fler delar än så.

Kvartoft: Men Leif - den här mannen har 150 avsnitt i belastningsregistret - kolla så många meter det är!

GW: Javars men du ska veta att jag känner till personer som har minst 1000 avsnitt i registret, så ditt exempel imponerar inte mer än måttligt på mig, som den gamle mordutredaren GW Larsson brukade säga.

GW: Förresten så är polisen i Sverige bäst i Norden på att klara upp styckmord - hela 88,5 procent blir uppklarade jämfört med 73,2 i Danmark och 81,9 i Finland. Påminner mig om ett ärende där någon grävde ner en kroppsdel i Treriksröset - vi visste ju inte vilket land som skulle ta utredningen....

Kvartoft: Leif, du har fått ett julkort här av Göran Lambertz, vill du att jag ska läsa upp det?

GW: Helst inte, den typen av personer vill jag ha så lite att göra med som möjligt, men det är ju jul trots allt... även nån som talar mot bättre vetande förtjänar en julhälsning.

Jag vill ta det här inlägget och spika upp det på min vägg. Kanske att jag gör det faktiskt!
Klockrent!
Citera
2018-01-09, 16:54
Medlem
DyslexiKungens avatar
Ja ikväll är det dags igen.

-Hej Leif
-Hur har du haft det?
-Tack bra, lite småförkyld bara
-Du ser strålande ut ser jag, men vi kör väl igång nu

Programmet är en succé, det ska bli kul igen...Det är inget ovanligt ska du veta.
Citera
2018-01-09, 17:32
Medlem
Slottsherres avatar
Ja, då börjar den nyktra säsongen, ska ni veta!
Citera
2018-01-09, 18:24
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ja, då börjar den nyktra säsongen, ska ni veta!

Skrattade gott åt de sista fem-sex inläggen i tråden.

De flesta våldsbrott sker i nära relationer skall ni veta, det är därför det är svårt att binda 60-åringens kvinna till handgranaten i Vårby gård.

Undrar om de tar upp den anmälda gruppvåldtäkten nu när Massi Fritz och Persson lyckats bli kvällstidningsosams.
Citera
2018-01-09, 19:23
Medlem
Jag har sett varenda avsnitt sen seriens begynnelse men har tappat intresset markant. De bästa gamla fallen är nog avklarade, samma jävla studiebesök som Camilla gör. Sämsta någonsin var när vi fick se hur svenska poliser hjälper till i Ukraina att utbilda polisen, tråkigaste jag sett. Behöver ett till fältreportage av GW när han engagerar sig i något intressant som kostölden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in